Organisatie | Soest |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de vergadering en andere werkzaamheden van de Raad 2016 |
Citeertitel | Reglement van orde voor de vergadering en andere werkzaamheden van de Raad 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | gemeenteraad reglement |
Geen
Artikel 16 Gemeentewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-03-2016 | Onbekend | 03-03-2016 Soester Courant 16 maart 2016 | RB 16-11 (Verseon 1310203) |
Na besluitvorming d.d. 3 maart 2016
Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad 2016.
gelet op artikel 16 van de Gemeentewet;
gezien het advies van de Agendacommissie;
het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Soest 2016
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 5. Taken en bevoegdheden van de agendacommissie
3.De commissie heeft in ieder geval de volgende taken:
a.het voorbereiden en vaststellen van voorlopige agenda’s voor de Avond Samenleving, de Opiniërende Raadsbijeenkomst en de Besluitvormende Raadsvergadering. Ook de werkvorm voor de Avond Samenleving wordt door de Agendacommissie gekozen.
Hoofdstuk 2. Toelating nieuwe leden
Artikel 6. Onderzoek geloofsbrieven en beëdiging raadsleden
Bij de benoeming van nieuwe raadsleden stelt de raad, op voorstel van de voorzitter, een commissie in bestaande uit drie raadsleden. Deze onderzoekt de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van de nieuw benoemde raadsleden en brengt vervolgens advies uit aan de raad over de toelating van de nieuw benoemde raadsleden tot de raad. Indien van toepassing, wordt van een minderheidsstandpunt melding gemaakt in dit advies. Gedurende het onderzoek wordt de vergadering geschorst.
wordt hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling gedaan aan de voorzitter. Met de onder a, b en/of c beschreven veranderde situatie wordt rekening gehouden met ingang van de vergadering van de raad waarin de voorzitter de mededeling gedaan heeft.
5.Een nieuwe naam van een fractie voldoet aan de eisen uit artikel G 3 van de Kieswet en wordt gebruikt met ingang van de eerstvolgende raadsvergadering na naamswijziging.
Aan het begin van iedere nieuwe raadsperiode doen de fractievoorzitters aan de voorzitter van de raad opgave van ten hoogste twee personen die door hun fractie zijn aangewezen als fractieassistent. Ook bij tussentijdse wijziging wordt de voorzitter van de raad hiervan in kennis gesteld. De fractieassistenten leggen bij aanvang van hun werkzaamheden in handen van de voorzitter van de raad een eed of verklaring en belofte af die qua strekking overeenkomt met de eed of verklaring en belofte die door raadsleden bij de aanvang van hun werkzaamheden wordt afgelegd;
Een fractieassistent beëindigt zijn werkzaamheden wanneer de fractieassistent niet meer voldoet aan de vereisten zoals bedoeld in het vijfde lid van dit artikel, bij opzegging door de fractieassistent, bij opzegging door de voorzitter van de fractie die de fractieassistent heeft voorgedragen of bij installatie van een nieuwe gemeenteraad.
Paragraaf 1. Tijdstip van vergaderen en Voorbereiding vergaderingen
De vergaderingen vinden in de regel plaats op de door de Agendacommissie vastgestelde vergaderschema aangegeven dagen in het gemeentehuis in Soest. De vergaderingen vinden bij voorkeur plaats op een donderdagavond en beginnen in de regel niet eerder dan 19.30 uur. De vergaderingen eindigen in de regel niet later dan 23.00 uur.
Een beslissing hierover wordt genomen bij meerderheid van stemmen.
Artikel 11. Oproep, voorlopige agenda en vaststellen agenda
De voorzitter zendt in principe 3 dagen na de vergadering van de Agendacommissie de raadsleden en wethouders een schriftelijke oproep en de voorlopige agenda’s van de Avond Samenleving, de Opiniërende Raadsbijeenkomst en de Besluitvormende Raadsvergadering met de daarbij behorende stukken. De stukken worden openbaar gemaakt, met uitzondering van de in artikel 25, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken.
De voorzitter kan na het verzenden van de schriftelijke oproep zo nodig een aanvullende agenda doen uitgaan. Alvorens dat te doen pleegt hij overleg (zo nodig per e-mail) met de Agendacommissie. De op de aanvullende voorlopige agenda vermelde voorstellen met de daarbij behorende stukken worden zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering aan de leden gezonden. De stukken worden openbaar gemaakt.
De agenda wordt bij aanvang van de Opiniërende Raadsbijeenkomst op basis van gewogen stemmen vastgesteld. Bij de Besluitvormende Raadsvergadering wordt de agenda door de raad vastgesteld bij meerderheid van stemmen. Op voorstel van een lid van de raad of de voorzitter kan de raad bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren.
Artikel 13. Opiniërende Raadsbijeenkomst
1.Elke burger en/of groepering heeft het recht om bij de behandeling van een agendapunt in de Opiniërende Raadsbijeenkomst maximaal 5 minuten in te spreken, tenzij het onderwerp eerder in dezelfde vergadercyclus tijdens de Avond Samenleving besproken is. Het inspreken vindt plaats voorafgaande aan de behandeling van het betreffende agendapunt. Per agendapunt is maximaal 15 minuten beschikbaar voor het Spreekrecht. Indien er meer dan drie sprekers zijn wordt de beschikbare tijd evenredig verdeeld;
Aan het eind van de bespreking van een agendapunt wordt de inspreker in de gelegenheid gesteld gedurende maximaal 3 minuten daarop te reageren;
2.Elke burger en/of groepering heeft het recht om in de Opiniërende Raadsbijeenkomst maximaal 5 minuten in te spreken over een niet eerder geagendeerd onderwerp. Onder “niet eerder” wordt verstaan een periode van 3 maanden voorafgaand aan de Opiniërende Raadsbijeenkomst;
Artikel 14. Ter inzage leggen van stukken
Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een voorlopige agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Als na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving;
De stukken welke dienen ter toelichting van de raadsvoorstellen worden ter inzage gelegd in de leeskamer van de raad voor de leden van de raad en de door de fracties aangewezen fractieassistenten bedoeld in artikel 5 van dit reglement. De terinzagelegging geschiedt in de regel gelijktijdig met het verzenden van voorstellen aan de raad. Indien na dat tijdstip stukken ter inzage worden gelegd wordt hiervan mededeling gedaan aan de hiervoor bedoelde personen. De ter inzage legging duurt tot en met de Besluitvormende Raadsvergadering;
Indien één van de leden van de raad vindt dat ten onrechte op het stuk de aanduiding niet-openbaar of vertrouwelijk is aangegeven kan hij het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester (voor zover het om een bevoegdheid van dat orgaan gaat) of een bestuurscommissie of onderzoekscommissie voor zover die stukken aan de raad hebben doen toekomen, via de griffier verzoeken de aanduiding te veranderen of te verwijderen. Als het lid van de raad zich niet kan verenigen met de beslissing van het bevoegde orgaan zal de voorzitter het verzoek bespreken met het fractievoorzittersoverleg. Zolang door het bevoegde orgaan geen ander besluit is genomen geldt voor de stukken met de aanduiding niet openbaar of vertrouwelijk het bepaalde in de leden 9 en 10 van dit artikel;
De besluitenlijsten van de vergaderingen van burgemeester en wethouders worden wekelijks uiterlijk op woensdagmiddag in de leeskamer ter inzage gelegd en ook elektronisch toegankelijk gemaakt. De schriftelijke mededelingen aan de pers over de besluiten van het college van burgemeester en wethouders worden tegelijk ook aan de raadsleden en fractie-assistenten kenbaar gemaakt. De niet-openbare besluitenlijst van het college van burgemeester en wethouders heeft een vertrouwelijk karakter.
Paragraaf 2. De Besluitvormende Raadsvergadering
De voorzitter, de leden van de gemeenteraad, de griffier, alsmede de wethouders die voor de vergadering zijn uitgenodigd, hebben een vaste zitplaats, door de voorzitter aangewezen, na overleg met de fractievoorzitters bij iedere nieuwe zittingsperiode van de raad. De indeling kan indien daartoe aanleiding bestaat, door de voorzitter, worden herzien na overleg met de fractievoorzitters.
De voorzitter verleent de leden het woord in de volgorde, waarin zij het hebben gevraagd, met dien verstande dat over een initiatiefvoorstel, inlichtingen als bedoeld in artikel 48, een ingediende vraag, een amendement, een subamendement, een voorstel van orde of motie, allereerst de indiener respectievelijk de voorsteller het woord mag voeren ter toelichting;
Artikel 22. Aantal spreektermijnen
Bij de beraadslaging over een voorstel van het college van burgemeester en wethouders antwoorden de leden van het college die daartoe vanuit de raad worden uitgenodigd en in het bijzonder het lid van het college die de portefeuille beheert waartoe het onderwerp behoort, in twee termijnen op de gestelde vragen, tenzij de raad anders beslist;
Artikel 25. Handhaving orde en schorsing;
Indien een lid zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het onderwerp in behandeling, een spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien het desbetreffende lid hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen of een voorstel aan de raad doen om hem het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen, overeenkomstig artikel 26, lid 3 van de Gemeentewet;
Artikel 26. Voorstellen van orde
andere voorstellen die de orde van de vergadering betreffen;
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde burgemeester en wethouders of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Artikel 28. Stemming; procedure hoofdelijke stemming
De leden nemen aan elke in een vergadering te houden stemming deel na hoofdelijke oproeping door de voorzitter, te beginnen bij het lid waarvan de handtekening op de presentielijst en het daarbij geplaatste nummer overeenstemt met het in het vorige lid bedoelde nummer; vervolgens geschiedt de stemming naar de volgorde van de presentielijst;
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, kan deze vergissing herstellen totdat het volgende raadslid heeft gestemd. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming;
Artikel 30. Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 31. Herstemmen over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd (herstemming). Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben;
Paragraaf 3. Verslaglegging; ingekomen stukken
Artikel 33. Verslag en besluitenlijst
1.De griffier draagt zorg voor verslagen en besluitenlijsten van de Opiniërende Raadsbijeenkomst en de Besluitvormende Raadsvergadering. Een verslag bevat in ieder geval:
a.de namen van de voorzitter, de griffier, de wethouders, de raadsleden en de fractieassistenten allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;
b.een aantekening van welke raadsleden afwezig waren;
c.een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;
d.een zakelijke samenvatting van het gesprokene met vermelding van de namen van de sprekers;
e.een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de raadsleden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de raadsleden die zich overeenkomstig de Gemeentewet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;
f.de tekst van de ter vergadering ingediende initiatiefvoorstellen, voorstellen van orde, moties, amendementen en subamendementen;
g.bij het desbetreffende agendapunt, de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 21 door de raad is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.
2.Een conceptverslag wordt gelijktijdig met de verzending aan de raadsleden (per e-mail) verzonden aan de overige personen die het woord hebben gevoerd in de raadsvergadering waarop het betrekking heeft;
3.Vastgestelde verslagen worden ondertekend door de voorzitter en griffier;
4.Voor zover de aard en de inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, wordt de besluitenlijst zo spoedig mogelijk na de raadsvergadering openbaar gemaakt op de in de gemeente gebruikelijke wijze;
Indien de conceptnotulen aanleiding geven tot op- of aanmerkingen legt de voorzitter deze voor aan de vergadering. Indien deze een op- of aanmerking als gegrond erkent, wordt de verlangde wijziging aangebracht door deze op te nemen in de notulen van de vergadering waarin het besluit tot wijziging wordt genomen. Op de vast te stellen notulen wordt hiervan een aantekening gemaakt;
Alle aan de raad gerichte brieven en andere stukken worden direct na ontvangst in de leeskamer van de raad ter inzage gelegd in een daarvoor bestemde ordner op een daarvoor bestemde plaats. Tevens worden deze stukken vermeld op een bij de ordner ter inzage liggende lijst. De leden van de raad worden onverwijld in kennis gesteld van de ter inzagelegging. Dit geldt niet voor de brieven die worden ontvangen in het kader van een wettelijke procedure waarbij uitdrukkelijk de gelegenheid is gegeven een zienswijze omtrent een voornemen betreffende de totstandkoming van een raadsbesluit kenbaar te maken. In het geval als bedoeld in de vorige zin wordt de raad onverwijld in kennis gesteld van de kennisgeving waarbij mededeling wordt gedaan van de mogelijkheid om zienswijzen kenbaar te maken. De kenbaar gemaakte zienswijzen worden aan de raad kenbaar gemaakt in samenhang met het raadsvoorstel gericht op de totstandkoming van een raadsbesluit waarop de zienswijzen betrekking hebben.
Paragraaf 4. Besloten raadsvergaderingen
Artikel 35. Toepassing reglement op besloten vergaderingen
Op besloten raadsvergaderingen is dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 36. Verslag besloten vergadering
1.Conceptverslagen en -besluitenlijsten van besloten raadsvergaderingen worden niet verspreid, maar uitsluitend voor de raadsleden ter inzage gelegd in de leeskamer;
2.Deze verslagen en besluitenlijsten worden zo spoedig mogelijk in een besloten raadsvergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raad een besluit over het al dan niet openbaar maken van het vastgestelde verslag en de besluitenlijst.
3.De vastgestelde verslagen en besluitenlijsten worden door de voorzitter en de griffier ondertekend.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raad of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raad kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 38. Opheffing geheimhouding
Als de raad op grond van de artikelen 25, derde en vierde lid, 55, tweede en derde lid, of 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 3. Bevoegdheden, instrumenten raadsleden
Artikel 41. Amendementen en subamendementen
Ieder lid dat in de Besluitvormende Raadsvergadering aanwezig is, is bevoegd wijzigingen voor te stellen op het voorgestelde besluit (amendementen). Ook kan hij voorstellen, het voorgestelde besluit in een of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Raadsleden dienen amendementen en subamendementen voor het sluiten van de beraadslaging van het voorstel waarop deze betrekking hebben in bij de voorzitter;
Artikel 43. Initiatiefvoorstel
Behandeling van het initiatiefvoorstel vindt plaats in de eerstvolgende Opiniërende Raadsbijeenkomst en besluitvorming in de Besluitvormende Raadsvergadering van dezelfde vergadercyclus, tenzij het College aangeeft, om duidelijk moverende redenen, niet in staat te zijn tijdig te reageren met wensen en bedenkingen. Een besluit kan ook inhouden om het initiatiefvoorstel in handen te stellen van burgemeester en wethouders om inhoudelijk advies;
De raad stelt het college in de gelegenheid wensen en bedenkingenken kenbaar te maken op het initiatiefvoorstel in de periode tussen Opiniërende Raadsbijeenkomst en Besluitvormende Raadsvergadering. Het college maakt zijn mening omtrent een aan hem voorgelegd initiatiefvoorstel schriftelijk aan de raad kenbaar. Deze schriftelijke reactie dient ten minste twee dagen voor de Besluitvormende Raadsvergadering elektronisch aan de raad te worden gestuurd;
Indien een lid van oordeel is dat het college van burgemeester en wethouders over een onderwerp, dat niet op de voorlopige agenda van de Besluitvormende Raadsvergadering voorkomt, aan de gemeenteraad inlichtingen dient te verstrekken omtrent het door hem gevoerde bestuur, vraagt deze bij de voorzitter een interpellatie aan;
van de voorzitter spoedeisende gevallen, tenminste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk of elektronisch bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen;
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden. Bij de behandeling van de ingekomen stukken van de eerstvolgende vergadering na indiening wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden;
Artikel 46. Schriftelijke vragen buiten de vergadering om.
4.De voorzitter en leden van de raad worden van de gegeven antwoorden in kennis gesteld. Gelijke mededeling vindt plaats dag- en/of nieuwsbladen.