Organisatie | Aalten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels armoedebeleid gemeente Aalten 2016 |
Citeertitel | Beleidsregels armoedebeleid gemeente Aalten 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Deze regels vervangen de Beleidsregels bijzondere bijstand zorg en minimabeleid 2012
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-03-2016 | 01-01-2016 | 01-01-2018 | Nieuwe beleidsregels | 01-03-2016 | Geen. |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Onder bijzondere bijstand wordt verstaan het verlenen van bijstand aan de zelfstandig wonende alleenstaande of het gezin zover deze niet beschikt over de middelen om te voorzien in de uit bijzondere omstandigheden voortvloeiende noodzakelijke kosten van bestaan, en deze kosten naar het oordeel van het college niet kunnen worden voldaan uit de bijstandsnorm. Het college bepaalt het begin en de duur van de periode waarover het vermogen en het inkomen in aanmerking worden genomen. In deze beleidregels gaat het over de uitvoering van de bijzondere bijstand. Hierna te noemen “bijstand”. De uitvoering van de bijzondere bijstand “leven” (gericht op arbeid/maatschappelijke participatie) wordt uitgevoerd door Uitvoeringsorganisatie Laborijn.
Artikel 3 Aanvraag- en ingangsdatum
Een aanvraag om bijstand moet in beginsel worden ingediend voordat, of vlak nadat, de kosten zijn gemaakt, als regel binnen één maand. De ingangsdatum van de bijstand is op zijn vroegst de eerste dag van de maand waarin de aanvraag is ingediend. De ingangsdatum wordt gekoppeld aan de ingangsdatum van de draagkrachtperiode, tenzij de draagkrachtperiode al op een eerder moment is vastgesteld.
Hoofdstuk 2 Draagkracht, drempelbedrag, inkomen en vermogen
Artikel 4 Draagkracht, drempelbedrag, inkomen en vermogen
De financiële draagkracht wordt gevormd door:
Artikel 5 Toepassing draagkracht
Om in aanmerking te kunnen komen voor een regeling vallend onder het armoedebeleid worden inkomensgrenzen gehanteerd. In die gevallen dat er sprake is van een inkomen dat hoger ligt dan de bij een regeling gestelde inkomensgrens wordt een draagkrachtberekening toegepast vanaf de geldende/gehanteerde inkomensgrens.
Artikel 7 Herziening draagkracht
De draagkracht kan binnen de vastgestelde draagkrachtperiode worden herzien, indien wijziging van de omstandigheden daartoe aanleiding geven. De draagkracht wordt herzien als ten gevolge van een inkomensstijging de netto draagkracht op jaarbasis meer stijgt dan het drempelbedrag zoals genoemd in artikel 35 lid 2 van de Participatiewet.
Artikel 8 Draagkrachtperiode en gebruiksduur
Indien de gebruiksduur van een voorziening, waarvoor bijstand met toepassing van deze beleidsregels wordt verleend, zich over een langere periode dan 12 maanden uitstrekt, wordt bij de vaststelling van de draagkrachtperiode die één jaar in aanmerking genomen, met uitzondering van de vastgestelde draagkrachtperiode zoals genoemd in artikel 6 lid 2 van deze beleidsregels.
Vaststelling 12 maanden-inkomen. Bij de vaststelling van het inkomen over 12 maanden wordt, ten aanzien van regelmatig binnen de 12 maanden ontvangen inkomsten, uitgegaan van de hoogte van de inkomsten over de laatste gebruikelijke betalingsperiode voorafgaand aan het tijdstip waarop de draagkrachtperiode begint.
Artikel 11 Op het inkomen in mindering te brengen kosten
Op het inkomen van de belanghebbende wordt in mindering gebracht:
De pensioenvrijlating zoals bedoeld in artikel 33 lid 5 Participatiewet die geldt voor de algemene bijstand, geldt ook voor de berekening van de draagkracht voor de bijzondere bijstand, de collectieve aanvullende verzekering, de meedoen regeling, het educatief kindpakket en de regeling pensioengerechtigden.
Artikel 13 Percentage draagkracht
De draagkracht in het meerinkomen, voor wat betreft de bijstand, wordt vastgesteld op 25 % van het meerinkomen.
Artikel 14 Vermogen hoger dan vermogensgrens
Het vermogen van belanghebbende wordt, volledig als financiële draagkracht aangemerkt voor zover dat hoger is dan de vermogensgrens genoemd in artikel 34 van de Participatiewet. Met betrekking tot het vermogen, gebonden in de door belanghebbende of zijn gezin in eigendom bewoonde woning met bijbehorend erf, zijn, met uitzondering van de regeling bijzondere bijstand zorgkosten, de regels van de Participatiewet van overeenkomstige toepassing.
Hoofdstuk 3 Voorliggende voorzieningen
Artikel 16 Voorliggende voorzieningen
Geen recht op bijstand bestaat voor zover een beroep kan worden gedaan op een voorliggende voorziening die, gezien haar aard en doel, wordt geacht voor de belanghebbende toereikend en passend te zijn. Het recht op bijstand strekt zich evenmin uit tot kosten die in de voorliggende voorzieningen als niet noodzakelijk worden aangemerkt.
Artikel 17 Premie zorgverzekering
De kosten van de premie voor de Zorgverzekeringswet behoren tot de algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan die uit een inkomen op bijstandsniveau kunnen worden betaald terwijl voor het restant de zorgtoeslag een passende en toereikende voorliggende voorziening is. Bijstandsverlening voor de premie basisverzekering en premie aanvullende verzekering(en) is daardoor uitgesloten.
Artikel 18 Vrijwillige verhoging eigen risico basisverzekering
Er wordt geen bijstand verleend voor de kosten van een gekozen vrijwillig eigen risico (bovenop het verplichte eigen risico op grond van de zorgverzekeringswet) voor zorg uit de basisverzekering.
Artikel 19 Aanvullende zorgverzekering
De gemeente Aalten raadt cliënten aan zich tenminste aanvullend te verzekeren met een aanvullende pakket dat gelijkwaardig is aan de collectieve aanvullende zorgverzekering Gemeente Extra bij CZ Zorgverzekeringen. Deze verzekering voor ziektekosten wordt gezien als een adequate voorziening.
Indien cliënten voor bijzondere noodzakelijke kosten van het bestaan bijstand aanvragen zónder dat men aanvullend verzekerd is, of waarbij er sprake is van het verwijtbaar niet aanvullend verzekerd kunnen zijn, door bijvoorbeeld betalingsachterstanden, wordt in beginsel géén bijstand verstrekt voor de vergoeding welke ontvangen zou zijn wanneer men wél aanvullend én collectief aanvullend verzekerd was geweest. In het individuele geval worden de kosten, waarvoor geen vergoeding plaatsvindt, als niet noodzakelijk aangemerkt.
Wanneer het kosten betreft die om budgettaire redenen uit de basisverzekering gehaald zijn, dan worden deze kosten nog wel als noodzakelijk aangemerkt en is bijstand mogelijk.
Het niet hebben van een aanvullende zorgverzekering kan overigens gezien worden als een tekortschietend besef van verantwoordelijkheid om te voorzien in de kosten van het bestaan. Het gaat hierbij immers om het noodzakelijkheidoordeel.
Hoofdstuk 5 Soorten van bijstand / armoedebeleid / individuele inkomenstoeslag
Artikel 22 Bijstand voor duurzame gebruiksgoederen
Bijstand voor de kosten van noodzakelijke duurzame gebruiksgoederen, kan worden verstrekt in de vorm van:
bijstand om niet: voor de kosten van noodzakelijke duurzame gebruiksgoederen kan bijstand om niet worden verleend;- indien door niet aan de belanghebbende te verwijten omstandigheden bijstandsverlening in de vorm van borgtocht of geldlening een te zware belasting zou betekenen of,- wanneer belanghebbende voorafgaande aan de aanvraag, 3 jaar of langer aaneengesloten een inkomen heeft, niet hoger dan de voor belanghebbende geldende bijstandsnorm en zelfstandig een huishouding heeft gevoerd. In dat geval wordt men geacht geen reserveringscapaciteit meer te hebben.
Artikel 23 Uitzonderingen / drie jaar of langer een minimuminkomen
Bijstandsverlening om niet kan aan de orde zijn als de aanvrager lange tijd geen mogelijkheden heeft gehad om voor de kosten te reserveren, voor langere tijd geen mogelijkheden heeft om terug te betalen in verband met overige verplichtingen of een lening / borgtocht een te zware belasting zou betekenen.
Bij een inkomen op maximaal de voor betrokkene geldende bijstandsnorm gedurende een aaneengesloten periode van 3 jaar wordt het niet meer wenselijk geacht te reserveren voor of af te lossen op een lening voor duurzame gebruiksgoederen. Na genoemde periode kan dan bijstand om niet verstrekt worden voor duurzame gebruiksgoederen. Toetsing vindt plaats op individuele gronden (maatwerkprincipe).
Indien een geldlening wordt verstrekt stemt het college het aflossingsbedrag en de duur van de aflossing mede af op omstandigheden, mogelijkheden en middelen van belanghebbende, alsmede het betoonde besef van verantwoordelijkheid voor de voorziening in het bestaan. Tenzij het voorgaande aanleiding geeft tot een afwijkende vaststelling wordt het aflossingsbedrag bepaald op de som van:
De aflossingscapaciteit bedraagt:
- 5 % voor een alleenstaande met woonvoordelen;
- 5 % voor een alleenstaande ouder;
- 5 % voor een alleenstaande ouder met woonvoordelen;
- 5 % voor gehuwden of samenwonenden met een gezamenlijke huishouding met kinderen;
- 5 % voor gehuwden of samenwonenden met een gezamenlijke huishouding zonder kinderen;
- 5 % voor gehuwden of samenwonenden met een gezamenlijke huishouding met woon- voordelen.
Indien de bijstand wordt verstrekt in de vorm van borgtocht kan bijstand worden verleend voor de kosten van rente en aflossing voor zover de kosten hoger zijn dan de hierboven genoemde aflossingsbedragen. De hoogte van de bijstand bedraagt de hoogte van de aflossing minus de maximale aflossingscapaciteit volgens artikel 24 lid 5 van deze beleidsregels.
Voor het verstrekken van bijstand om niet voor duurzame gebruiksgoederen is het wenselijk een drempelbedrag in te bouwen. De drempel in het vermogen wordt vastgesteld op een bedrag van ter hoogte van 1,5 maal de voor belanghebbende geldende bijstandsnorm, op de lopende rekening van betrokkene. Dit houdt in dat géén bijstand om niet wordt verstrekt wanneer het totale gezinsvermogen van belanghebbende de voor hem geldende drempel overschrijdt. Men wordt in dat geval geacht voldoende te hebben gereserveerd voor de aanschaf /vervanging van de duurzame gebruiksgoederen.
Artikel 24 (Bovenmatige) ziektekosten
In hoofdstuk 3 is reeds gesteld dat geen recht op bijstand bestaat voor zover een beroep kan worden gedaan op een voorliggende voorziening die, gezien haar aard en doel, wordt geacht voor belanghebbende toereikend en passend te zijn. Met betrekking tot ziektekosten wordt de zorgverzekering aangemerkt als een voorliggende voorziening als bedoeld in artikel 15 van de Participatiewet.
Indien de aanvrager verzekerd is op grond van de collectieve verzekering CZ Gemeente Extra of een gelijkwaardige verzekering elders heeft afgesloten, kunnen de kosten van eigen bijdrage medische kosten, waaronder tandheelkunde, worden vergoed. De bijstand dient hier voorafgaand aan de kosten te worden aangevraagd.
Het verwijtbaar niet gelijkwaardig aanvullend verzekerd zijn wordt aangemerkt als een tekortschietend besef van verantwoordelijkheid. Er wordt dan bijstand verstrekt voor de kosten van medische zorg, inclusief eigen bijdrage tandheelkunde, minus de kosten die worden vergoedt vanuit de collectieve aanvullende verzekering CZ Gemeente Extra.
Paragraaf 6.1 Minimaregelingen
Artikel 26 Meedoen regeling (voorheen Participatiefonds) - op declaratiebasis
De doelgroep wordt gevormd uit personen van 18 jaar of ouder waarvan het (gezins) inkomen niet hoger is dan de van toepassing zijnde bijstandsnorm, verhoogd met een percentage van 10%. Wanneer er sprake is van een inkomen dat hoger ligt dan deze gestelde inkomensgrens, wordt een draagkrachtberekening toegepast vanaf de geldende/gehanteerde inkomensgrens.
Artikel 27 Educatief kindpakket - op declaratiebasis
De doelgroep wordt gevormd uit personen van 18 jaar of ouder waarvan het (gezins) inkomen niet hoger is dan de van toepassing zijnde bijstandsnorm, verhoogd met een percentage van 10%. Wanneer er sprake is van een inkomen dat hoger ligt dan deze gestelde inkomensgrens, wordt een draagkrachtberekening toegepast vanaf de geldende/gehanteerde inkomensgrens.
Artikel 29 Individuele inkomenstoeslag
Indien over een periode van 36 maanden een inkomen is ontvangen tot 110 % van het voor belanghebbende geldende sociaal minimum en er geen uitzicht is op inkomensverbetering, komt men in aanmerking voor de individuele inkomenstoeslag. Wanneer er sprake is van een inkomen dat hoger ligt dan deze gestelde inkomensgrens, wordt een draagkrachtberekening toegepast vanaf de geldende/gehanteerde inkomensgrens.
Artikel 30 Regeling pensioengerechtigden
Indien over een periode van 36 maanden een inkomen is ontvangen tot 110 % van het sociaal minimum komt men in aanmerking voor een vergoeding op grond van de Regeling pensioengerechtigden. Wanneer er sprake is van een inkomen dat hoger ligt dan deze gestelde inkomensgrens, wordt een draagkrachtberekening toegepast vanaf de geldende/gehanteerde inkomensgrens.
Paragraaf 6.2 Bijzondere bijstand zorgkosten
Artikel 31 Bijzondere bijstand zorgkosten (chronisch zieken en gehandicapten)
De doelgroep wordt gevormd uit personen van 18 jaar of ouder waarvan het (gezins)inkomen niet hoger is dan de van toepassing zijnde bijstandsnorm, verhoogd met een percentage van 20%. Wanneer er sprake is van een inkomen dat hoger ligt dan deze gestelde inkomensgrens, wordt een draagkrachtberekening toegepast vanaf de geldende/gehanteerde inkomensgrens.
Het vermogen van belanghebbende wordt, volledig als financiële draagkracht aangemerkt voor zover dat hoger is dan de vermogensgrens genoemd in artikel 34 van de Participatiewet. Het vermogen, gebonden in de door belanghebbende of zijn gezin in eigendom bewoonde woning met bijbehorend erf, wordt bij de regelingen met betrekking tot de bijzondere bijstand zorg buiten beschouwing gelaten.
Artikel 32 Gedeeltelijke compensatie verplichte eigen risico zorgkosten
De doelgroep wordt gevormd uit personen van 18 jaar of ouder waarvan het (gezins)inkomen niet hoger is dan de van toepassing zijnde bijstandsnorm, verhoogd met een percentage van 20%. Wanneer er sprake is van een inkomen dat hoger ligt dan deze gestelde inkomensgrens, wordt een draagkrachtberekening toegepast vanaf de geldende/gehanteerde inkomensgrens.
Het vermogen van belanghebbende wordt, volledig als financiële draagkracht aangemerkt voor zover dat hoger is dan de vermogensgrens genoemd in artikel 34 van de Participatiewet. Het vermogen, gebonden in de door belanghebbende of zijn gezin in eigendom bewoonde woning met bijbehorend erf, wordt bij de regelingen met betrekking tot de bijzondere bijstand zorg buiten beschouwing gelaten.
Paragraaf 6.3 Aanvullende regelingen vanuit de individuele bijzondere bijstand
Deze beleidsregels treden (met terugwerkende kracht) in werking met ingang van 1 januari 2016 en vervangen hiermee alle eerder vastgestelde beleidsregels (bijzondere bijstand zorg en) armoedebeleid. De beleidsregels blijven van toepassing tot ze door een besluit van het college zijn vervangen door andere beleidsregels.