Organisatie | Ten Boer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | CONTROLEVERORDENING PG&Z |
Citeertitel | Controleverordening PG&Z |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 25 Wet Gemeenschappelijke Regeling, artiel 213 Gemeentewet, Besluit accountscontrole decentrale overheden
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-02-2016 | 01-01-2016 | 01-01-2021 | actualisering om aan te sluiten bij de huidige situatie, aansluitend bij inmiddels herziene wetteksten | 19-02-2016 Onbekend | Onbekend |
Verordening ex artikel 213 Gemeentewet
Het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Publieke Gezondheid & Zorg (PG&Z) besluit,
gelet op artikel 35 Wet gemeenschappelijke regelingen, artikel 213 Gemeentewet, en het Besluit accountantscontrole decentrale overheden,
met in achtneming van het gestelde in artikel 28 van de gemeenschappelijke regeling PG&Z
Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de PG&Z.
Artikel 1. Definities en algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Accountant: de in artikel 213 lid 2 bedoelde, bevoegde deskundige die door het algemeen bestuur wordt aangewezen en wordt belast met de controle van de jaarrekening, de verstrekking van de accountantsverklaring en het uitbrengen van het verslag van bevindingen.
Accountantscontrole: de controle van de in artikel 197 Gemeentewet/artikel 34 Wet gemeenschappelijke regelingen bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de accountant.
Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen op grond van het zesde lid van artikel 213 van de Gemeentewet met betrekking tot de reikwijdte van de controle nadere regels worden gesteld.
Accountantsverklaring: de op grond van de accountantscontrole door de accountant te verstrekken verklaring waarin die aangeeft:
Verslag van bevindingen: het door de accountant op grond van de accountantscontrole op schrift te stellen verslag van bevindingen over ten minste over onrechtmatigheden in de jaarrekening en over de vraag of de inrichting van het financiële beheer en van de financiële organisatie een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken.
Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen op grond van het zesde lid van artikel 213 van de Gemeentewet met betrekking tot de reikwijdte van de verslaglegging nadere regels worden gesteld.
Programma van eisen: een jaarlijks vóór de accountantscontrole door het algemeen bestuur in overleg met de accountant op te stellen specificering van de opdracht tot controle van de jaarrekening; betreffende ten minste:
Rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole: het tot stand komen van de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan in overeenstemming met de relevante wet- en regelgeving, zoals bedoeld in het Besluit accountantscontrole decentrale overheden.
GGD: Gemeentelijke Gezondheidsdienst; een organisatie-eenheid van de gemeente Groningen zoals gedefinieerd in artikel 3g van het Organisatiebesluit Gemeente Groningen, belast met de uitvoering van de werkzaamheden van de gemeenschappelijke regeling PG&Z, met uitzondering van de werkzaamheden genoemd bij de RIGG.
RIGG: Regionale Inkooporganisatie Groninger Gemeenten; een (tijdelijke) organisatie-eenheid, belast met de inkoop van en advisering over de Jeugdzorg voor de 23 Groninger gemeenten.
Artikel 2. Opdrachtverlening accountantscontrole
Het algemeen bestuur kan onder meer eisen opnemen over de controle van posten in de jaarrekening; het kan tevens producten of onderdelen aanwijzen waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden; het algemeen bestuur kan dat doen onder vaststelling van de daarbij te hanteren rapporteringstoleranties.
Artikel 5. Toegang tot informatie
Het gemeentebestuur van Groningen draagt er zorg voor dat alle organisatie-eenheden van de GGD en de RIGG zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.
Artikel 6. Overige controles en opdrachten
Het dagelijks bestuur kan de accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het dagelijks bestuur informeert het algemeen bestuur over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.
Het dagelijks bestuur draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het dagelijks bestuur is voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan de door het algemeen bestuur aangewezen accountant, indien dit in het belang is van de PG&Z.
Het dagelijks bestuur draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, ABP, Sociale verzekeringsbank, CBS, e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het dagelijks bestuur bevoegd hiervoor de opdracht verlenen aan een andere dan de door het algemeen bestuur benoemde accountant, indien dit in het belang is van de PG&Z.
Artikel 8. Bekendmaking enInwerkingtreding
De bekendmaking van de verordening gebeurt door plaatsing in de gemeentebladen van de deelnemende gemeenten. De verordening treedt in werking op de dag nadat deze is bekendgemaakt. De verordening heeft terugwerkende kracht tot 1 januari 2016 . De eerdere Controleverordening H&OG (Hulpverlening en Openbare Gezondheidszorg Groningen) wordt per 1 januari 2016 ingetrokken.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van 19 februari 2016,
de voorzitter, de secretaris,
TOELICHTING BIJ DE CONTROLEVERORDENING PG&Z
Voor de PG&Z moet er een programmabegroting worden opgesteld, in overeenstemming met het BBV, er moet een rechtmatigheidstoets door de accountant plaatsvinden en er moeten twee verordeningen worden opgesteld: een Financiële verordening ex artikel 212 Gemeentewet en een Controleverordening ex artikel 213 Gemeentewet.
In dit artikel zijn onder meer de GGD en de RIGG gedefinieerd, in relatie tot de PG&Z en zijn jaarrekening.
Opdrachtverlening accountantscontrole
Na afloop van ieder begrotingsjaar moet het dagelijks bestuur verantwoording afleggen aan het algemeen bestuur over het gevoerde bestuur door overlegging van de jaarrekening en het jaarverslag. Voor het overleggen van deze stukken moeten de jaarrekening door een bevoegd accountant zijn gecontroleerd. De accountant controleert de jaarrekening in opdracht van het algemeen bestuur. Het is dan ook het algemeen bestuur dat de accountant formeel aanwijst. Op grond van de regeling wordt de accountant aangewezen die de gemeenteraad van Groningen aanwijst. Die krijgt om dezelfde redenen de opdracht die ook de gemeente Groningen heeft gegeven. Het bestuur moet echter de mogelijkheid houden de accountant een aanvullende opdracht te geven. Daarin voorziet het derde lid.
Het algemeen bestuur stelt een programma van eisen op waaraan de accountantscontrole moet voldoen. Dit wordt vastgelegd in een controleprotocol dat feitelijk onderdeel uitmaakt van de opdrachtverlening. Ook voor dit controleprotocol kan aansluiting worden gezocht bij het door de gemeente Groningen op te stellen protocol.
Artikel 3. Informatieverstrekking door dagelijks bestuur
Artikel 3 van de verordening regelt de verplichtingen van het dagelijks bestuur voor de verstrekking van de achterliggende informatie aan de accountant.
Voor de controle van de jaarrekening doet de accountant onderzoek naar de achterliggende bescheiden. Het tweede lid draagt aan het dagelijks bestuur op deze achterliggende bescheiden goed toegankelijk ter inzage aan de accountant beschikbaar te stellen.
Artikel 4. Uitvoering controle
Artikel 4 van de verordening regelt de bevoegdheidsverdeling tussen de accountant en het dagelijks bestuur bij de inrichting van de accountantscontrole. De accountant is leidend ten aanzien van de inrichting van de accountantscontrole. Hij mag zelfs onaangekondigd controles uitvoeren. Het dagelijks bestuur is hierin volgend.
Ter bevordering van een soepele accountantscontrole moet periodiek overleg worden gevoerd tussen de accountant en de directeuren van de GGD en de RIGG. Het ligt om praktische redenen niet in de rede hier voor het dagelijks bestuur als overlegpartner te kiezen. Uitwisseling van informatie is ook gewenst over specifieke aandachtsgebieden bij de accountantscontrole.
De accountant is – zie hiervoor - leidend bij de inrichting van de accountantscontrole. Om een goede controle uit te voeren moet hij echter ook onbelemmerd onderzoek kunnen doen. Artikel 5 van de verordening kent de bevoegdheid om onbelemmerd onderzoek te doen toe aan de accountant. Dit natuurlijk met in achtneming van de afspraken met het algemeen bestuur.
Artikel 6. Overige controles en opdrachten
Naast de controle van de jaarrekening kunnen er meer werkzaamheden zijn die de inzet van een accountant (kunnen) vereisen. De aanwijzing van de accountant voor onder andere dit soort andere accountantscontroles is een bevoegdheid van het dagelijks bestuur (naar analogie van de bij gemeenten bij het college van B&W gelegde bevoegdheid).
Artikel 7 regelt aanvullende zaken aangaande de rapportering op grond van de door de accountant uitgevoerde controles.
Naast de uiteindelijke eindcontrole van de jaarrekening verricht de accountant meestal meerdere controles. Dit kunnen door het algemeen bestuur gevraagde tussentijdse controles (interim-controles) zijn. Het eerste lid van artikel 7 regelt dat het dagelijks bestuur in elk geval bij geconstateerde afwijkingen door de accountant, die leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring bij de jaarrekening, een afschrift krijgt van de schriftelijke mededeling hierover aan het algemeen bestuur. Dit met het oogmerk dat het dagelijks bestuur mogelijkheden om nog tijdig maatregelen tot herstel te treffen kan benutten.
Het derde lid voorziet in de mogelijkheid dat het algemeen bestuur zich, zonder tussenkomst van het dagelijks bestuur, laat informeren door de accountant.