Organisatie | Gennep |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Aanwijzingsbesluit algemeen belang in het kader van de Wet Markt en Overheid |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-06-2018 | intrekking art. 1, sub a | 04-06-2018 | 195031 | ||
10-03-2016 | 14-06-2018 | nieuwe regeling | 29-02-2016 | 195031 |
Aanwijzingsbesluit algemeen belang in het kader van de Wet Markt en Overheid
De gemeenteraad van de gemeente Gennep:
gelet op het besluit van burgemeester en wethouders van Gennep d.d. 22 december 2015;
gehoord de commissie d.d. 15 februari 2016;
Het aanwijzingsbesluit algemeen belang in het kader van de Wet Markt en Overheid
Aldus besloten in de openbare vergadering van 29 februari 2016
De raad voornoemd,
, voorzitter
, griffier
Toelichting aanwijzingsbesluit
Op 1 juli 2014 is de Wet Markt en Overheid in werking getreden. Deze wet maakt onderdeel uit van de Mededingingswet. Deze wet heeft als doel om oneerlijke concurrentie tegen te gaan en zo gelijk mogelijke concurrentieverhoudingen tussen overheden en bedrijven te creëren.
De wet bevat hiervoor vier gedragsregels waaraan overheden zich moeten houden, indien zij zelf of via hun overheidsbedrijven economische activiteiten op de markt uitvoeren:
Kostendoorberekening: overheden moeten ten minste alle integrale kosten van een economische activiteit doorberekenen in de verkoopprijs.
Bevoordelingsverbod: overheden mogen hun eigen overheidsbedrijven niet bevoordelen boven concurrerende bedrijven.
Gegevenshergebruik: overheden mogen de gegevens waar ze over beschikken alleen hergebruiken voor andere, economische activiteiten als andere organisaties of bedrijven ook (onder dezelfde voorwaarden) over de gegevens kunnen beschikken.
Functiescheiding: als een overheid voor bepaalde economische activiteiten een bestuurlijke rol heeft en die economische activiteiten ook zelf uitvoert, mogen niet dezelfde personen betrokken zijn bij de bestuurlijke en de economische activiteiten van die organisatie.
Het is mogelijk dat de gemeente economische activiteiten verricht die niet voldoen aan de verplichting van kostendoorberekening en het bevoordelingsverbod. Wet staat uitzonderingen toe wanneer het van belang is deze activiteiten uit te voeren in het algemeen belang. Voorwaarde is dan wel dat de raad besluit de activiteiten aan te wijzen als economische activiteiten van algemeen belang. Tegen dit raadsbesluit is bezwaar en beroep mogelijk.
Motivatie aanwijzingsbesluit algemeen belang in het kader van de Wet Markt en Overheid
De gemeente heeft op drie plaatsen in de gemeente camperplaatsen aangewezen. Voor deze plaatsen is het verbod tot overnachten in een voertuig zoals opgenomen in de APV niet van toepassing. Er is een verkeersbesluit genomen waarmee de plaatsen kenbaar worden gemaakt door het plaatsen van borden. Er zijn geen verdere voorzieningen (water of elektra) beschikbaar voor de gebruikers van deze camperplaatsen.
De exploitatie van camperplaatsen is een economische activiteit die onder de Wet markt en overheid valt, er zijn marktpartijen die eveneens camperplaatsen aanbieden.
De gemeente wijst het beschikbaar stellen van camperplaatsen als een economische activiteit van algemeen belang. De gemeente wil de camperplaatsen faciliteren om de toeristische aantrekkingskracht te vergroten.
De gemeente kent starterleningen toe op grond van de Verordening Starterleningen Gennep 2014. De starterlening is een lening die, na toekenning door het college, door SVn kan worden verstrekt aan aanvrager ten behoeve van de financiering van zijn eigen woning. Met de verstrekking van startersleningen is het algemeen belang gediend, namelijk het belang om de positie van starters op de woningmarkt te versterken en de woningmarkt te stimuleren.
Verhuur binnen- en buitensportaccommodaties
De gemeente is eigenaar van een aantal sportaccommodaties, dan wel de gronden van sportaccommodaties die in erfpacht worden uitgegeven.
Het doorberekenen van de integrale kosten bij de verhuur dan wel erfpacht van deze accommodaties brengt het voortbestaan van de sportverenigingen in gevaar.
Sport heeft grote positieve maatschappelijke effecten. Sport draagt onder andere bij aan de sociale samenhang, gezondheid en participatie. De aanwezigheid van voldoende en geschikte sportaccommodaties is nodig om deze thema’s op een goede manier uit te voeren.
Het algemeen belang weegt zwaarder dan de eventuele belangen van en de nadelige gevolgen voor marktpartijen.
Maatschappelijk vastgoed / verhuur gemeentelijk vastgoed aan maatschappelijke organisaties
Het gaat hier om de verhuur van accommodaties aan maatschappelijke, culturele en creatieve instellingen, stichtingen en verenigingen. Er wordt niet gewerkt met kostendekkende tarieven. Het in rekening brengen van de integrale kostprijs zal er toe leiden dat dergelijke organisaties hogere kosten krijgen en zo hun maatschappelijke, culturele en creatieve activiteiten door hun beperkte financiële armslag niet of niet volledig meer kunnen uitvoeren.
Het belang van dergelijke instellingen in de samenleving weegt zwaarder dan het commerciële belang dat partijen op de vastgoedmarkt hebben bij een integrale kostendoorberekening door de gemeente.
Uitlenen van materialen ten behoeve van evenementenveiligheid
De gemeente stelt aan organisatoren van evenementen materialen ten behoeve van het evenementenveiligheid (bijvoorbeeld dranghekken) ter beschikking. Het algemeen belang is er in gelegen dat de openbare orde en de (verkeers-)veiligheid bevorderd worden door het gebruik van geschikte en voldoende materialen.