Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nieuwkoop

Nadere regels Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNieuwkoop
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop
CiteertitelNadere regels Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop 2016
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpnadere regels sociaal domein

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

4e wijzigingsverordening

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Jeugdwet, artikelen 2.9, 2.10, 2.12 en 8.1.1
  2. Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 artikelen 2.1.3, 2.1.4, 2.1.6, 2.1.7, 2.3.6, en 2.6.6
  3. Participatiewet artikelen 6, 8, 8a, 8b, 10b en 47
  4. IOAW en IOAZ artikel 35

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-05-201801-05-201827-11-20204e wijziging van de regeling

01-05-2018

gmb-2018-103434

Vanaf 1 mei 2018 is de regeling respijtzorg van kracht. In verband hiermee zijn de nadere regels sociaal domein aangepast.
01-04-201801-05-2018 3e Wijziging

27-03-2018

gmb-2018-65848

08-02-201801-04-20182e wijziging

12-12-2017

gmb-2018-26254

01-01-201708-02-20181e wijziging

15-12-2016

gmb-2017-8901

01-01-201601-01-201601-01-2017Onbekend

15-12-2015

Elektronisch gemeenteblad 30 maart

16.00323

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop

Het college van burgemeester en wethouders van Nieuwkoop,

overwegende:

-dat de gemeenteraad de verordening Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop 2015 op 16 oktober 2014 heeft vastgesteld;

besluit vast te stellen de:

Nadere regels Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begrippen

In deze nadere regels wordt verstaan onder:

  • a.

    begeleiding: activiteiten waarmee een inwoner wordt ondersteund bij het uitvoeren van dagelijkse levensverrichtingen en het aanbrengen en behouden van structuur in en regie over het persoonlijk leven.

  • b.

    vervallen.

  • c.

    dagactiviteit: daghulp en dagopvang met als functie passende zorg die wel noodzakelijk is maar niet in de thuissituatie kan worden geboden in de directe omgeving van de inwoner;

  • d.

    Zorg in natura: begeleiding en ondersteuning via organisaties en leveranciers waar de gemeente een afspraak mee heeft gemaakt.

  • e.

    integraal plan: een integraal plan zoals bedoeld in artikel 3 van de verordening.

  • f.

    kortdurend verblijf: verblijf in een instelling gedurende maximaal drie etmalen per week, gepaard gaande met persoonlijke verzorging, verpleging of begeleiding voor een persoon met een somatische, psychogeriatrische of psychiatrische aandoening of beperking, of een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke handicap, die aangewezen is op permanent toezicht, indien dat noodzakelijk is ter ontlasting van de persoon die hem gebruikelijke zorg of mantelzorg levert.

  • g.

    mantelzorg: langdurige en onbetaalde ondersteuning voor iemand die chronisch ziek, beperkt of hulpbehoevend is, vanuit een persoonlijke band tussen mantelzorger en inwoner. Een mantelzorger kan een familielid zijn, maar ook een vriend of kennis. Een mantelzorger is geen beroepskracht. Mantelzorg is ondersteuning die bovenop de normale dagelijkse zorg van gezinsleden en huisgenoten voor elkaar komt, zoals zorg voor het huishouden of de gebruikelijke zorg voor de kinderen.

  • h.

    persoonlijke verzorging: persoonlijke verzorging: het ondersteunen bij of het overnemen van activiteiten op het gebied van de persoonlijke verzorging in verband met een somatische, psychogeriatrische of psychiatrische aandoening of beperking, of een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke handicap, voor zover het niet-lijfgebonden zorg betreft, maar het ondersteunen van de regie van de cliënt over zijn/haar persoonlijke verzorging in het verlengde van begeleiding, of als de persoonlijke verzorging plaats vindt op een dagbestedingslocatie.

  • i.

    persoonsgebonden budget (pgb): een pgb als bedoeld in artikel 2.3.6 van de Wmo of artikel 8.1.1 van de Jeugdwet, zijnde een door het college verstrekt budget aan een inwoner, dat hem in staat stelt de ondersteuning die in de vorm van een maatwerkvoorziening verstrekt is van derden te betrekken.

  • j.

    professional: een begeleider die taken op MBO/HBO niveau uitvoert, waarbij hij algemene deskundigheid en brede kennis van ondersteuning of jeugdhulp heeft.

  • k.

    specialist: een begeleider die taken op HBO/WO-niveau uitvoert, waarbij hij diepgaande kennis op een specifiek terrein van ondersteuning of jeugdhulp heeft.

  • l.

    verordening: Verordening sociaal domein gemeente Nieuwkoop 2015.

  • m.

    Hulp bij het huishouden categorie 1: Hulp bij het huishouden in categorie 1 omvat huishoudelijke werkzaamheden waarbij de zorgvrager zelf in staat de regie over het huishouden te voeren.

  • n.

    Hulp in de huishouding omvat huishoudelijke werkzaamheden uit categorie 1 en/of wanneer de zorgvrager niet (volledig) de regie over zijn huishouden kan voeren.

Hoofdstuk 2 Integrale benadering

Paragraaf 2.1 Maatwerkvoorziening via een pgb

Artikel 2 Voorwaarden pgb

Het college verstrekt een pgb aan inwoners onder de voorwaarde dat:

  • 1.

    De inwoner samen met een medewerker van het Wmo loket of het CJG een verslag of integraal plan opgesteld heeft (tenzij afgezien is van een verslag of integraal plan), waarin benoemd is:

    • a.

      welke resultaten gerealiseerd worden;

    • b.

      dat een maatwerkvoorziening nodig is;

    • c.

      dat de ondersteuning die met het pgb ingekocht wordt, naar het oordeel van het Wmo loket of het CJG veilig, doeltreffend en cliëntgericht is;

    • d.

      hoe het resultaat bereikt wordt.

    • e.

      Wanneer en hoe het integraal plan, inclusief het gebruik van het pgb, door de inwoner en een medewerker van het WMO loket of het CJG geëvalueerd wordt.

  • 2.

    De inwoner zich gemotiveerd op het standpunt stelt dat hij de maatwerkvoorziening als pgb geleverd wenst te krijgen;

  • 3.

    De inwoner naar het oordeel van het Wmo loket of het CJG voldoende in staat geacht wordt om, al dan niet met ondersteuning van mensen uit zijn sociaal netwerk, een curator, bewindvoerder, mentor of gemachtigde, de taken, die aan het pgb verbonden zijn, op een verantwoorde manier uit te voeren.

  • 4.

    Het pgb bedoeld is om ondersteuning in te kopen. Inwoners die met een pgb ondersteuning inkopen, mogen dit pgb niet besteden bij tussenpersonen of professionele belangenbehartigers. Het pgb mag niet besteed worden aan reiskosten, administratiekosten of bemiddelingskosten. Vervoerskosten naar en van dagactiviteiten kunnen onderdeel zijn van het pgb conform artikel 6 lid 4 en zijn in dat geval onderdeel van het tarief.

  • 5.

    In het geval dat een pgb voor een periode langer dan 1 jaar wordt verstrekt, vindt de evaluatie,conform artikel 2 lid 1 onderdeel e, ten minste 1 keer per jaar plaats.

  • 6.

    Bij wijzigingen van zorgverlener, stelt de budgethouder de medewerker van het CJG of WMO loket hiervan op de hoogte.

Artikel 3 Voorwaarden pgb sociaal netwerk

  • 1.

    De inwoner aan wie een pgb verstrekt wordt, kan alleen ondersteuning betrekken van personen die tot zijn sociaal netwerk behoren, als aan de volgende voorwaarden voldaan wordt:

    • a.

      de geboden ondersteuning is passend, adequaat en veilig;

    • b.

      de personen uit het sociaal netwerk die de ondersteuning gaan bieden, hebben zich voldoende op de hoogte gesteld van de verantwoordelijkheden die aan het bieden van ondersteuning verbonden zijn en;

    • c.

      bij de personen uit het sociaal netwerk die de ondersteuning gaan bieden, is geen sprake van dreigende overbelasting.

  • 2.

    De inwoner aan wie een pgb wordt toegekend kan alleen ondersteuning betrekken van personen die tot het sociale netwerk behoren voor begeleiding, persoonlijke verzorging en kortdurend verblijf. Dagactiviteiten kunnen niet geleverd worden door het sociaal netwerk.

  • 3.

    Inzet van het sociaal netwerk met een pgb is vaak een goede oplossing wanneer één of meerdere van de volgende omstandigheden aan de orde zijn:

    • a.

      de ondersteuning is vooraf niet goed in te plannen;

    • b.

      de ondersteuning moet op ongebruikelijke tijden geboden worden;

    • c.

      de ondersteuning moet op veel korte momenten per dag geboden worden;

    • d.

      de ondersteuning moet op verschillende locaties geboden worden;

    • e.

      de ondersteuning moet 24 uur per dag en op afroep beschikbaar zijn;

    • f.

      de ondersteuning moet vanwege de aard van de beperking geboden worden door een persoon met wie de inwoner vertrouwd is en goed contact heeft.

Artikel 4 Kwaliteitseisen pgb professionele aanbieders

Professionele aanbieders van maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp die uit een pgb betaald worden, moeten aan dezelfde kwaliteitseisen voldoen als de door het college gecontracteerde professionele aanbieders.

Artikel 5 Hoogte pgb

  • 1.

    De hoogte van een pgb:

    • a.

      wordt bepaald aan de hand van het verslag of integraal plan;

    • b.

      is toereikend om veilige, doeltreffende en kwalitatief goede ondersteuning in te kopen en;

    • c.

      bedraagt maximaal de tarieven in artikel 6 van deze nadere regels.

  • 2.

    Als voor de aangevraagde maatwerkvoorziening geen tarief bepaald is in deze nadere regels, dan bedraagt de hoogte van het pgb maximaal de kosten van de goedkoopst adequate maatwerkvoorziening in natura.

  • 3.

    Een financiële tegemoetkoming in de kosten wordt in de vorm van een pgb verstrekt en bedraagt maximaal de meerkosten.

  • 4.

    Het pgb kan gedurende het jaar naar behoefte flexibel ingezet worden.

  • 5.

    Uit het pgb kunnen reiskosten van de zorgverlener betaald worden, mits passend binnen het maximale uurtarief. Bemiddelingskosten, administratiekosten en eenmalige uitkeringen kunnen niet uit het pgb worden betaald.

Artikel 6 Tarief pgb

  • 1.

    De aard van de benodigde ondersteuning voor de inwoners leidend voor het bepalen van tarief. Ondersteuning geboden uit het sociaal netwerk komt niet in aanmerking voor het tarief van een professional of een specialist, uitgezonderd de gevallen waarbij een professional of specialist nodig is en de beoogde zorgverlener uit het sociaal netwerk van de inwoner komt

  • 2.

    Het maximale tarief voor begeleiding is:

    • a.

      € 19,65 per uur als begeleiding geboden wordt door het sociaal netwerk;

    • b.

      € 35,17 per uur als begeleiding geboden wordt door een professional;

    • c.

      € 52,74 per uur als begeleiding geboden wordt door een specialist.

  • 3.

    Het maximale tarief voor dagactiviteiten is:

    • a.

      €  10,86 per uur als dagbesteding geboden wordt door een professional en de groepsgrootte groter dan vijf personen is of kan zijn;

    • b.

      € 13,44 per uur als dagactiviteit geboden wordt door een professional dan wel specialist en/of de groepsgrootte kleiner dan vijf personen moet zijn vanwege de aanwezige problematiek.

  • 4.

    Voor vervoer van en naar dagactiviteiten kan een bedrag van maximaal € 5 per dag aan het budget toegevoegd worden.

  • 5.

    Het maximale tarief voor kortdurend verblijf is:

    • a.

      € 69,29 per dag als kortdurend verblijf geboden wordt door het sociaal netwerk;

    • b.

      € 99,29 per dag als kortdurend verblijf geboden wordt door een professional.

    • c.

      een tarief voor een specialist is niet van toepassing bij kortdurend verblijf.

  • 6.

    Het maximale tarief voor persoonlijke verzorging is:

    • a.

      € 19,65 per uur als persoonlijke verzorging geboden wordt door het sociaal netwerk;

    • b.

      € 26,90 per uur als persoonlijke verzorging geboden wordt door een professional;

    • c.

      € 38,27 per uur als persoonlijke verzorging geboden wordt door een specialist.

  • 7.

    De omvang van het persoonsgebonden budget voor hulp bij het huishouden bedraagt:

    • a.

      € 15,29 per uur wanneer het om ondersteuning in categorie 1 gaat;

    • b.

      € 15,73 per uur wanneer het om ondersteuning in categorie 2 gaat en de ondersteuning geboden wordt door een daartoe opgeleid persoon.

  • 8.

    Het college kan de bedragen jaarlijks met ingang van 1 januari verhogen of verlagen conform de loonaanpassingen in de CAO van het schoonmaak- en glazenwassersbedrijf (categorie 1) en de CAO voor de Verpleeg-, en Verzorgingshuizen en Thuiszorg (categorie 2).

Artikel 7 Uitbetaling pgb

  • 1.

    Een pgb wordt door de Sociale Verzekeringsbank (SVB) uitbetaald aan de zorgaanbieder.

  • 2.

    Een eenmalig pgb wordt vooralsnog door de gemeente uitbetaald aan de leverancier.

Paragraaf 2.2 Terugvordering

Artikel 8 Algemeen

  • 1.

    De begrippen die in de nadere regels over terugvordering gebruikt worden en die niet nader omschreven worden, hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet, de IOAW/IOAZ, de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Verordening sociaal domein Alphen aan den Rijn.

  • 2.

    De bepalingen in deze paragraaf van de nadere regels zijn naast de terugvordering van een uitkering ook van toepassing op een boete, bijzondere bijstand, een bijdrage op basis van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen (Wkkp), een maatwerkvoorziening en een pgb als bedoeld in de Verordening Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop 2015.

Artikel 9 Gebruikmaking wettelijke bevoegdheid

  • 1.

    Het college maakt gebruik van de bevoegdheid tot:

    • a.

      het herzien dan wel intrekken van het recht op een uitkering, indien de uitkering tot een te hoog bedrag of ten onrechte is verleend;

    • b.

      het terugvorderen, invorderen en bruteren van te veel of ten onrechte verleende uitkering.

  • 2.

    Van het bepaalde in lid 1 sub b kan afgezien worden als het terug te vorderen bedrag lager is dan € 125, er geen andere terugvorderingen openstaan én de terugvordering niet verrekend kan worden met de periodieke uitkering voor de kosten van levensonderhoud.

Artikel 10 Uitzonderingen die voortvloeien uit jurisprudentie

  • 1.

    In afwijking van artikel 8 aanhef en onder b wordt de uitkering/voorziening niet teruggevorderd als een termijn van zes maanden verstreken is na het bekend worden van gegevens, die hadden moeten leiden tot wijziging en of intrekking/beëindiging van de uitkering, tenzij de belanghebbende niet correct aan de inlichtingenplicht voldaan heeft.

  • 2.

    In afwijking van artikel 8 aanhef en onder b wordt de terugvordering beperkt, bij het niet correct nakomen van de inlichtingenplicht die betrekking heeft op een overschrijding van het vrij te laten vermogen op basis van de Participatiewet, tot het bedrag dat te veel zou zijn verstrekt als de inlichtingenplicht wel correct nagekomen was. De uitkering wordt dan niet over de gehele periode van de schending van de inlichtingenplicht herzien/ingetrokken en teruggevorderd.

  • 3.

    Een terugvordering wordt niet gebruteerd als de vordering is ontstaan buiten toedoen van de belanghebbende en hem niet verweten kan worden dat de betaling van de schuld niet voldaan is in het kalenderjaar waarop deze betrekking heeft.

Paragraaf 2.3 Invordering

Artikel 11 Terugbetaling en afloscapaciteit

  • 1.

    Als de belanghebbende van de gemeente een uitkering ontvangt voor de kosten van levensonderhoud, dan wordt de vordering, in overeenstemming met de artikelen 60 van de Participatiewet en 28 van de IOAW/IOAZ, verrekend met deze uitkering.

  • 2.

    Rekening houdend met de beslagvrije voet, wordt bij verrekening de afloscapaciteit vastgesteld op 7,5% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm of netto grondslag IOAW/IOAZ.

  • 3.

    Als verrekening van de vordering niet (meer) mogelijk is, dan wordt de belanghebbende in de gelegenheid gesteld (het restant van) de vordering volledig te voldoen binnen zes weken of in maandelijkse termijnen met ten minste 10% van de norm als bedoeld in artikel 21 sub b van de Participatiewet.

  • 4.

    Van het minimale termijnbedrag, genoemd in lid 3, kan afgeweken worden als de belanghebbende daarom vraagt, onder overlegging van financiële en andere relevante gegevens. Het college stelt op grond van de individuele situatie het maandelijks af te lossen bedrag vast en bevestigt dit schriftelijk aan de belanghebbende.

  • 5.

    Zolang de belanghebbende correct aan de betalingsverplichtingen voldoet, vindt er geen heronderzoek plaats naar de afloscapaciteit, tenzij de belanghebbende daar zelf om vraagt. Lopende aflossingen en verrekeningen voor inwerkingtreding van deze nadere regels blijven gehandhaafd.

Artikel 12 Uitstel van betaling

  • 1.

    Het college kan uitstel van betaling verlenen als de belanghebbende daar om vraagt, omdat hij van mening is aan de eerder vastgestelde periodieke betalingsverplichting niet te kunnen voldoen.

  • 2.

    Als niet eerder uitstel van betaling gegeven is én uitstel van betaling gevraagd wordt voor een periode korter dan drie maanden, dan kan het verzoek tot uitstel verleend worden zonder nader onderzoek. In elke andere situatie vindt nader onderzoek plaats naar de financiële situatie. Aan uitstel van betaling kunnen voorwaarden verbonden worden.

Artikel 13 Niet voldoen aan betalingsverplichtingen

Als de belanghebbende niet aan de betalingsverplichtingen voldoet of als hij de voorwaarden waaronder uitstel van betaling gegeven is niet nakomt en de oorspronkelijke betalingstermijn verstreken is, dan neemt het college invorderingsmaatregelen volgens de artikelen 4:112 e.v. van de Awb.

Artikel 14 Rente en kosten

Als het college de vordering overdraagt aan het incassobureau of de deurwaarder, dan wordt de vordering verhoogd met wettelijke rente en kosten van invordering. Voor de hoogte van kosten van invordering wordt aangesloten bij de artikelen 4:113 en 4:120 van de Awb.

Paragraaf 2.4 Kwijtschelding

Artikel 15 Reikwijdte

De bepalingen in dit hoofdstuk zijn niet van toepassing op:

  • a.

    fraudevorderingen die zijn ontstaan als gevolg van het schenden van de inlichtingenplicht;

  • b.

    vorderingen die gedekt worden door pand of hypotheek voor zover die vorderingen op die zaken verhaald kunnen worden;

  • c.

    bijstand welke verstrekt is in de vorm van een lening;

  • d.

    vorderingen die zijn ontstaan, omdat belanghebbende later met betrekking tot dezelfde periode over voldoende middelen beschikte om in de noodzakelijke kosten van het bestaan te voorzien.

Artikel 16 Kwijtschelding bij voldoen aan betalingsverplichtingen

  • 1.

    Het college kan een vordering geheel of gedeeltelijk kwijtschelden als de belanghebbende:

    • a.

      gedurende vijf jaar volledig aan zijn betalingsverplichtingen voldaan heeft;

    • b.

      gedurende vijf jaar niet volledig aan zijn betalingsverplichtingen voldaan heeft, maar het achterstallige bedrag over die periode, met de daarover eventueel verschuldigde rente en kosten, alsnog voldoet;

    • c.

      gedurende tien jaar geen betalingsverplichtingen heeft verricht en het niet aannemelijk is dat hij deze op enig moment zal gaan verrichten.

  • 2.

    Een besluit om een vordering geheel of gedeeltelijk kwijt te schelden, als bedoeld in lid 1 sub a en b, wordt alleen genomen nadat de belanghebbende daar schriftelijk een verzoek voor heeft ingediend en na individuele beoordeling, waarbij het niet (verder) kunnen terugbetalen niet aan de belanghebbende te wijten is.

Artikel 17 Kwijtschelding bij schuldregeling

  • 1.

    Besloten wordt om mee te werken aan een schuldregeling bij een vordering, welke niet ontstaan is als gevolg van het schenden van de inlichtingenplicht, als:

    • a.

      te voorzien is dat de belanghebbende zijn schulden niet kan betalen;

    • b.

      zonder dit besluit geen schuldregeling tot stand komt;

    • c.

      de vordering van de gemeente ten minste betaald wordt tot het bedrag van tweemaal het bedrag voor concurrente schuldeisers.

  • 2.

    Het besluit om medewerking te verlenen aan een schuldregeling wordt ingetrokken als:

    • a.

      binnen twaalf maanden geen schuldregeling tot stand komt die voldoet aan de in lid 1 gestelde eisen;

    • b.

      de belanghebbende de aan de schuldregeling verbonden verplichtingen niet nakomt of als er onjuiste of onvolledige gegevens verstrekt zijn.

Hoofdstuk 3 Voorzieningen

Paragraaf 3.1 Maatwerkvoorziening jeugd

Artikel 18 Vervallen

 

Paragraaf 3.2 Voorzieningen op grond van de Participatiewet en IOAW/IOAZ.

Artikel 19 Reiskosten

  • 1.

    Het college kan aan de belanghebbende een vergoeding toekennen voor de gemaakte kosten voor vervoer, voor zover het college dit vervoer noodzakelijk acht voor het kunnen voldoen aan de verplichtingen die verbonden zijn aan arbeidsinschakeling.

  • 2.

    In afwijking van lid 1 wordt de belanghebbende binnen een reisafstand van 10 kilometer (enkele reis) geacht te kunnen lopen of fietsen en komen reiskosten niet in aanmerking voor vergoeding. Dit wordt berekend van vertrekadres tot bestemmingsadres via Routenet.nl (kortst mogelijke route met de fiets).

  • 3.

    Het college kan besluiten van lid 2 af te wijken, als lopen of fietsen vanwege de persoonlijke situatie, redelijkerwijs niet van de belanghebbende verlangd kan worden.

  • 4.

    Vergoeding van reiskosten vindt plaats op basis van de kosten van openbaar vervoer tweede klasse, waarbij de goedkoopste mogelijkheid vergoed wordt.

  • 5.

    In uitzonderingsgevallen kan overgegaan worden tot vergoeding van de kosten van eigen vervoer; voor de bepaling van de kosten wordt aangesloten bij de maximale onbelaste vergoedingen volgens de belastingwetgeving, waarbij de kortste reisafstand gehanteerd wordt.

  • 6.

    De vergoeding wordt periodiek uitbetaald.

  • 7.

    Gemaakte reiskosten kunnen tot maximaal drie maanden na de periode waarop ze betrekking hebben gedeclareerd worden.

Artikel 19a Werkervaringstraject/ stage
  • 1.

    Een werkervaringstraject/stage kan worden aangeboden als deze naar het oordeel van het college bijdraagt om de vooraf gestelde leerdoelen te bereiken en bijdraagt aan arbeidsinschakeling.

  • 2.

    Een werkervaringstraject/stage duurt 6 maanden en kan in individuele gevallen verlengd worden met maximaal 6 maanden .

  • 3.

    Het doel van een werkervaringstraject/stage is het opdoen van werkervaring/vakkennis, arbeidsritme en/of het leren functioneren in een arbeidsrelatie.

  • 4.

    Tussen partijen wordt in ieder geval vast gelegd: het doel en de periode van een werkervaringstraject/stage en de wijze waarop de begeleiding plaatsvindt.

Artikel 19b Proefplaatsing

  • 1.

    Een proefplaatsing kan worden aangeboden als deze naar het oordeel van het college bijdraagt om werkervaring op te doen voorafgaand aan een regulier dienstverband

  • 2.

    Een proefplaatsing duurt niet langer dan 2 maanden

  • 3.

    Het doel van de proefplaatsing is de persoon (met behoud van uitkering) werkervaring op te laten doen in zijn/haar toekomstige functie om daarmee uitval na indiensttreding te voorkomen.

  • 4.

    Het college

  • 5.

    Tussen partijen wordt in ieder geval vastgelegd: het doel van de proefplaatsing als mede de wijze waarop begeleiding plaatsvindt.

Artikel 19c Jobcoach

  • 1.

    Jobcoaching (persoonlijke ondersteuning) kan worden aangeboden als er sprake is van een dienstbetrekking en ondersteuning noodzakelijk is voor het verrichten van de aan belanghebbende opgedragen taken op de werkplek.

  • 2.

    Jobcoaching wordt toegekend voor 6 maanden en duurt maximaal éé Jobcoaching wordt toegekend voor 6 maanden en duurt maximaal één jaar. Op individuele basis kan verlenging of aanpassing van de begeleiding plaatsvinden.

  • 3.

    Het doel van jobcoaching is het bieden van ondersteuning en begeleiding op de werkplek om ervoor te zorgen de werkzaamheden zo zelfstandig mogelijk verricht kunnen worden.

  • 4.

    Tussen partijen wordt in ieder geval vastgelegd: het doel en de periode van de jobcoaching en de wijze waarop de begeleiding plaatsvindt.

Artikel 20 Tegemoetkoming kinderopvangtoeslag

  • 1.

    Het college verstrekt aan doelgroepouders als bedoeld in artikel 1.13 van de Wkkp, in aanvulling op de door de Belastingdienst te verstrekken kinderopvangtoeslag, een bijdrage voor de voor eigen rekening blijvende kosten van kinderopvang.

  • 2.

    Daarnaast komt in aanmerking voor vergoeding, de kosten voor tussenschoolse opvang als het voor het traject noodzakelijk is dat kinderen van de belanghebbende hiervan gebruik maken.

Artikel 21 Overige kosten

  • 1.

    Voor vergoeding komen in aanmerking, de kosten die de belanghebbende moet maken om werk te kunnen aanvaarden of die noodzakelijk zijn voor deelname aan het traject gericht op arbeidsinschakeling.

  • 2.

    De in lid 1 bedoelde kosten:

    • a.

      zijn, naar het oordeel van het college, noodzakelijk en aantoonbaar en kunnen in redelijkheid niet ten laste van de belanghebbende gebracht worden;

    • b.

      kunnen niet vergoed worden vanuit een voorliggende voorziening;

    • c.

      bedragen maximaal de goedkoopst adequate oplossing.

Hoofdstuk 4 Specifieke bepalingen Jeugdwet

Geen nadere regels.

Hoofdstuk 5 Specifieke bepalingen Wmo

Paragraaf 5.1 Regels voor bijdragen Wmo en kostprijs maatwerkvoorzieningen

Artikel 22 Vervallen

 

Artikel 23 Vervallen

 

Paragraaf 5.2 Mantelzorg

Artikel 24 Mantelzorgwaardering

  • 1.

    Het college verstrekt een maatwerkvoorziening voor de jaarlijkse waardering van mantelzorgers van inwoners in de vorm van een geldbedrag van € 200.

  • 2.

    De inwoner die mantelzorg ontvangt kan, eventueel met hulp van iemand uit zijn sociaal netwerk, één maatwerkvoorziening aanvragen voor zijn mantelzorger(s).

  • 3.

    V Voor de beoordeling of de mantelzorger in aanmerking komt voor de maatwerkvoorziening, wordt als richtlijn aangehouden dat iemand gedurende een periode van minimaal drie aaneengesloten maanden minimaal acht uur per week mantelzorg verricht.

  • 4.

    De woonplaats van de inwoner die mantelzorg ontvangt is bepalend dus de mantelzorger kan in een andere gemeente wonen.

  • 5.

    De inwoner die mantelzorg ontvangt kan, als hij een beroep wil doen op de maatwerkvoorziening, eventueel met hulp van iemand uit zijn sociaal netwerk, een melding doen bij het Wmo loket.

  • 6.

    Een beschikking kan, afhankelijk van de persoonlijke situatie, afgegeven worden voor een bepaalde periode of voor onbepaalde tijd.

  • 7.

    Bij verstrekking voor onbepaalde tijd wordt de voorziening ingetrokken als:

    • a.

      de inwoner die mantelzorg ontvangt verhuist naar een andere gemeente;

    • b.

      de inwoner die mantelzorg ontvangt overlijdt;

    • c.

      de mantelzorger van de inwoner niet meer voldoet aan de richtlijn zoals omschreven in lid 3.

  • 8.

    Het geldbedrag wordt jaarlijks door de gemeente uitbetaald aan de inwoner die mantelzorg ontvangt.

  • 9.

    Geen mantelzorgwaardering wordt verstrekt binnen het sociaal netwerk wanneer er een pgb voor ondersteuning/begeleiding wordt verstrekt waarin de boven gebruikelijke zorg wordt gecompenseerd.

     

Artikel 24a Respijtzorg

Inwoners kunnen conform de bepalingen in de Verordening Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop 2015 een aanvraag doen voor respijtzorg.

Respijtzorg kan worden verstrekt op twee manieren

Kortdurend verblijf (logeeropvang van de zorgvrager)

Zorg aan huis (ondersteuning van de mantelzorger thuis)

Een maatwerkvoorziening voor kortdurend verblijf wordt per keer voor maximaal drie aaneengesloten etmalen verstrekt.

In aanvulling op de algemene criteria genoemd in artikel 5 van de Verordening Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop 2015 gelden de volgende criteria voor toewijzing van een maatwerkvoorziening voor respijtzorg:

Zorgvrager heeft een verstoord dag-/nachtritme

Zorgvrager heeft geen Wlz-indicatie

 

Paragraaf 5.3 Woonvoorzieningen

Artikel 25 Woningsanering

-vervallen-

Artikel 26 Primaat verhuizen

  • 1.

    Als de kosten voor een woningaanpassing hoger zijn dan €7.500 dan geldt het primaat

    verhuizen.

  • 2.

    Als een woning volledig aanpasbaar is, maar de kosten hiervan het primaat overstijgen, dan is het mogelijk de van toepassing zijnde verhuiskostenvergoeding eenmalig uit te keren in de vorm van een pgb. Voorwaarde hiervoor is dat de inwoner met een beperking de woning volledig aan laat passen, er worden geen andere woonvoorzieningen meer verstrekt anders dan die ook in een geschikte woning nodig zouden zijn geweest.

Artikel 27 Verhuiskosten

  • 1.

    Het pgb voor verhuis- en stofferingskosten wordt als volgt vastgesteld:

    • a.

      € 1100 voor de verhuizing;

    • b.

      € 1100 voor de stoffering van de woonkamer en de keuken;

    • c.

      € 550 voor de stoffering van elke slaapkamer.

  • 2.

    Kosten van tijdelijke huisvesting op basis van de werkelijke kosten, met een maximum van:

    • a.

      bij zelfstandige woonruimte: het bedrag genoemd in artikel 13 lid 1 sub a van de Wet op de huurtoeslag;

    • b.

      bij niet-zelfstandige woonruimte: het bedrag genoemd in artikel 13 lid 1 sub b van de Wet op de huurtoeslag.

Artikel 28 Onderhoud, keuring en reparatie van een woonvoorziening

  • 1.

    Verstrekking van een voorziening voor onderhoud, keuring en reparatie van een

    woonvoorziening vindt plaats:

    • a.

      in natura als de betreffende woonvoorziening in bruikleen verstrekt is;

    • b.

      als pgb als onderdeel van het te verstrekken pgb voor de betreffende woonvoorziening;

    • c.

      als pgb als de woonvoorziening eerder op basis van de verordening of hiermee vergelijkbare voorafgaande wetgeving in eigendom verstrekt is.

  • 2.

    Voor de kosten voor onderhoud, reparatie en verzekering van woonvoorzieningen die als pgb verstrekt zijn, kan jaarlijks een bedrag verstrekt worden van maximaal 7% van het verstrekte pgb.

Artikel 29 Afschrijvingstermijnen bij aanpassing van badkamer en keuken

-vervallen-

Artikel 29a Afschrijvingstermijn bij een eenmalig in pgb verstrekte voorziening

  • 1.

    Indien degene aan wie een persoonsgebonden budget voor een voorziening is toegekend, binnen 7 jaar overlijdt, verhuist naar een andere gemeente of de voorziening niet meer adequaat is, dan kan de gemeente het bedrag van de restwaarde van de eerder verstrekte voorziening terugvorderen, tenzij de eventuele gemeente van de nieuwe woonplaats de verstrekking overneemt.

  • 2.

    De restwaarde van de voorziening wordt als volgt bepaald:

     

    Bij verhuizing of overlijden van

    aanvrager of niet meer adequaat

    zijn van de voorziening

    Restwaarde als percentage

    van verstrekt aanschaf-gedeelte van het PGB

    ~ in het eerste jaar

    85%

    ~ in het tweede jaar

    70%

    ~ in het derde jaar

    55%

    ~ in het vierde jaar

    40%

    ~ in het vijfde jaar

    25%

    ~ in het zesde jaar

    10%

Paragraaf 5.4 Vervoer

Artikel 30 Autokostenvergoeding

  • 1.

    Het college kan onder de volgende voorwaarden een autokostenvergoeding verstrekken:

    • a.

      de inwoner gebruikt de auto aantoonbaar meer dan 2000 kilometer per jaar;

    • b.

      er zijn geen andere (voorliggende) voorzieningen die de vervoersbeperking van de inwoner kunnen oplossen.

  • 2.

    Alles boven de 2000 kilometer kan tot maximaal 2000 kilometer vergoed worden, hierbij geldt een kilometertarief van € 0,30 per kilometer, de maximale jaarlijkse vergoeding komt hierdoor uit op € 600.

  • 3.

    Het college kan onder de volgende voorwaarden een autokostenvergoeding verstrekken aan inwoners met een vervoersbeperking, waarbij het CVV (collectief en/of individueel) geen adequate oplossing biedt en geen andere oplossingen mogelijk zijn:

    • a.

      het gaat om wezenlijke contacten en;

    • b.

      tegenbezoek van deze contacten is onmogelijk.

  • 4.

    Afhankelijk van de vervoersbehoefte kan aan de in lid 3 genoemde inwoners maximaal € 600 per jaar aan vergoeding verstrekt worden.

Paragraaf 5.5 Hulpmiddelen

Artikel 31 Sportvoorziening

  • 1.

    Een sportvoorziening wordt maximaal eens in de drie jaar verstrekt en bedraagt maximaal € 4000 inclusief aanschaf, onderhoud, reparatie en verzekering.

  • 2.

    Als nog geen sprake is van actieve sportbeoefening, dan kan de inwoner een pgb van maximaal € 4000 ontvangen voor de huur van sporthulpmiddelen gedurende een proefperiode van maximaal zes maanden.

  • 3.

    De inwoner kan alleen een pgb voor de huur van de sportvoorziening ontvangen als degecontracteerde leveranciers van de gemeente de sportvoorziening niet tijdelijk kunnen leveren.

Paragraaf 5.6 Begeleiding

Artikel 31a begeleiding

  • 1.

    Het college kan een algemene voorziening en/of een maatwerkvoorziening begeleiding verstrekken aan inwoners die een beperking hebben bij hun zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie.

  • 2.

    Dit kan zowel in de vorm van een algemene voorziening, maatwerkvoorziening natura of een

    pgb.

Hoofdstuk 6 Specifieke bepalingen Participatiewet en IOAW/IOAZ

Paragraaf 6.1 Individuele inkomenstoeslag

Artikel 32 Aanvullende voorwaarden

  • 1.

    Personen die op de datum van aanvraag of gedurende de 36 maanden voorafgaand aan de aanvraag door het rijk bekostigd onderwijs volgen/volgden, worden geacht uitzicht op inkomensverbetering te hebben en komen niet voor de individuele inkomenstoeslag in aanmerking.

  • 2.

    Een belanghebbende komt niet in aanmerking voor een individuele inkomenstoeslag als gedurende twaalf maanden voorafgaand aan de aanvraag een maatregel opgelegd is wegens schending van de arbeids- of re-integratieplicht.

Paragraaf 6.2 Draagkracht

 

Paragraaf 6.2.1 Vaststelling draagkracht

Artikel 33 Algemeen

De financiële draagkracht wordt gevormd door:

  • a.

    het vast te stellen deel van het inkomen, en

  • b.

    het vast te stellen deel van het vermogen.

Paragraaf 6.2.2 Draagkracht naar inkomen

Artikel 34 Draagkrachtperiode

  • 1.

    De draagkracht wordt vastgesteld voor een periode van twaalf maanden.

  • 2.

    De ingangsdatum van de draagkrachtperiode is de eerste van de maand waarin de aanvraag op basis van artikel 35 van de Participatiewet ingediend wordt of een voorziening als bedoeld in artikel 12 van de verordening toegekend wordt.

  • 3.

    Als bijzondere bijstand met terugwerkende kracht verleend wordt, dan kan in afwijking van lid 2, de ingangsdatum van de draagkrachtperiode bepaald worden op de eerste van de maand waarin de kosten gemaakt zijn.

Artikel 35 Berekening draagkrachtruimte

  • 1.

    Bij de berekening van de draagkracht wordt uitgegaan van het netto inkomen per maand, exclusief vakantietoeslag, keer twaalf.

  • 2.

    Als de belanghebbende en zijn eventuele partner een vast inkomen hebben, dan wordt bij de berekening uitgegaan van het meest recente maandinkomen.

  • 3.

    Als de belanghebbende en/of zijn eventuele partner over een wisselend inkomen beschikken, wordt uitgegaan van het gemiddelde inkomen over de afgelopen drie maanden voorafgaand aan de datum van de aanvraag bijzondere bijstand dan wel het toekennen van de voorziening.

  • 4.

    Middelen die niet tot het inkomen gerekend worden op basis van artikel 31 lid 2, de oudedagsvoorziening als bedoeld in artikel 33 lid 5, de individuele inkomenstoeslag als bedoeld in artikel 36 en de individuele studietoeslag als bedoeld in artikel 36 sub b van de Participatiewet worden voor de draagkrachtberekening niet meegenomen.

  • 5.

    De draagkrachtruimte wordt vastgesteld door op het inkomen het volgende in mindering te brengen:

    • a.

      110% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm als bedoeld in artikel 5 sub c van de Participatiewet onder aftrek van de vakantietoeslag als genoemd in artikel 19 lid 3 van de Participatiewet en;

    • b.

      eventuele buitengewone lasten die gelet op de persoonlijke situatie van de belanghebbende noodzakelijk zijn, waarvoor geen beroep gedaan kan worden op een voorliggende voorziening en geen bijzondere bijstand verleend wordt.

  • 6.

    Voor de van toepassing zijnde bijstandsnorm als bedoeld in lid 5 wordt uitgegaan van de norm die geldt op het moment van de aanvraag.

Artikel 36 Vaststelling draagkracht

  • 1.

    De draagkracht wordt vastgesteld op 35% van de draagkrachtruimte.

  • 2.

    Als bijzondere bijstand aangevraagd wordt voor de algemene kosten van het bestaan, dan is de draagkracht 100%.

  • 3.

    Algemene kosten van het bestaan als bedoeld in lid 2 zijn kosten waarvan men gewoonlijk geacht wordt deze zelf te financieren, ook vanuit een inkomen op bijstandsniveau. Onder deze kosten wordt in ieder geval verstaan: woonkosten en inrichtingskosten.

  • 4.

    De draagkracht geldt over de periode van twaalf maanden.

    5. Als sprake is van periodieke bijzondere bijstand wordt de draagkracht maandelijks verrekend.

    6. De draagkracht kan bij periodieke bijzondere bijstand in de volgende situaties worden aangepast:

    • a.

      als het inkomen met tenminste 10% wijzigt;

    • b.

      bij wijziging van het vermogen, de woon- en/of gezinssituatie welke van invloed is op de draagkrachtberekening.

Paragraaf 6.2.3 Draagkracht naar vermogen

Artikel 37 Berekening draagkracht naar vermogen

  • 1.

    Het vermogen voor zover dat meer bedraagt dan de van toepassing zijnde vermogensgrens als bedoeld in artikel 34 lid 3 van de Participatiewet wordt volledig als draagkracht aangemerkt.

  • 2.

    Het vermogen als bedoeld in artikel 34 lid 2 van de Participatiewet wordt niet als draagkracht aangemerkt.

  • 3.

    Een auto of motor tot een waarde van € 3.000 wordt, met in achtneming van artikel 34 lid 2 sub a van de Participatiewet, niet tot het vermogen gerekend. De waarde wordt vastgesteld aan de hand van de ANWB/BOVAG koerslijst. Als de waarde met deze koerslijst niet bepaald kan worden, dan wordt een gemiddelde genomen van de waarde van drie vergelijkbare auto’s/motoren op verkoopsites.

Paragraaf 6.3 Voorzieningen voor schoolgaande kinderen tot 18 jaar

Artikel 38 vervallen

 

Artikel 39 Bijdrage voor schoolkosten

  • 1.

    Voor de kosten van schoolgaande kinderen kan een aanvraag worden ingediend bij de stichting Leergeld. De stichting Leergeld verstrekt de voorzieningen in natura.

    • a.

      kosten van een excursie, schoolreis(je), gymschoenen, en gymkleding tot een bedrag van maximaal € 200 per kind per schooljaar.

      Voor het voortgezet onderwijs kan de bijdrage ook gebruikt worden voor de kosten van een werkweek, schooltas, kluishuur en huurkoop van een tablet via de school. Voor de aanschaf van gymkleding en schoenen geldt een maximaal bedrag van € 60;

  • b.

    kosten van een fiets gedurende het voortgezet onderwijs. De bijdrage voor deze kosten bedraagt éénmalig maximaal € 230 per kind;

  • c.

    kosten van een computer voor een gezin met kinderen in de leeftijd van 7 tot 18 jaar. De bijdrage wordt één keer per 5 jaar verstrekt en bedraagt maximaal € 550 per gezin. De bijdrage is bestemd voor de aanschaf van een laptop met officepakket, de installatie hiervan, een muis en een printer.

  • d.

    Wanneer er een bijdrage is verstrekt voor een computer als bedoeld in artikel 43, dan is er voor de periode van vijf jaar na die verstrekking geen recht op een bijdrage genoemd in lid 1 sub c.

  • 2.

    De gemeente regelt bij overeenkomst met de stichting Leergeld onder welke voorwaarden en voor welke kosten en bedragen aan schoolgaande kinderen een voorziening kan worden verstrekt.

Artikel 40 Deelname/bijdrage sportieve en culturele activiteiten

  • 1.

    Kinderen kunnen jaarlijks deelnemen aan een sport óf een culturele activiteit.

  • 2.

    Deelname aan sport en culturele activiteiten vindt plaats via het Jeugdsportfonds en het Jeugdcultuurfonds.

  • 3.

    Vervallen.

Artikel 41 vervallen

 

Paragraaf 6.4 Bijdrage duurzame gebruiksgoederen

Artikel 42 Voorwaarden

  • 1.

    De aanvrager kan in aanmerking komen voor een bijdrage voor de aanschaf of vervanging van duurzame gebruiksgoederen als:

    • a.

      het gezamenlijk inkomen in de periode van drie jaar voorafgaand aan de aanvraag niet hoger is geweest dan 110% van de, ten tijde van de aanvraag, van toepassing zijnde bijstandsnorm, beide exclusief vakantiegeld/toeslag en;

    • b.

      het vermogen niet hoger is dan het vrij te laten bedrag als genoemd in artikel 34 van de Participatiewet en;

    • c.

      gedurende drie jaar voorafgaand aan de aanvraag een zelfstandig huishouden gevoerd is.

  • 2.

    Als een bijdrage verstrekt is voor de aanschaf van een duurzaam gebruiksgoed, dan kan voor dit zelfde duurzame gebruiksgoed voor een periode van zeven jaar na verstrekking niet nogmaals een bijdrage worden verstrekt. Voor een computer is bovengenoemde periode vijf jaar.

  • 3.

    Er bestaat géén recht op een bijdrage voor de aanschaf van een computer zoals genoemd in artikel 43 lid 2 sub b wanneer aanvrager ten laste komende kinderen heeft in de leeftijd van 7 tot 18 jaar. In dat geval kan aanvrager een aanvraag indienen bij de stichting Leergeld.

  • 4.

    In afwijking van lid 1 sub a wordt het inkomen van de persoon die aan een traject minnelijke schuldhulpbemiddeling of wettelijk schuldsanering deelneemt gedurende het traject gelijkgesteld met de van toepassing zijnde bijstandsnorm.

Artikel 43 Duurzame gebruiksgoederen

  • 1.

    De bijdrage kan verstrekt worden voor duurzame gebruiksgoederen die noodzakelijk zijn voor het voeren van een huishouden.

  • 2.

    Duurzame gebruiksgoederen zoals bedoeld in het eerste lid zijn:

    • a.

      een wasmachine, stofzuiger, koelkast en een kookplaat; en

    • b.

      een televisie óf een computer.

  • 3.

    De bijdrage bedraagt per huishouden maximaal € 380 per jaar, waarbij de bedragen van het Nibud gehanteerd worden.

Artikel 44 Betaling van de bijdrage

De bijdrage duurzame gebruiksgoederen wordt betaald na overleg van de (proforma)nota en wordt overgemaakt aan de belanghebbende of rechtstreeks aan de leverancier.

Paragraaf 6.5 Collectieve zorgverzekering - bijzondere bijstand zorgkosten

Artikel 45 Aanspraak

  • 1.

    Een persoon heeft recht op deelname aan de collectieve zorgverzekering van Zorg en Zekerheid en op een bijdrage hierin van het college als:

    • a.

      het gezamenlijk inkomen niet hoger is dan 110% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm, exclusief vakantiegeld/toeslag;

    • b.

      het vermogen niet hoger is dan de toepasselijke vermogensgrens als bedoeld in artikel 34 van de Participatiewet;

    • c.

      voldaan wordt aan de bepalingen ingevolge de Participatiewet.

    • d.

      In afwijking van onderdeel a en b wordt het inkomen van de persoon die aan een traject schuldhulpbemiddeling of schuldsanering deelneemt gedurende het traject gelijkgesteld met de van toepassing zijnde bijstandsnorm.

  • 2.

    Het college verstrekt een bijdrage die gelijk is aan 100% van de premie voor de aanvullende Standaard verzekering en 70% van de premie voor de aanvullende Top verzekering.

Artikel 46 Toetsing en beëindiging (heronderzoek)

  • 1.

    Jaarlijks vindt een toetsing plaats of de deelnemer, die geen bijstand ontvangt, aan de gestelde voorwaarden voor voortzetting van de deelname aan de collectieve zorgverzekering voldoet.

  • 2.

    De collectieve zorgverzekering eindigt per 31 december van het kalenderjaar, waarin de deelnemer niet meer aan de voorwaarden voor deelname als bedoeld in artikel 36 lid 1 voldoet.

  • 3.

    In afwijking van lid 2 eindigt de collectieve zorgverzekering op de datum waarop de deelnemer niet meer ingeschreven staat als inwoner van de gemeente volgens de Basisregistratie Personen (BRP) of de uitkering beëindigd is wegens fraude.

  • 4.

    Bij beëindiging van de collectieve zorgverzekering vervalt het recht op de tegemoetkoming/bijdrage in de premie van de collectieve aanvullende zorgverzekering.

Artikel 46a Bijzondere bijstand zorgkosten

  • 1.

    Een persoon kan in aanmerking komen voor bijzondere bijstand voor hierna te noemen zorgkosten als:

    • a.

      hij niet deelneemt aan de collectieve zorgverzekering bij Zorg en Zekerheid omdat hij nog elders verzekerd is; óf

    • b.

      hij niet kan deelnemen aan de collectieve zorgverzekering vanwege een betalingsachterstand bij de zorgverzekeraar en hij een traject schuldbemiddeling of schuldsanering volgt.

  • 2.

    De bijzondere bijstand zoals bedoeld in het eerste lid betreft niet uitstelbare kosten van de tandarts, een bril of lenzen, fysiotherapie waarvoor een vergoeding mogelijk is volgens de collectieve aanvullende zorgverzekering.

  • 3.

    Voor de hoogte van de bijzondere bijstand wordt aangesloten bij de maximale bedragen op grond van de collectieve aanvullende standaard verzekering bij Zorg en Zekerheid.

  • 4.

    De draagkrachtregels op grond van paragraaf 6.2 zijn bij een aanvraag voor deze kosten van toepassing.

  • 5.

    De bijzondere bijstand aan de persoon genoemd in het eerste lid sub a wordt slechts verstrekt tot uiterlijk het eerstvolgende kalenderjaar en aan de persoon genoemd in het eerste lid sub b tot uiterlijk de datum waarop men (weer) kan deelnemen aan de collectieve aanvullende zorgverzekering bij Zorg en Zekerheid.

Paragraaf 6.6 Overige bepalingen bijzondere bijstand

Artikel 47 Ingangsdatum bijzondere bijstand

  • 1.

    Bijzondere bijstand wordt overeenkomstig artikel 44 lid 1 van de Participatiewet niet verleend voor kosten die gemaakt zijn voorafgaand aan de aanvraag om bijstand.

  • 2.

    In een bijzondere individuele situatie kan van lid 1 afgeweken worden, als de kosten gemaakt zijn in de periode van maximaal drie maanden voorafgaand aan de datum van de aanvraag. Deze uitzonderingsbepaling is niet van toepassing op een aanvraag duurzame gebruiksgoederen.

Artikel 47a Bijzondere bijstand gedetineerden

  • 1.

    De persoon die rechtens zijn vrijheid is ontnomen, kan op grond van de individuele situatie gedurende een periode van maximaal 6 maanden, aaneengesloten en te rekenen vanaf eerste dag van detentie, in aanmerking komen voor bijzondere bijstand in de kosten van de huur, gas, elektriciteit en water.

  • 2.

    Het eerste lid is niet van toepassing wanneer bij aanvang van de detentie duidelijk is dat de periode van vrijheidsbeneming langer zal duren dan 6 maanden.

  • 3.

    De gemeente betaalt de bijzondere bijstand rechtstreeks aan de verhuurder en/of de leverancier van gas, elektriciteit en water.

  • 4.

    De bijzondere bijstand op grond van het eerste lid wordt verstrekt in de vorm van een geldlening en indien mogelijk in termijnen verrekend met de toe te kennen uitkering, dan wel teruggevorderd, zodra belanghebbende uit detentie is.

  • 5.

    Als belanghebbende over de periode genoemd in het eerste lid een huurtoeslag van de belastingdienst ontvangt, welke redelijkerwijs in deze periode niet voor de betaling van de huur kon worden aangewend, dan wordt de bijzondere bijstand tot het bedrag van de huurtoeslag zo mogelijk in één keer terugbetaald als aflossing van de leenbijstand.

Paragraaf 6.7 Overige bepalingen Participatiewet

Artikel 48 Verlaging bijstand wegens ontbreken woonkosten

  • 1.

    Gelet op artikel 27 van de Participatiewet wordt de uitkering verlaagd als een woning bewoond wordt waaraan voor belanghebbende geen kosten van huur, dan wel kosten van de eigen woning, verbonden zijn.

  • 2.

    De verlaging bedraagt 20% van de van toepassing zijnde norm op grond van artikel 20 en 21 van de Participatiewet..

Artikel 48a Gebruikmaking wettelijke bevoegdheid verhaal

  • 1.

    Het college maakt gebruik van de bevoegdheid tot het verhalen van bijstand als bedoeld in artikel 62f van de Participatiewet.

  • 2.

    In de situaties van onderhoudsplicht zoals bedoeld in artikel 62 van de Participatiewet wordt geen verhaal van bijstand toegepast, maar wordt aan de uitkering op grond van artikel 55 van de Participatiewet één of meer van de volgende verplichtingen verbonden:

    • a.

      bij de rechtbank alimentatie eisen tot de grens van de onderhoudsplicht voor

      belanghebbende en/of minderjarig(e) kind(eren). Onder deze verplichting wordt ook het vragen van een voorlopige voorziening begrepen;

    • b.

      het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) inschakelen als de

      onderhoudsplichtige de door de rechtbank opgelegde alimentatie niet betaalt;

    • c.

      zich volledig in te zetten om de verplichtingen genoemd in lid 3 sub a en b maximaal te

    realiseren.

  • 3.

    Het college kan (tijdelijk) van verhaal afzien als, gelet op de omstandigheden van degene op wie verhaal wordt gezocht of degene die bijstand ontvangt of heeft ontvangen, sprake is van bijzondere omstandigheden of dringende redenen. Voor het opleggen van de verplichtingen op grond van het tweede lid is dit van overeenkomstige toepassing.

Paragraaf 6.7.1 Bijstand onder verband van krediethypotheek of pandrecht

Artikel 48b Zekerheidstelling

  • 1.

    Als bijstand wordt verleend in de vorm van een geldlening op grond van artikel 50 van de Participatiewet wordt deze verleend onder zekerheidstelling van hypotheek of pandrecht. Als de geldlening naar verwachting lager is dan € 6.500,- is zekerheidstelling niet nodig.

  • 2.

    Het college verleent aan de bijstand bedoeld in het eerste lid de verplichting dat belanghebbende meewerkt aan het vestigen van de krediethypotheek of het pandrecht.

Artikel 48c Hoogte hypotheek, waarde woning, vestigingskosten

  • 1.

    De geldlening, bedoeld in artikel 48b is ten hoogste de waarde van de woning in het economisch verkeer bij vrije oplevering, verminderd met de daarop drukkende schulden en met het vrij te laten vermogen als bedoeld in artikel 34 lid 2 onder d van de Participatiewet.

  • 2.

    Voor de vaststelling van de waarde, als bedoeld in het eerste lid, wordt uitgegaan van de meest recente beschikking op grond van de Wet waardering onroerende zaken (WOZ).

  • 3.

    De kosten verbonden aan de hypotheekakte en de inschrijving van de hypotheek, het opmaken van de akte van pandrecht, de inschrijving van het pandrecht en overige bijkomende kosten, komen ten laste van belanghebbende. Voor deze kosten kan bijzondere bijstand worden verleend.

Artikel 48d Voorwaarden opnemen in hypotheekakte of akte van pandrecht

  • 1.

    Aan de geldlening worden in elk geval de voorwaarden verbonden genoemd in de artikelen 48e en 48f.

  • 2.

    De in het eerste lid bedoelde voorwaarden worden samen met de gebruikelijke bedingen opgenomen in de hypotheekakte of de akte van pandrecht.

Artikel 48e Aflossing, niet voldoen aan betalingsverplichtingen en rente

  • 1.

    Aflossing van de geldlening vindt in maandelijkse termijnen plaats na beëindiging van de uitkering voor de kosten van levensonderhoud op grond van de Participatiewet.

  • 2.

    Het maandbedrag van de aflossing wordt vastgesteld op 50% van de draagkrachtruimte zoals bedoeld in artikel 35 van deze nadere regels.

  • 3.

    Wanneer vastgesteld is dat belanghebbende geen afloscapaciteit heeft, vindt jaarlijks onderzoek plaats naar zijn financiële situatie en wordt beoordeeld of aflossing mogelijk is.

  • 4.

    Als belanghebbende schuldig nalatig is in het voldoen van vastgestelde aflossing, is het nog niet afgeloste deel van de geldlening terstond opeisbaar en is daarover tevens de wettelijke rente verschuldigd.

Artikel 48f Verkoop woning

  • 1.

    Bij verkoop, overdracht of bij vererving van de woning, en indien het een echtpaar betreft bij vererving na overlijden van de langstlevende echtgenoot, wordt het nog niet afgeloste deel van de geldlening, alsmede de op grond van artikel 48e bijgeschreven rente, terstond afgelost.

  • 2.

    Bij verkoop van de woning kan het college wegens bijzondere omstandigheden van medische of sociale aard van belanghebbende dan wel wegens werkaanvaarding elders door belanghebbende, na toepassing van het eerste lid, besluiten tot het verlenen van een nieuwe geldlening eveneens onder verband van hypotheek voor de aankoop van een andere woning tot ten hoogste het bedrag van de ingevolge het eerste lid afgeloste geldlening, onder de voorwaarde dat belanghebbende het na aflossing vrijgekomen vermogen met inbegrip van het vermogen als bedoeld in artikel 34 tweede lid onder d van de Participatiewet volledig inzet voor de aankoop van de andere woning.

  • 3.

    Indien bij verkoop van de woning op basis van de waarde in het economisch verkeer bij vrije oplevering het beschikbare bedrag lager is dan het resterende bedrag van de geldlening en eventuele rentevordering, wordt het verschil kwijtgescholden.

Artikel 48g Opnieuw recht binnen twee jaar

Indien binnen een periode van twee jaar na beëindiging van de bijstandverlening in de vorm van een geldlening op grond van artikel 50 van de Participatiewet opnieuw recht op bijstand bestaat, wordt deze verleend met toepassing van de laatst gevestigde hypotheek of akte van pandrecht.

Paragraaf 6.7.2 Bijstand ex-gedetineerde jongeren

Artikel 48h Tijdstip indiening aanvraag en voorschotverlening

  • 1.

    De persoon die uit detentie komt en jonger is dan 27 jaar kan, als hij niet beschikt over middelen om in de noodzakelijke kosten van levensonderhoud te voorzien, eerder dan de periode genoemd in artikel 41 lid 4 van de Participatiewet een aanvraag voor algemene bijstand indienen.

  • 2.

    Aan de persoon genoemd in het eerste lid kan indien nodig direct een voorschot worden verstrekt in de kosten van levensonderhoud. Dit voorschot wordt verstrekt in de vorm van een geldlening en indien mogelijk verrekend met de toe te kennen uitkering, dan wel teruggevorderd.

Hoofdstuk 7 Overige bepalingen

 

Paragraaf 7.1 Regels schuldhulpverlening

Artikel 49 Begrippen

In deze paragraaf wordt verstaan onder:

  • a.

    intake- en stabilisatie(fase): het proces dat start als een positieve beschikking is gegeven na beoordeling van de aanvraag waarin ernaar gestreefd wordt inkomsten en uitgaven van de klant in evenwicht te brengen en te houden;

  • b.

    WSNP: Wet schuldsanering natuurlijke personen, zoals bedoeld in de Faillisementswet;

  • c.

    adviesgesprek: een of meer gesprekken met klanten waarin advies wordt gegeven over de financiële situatie van de klant.

Artikel 49a Uitvoering

De uitvoering van de verschillende vormen van schuldhulpverlening vindt plaats conform de Gedragscode Schuldhulpverlening van de NVVK en de modules Budgetbeheer, Budgetcoaching, Schuldregeling en Betalingsregeling.

Artikel 49b Adviesgesprek

  • 1.

    Een inwoner kan advies vragen over zijn/haar financiële situatie.

  • 2.

    Voor een adviesgesprek hoeft geen aanvraagformulier ingevuld te worden.

  • 3.
    • Na afronding van het adviesgesprek (de adviesgesprekken) kan de gemeente het advies schriftelijk toesturen per e-mail of post.

       

Artikel 49c Intake- en stabilisatiefase

Schuldhulpverlening wordt aangevraagd door het inleveren van een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier. Door middel van een beschikking wordt belanghebbende op de hoogte gesteld van de beslissing op de aanvraag. Daarna start de intake- en stabilisatiefase.

Artikel 49d Producten schuldhulpverlening

Producten die de gemeente aanbiedt zijn onder meer:

  • a.

    budgetbeheer;

  • b.

    budgetcoaching;

  • c.

    schuldregeling;

  • d.

    verklaring Wsnp.

Artikel 49e Budgetbeheer en budgetcoaching

  • 1.

    Budgetbeheer wordt ingezet voor maximaal 24 maanden.

  • 2.

    Indien na 24 maanden het beëindigen van het budgetbeheer niet raadzaam is, kan het college besluiten budgetbeheer te verlengen.

  • 3.

    Budgetbeheer wordt alleen ingezet in combinatie met budgetcoaching.

  • 4.
    • In afwijking van lid 1 en 2 kan beschermingsbewind worden geadviseerd of als voorwaarde worden opgelegd, wanneer de inwoner niet leer- of coachbaar blijkt.

       

  • 5.

    Budgetcoaching wordt alleen ingezet als vastgesteld is dat de inwoner leer- en coachbaar is

Artikel 49f Schuldregeling

  • 1.

    Indien er zich een andere mogelijkheid voordoet om de problematische schulden op te lossen, dan is deze mogelijkheid voorliggend aan de inzet van een schuldregeling.

  • 2.

    Privéschulden worden meegenomen als de schuld aannemelijk is. Hiervoor moet worden aangetoond dat de schuldeiser een betaling heeft verricht voor de belanghebbende en de belanghebbende de schuld terug moet betalen.

Artikel 49g Verklaring Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp)

Indien geen akkoord kan worden bereikt met alle schuldeisers of indien vanwege een andere reden de schuldbemiddeling niet kan starten of mislukt, dan kan op verzoek van de belanghebbende een verzoekschrift worden ingediend bij de Rechtbank om voor de Wsnp in aanmerking te komen.

Artikel 49h Verplichtingen

  • 1.

    Belanghebbende is verplicht om naast de verplichtingen zoals vastgelegd in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, de Gedragscode en de modules van de NVVK alle medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is gedurende de aanvraagperiode en tijdens de schuldhulpverlening.

  • 2.

    De medewerking bestaat onder andere uit:

    • a.

      het nakomen van afspraken, aanvullende voorwaarden en verplichtingen, zoals het aanvragen van beschermingsbewind;

    • b.

      de verplichting om zich in te spannen om werk te vinden of te behouden, dan wel het inkomen te verhogen, waarbij de inspanning hiertoe aangetoond moet worden;

    • c.

      geen nieuwe schulden maken of aangaan en alle lopende vaste lasten iedere maand op tijd betalen;

    • d.

      alle extra inkomsten en vermogen te melden en te reserveren voor de schuldeisers.

Artikel 49i Afwijzing of beëindiging schuldhulpverlening

  • 1.

    Als de gemeente redelijkerwijs niet de verwachting heeft dat de schuldhulpverlening gestart kan worden of succesvol afgerond zal worden, dan kan schuldhulpverlening worden afgewezen of beëindigd.

  • 2.

    Schuldhulpverlening kan onder andere worden afgewezen of beëindigd indien:

    • a.

      het inkomen nog op orde is;

    • b.

      belanghebbende heeft aangegeven te gaan scheiden, maar waarbij de scheiding nog niet is uitgesproken of wel dat sprake is van ontbinding geregistreerd partnerschap en dit nog niet heeft plaatsgevonden;

    • c.

      eerst een passende woonsituatie moet worden gevonden;

    • d.

      een ex-onderneming op naam van belanghebbende staat die nog niet financieel is afgehandeld, bijvoorbeeld doordat nog geen belastingaangifte is gedaan;

    • e.

      een alimentatieplicht door de rechter is opgelegd die niet passend is in het budget;

    • f.

      er niet-saneerbare vorderingen zijn die eerst betaald moeten worden;

    • g.

      het feitelijke verblijfadres niet gelijk is aan het in de gemeentelijke basisadministratie opgenomen adres;

    • h.

      de schuldhulpverlening/Wsnp succesvol is afgerond;

    • i.

      een schriftelijk verzoekt om beëindiging wordt ingediend door belanghebbende;

    • j.

      belanghebbende is overleden;

    • k.

      niet of niet voldoende is voldaan aan de verplichtingen zoals opgenomen in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, de Gedragscode en de modules van de NVVK) en in deze beleidsregels of aan overige opgelegde verplichtingen;

    • l.

      belanghebbende zich ten opzichte van de medewerkers, belast met de werkzaamheden die voortkomen uit de schuldhulpverlening, misdraagt;

    • m.

      belanghebbende frauduleuze handelingen verricht tijdens het schuldhulpverleningstraject;

    • n.

      er sprake is van een tekortschietend besef van verantwoordelijkheid;

    • o.

      er sprake is van een faillissement;

    • p.

      er sprake is van een gewijzigde situatie die van invloed is op de schuldhulpverlening waardoor deze niet kan worden voortgezet;

    • q.

      de gestelde doelen zijn gerealiseerd.

  • 3.

    Als er bij een afwijzing of beëindiging van de schuldhulpverlening zorgen zijn over de (psycho-sociale) gezondheidssituatie van de inwoner of als er een gezin met inwonende minderjarige kinderen bij betrokken is, dan kan er een zorgmelding bij het Meldpunt zorg en overlast worden gedaan.

Artikel 49j Uitsluiting schuldhulpverlening

  • 1.

    Als de schuldhulpverlening of de Wsnp voortijdig is beëindigd door aan belanghebbende toe te rekenen omstandigheden, kan het college belanghebbende drie jaar lang uitsluiten van (nieuwe) schuldhulpverlening.

  • 2.

    Als binnen de uitsluitingstermijn van drie jaar toch aanspraak gemaakt wordt op schuldhulpverlening, dan kan schuldhulpverlening toegekend worden indien er sprake is van bijzondere omstandigheden. Het college kan aan die toekenning aanvullende voorwaarden/verplichtingen verbinden waarmee belanghebbende voorafgaand akkoord dient te gaan.

  • 3.

    Als de schuldhulpverlening en/of de Wsnp is beëindigd, kan het college belanghebbende drie jaar lang uitsluiten van schuldhulpverlening.

Hoofdstuk 8 Inspraak, cliëntenparticipatie en klachten

Geen nadere regels.

Hoofdstuk 9 Slotbepalingen

Artikel 50 Citeertitel

Deze nadere regels worden aangehaald als: Nadere regels Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop.

Artikel 51 Overgangsbepaling

Op de aanvragen die tot en met 31 december 2015 zijn ingediend in het kader van Jeugdhulp en waarvan de beschikking op of na 1 januari 2016 wordt afgegeven, zijn de nadere regels Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop 2016 van toepassing.

Op de aanvragen in het kader van Jeugdhulp waarvan de beschikking voor 1 januari 2016 is afgegeven en de beschikking doorloopt in 2016 en verder, zijn de nadere regels Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop 2015 van toepassing.

Artikel 51 Inwerkingtreding

Deze nadere regels treden in werking op 1 januari 2016 onder gelijktijdige intrekking van :

Nadere regels Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop 2015

Beleidsregels Verhaal Wet werk en bijstand gemeente Nieuwkoop 2012

Beleidsregels Krediethypotheek en pandrecht gemeente Nieuwkoop 2012

Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders op 15 december 2015.

 

Toelichting op de Nadere regels sociaal domeingemeente Nieuwkoop 2016

In de bijlage van de Nadere regels sociaal domein gemeente Nieuwkoop 2016 is een afwegingskader opgenomen. Het afwegingskader gebruiken professionals van het CJG om tot een besluit voor pgb voor jeugdhulp te komen. Het afwegingskader is onderdeel van de Nadere regels sociaal domein gemeente Nieuwkoop 2016

Artikel 2 Voorwaarden pgb

In de Wmo 2015 is geregeld dat inwoners, aan wie een maatwerkvoorziening verstrekt is, onder voorwaarden, het recht hebben om te kiezen voor een pgb. Voor een algemene voorziening kan dus nooit een pgb verstrekt worden.

In de Wmo 2015 worden drie voorwaarden beschreven waaraan inwoners moeten voldoen om in aanmerking te komen voor een pgb:

  • ·

    Inwoners moeten het vermogen hebben om een pgb goed te besteden. Dit betekent dat de inwoner in staat geacht moet worden om de aan het pgb verbonden taken op een verantwoorde manier uit te voeren. De inwoner mag daarbij ondersteund worden door mensen uit zijn sociaal netwerk dan wel door een curator, bewindvoerder, mentor of gemachtigde.

  • ·

    De inwoner moet zich gemotiveerd op het standpunt stellen dat hij de maatwerkvoorziening als pgb geleverd wenst te krijgen.

  • ·

    De voorzieningen die de inwoner met het pgb wil inkopen moeten veilig, doeltreffend en cliëntgericht zijn.

Een pgb kan een geschikt instrument zijn voor de inwoner om zijn leven naar eigen wensen en behoeften in te vullen. Het is een verstrekkingsvorm die bij uitstek geschikt is voor inwoners die zelf de regie over hun leven kunnen voeren. De gemeente Nieuwkoop streeft ernaar dat alle gewenste voorzieningen op lokaal en regionaal niveau aanwezig zijn zodat een pgb niet nodig is.

Het collectief vraagafhankelijk vervoer (CVV) wordt in de gemeente Nieuwkoop uitgevoerd door de regiotaxi Holland Rijnland. Als de regiotaxi toereikend is om iemand lokaal te verplaatsen, dan is het niet mogelijk om een pgb voor vervoer te verstrekken.

Maatschappelijke opvang kan niet uitgesloten worden van een pgb. Het is echter de vraag of mensen aan wie maatschappelijke opvang verstrekt is, kunnen voldoen aan de voorwaarden die aan een pgb verbonden zijn. In de praktijk wordt een pgb voor maatschappelijke opvang daarom niet verstrekt.

Artikel 3 lid 4 van de verordening stelt dat als een integraal plan opgesteld wordt daarin aangegeven wordt van welke voorzieningen gebruik gemaakt wordt en/of voor welke maatwerkvoorzieningen de inwoner een aanvraag bij het college indient. Hiermee wordt voldaan aan een belangrijk criterium vanuit de Jeugdwet, waarin de toepassing van één gezin, één plan, als één van de belangrijke instrumenten genoemd wordt. Een plan, door de aanvrager samen met het jeugd- en gezinsteam opgesteld, moet dan ook de basis zijn voor het verstrekken van een pgb. Als voorwaarde wordt daarom gesteld dat een plan ten grondslag moet liggen aan het verstrekken van een pgb. In het plan moet benoemd worden welke resultaten nagestreefd worden (stabilisatie problematiek, ontwikkeling vaardigheden etc.). Als de besteding van het pgb niet opgenomen is in het integrale plan, dan moet de budgethouder een afzonderlijk budgetplan opstellen waarin hij aangeeft hoe hij het pgb gaat inzetten. De budgethouder is daarmee verantwoordelijk voor de uitvoering van het plan. Door periodiek het plan te gebruiken om vast te stellen wat de ondersteuning/jeugdhulp opgeleverd heeft, wordt ook de kwaliteit en doelmatigheid van de verleende ondersteuning/jeugdhulp inzichtelijk gemaakt. Dat betekent ook dat de budgethouder het CJG/ WMO loket informeert, indien de budgethouder een andere zorgverlener wil gaan inzetten. Het pgb kan overigens deel uitmaken van een arrangement, waarbij onderdelen van ondersteuning/jeugdhulp in natura en onderdelen via een pgb ingezet worden.

De Jeugdwet stelt dat, om in aanmerking te komen voor een pgb, de inwoner zich gemotiveerd op het standpunt moet stellen dat het door de gemeente gecontracteerde aanbod niet passend is in zijn situatie. De aanvrager heeft dus een motiveringsplicht. Ook de Wmo 2015 stelt dat de inwoner zich gemotiveerd op het standpunt moet stellen dat hij de maatwerkvoorziening als pgb geleverd wenst te krijgen.

In de voorwaarden is opgenomen dat de inwoner of zijn ouders voldoende in staat moet zijn om zijn belangen te behartigen. In de Jeugdwet is vastgelegd dat een pgb alleen verstrekt kan worden als de jeugdige (of zijn ouders) voldoende in staat is om zijn belangen te behartigen en de aan het pgb verbonden taken op een verantwoorde manier uit te voeren. Het is toegestaan om een pgb te laten beheren door een naaste uit het sociaal netwerk, een curator, bewindvoerder, mentor of gemachtigde.

Het gaat om de volgende twee aspecten:

  • ·

    Kan hij een juiste beoordeling maken van zijn belangen ten aanzien van de hulpvraag?

  • ·

    Kan hij de aan het pgb verbonden taken op een verantwoorde manier uitvoeren? Hierbij gaat het onder meer om het kiezen van een zorgaanbieder, het aangaan van een contract en het aansturen van de zorgaanbieder. De inwoner mag hierbij ondersteund worden door mensen uit zijn sociaal netwerk, dan wel door een curator, bewindvoerder, mentor of gemachtigde.

Het gaat niet om het beheren van het budget, dat doet de SVB. Het is wel van belang om te weten dat een budgethouder, die voor vier of meer dagen per week ondersteuning/jeugdhulp inkoopt, een werkgever is met de werkgeversplichten die daarbij horen. Denk hierbij onder meer aan het overeenkomen van een redelijk uurloon, het doorbetalen van loon bij ziekte en het hanteren van een redelijke opzegtermijn. De bekwaamheid voor het hebben van een pgb wordt in samenspraak met de inwoner getoetst, maar het oordeel van het Wmo loket of het CJG is leidend. Als het het Wmo loket of het CJG van mening is dat de inwoner onbekwaam is, dan kan het college het pgb weigeren. Tegen deze beslissing staat bezwaar en beroep open.

Lid 3 gaat over de termijn van het pgb. Een gangbare termijn van een pgb is een jaar.Echter, voor sommige inwoners is de hulpvraag voor langere tijd vast te stellen. Bijvoorbeeld voor inwoners met een verstandelijke of lichamelijke beperking. Rekening houdend met die gevallen, is er geen maximale termijn aan een pgb gesteld.

Indien een pgb een termijn heeft van langer dan een jaar, wordt wèl jaarlijks het gezinsplan, inclusief

het gebruik van het pgb, geëvalueerd door de inwoner met het CJG of medewerker van het Wmo loket.

Artikel 3 Voorwaarden pgb sociaal netwerk

In de Jeugdwet is opgenomen dat de gemeente kan bepalen in welke gevallen en onder welke voorwaarden de inwoner aan wie een pgb verstrekt wordt, de mogelijkheid heeft om ondersteuning/jeugdhulp te betrekken van een persoon die deze anders dan in de uitoefening van een beroep levert. Het gaat hier bijvoorbeeld om situaties waarin iemand zijn baan opzegt of minder gaat werken om kinderen intensief te ondersteunen of waarin het veiliger/praktischer is dat een naaste uit het gezin de ondersteuning levert. Als iemand vanuit het sociaal netwerk de ondersteuning gaat bieden, dan moet dat gepaard gaan met een wijziging in de bestaande situatie, omdat uit het gesprek/integraal plan blijkt dat vanuit de bestaande situatie de inzet van het sociaal netwerk ontoereikend is. Extra inzet is dus nodig. Hiervan is ook sprake als de zorg voor een opgroeiend kind als gevolg van beperkingen juist toeneemt waardoor extra ondersteuning noodzakelijk is.

Het komt voor dat het met inzet van het sociaal netwerk makkelijker is om een sluitend zorgaanbod te realiseren dan met inzet van een professionele zorgorganisatie. Argumenten voor de inzet van het sociaal netwerk zijn bijvoorbeeld:

  • ·

    zorgcontinuïteit: de partner of ouder kan zorgen voor permanent toezicht. Een professional kan dit niet;

  • ·

    emotionele binding: de ouder of andere familie/kennissen hebben een emotionele band die bijdraagt aan de effectiviteit van de ondersteuning/jeugdhulp;

  • ·

    een praktische reden: de partner of ouder kan taken flexibel combineren die anders door meerdere professionals op verschillende tijdstippen/locaties uitgevoerd worden.

Als iemand vanuit het sociaal netwerk de ondersteuning/jeugdhulp gaat bieden, dan moet diegene wel over de juiste competenties en expertise beschikken:

  • ·

    bereidheid tot het volgen van trainingen/cursussen waar nodig;

  • ·

    bereidheid tot het samenwerken met professionals waar nodig en;

  • ·

    de inzet mag niet leiden tot overbelasting. Indien nodig wordt tijdig aan de bel getrokken.

Een periodiek gesprek (1 keer per jaar of vaker) met het Jeugd- en gezinsteam moet inzicht geven in de kwaliteit van de geboden ondersteuning/jeugdhulp in relatie tot het gewenste resultaat. Dit kan gevolgen hebben voor het PGB.

De persoon die vanuit het sociaal netwerk ondersteuning/jeugdhulp biedt moet zich bewust zijn van de verantwoordelijkheid die hij, mogelijk langdurig, op zich neemt.

Als ondersteuning/jeugdhulp ingezet wordt in situaties waarin sprake is van

onvoldoende opvoedvaardigheden of bij (dreigende) overbelasting, dan kan geen pgb ingezet worden voor het sociaal netwerk. Het is aan de betrokken professional om dit te beoordelen.

Artikel 4 Kwaliteitseisen pgb professionele aanbieders

In principe heeft de budgethouder zelf de regie over de ondersteuning/jeugdhulp die hij met het pgb inkoopt. Daarmee heeft hij ook de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit. Tegelijkertijd is voor professionele aanbieders ook de Wmo 2015 en de Jeugdwet van toepassing. In hoofdstuk 4 van de Jeugdwet zijn kwaliteitseisen opgenomen die gesteld worden aan jeugdhulpaanbieders en gecertificeerde instellingen. Zoals gezegd gaat het hierbij onder meer om verantwoorde hulp, het toepassen van de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling, het beschikken over een Verklaring Omtrent Gedrag en het gebruiken van een hulpverleningsplan. Deze kwaliteitseisen worden aan alle professionele jeugdhulpaanbieders gesteld, dus ook aanbieders die op basis van een pgb jeugdhulp verlenen.

Artikel 5 Hoogte pgb

De mogelijkheid om een financiële tegemoetkoming te verstrekken, is uit de Wmo 2015 verdwenen. De financiële tegemoetkoming wordt onder de Wmo 2015 vervangen door een pgb.

Artikel 6 Tarief pgb

In artikel 6 worden de pgb tarieven per vorm van ondersteuning genoemd. In onderstaand overzicht zijn de maximum tarieven opgenomen.

Bij de afweging tussen algemene en specialistische ondersteuning is de aard van de benodigde ondersteuning bepalend. Algemene ondersteuning wordt geleverd door een professional. Algemene ondersteuning wordt geleverd door een specialist.

Ondersteuning geboden uit het sociaal netwerk komt niet in aanmerking voor het tarief van eenprofessional of een specialist, uitgezonderd de gevallen waarbij een professional of specialist nodig isvoor de inwoner en de beoogde zorgverlener uit het sociaal netwerk van de inwoner komt. De voorwaarden aan de inzet van het sociale netwerk, zoals beschreven in artikel 3 lid, spelendan geen rol bij de levering van de ondersteuning.

Ondersteuning/jeugdhulp

Informeel

Individuele begeleiding

€ 19 per uur €20

Dagbesteding

€ 28 per dagdeelalleen Wmo

Dagbesteding met vervoer

€ 33 per dagdeelalleen Wmo

Kortdurend verblijf

€ 67 per dagper etmaal

Persoonlijke verzorging

€ 19 per uur € 20

Huishoudelijke ondersteuning

€ 14 per uur alleen wmo

Ondersteuning/jeugdhulp

Professioneel (basis)

Individuele begeleiding

€ 34 per uur

Dagbesteding

€ 42 per dagdeel

Dagbesteding met vervoer

€ 47 per dagdeel

Kortdurend verblijf

€ 96 per dag 101 per etmaal

Persoonlijke verzorging

€ 26 per uur

CVZ is het College voor zorgverzekeringen sinds april 2014 Zorginstituut Nederland.

Ondersteuning/jeugdhulp

Professioneel (specialistisch)

Individuele begeleiding

€ 51 per uur

Dagbesteding

€ 52 per dagdeel

Dagbesteding met vervoer

€ 58 per dagdeel

Persoonlijke verzorging

€ 37 per uur

Artikel 7 Uitbetaling pgb

In de Wmo 2015 is de verplichting opgenomen dat gemeenten pgb’s uitbetalen in de vorm van het trekkingsrecht. Dit houdt in dat de gemeente het pgb niet op de rekening van de budgethouder stort, maar op de rekening van de Sociale Verzekeringsbank (SVB). De budgethouder laat via declaraties of facturen aan de SVB weten hoeveel uren ondersteuning geleverd zijn, waarna de SVB de uitbetaling aan de zorgaanbieder doet. Het niet bestede bedrag wordt na afloop van de verantwoordingsperiode door de SVB terugbetaald aan de gemeente. Het rijk heeft besloten dat gemeenten eenmalige pgb’s (voor bijvoorbeeld een woningaanpassing of vervoermiddel) in 2015 nog zelf kunnen betalen aan de inwoner. Het blijkt namelijk niet mogelijk om per 1 januari 2015 eenmalige pgb’s volgens de werkwijze van het trekkingsrecht (via de SVB) uit te voeren.

Artikel 18 Diagnostiek en behandeling van Ernstige Enkelvoudige Dyslexie

De samenwerkende partners bij dyslexiezorg zijn de gemeente, scholen en zorgaanbieders. Scholen zijn verantwoordelijk voor de signalering en begeleiding van kinderen met dyslexie. De gemeente is verantwoordelijk voor dyslexiezorg bij Ernstige Enkelvoudige Dyslexie (EED); dyslexie zonder bijkomende stoornissen die belemmerend zijn voor de behandeling. De Tijdelijke Werkorganisatie(TWO) maakt namens het college met aanbieders afspraken over de voorwaarden waaronder zij dediagnostiek en behandeling voor EED in natura mogen verlenen in opdracht van het college.

In deze nadere regels wordt EED aangewezen als vrij toegankelijke voorziening. Dit maakt mogelijk dat EED-zorg in natura ingezet wordt op voordracht van de school. Hiervoor is gekozen omdat bij EED in principe sprake is van enkelvoudige problematiek, waarbij het inschakelen van het jeugd- en gezinsteam als een onnodige extra schakel gezien wordt. Het is aan de gecontracteerde EED-zorgaanbieder om aan de hand van het Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling te bepalen of aan de criteria voor EED-zorg die de gemeente gesteld heeft, voldaan wordt. Als sprake is van meervoudige problematiek en/of bijkomende gezinsproblematiek, dan schakelt de zorgaanbieder in overleg met de inwoner het betreffende jeugd- en gezinsteam in.

Artikel 22 Bijdrage algemene voorziening

De artikelen 2.1.4 en 2.1.5 van de Wmo 2015 bieden de mogelijkheid om bij de verstrekking van een maatwerkvoorziening/pgb of algemene voorziening een bijdrage aan de inwoner te vragen. De Wmo 2015 maakt onderscheid tussen de bijdrage voor een maatwerkvoorziening en de bijdrage voor een algemene voorziening. De gemeente bepaalt de bijdrage voor een algemene voorziening, deze bijdrage mag maximaal kostendekkend zijn. De bijdrage voor een maatwerkvoorziening is gelimiteerd tot een bedrag gelijk aan de kostprijs van de voorziening.

Met betrekking tot de bijdrage die gebruikers van een algemene voorziening betalen, wordt onderscheid gemaakt tussen algemene voorzieningen die vanuit particulier initiatief gerealiseerd worden en algemene voorzieningen die in opdracht van het college gerealiseerd worden.

Bij algemene voorzieningen vanuit particulier initiatief zijn de initiatiefnemers vrij om inwoners een bijdrage te vragen. De initiatiefnemers bepalen zelf de hoogte van de bijdrage. De bijdrage wordt geïnd door de initiatiefnemers.

Het college kan binnen en buiten de Wmo 2015 regelingen treffen waarmee groepen inwoners gecompenseerd worden voor (een deel van) de bijdrage voor een algemene voorziening vanuit particulier initiatief. Voorbeelden van dit soort regelingen zijn het Jeugdsportfonds, een kortingspas voor mantelzorgers en vrijwilligers en (in individuele gevallen) bijzondere bijstand voor minima. Informatie over het gebruik van deze regelingen is onderdeel van het gesprek na de melding van de hulpvraag.

Voor algemene voorzieningen die in opdracht van het college gerealiseerd worden, geldt dat de aanbieder van de voorziening alleen een bijdrage kan vragen voor algemeen gebruikelijke kosten die vanuit de voorziening betaald worden voor de inwoner. Algemeen gebruikelijke kosten zijn kosten die alle inwoners maken in het dagelijks leven, ook inwoners die geen gebruik maken van de voorziening. Denk bijvoorbeeld aan een bijdrage voor een maaltijd bij een maaltijdservice of een bijdrage voor een wasmiddel bij een was- en strijkservice. De aanbieder van de voorziening kan geen bijdrage vragen voor dienstverlening. De bijdrage wordt geïnd door de aanbieder.

Omdat het hier gaat om algemeen gebruikelijke kosten die alle inwoners maken, compenseert het college (een deel van) de bijdrage voor een algemene voorziening niet. Bij algemeen gebruikelijke kosten is immers geen sprake van een mogelijke stapeling van aanvullende kosten die een inwoner vanwege zijn persoonlijke situatie genoodzaakt is te maken.

Artikel 23 Bijdrage maatwerkvoorziening of pgb

Op een maatwerkvoorziening/pgb blijft een landelijke inkomensafhankelijke bijdrageregeling van toepassing dat vastgelegd is in het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015. Geen bijdrage wordt gevraagd voor:

  • ·

    voorzieningen voor jeugdigen onder de 18 jaar, uitzondering hierop zijn de woningaanpassingen, hiervoor wordt aan de ouder(s) een bijdrage gevraagd;

  • ·

    een (sport)rolstoel en het onderhoud hiervan;

  • ·

    het CVV, hiervoor wordt een gereduceerd tarief (ritbijdrage) gevraagd;

  • ·

    een financiële tegemoetkoming in de kosten.

Het bijdrageplichtig inkomen voor de Wmo wordt vastgesteld door het CAK en is afhankelijk van het inkomen en het vermogen van de inwoner en de meerderjarige personen met wie de inwoner een gezamenlijke huishouding voert. Op basis van dit inkomen wordt de maximale bijdrage vastgesteld. De hoogte van de bijdrage is afhankelijk van:

  • ·

    de hoogte van het inkomen van de inwoner (de inwoner kan bij het CAK om een correctie van zijn inkomen vragen als zijn inkomen inmiddels lager is dan zijn inkomen in het rekenjaar, het rekenjaar ligt twee jaar voor het jaar waarin de aanvraag gedaan is);

  • ·

    de samenstelling van het huishouden van de inwoner;

  • ·

    de leeftijd van de inwoner;

  • ·

    de kosten van de maatwerkvoorziening/pgb;

  • ·

    al betaalde bijdragen.

Voor alle maatwerkvoorzieningen geldt de termijn zolang de voorziening gebruikt wordt of tot de kostprijs van de voorziening bereikt is. De kostprijs van de voorziening vormt een belangrijke beperking van de termijn waarover een bijdrage gevraagd mag worden. De bijdrage mag niet hoger zijn dan de kostprijs. Dus zodra de inwoner een bijdrage ter hoogte van de kostprijs betaald heeft, dan kan niet langer een bijdrage gevraagd worden. Bij de huur van een voorziening geldt geen maximale termijn voor de bijdrage, maar wordt een bijdrage gevraagd zolang de gemeente huur betaalt voor de voorziening.

De procedure voor het vaststellen en innen van de bijdrage is als volgt:

  • ·

    de gemeente verstrekt de gegevens van de inwoner aan het CAK;

  • ·

    indien van toepassing verstrekt de zorgaanbieder de gegevens van de daadwerkelijk geleverde zorg aan het CAK;

  • ·

    het CAK stelt de bijdrage vast;

  • ·

    het CAK int de bijdrage bij de inwoner in de vorm van een definitieve beschikking (bij een maatwerkvoorziening) of een factuur (bij een pgb);

  • ·

    het CAK betaalt de bijdragen uit aan de gemeente.

Artikel 24 Mantelzorgwaardering

Het college heeft grote waardering voor de inzet van mensen die mantelzorg verlenen aan inwoners. Daarom stelt het college een maatwerkvoorziening beschikbaar om deze waardering te tonen, in de vorm van een geldbedrag. Met een geldbedrag kan elke mantelzorger zelf kiezen op welke manier hij de voorziening wil besteden. Het bedrag biedt een (gedeeltelijke) compensatie voor de meerkosten die veel mantelzorgers maken.

De inwoner die mantelzorg ontvangt, kan eventueel met hulp van iemand uit zijn sociaal netwerk, één voorziening aanvragen voor zijn mantelzorger(s). Voor de beoordeling of iemand in aanmerking komt voor de voorziening, wordt als richtlijn de volgende definitie van mantelzorg aangehouden:

Iemand is mantelzorger als: een persoon langdurig en onbetaald zorgt voor iemand die chronisch ziek, gehandicapt of hulpbehoevend is. Een mantelzorger kan een familielid zijn, maar ook een vriend of een kennis. Een mantelzorger is geen beroepskracht. Bij mantelzorg beslaat de verzorging meer dan acht uur per week gedurende een periode van meer dan drie maanden. Mantelzorg is zorg die bovenop de normale dagelijkse zorg van gezinsleden en huisgenoten voor elkaar komt, zoals zorg voor het huishouden of zorg voor de kinderen.

De voorziening is bedoeld voor de mantelzorgers van inwoners die in de gemeente wonen. De mantelzorger kan dus buiten de gemeente wonen.

Een inwoner die mantelzorg ontvangt kan, als hij een beroep wil doen op de voorziening, eventueel met hulp van iemand uit zijn sociaal netwerk, een melding doen bij het Wmo loket van de gemeente. De melding wordt op dezelfde manier behandeld als andere meldingen, dit wil zeggen dat na de melding een gesprek volgt, daarna eventueel een aanvraag en een beschikking. Dit doen we omdat we de inwoners die mantelzorg ontvangen, in het kader van outreachend werken, graag goed in beeld willen hebben. Als de inwoner al bekend is bij het Wmo loket en al vastgesteld is dat er sprake is van mantelzorg, dan kan het Wmo loket, beslissen af te zien van een gesprek. De voorziening komt, als sprake is van mantelzorg, standaard aan de orde in een gesprek na een melding van een hulpvraag in het kader van de Wmo.

Een beschikking kan, afhankelijk van de persoonlijke situatie, afgegeven worden voor een bepaalde periode of voor onbepaalde tijd. Betaling vindt jaarlijks plaats. Bij verstrekking voor onbepaalde tijd geldt dat de voorziening ingetrokken wordt als de inwoner die mantelzorg ontvangt verhuist naar een andere gemeente of overlijdt of de mantelzorger van de inwoner niet meer voldoet aan de richtlijn zoals omschreven in lid 3.

Met het vervallen van de landelijke regeling van het mantelzorgcompliment vervalt ook de grondslag van de vrijstelling in artikel 1a lid 4 van de Successiewet 1956. Ontvangers van het mantelzorgcompliment konden bij overlijden van degene voor wie zij zorgden, als zij erfgenaam waren, vrijstelling op erfbelasting over de woning van de overledene krijgen. De rijksoverheid bekijkt of het wenselijk en mogelijk is om de vrijstelling toch in enige vorm te behouden. Mocht de gemeentelijke mantelzorgwaardering gekoppeld worden aan de genoemde vrijstelling, dan stelt het college hierover aanvullende nadere regels vast.

Artikel 26 Primaat verhuizen

Onder de oude Wet maatschappelijke ondersteuning bestond het verhuisprimaat, wat inhield dat de woning alleen aangepast werd als verhuizen naar een geschikte woning niet mogelijk of niet de goedkoopst adequate oplossing was. Het verhuisprimaat werd opgelegd als woningaanpassingen boven een bepaald normbedrag uit kwamen, waarmee voorkomen werd dat de gemeente voor onbeheersbare kosten kwam te staan.

Onder de Wmo 2015 wordt bij alle meldingen de nadruk gelegd op het onderzoek naar de persoonskenmerken en de mate waarin de inwoner de noodzaak van de ondersteuning had kunnen voorzien. Als een maatwerkvoorziening (zoals een woningaanpassing) nodig is, dan wordt nog steeds de goedkoopst adequate voorziening verstrekt. Vooral bij grote woningaanpassingen wordt dus nog steeds de afweging gemaakt of dit de goedkoopst adequate oplossing is. Om discussie over het al dan niet toekennen van een grote woningaanpassing te voorkomen, en richting te geven wordt nog steeds het verhuisprimaatbedrag gehanteerd. Als de kosten boven dit bedrag uitkomen, dan wordt geen grote woningaanpassing verstrekt, maar wordt de inwoner geadviseerd om te verhuizen, tenzij er zwaarwegende redenen (vastgelegd in jurisprudentie) zijn om niet te verhuizen. Als dat nodig is, dan wordt ondersteuning geboden bij het vinden van een geschikte woning.

Als de inwoner ervoor kiest om niet te verhuizen en zijn woning volledig aan te laten passen (en dat is technisch mogelijk), dan heeft de inwoner de mogelijkheid om het pgb voor verhuiskosten te gebruiken voor de aanpassing van de woning. Voorwaarde is dat de inwoner de woning volledig geschikt laat maken. Als daarna (dus nadat de inwoner de woning heeft laten aanpassen) nog aanvragen voor woonvoorzieningen ingediend worden, dan worden alleen woonvoorzieningen verstrekt die in een (andere) geschikte woning ook verstrekt zouden worden. Dit is bijvoorbeeld het geval als de inwoner achteruit gaat en daardoor een tillift of een bijzondere toiletstoel nodig heeft. Dergelijke voorzieningen zouden immers ook nodig geweest zijn als de inwoner verhuisd was naar een geschikte woning.

Artikel 27 Verhuiskosten

Een verhuizing die samenhangt met een levensfase (bijvoorbeeld ouder worden en kleiner en gelijkvloers willen gaan wonen) is voorzienbaar. Omdat inwoners voor dit soort verhuizingen geld kunnen reserveren, worden deze verhuizingen als algemeen gebruikelijk beschouwd. Hiervoor wordt dus geen verhuiskostenvergoeding verstrekt. Ook als de inwoner voor het eerst zelfstandig gaat wonen en bekend is met een beperking, dan wordt geen verhuiskostenvergoeding verstrekt. Als sprake is van een dusdanig laag inkomen dat geld reserveren niet of slechts in beperkte mate mogelijk is, dan kan hiervoor een beroep worden gedaan op de bijzondere bijstand. Als de inwoner als gevolg van plotseling opgetreden beperkingen onvoorzien met een verhuizing geconfronteerd wordt, dan kan mogelijk wel een verhuiskostenvergoeding verstrekt worden. Dit is maatwerk.

De hoogte van de verhuiskostenvergoeding wordt afgestemd op de grootte van het huishouden. Het betreft een pgb voor de kosten van verhuizing en stoffering.

De inwoner moet zelf naar een geschikte woning zoeken. Een cliëntondersteuner kan, als dat nodig is, ondersteuning bieden. Het Wmo loket bekijkt samen met de inwoner de woning om te beoordelen of deze geschikt is. Uiteraard beslist de inwoner zelf of hij de woning wil aanvaarden. Bij een weigering wordt de inwoner gewezen op het feit dat er slechts weinig aangepaste woningen vrijkomen.

Tenslotte kan een verhuiskostenvergoeding verstrekt worden als de inwoner een aangepaste woning op verzoek van de gemeente verlaat. Het betreft hier situaties waarin de inwoner voor wie de woning aangepast was, verhuisd is naar een Wlz instelling of waarin een partner, waarvoor de aangepaste woning noodzakelijk was, overleden is.

In uitzonderlijke situaties kan (voor maximaal drie maanden) een vergoeding verstrekt worden voor tijdelijke dubbele woonlasten, als de inwoner bijvoorbeeld tijdens de uitvoering van de woningaanpassing niet in de eigen woning kan wonen.

Artikel 28 Onderhoud, keuring en reparatie van een woonvoorziening

In dit artikel staan de regels omtrent onderhoud, keuring en reparatie van woonvoorzieningen.

Artikel 30 Autokostenvergoeding

Voor het gebruik van de eigen auto wordt in principe geen vergoeding verstrekt. Pas als blijkt dat de inwoner door zijn beperking volledig aangewezen raakt op het gebruik van de eigen auto (inclusief de korte afstanden) en hierdoor zijn auto aantoonbaar meer dan voorheen nodig heeft, waarbij hij een lokale vervoersbehoefte groter dan 2000 kilometer op jaarbasis heeft, dan kan overwogen worden om een pgb te verstrekken. Hierbij worden alle vervoersvoorzieningen en/of andere oplossingen die de inwoner tot zijn beschikking heeft, meegewogen. Echter als de inwoner plotseling beperkt raakt en hij kan zijn vervoersbeperking met zijn eigen vervoersvoorziening (zoals een auto) oplossen, dan kan de conclusie getrokken worden dat de inwoner de hulpvraag zelf kan oplossen.

Artikel 31 Sportvoorziening

Sporten kan een belangrijk middel tot participatie zijn. Als het voor de inwoner zonder sportvoorziening niet mogelijk is om een sport te beoefenen en de kosten hiervoor aanzienlijk hoger zijn dan de gebruikelijke kosten die een persoon zonder een beperking heeft voor dezelfde (of een vergelijkbare) sport, dan kan een sportvoorziening verstrekt worden. Dat kan een sportrolstoel zijn, maar ook een ander hulpmiddel. Op basis van eerdere Wmo regelgeving en jurisprudentie kan gesteld worden dat het redelijk is om maximaal eens per drie jaar hiervoor een pgb te verstrekken, waarin tevens de kosten voor onderhoud, reparatie en verzekering meegenomen zijn. De inwoner moet aantonen dat er sprake is van een actieve sportbeoefening. De ervaring leert dat sportclubs, sponsors of fondsen vaak bereid zijn een deel van de kosten te vergoeden. Bovendien kost sporten zonder beperking ook geld dus mag van de inwoner zelf ook verwacht worden dat hij een deel van de kosten draagt.

Als nog geen sprake is van actieve sportbeoefening, dan kan de inwoner een pgb ontvangen voor de huur van sporthulpmiddelen gedurende een proefperiode van maximaal zes maanden, zodat de inwoner (met zijn beperking) een sport kan uitproberen. Hiervoor kan de inwoner een sportadvies vragen aan een revalidatiecentrum of een gecertificeerde sportschool waaraan een sportarts verbonden is.

Artikel 48b

Lid 1

Dit artikel verwijst naar artikel 50, eerste en tweede lid van de Participatiewet. Daarin worden de voorwaarden genoemd voor verlening van bijstand in de vorm van een geldlening. Dit lid geeft aan dat wanneer sprake is van verlening van algemene bijstand in de vorm van een geldlening, dit vervolgens gebeurt onder verband van hypotheek.

Lid 2

Bij verlening van bijstand onder verband van hypotheek dan wel pandrecht dient aan de

belanghebbende telkens de verplichting te worden opgelegd dat hij meewerkt aan de vestiging van

hypotheek of pandrecht. Essentieel voor zekerheidstelling is namelijk de totstandkoming van een hypotheek- dan wel pandovereenkomst. Werkt een belanghebbende niet mee, dan kan geen zekerheid worden gerealiseerd en dient er geen bijstand te worden verleend. Eventueel reeds verleende bijstand in devorm van een voorschot dient te worden terugbetaald.

Artikel 48c Hoogte hypotheek, waarde woning, vestigingskosten

Lid 3

De kosten van het vestigen van een krediethypotheek of pandrecht, alsmede de bijkomende

kosten, zijn niet te beschouwen als algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan. Eventuele

bijdragen die voor deze kosten wordt verleend, moet worden beschouwd als bijzondere bijstand. Daar artikel 50 lid 2 Participatiewet ziet op algemene bijstand, zal deze bijstand in de voorkomende gevallen als bijzonder bijstand om niet moeten worden verstrekt.

Artikel 48d Voorwaarden in hypotheekakte of akte van pandrecht

Lid 2

Bij gebruikelijke bedingen die ook in de hypotheekakte of pandovereenkomst moeten worden

opgenomen, kan gedacht worden aan het beding tot beperking van de bevoegdheid tot verhuur of

verpachting.

Artikel 48f Verkoop woning

Lid 1 en lid 2

Een verkoop van de woning hoeft niet terstond gepaard te gaan met een financiële afwikkeling. Dit zal doorgaans plaatsvinden bij de overdracht van de woning. Vanaf het moment waarop belanghebbende over de opbrengst kan beschikken, zal de resterende geldlening aan de gemeente in één keer moeten worden terugbetaald.

Bij verkoop van een niet-registergoed, zoals een woonwagen of woonschip onder een bepaald tonnage, vindt er in de regel wel direct een financiële afwikkeling plaats. De gemeente zal de geldlening na verkoop dan ook terstond in één keer moeten terugontvangen.

Wanneer de woning wordt verkocht tegen een prijs die doelbewust beneden de geldende

marktwaarde ligt, is er geen aanleiding om het resterende bedrag van de lening kwijt te schelden.

Overigens is niet gegarandeerd dat belanghebbende uiteindelijk bij verkoop van de woning ook over het vrijgelaten vermogen, als bedoeld in artikel 34, tweede lid, onder d van de Wet werk en bijstand kan beschikken. Dit is natuurlijk afhankelijk van de verkoopwaarde, de bancaire hypotheek en de afrekening van de krediethypotheek of het pandrecht

Artikel 48g Opnieuw recht binnen twee jaar

De gemeente heeft de vrijheid om bij een hernieuwde bijstandsaanvraag na een periode vanbijstandsverlening (al dan niet onder verband van krediethypotheek/pandrecht) uit te gaan van dewaarde van het goed op dat moment. Op dit punt wordt echter aangesloten bij het oude besluit

krediethypotheek bijstand waarbij een onderbreking van minder dan twee jaar werd uitgegaan vandezelfde geldlening die bij de eerdere bijstandsverlening was toegepast.