Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wijk bij Duurstede

Besluit jeugdhulp gemeente Wijk bij Duurstede 2015 (aangepast) - Gemeenteblad 2016-015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWijk bij Duurstede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit jeugdhulp gemeente Wijk bij Duurstede 2015 (aangepast) - Gemeenteblad 2016-015
CiteertitelBesluit jeugdhulp gemeente Wijk bij Duurstede 2015 (aangepast) - Gemeenteblad 2016-015
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Jeugdwet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-09-2015Vervanging Besluit jeugdhulp gemeente Wijk bij Duurstede 2015

15-09-2015

De Wijkse Courant

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit jeugdhulp gemeente Wijk bij Duurstede 2015 (aangepast) - Gemeenteblad 2016-015

BesluitJeugdhulp2015

 

Gemeente Wijk bij Duurstede, september 2015

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede, gelet op artikel 2 t/m 15 van de Verordening Jeugdhulp Wijk bij Duurstede 2015 besluit vast te stellen het Besluit Jeugdhulp Wijk bij Duurstede 2015:

Hoofdstuk 1. Vormen van voorzieningen

Artikel 1. Overige voorzieningen

De volgende overige voorzieningen zijn beschikbaar:

  • -

    Algemene preventie

  • -

    Gerichte preventie

  • -

    Lichte ondersteuning

Artikel 2. Individuele voorzieningen

De volgende individuele voorzieningen zijn beschikbaar:

  • -

    Behandeling en hulp

  • -

    Begeleiding

  • -

    JeugdzorgPlus

  • -

    Pleegzorg

  • -

    Zeer specialistische functies.

Hoofdstuk 2. Pgb

Artikel 3. Hoogte pgb

De hoogte van het pgb kan jaarlijks worden aangepast.

Een individuele voorziening kan volgens de Jeugdwet in de vorm van zorg in natura of een pgb worden verstrekt. De volgende voorzieningen en taken zijn wettelijk uitgesloten van een pgb:

  • -

    JeugdzorgPlus;

  • -

    Jeugdbescherming;

  • -

    Jeugdreclassering;

  • -

    Bemiddeling.

Artikel 3.1. Uitgangspunten hoogte pgb

Uitgangspunten voor tariefstelling pgb:

  • -

    met een pgb moet toereikende zorg ingekocht kunnen worden;

  • -

    een pgb mag niet duurder zijn dan ZIN;

  • -

    voor informele zorg geldt een lager tarief;

  • -

    voor zorg geleverd door een professional die niet verbonden is aan een organisatie geldt een lager tarief;

  • -

    een pgb moet niet ontmoedigd worden. Het past goed bij de uitgangspunten van de Wmo (eigen kracht, eigen regie). Sturen op ZIN zou bovendien een kostenverhogend effect hebben, aangezien die tarieven hoger liggen.

Artikel 3.2. Hoogte pgb informele zorg

Voor jeugdhulp door een persoon uit het eigen netwerk, mantelzorger of door een niet-professionele (niet daartoe opgeleide) zorgaanbieder geldt als maximaal tarief € 20,- per uur of € 30,- per etmaal, bruto.

Artikel 3.3. Hoogte pgb zelfstandige zonder personeel

Voor jeugdhulp door een zelfstandige zonder personeel met een passende AGB-code en erkenning (in het Algemeen GegevensBeheer-register van zorgverleners) geldt als maximaal tarief 75% van het ZIN-tarief, tenzij aannemelijk is dat dit percentage niet toereikend is om de zorg in te kopen.

Artikel 3.3. Hoogte pgb zorgverlener verbonden aan een organisatie

Voor jeugdhulp door een zorgverlener van een organisatie met een passende AGB-code en erkenning geldt als maximaal tarief 90% van het ZIN-tarief.

Artikel 4. Inwerkingtreding en citeertitel

Met vaststelling van dit Besluit wordt het oude Besluit ingetrokken.

Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit jeugdhulp Wijk bij Duurstede 2015.

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede in de vergadering van 15 september 2015.

Burgemeester en wethouders van Wijk bij Duurstede voornoemd,

T.R. Poppens W. van de Werken

burgemeester secretaris

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

TOELICHTING ARTIKEL 1. OVERIGE VOORZIENINGEN

De Jeugdwet schrijft in artikel 2.9 voor dat de gemeenteraad per verordening in ieder geval regels opstelt over de door het college te verlenen individuele voorzieningen en overige (jeugdhulp)voorziening. De gemeenteraad heeft met artikel 2, derde lid, de nadere uitwerking hiervan gedelegeerd aan het college.

Artikel 1 en 2 van dit besluit geven hier nadere invulling aan. Uit de memorie van toelichting op de wet (Kamerstukken II 2012/13, 33 684, nr. 3) komt naar voren dat de burger recht heeft op een duidelijk beeld van het aanbod van voorzieningen binnen de gemeente.

De wetgever waagt zich dan ook niet aan een definitie, maar geeft in de memorie van toelichting aan dat de door de gemeente te treffen voorziening zowel een algemene, vrij toegankelijke voorziening kan zijn als een individuele voorziening. Een individuele voorziening zal vaak betrekking hebben op meer gespecialiseerde zorg. De gemeente bepaalt zelf welke hulp vrij toegankelijk is en welke niet. Voor de niet vrij toegankelijke vormen van ondersteuning zal door de gemeente of door de huisarts, medisch specialist of jeugdarts en de jeugdhulpaanbieder eerst beoordeeld moeten worden of de jeugdige of zijn ouders deze ondersteuning daadwerkelijk nodig hebben.

Voorzieningen in de zin van de Jeugdwet zijn gerelateerd aan de drieledige wettelijke definitie van jeugdhulp. Een voorziening kan derhalve een breed spectrum van verschillende soorten ondersteuning, hulp en zorg omvatten. Een beschrijving is gewenst omdat de wetgever gemeenten opdraagt ervoor te zorgen dat de burger zich een beeld kan vormen van de voorzieningen in het kader van jeugdhulp.

Voor een deel van de hulpvragen zal volstaan kunnen worden met een vrij-toegankelijke algemene voorziening. Hier kunnen de jeugdige en ouders gebruik van maken zonder dat zij daarvoor een besluit van de gemeente nodig hebben. De jeugdige en ouders kunnen zich voor deze jeugdhulp dus rechtstreeks tot de jeugdhulpaanbieder wenden. Dit aanbod wordt bekendgemaakt via de website van loket Wijk, zodat ouders en jeugdigen weten welk aanbod er beschikbaar is.

Wijk bij Duurstede zet zich in voor goede algemene voorzieningen. Daardoor zal het beroep op individuele voorzieningen minder zijn. Overige voorzieningen worden deels door de overheid aangestuurd en gefinancierd. Maar ook initiatieven van particulieren of vrijwilligers leveren een belangrijke bijdrage aan het aanbod van algemene voorzieningen. Met het verder ontwikkelen van de Civil Society en sociale netwerken, zal dit laatste aanbod naar verwachting verder toenemen.

TOELICHTING ARTIKEL 2. INDIVIDUELE VOORZIENINGEN

Er is voor gekozen om de individuele voorzieningen in de verordening in algemene categorieën (resultaatgebieden) te benoemen, namelijk: Behandeling & Hulp, Begeleiding, JeugdzorgPlus, Pleegzorg en Zeer specialistische functies. Hier is voor gekozen om voldoende ruimte te bieden aan de transformatie van de jeugdhulp. De benodigde hulp wordt afgestemd op de hulpvraag van de jeugdige of zijn ouders en het opgestelde (gezins)plan.

TOELICHTING ARTIKEL 3. HOOGTE PGB

Voor de vaststelling van het tarief wordt onderscheid gemaakt tussen drie categorieën zorgverleners die ondersteuning verlenen. Dit zijn:

  • 1.

    Professionele aanbieders die werken volgens vastgestelde kwaliteitsstandaarden/verbonden zijn aan een organisatie met een passende AGB-code.

  • 2.

    Professionele zorgverleners die niet verbonden zijn aan een organisatie/ZZP’ers.

  • 3.

    Zorgverleners vanuit het sociale netwerk.

Uit de jurisprudentie met betrekking tot de pgb-tarieven onder de oude Wmo blijkt dat de Centrale Raad van Beroep zich kan vinden in het uitgangspunt dat aansluiting wordt gezocht bij de opbouw van de tarieven voor Zorg in natura.

Voor professionele aanbieders die werken volgens vastgestelde kwaliteitsstandaarden/ verbonden zijn aan een organisatie met een passende AGB-code wordt een maximaal tarief gehanteerd van 90% van het vastgestelde tarief voor zorg in natura.

Voor professionele zorgverleners die niet verbonden zijn aan een organisatie/ZZP’ers wordt een maximaal tarief gehanteerd van 75% van het vastgestelde tarief voor zorg in natura.

Voor zorgverleners vanuit het sociale netwerk geldt als maximaal tarief € 20,- per uur of € 30,- per etmaal, bruto.

TOELICHTING ARTIKEL 4. INWERKINGTREDING EN CITEERTITEL

Dit artikel spreekt voor zich.