Organisatie | Drimmelen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling werktijden voor medewerkers in dienst van de gemeente Drimmelen |
Citeertitel | Regeling werktijden voor medewerkers in dienst van de gemeente Drimmelen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | personeel en organisatie |
Intern bekendgemaakt
Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling, art. 4:2
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-03-2007 | Onbekend | 13-03-2007 Nieuwe regeling | Onbekend |
‘Regeling werktijden voor medewerkers in dienst van de gemeente Drimmelen’ inclusief toelichting .
De medewerkers met flexibele begin- en eindtijden dienen de werktijden en de middagpauze te registreren met behulp van een werktijdenregistratiesysteem. Indien geen registratie van de middagpauze plaatsvindt zal één uur automatisch worden afgeboekt.
Het college van Burgemeester en Wethouders kan bij extreme weersomstandigheden voor een bepaalde periode de werktijden aanpassen.
Made, 13 maart 2007
Het college van Drimmelen,
de secretaris,
mr. C.M.G.H. Wortel
de burgemeester
drs. G.L.C.M. de Kok
Toelichting werktijdenregeling
De invoering van het nieuwe kantoorconcept en een nieuw digitaal werktijdenregistratiesysteem is aanleiding geweest om de huidige regeling te herzien.
De toenemende behoefte aan een betere afstemming tussen werk en privé en de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt waarbij de wens is een aantrekkelijk werkgever te zijn, hebben ertoe geleid de medewerkers meer keuzevrijheid te geven bij de invulling van de werkweek.
Aan deze keuzevrijheid zijn wel voorwaarden gesteld. Zo moeten de gemeentelijke diensten tijdens de openingstijden kwalitatief bezet zijn en de interne en externe dienstverlening goed gewaarborgd zijn.
De nieuwe werktijdenregeling biedt een aantal voordelen ten opzichte van de huidige afspraken:
Rooster : vastgestelde begin- en eindtijden
Werkschema : de binnen een dienstverband afgesproken uren per dag, per week
Bandbreedte : de arbeidsduur per week van minimaal 30 en maximaal 42 uur.
Door een toenemende behoefte aan een betere afstemming tussen werk en privé enerzijds en de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt anderzijds is besloten om aan de medewerkers meer keuzevrijheid te geven bij de invulling van hun werkweek. Aan deze keuzevrijheid zijn wel voorwaarden gesteld. Zo moeten de gemeentelijke diensten tijdens de openingstijden goed gewaarborgd zijn. Van de leidinggevenden wordt verwacht dat zij hierop toezien.
Deze regeling is van toepassing op alle medewerkers.
Als er geen verplicht werkrooster is vastgesteld worden tussen leidinggevende en medewerker afspraken gemaakt over de invulling van de werkweek in de vorm van een werkschema. Het werkschema bevat afspraken over de te werken uren per dag en per week.
Voor een aantal organisatieonderdelen is het niet mogelijk te werken met flexibele begin- en eindtijden. Voor medewerkers met vaste begin en eindtijden blijft de 40-urige werkweek inclusief het sparen van 4 uur per week (ADV) van kracht. Dit houdt in dat aan het begin van het kalenderjaar 192 uur worden toegekend.(bestaande ADV-afspraken). Voor parttimers naar rato.
Voor de medewerkers van de buitendienst van Openbare Werken wordt per kalenderjaar door de manager Openbare Werken een zomer en winterrooster opgesteld, waarbij gebruik gemaakt wordt van de bandbreedte (zie artikel 4.1. CAR/UWO) om zomers langer te werken en ’s winters korter. De bandbreedte kent een ondergrens van 30 uur en een bovengrens van 42 uur per week.
De werktijden liggen op maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 uur en 19.00 uur. Tussen deze tijden is het mogelijk te werken. Uiteraard is de medewerker verantwoordelijk voor een goede invulling van de functie qua dienstverlening en bereikbaarheid.
De openingstijd van het gemeentehuis is van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 17.00 uur. Voor sommige organisatieonderdelen zijn afwijkende openingstijden vastgesteld.
De verplichte duur van de middagpauze is 30 minuten. Indien geen registratie plaatsvindt wordt één uur automatisch afgeschreven.
De fictieve begin- en eindtijden vervallen.
Overwerk en werken op onregelmatige tijden:
Toeslag Onregelmatige Dienst treedt in werking voor 8.00 uur en na 18.00 uur (art. 3:3.1 CAR/UWO. Dit is alleen van toepassing als de leidinggevende opdracht geeft vóór 8.00 uur of na 18.00 uur te werken (zie bestaande regeling).
Overwerk is alleen mogelijk als een leidinggevende een medewerker opdracht geeft meer uren te werken dan het afgesproken werkschema per dag.
Afspraken bij verlof en ziekte:
Elke medewerker heeft met de leidinggevende afspraken gemaakt over een werkschema. De afspraken over de arbeidsduur per week, per dag en eventueel de werktijden zijn hierin vastgelegd. De vastgelegde afspraken vormen de basis voor het registreren van verlof en ziekte.
Een medewerker heeft een dienstverband van 28 uur. De medewerker is met de leidinggevende overeengekomen dat hij op maandag 9 uur, dinsdag 8 uur, donderdag 5 uur en vrijdag 6 uur werkt. Op maandag meldt de medewerker zich ziek. Bij terugkeer op dinsdag wordt 9 uur ziek geregistreerd. Is de medewerker alleen op donderdag ziek dat wordt 5 uur geregistreerd. Is de medewerker alleen op woensdag ziek dat worden geen ziekte-uren geregistreerd en hoeft de medewerker zich ook niet ziek te melden.
Vorenstaande geldt ook voor het opnemen van verlof.
Studiedag(en) wordt toegekend volgens het geldende opleidingsbeleid, inclusief de daarvoor benodigde reistijd.
Van de medewerkers die werken in het gemeentehuis worden de werktijden geregistreerd via een werktijdenregistratiesysteem. Via dit systeem kan de medewerker extra uren opbouwen. Deze extra uren kunnen vervolgens weer op een ander moment worden opgenomen. Om stuwmeren aan vrije tijd te voorkomen mag het aantal plusuren niet meer dan 36 uur bedragen aan het einde van een kwartaal. De leidinggevende ziet hierop toe.
Door verschuiving van de werktijd per dag dient bezoek aan dokter, tandarts, therapeut plaats te vinden in eigen tijd. De leidinggevende kan hiervan gemotiveerd afwijken. Bezoek aan specialist kan binnen de werktijd plaatsvinden. Uiteraard moet de medewerker met het maken van een afspraak zoveel mogelijk trachten dit aan het begin of aan het einde van de werktijd te plannen.
Op basis van dit artikel kan bij extreme temperatuurstijging de werktijden van de medewerkers worden aangepast.
Deze regeling zal na een jaar worden geëvalueerd en indien nodig worden aangepast.