Organisatie | Smallingerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling organieke functiewaardering (2010) |
Citeertitel | Regeling organieke functiewaardering (2010) |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Met de invoering van het nieuwe functiehuis is de Regeling organieke functiewaardering (2010) ingetrokken. Achteraf is geconstateerd dat enkele functies nog volgens het oude systeem beschreven en gewaardeerd moesten worden. Dit proces staat ook open voor bezwaar. Om voor dit gehele proces een juridische basis te hebben is de Regeling organieke functiewaardering (2010) opnieuw vastgesteld.
Arbeidsvoorwaardenregeling Smallingerland, art. 3:1
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-02-2016 | 01-03-2010 | Nieuwe regeling | 09-02-2016 | 09-02-2016, nr. 1 |
REGELING ORGANIEKE FUNCTIEWAARDERING
Burgemeester en wethouders van Smallingerland;
overwegende, dat het in het kader van een goed personeelsbeleid aanbeveling verdient om de regeling voor het waarderen van functies, vastgesteld bij besluit van 10 december 2002, te herzien;
gelet op de organisatiewijziging van 1 januari 2001;
gelet op het verhandelde in de vergadering van de Commissie voor Georganiseerd Overleg d.d. 28 november 2002;
gelet op artikel 3:1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Smallingerland;
Naar aanleiding van deze gesprekken past het hoofd van de afdeling zo nodig de concept functiebeschrijving aan. De ambtena(a)r(en) onderteken(t)en het concept voor gezien. Daarna levert het hoofd van de afdeling het definitieve concept na ondertekening, via de afdeling Personeelsmanagement, in bij het directieteam.
Bedenkingen tegen de concept-functiebeschrijving
Indien één of meer van de in artikel 3, lid 3 genoemde personen de concept-functie- beschrijving niet juist en/of niet volledig acht, wordt in overleg met betrokkene(n) getracht tot overeenstemming te komen. Hierbij kan een beroep worden gedaan op in- en/of externe deskundigen. Wordt deze overeenstemming niet bereikt, dan wordt de concept functiebeschrijving, voorzien van de betreffende zienswijzen en een advies van de afdeling Personeelsmanagement ter vaststelling voorgelegd aan burgemeester en wethouders.
De functiedeskundige vervaardigt aan de hand van de vastgestelde functiebeschrijving een waarderingsadvies voor de toetsingscommissie. De waarderingsadviezen voor de directiefuncties, met uitzondering van die van de gemeentesecretaris/algemeen directeur, worden echter door de functiedeskundige direct aan burgemeester en wethouders voorgelegd.
De functiedeskundige adviseert in samenspraak met de toetsingscommissie burgemeester en wethouders over de conversietabel. Burgemeester en wethouders leggen de concept-conversietabel ter instemming voor aan de commissie voor georganiseerd overleg. Vervolgens stellen burgemeester en wethouders de conversietabel vast.
Burgemeester en wethouders stellen de functiewaardering vast, rekening houdend met het advies van de toetsingscommissie en nadat zij de algemeen directeur in de gelegenheid hebben gesteld over dat advies zijn zienswijze naar voren te brengen. Burgemeester en wethouders kunnen gemotiveerd van het waarderingsadvies afwijken. Tevens stellen burgemeester en wethouders met behulp van de conversietabel het daarbij behorende functieniveau vast.
Mogelijkheid tot het maken van bezwaar
Er is een bezwarencommissie, gebaseerd op artikel 7:5/ 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht, waarvan de leden door burgemeester en wethouders voor vier jaar worden benoemd. De bezwarencommissie is samengesteld uit:
een neutrale voorzitter aangezocht door de leden genoemd in lid a en b van dit artikel.
Voor elk lid van de bezwarencommissie wordt door de aanwijzende instantie een plaats vervangend lid aangewezen. Het lidmaatschap van de bezwarencommissie is onverenig- baar met het lidmaatschap van de toetsingscommissie. Het secretariaat van de bezwaren- commissie wordt vervuld door een door burgemeester en wethouders aan te wijzen ambtenaar.
Indien de ambtenaar die de functie vervult het niet eens is met de vastgestelde functiebeschrijving, artikel 5 lid 1, en/of functiewaarderingsuitslag, artikel 7 lid 9, kan hij dat in een bezwaarschrift kenbaar maken bij burgemeester en wethouders binnen zes weken na schriftelijke bekendmaking van de vastgestelde functiebeschrijving respectievelijk de voorlopige functiewaarderingsuitslag.
Ten minste 10 dagen voor de behandeling van een bezwaarschrift worden alle daarop betrekking hebbende stukken door de secretaris van de bezwarencommissie aan de leden enplaatsvervangend leden toegezonden. De stukken worden tevens toegezonden aan de indiener van het bezwaarschrift en aan diens raadsman indien deze door hem is aangewezen. Voor de overige in artikel 7, lid 9 bedoelde functionarissen worden de stukken ten minste één week voor het horen ter inzage gelegd, indien zij door de bezwarencommissie voor de hoorzitting worden uitgenodigd.
De bezwarencommissie zal bij bezwaar tegen de waardering de functie in de volle omvang bezien; zij zal zich niet beperken tot het gezichtspunt waartegen bezwaar is ingediend. Indien wordt overwogen, te adviseren de waardering voor een niet bestreden gezichtspunt te verlagen, stelt zij in elk geval de indiener van het bezwaarschrift en de betrokken ambtenaar (ambtenaren) in de gelegenheid hierover hun zienswijze naar voren te brengen. Tevens stelt zij de indiener van het bezwaarschrift in de gelegenheid het bezwaarschrift in te trekken.
De bezwarencommissie draagt er zorg voor dat het advies zo tijdig wordt vastgesteld en uitgebracht dat burgemeester en wethouders kunnen beslissen binnen de termijn bedoeld in artikel 7:10 van de Algemene wet bestuursrecht. Zij stelt haar advies bij meerderheid van stemmen vast. Indien het advies niet unaniem is wordt ook het minderheidsadvies vermeld.
Vaststelling van de waardering na bezwaar
De beslissing als bedoeld in lid 1 wordt aan de indiener van het bezwaarschrift bekend gemaakt en aan de overige in artikel 7, lid 9 genoemde personen medegedeeld, met overlegging van het uitgebrachte advies van de bezwarencommissie. Eveneens wordt deze beslissing in voorkomende gevallen bekend gemaakt aan de raadsman van de indiener van het bezwaarschrift.
Drachten,
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Smallingerland, 9 februari 2016.
de l.secretaris, de burgemeester,
Martin Schomper drs. Tjeerd van Bekkum
Het door de gemeente Smallingerland gehanteerde functiewaarderingssysteem is het "ODRP functiewaarderingssysteem 2000".
Het functiewaarderingssysteem is openbaar en ligt voor ieder betrokken personeelslid ter inzage op de afdeling Personeelsmanagement.
Hetzelfde geldt voor het vastgestelde functieboek. Het beheer van het functieboek ligt bij de afdeling Personeelsmanagement.
TOELICHTING REGELING ORGANIEKE FUNCTIEWAARDERING
Bij onderdeel h 'tabel leidinggeven' wordt onder het eerste echelon de directieleden verstaan. De directieleden geven leiding aan (een deel van) de organisatie en scoren per definitie 4 punten.
In lid 1 van dit artikel wordt verwezen naar bijlage 1. Deze bijlage bevat het van toepassing zijnde functiewaarderingssysteem van ODRP. Er is gekozen voor een bijlage omdat bij wijziging van het functiewaarderingssysteem de functiewaarderingsregeling op zich niet behoeft te worden gewijzigd.
Lid 2 geeft aan dat de regeling slechts geldt voor die functionarissen waarvoor de bezoldiging van gemeentewege wordt vastgesteld. Sinds 1 januari 1994 behoort hiertoe ook de gemeentesecretaris. Vandaar dat in dit artikel uitdrukkelijk is bepaald dat voor Smallingerland de functie gemeentesecretaris van de regeling is uitgesloten, omdat de bepaling van het salarisniveau van die functie in Smallingerland op een andere wijze tot stand komt.
Uitgangspunt voor de organieke functie is de beschrijving van de te verrichten taken die een min of meer samenhangend geheel binnen de organisatiestructuur vormen. De organieke functies worden door de organisatie beschreven en vervolgens toebedeeld aan functionaris-sen. In de regeling is er voor gekozen dat het afdelingshoofd verantwoordelijk is voor de opstelling en actualisering van de beschrijving. Hij kan daarbij bijgestaan worden door een (extern) functiedeskundige en kan zich laten bijstaan door de ambtenaar die belangrijke taken van de organieke functie verricht. Na accordering door de gemeentesecretaris legt deze de beschrijving ter vaststelling voor aan burgemeester en wethouders. Vervolgens wordt de beschrijving aan de functiedeskundige ter waardering aangeboden.
Het spreekt voor zich dat de beschrijving voor de functie van hoofd door het directieteam wordt opgesteld en volgens de procedure afgehandeld wordt.
Artikel 4 biedt de mogelijkheid tot het kenbaar maken van bedenkingen tegen de concept-functiebeschrijving.
In het geval dat er geen overeenstemming wordt bereikt over de concept-functiebeschrijving tussen het hoofd en de medewerker, ook niet na inschakeling van derden, dan kunnen betrokkene(n) hun zienswijze schriftelijk toevoegen.
De ongetekende concept-beschrijving en de toegevoegde zienswijze worden door de afdeling PM van advies voorzien en aan het college ter besluitvorming voorgelegd.
Op de dan vastgestelde functiebeschrijving, welke aan de medewerker gezonden wordt, staat de bezwaar procedure open (artikel 8).
Om praktische redenen wordt in Smallingerland gekozen voor een jaarlijkse onderhoudsronde.
De functievervuller kan, indien hij/zij van mening is dat zijn functie in belangrijke mate op hoofdbestanddelen wezenlijk is veranderd, dit bij zijn direct leidinggevende aan de orde stellen.
De leidinggevende beslist vervolgens of deze door de medewerker aangegeven veranderingen voldoende aanleiding geven om de functie te herzien en voor een herwaardering in aanmerking te laten komen. De leidinggevende stelt vervolgens een nieuwe concept-functiebeschrijving op, welke vervolgens onder meer wordt voorgelegd aan de betrokken ambtenaar.
Indien de leidinggevende van mening is dat een aanpassing van de functiebeschrijving niet aan de orde is, dan kan de ambtenaar een schriftelijk gemotiveerd verzoek bij de algemeen directeur indienen.
Artikel 7 beschrijft de analyse en de waardering van de functiebeschrijving. Bij deze procedure is rekening gehouden met de mogelijkheid dat de beschrijvingen worden gewaardeerd door een externe functiedeskundige die samen met de toetsingscommissie advies uitbrengt aan het college.
In lid 5 is opgenomen dat de functiedeskundige, na toetsing van het advies door de toetsings-commissie, burgemeester en wethouders adviseert over de conversietabel. De vast te stellen conversietabel wordt ter instemming voorgelegd aan de Commissie voor Georganiseerd Overleg.
Gedurende de procedure staan twee bezwaarmogelijkheden open; na het vaststellen van de functiebeschrijving en na bekendmaking van de voorlopige functiewaarderingsuitslag. Een eventueel bezwaar heeft, conform artikel 6:16 AWB, geen schorsende werking.
Voor zover nodig wordt er nog op gewezen dat het advies van de bezwarencommissie deugdelijk gemotiveerd moet zijn.
Met betrekking tot artikel 7, lid 11 van de regeling wordt opgemerkt dat wanneer de commissie constateert dat de procedures niet op correcte wijze zijn gevolgd, aan het advies een bindend karakter is gegeven. Veelal zal geadviseerd worden de procedure opnieuw te doorlopen. Over inhoudelijke zaken brengt de commissie een advies uit, waarvan het bestuursorgaan gemotiveerd kan afwijken.
Vaststelling van de waardering of beschrijving na bezwaar vindt bij afzonderlijk besluit van het bestuursorgaan plaats binnen de termijnen die overeenkomstig de Awb zijn opgenomen. Aangezien hier sprake is van een "externe commissie" geldt een termijn van tien weken.
De wijzigingen in de regeling “Regeling organieke functiewaardering 2002” en in de regeling “Regeling organieke functiewaardering 2008” zijn van procedurele aard en hebben geen effect, met terugwerkende kracht, op gewaarde functies welke onder vigeur van de Regeling Organieke Functiewaardering 1998 zijn vastgesteld. De oude regeling kan derhalve volledig ingetrokken worden. Op de nazorgronde 2002 is de nieuwe regeling reeds van toepassing.