Organisatie | Zevenaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beschikbaarheids- en piketdiensten Crisisbeheersing VGGM |
Citeertitel | Beschikbaarheids- en piketdiensten Crisisbeheersing VGGM |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2016 | 01-01-2020 | Onbekend | 10-11-2015 Onbekend | Beschikbaarheids- en piketdienst Crisisbeheersing VGGM |
Beschikbaarheids- en piketdiensten Crisisbeheersing VGGM
Regeling beschikbaarheids- en piketdiensten Crisisbeheersing VGGM
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
weekenddienst: Het verrichten van piketdiensten van zaterdag 00.00 uur tot en met zondag 24.00 uur. Op de algemeen erkende feestdagen, genoemd in artikel 4:2:1, lid 3, van de CAR/UWO en iedere andere dag die daarboven door het college van burgemeester en wethouders wordt aangewezen van 00.00 tot 24.00 uur.
Artikel 2 Aanwijzing functionarissen
Alle voor de piketdienst in aanmerking komende functionarissen worden door het college van burgemeester en wethouders aangewezen.
De in het 1e lid bedoelde functionarissen zijn verplicht deel te nemen aan de piketdienst.
Bezwaren tegen deelneming aan de piketdienst dienen schriftelijk en met redenen omkleed bij het college te worden ingediend.
het college kan, indien hiervoor gegronde redenen aanwezig zijn, een als zodanig aangewezen functionaris ontheffen van de verplichting tot deelneming aan de piketdiensten.
Elke piketdienst stelt een functionaris aan die verantwoordelijk is voor het jaarlijks opstellen van het dienstrooster van de betreffende piketdienst. Deze functionaris is ook verantwoordelijk voor het maandelijks doorgeven van wijzigingen in het rooster aan de salarisadministratie.
De piketdiensten worden bij toerbeurt verricht door functionarissen (uit de regio), op basis van een dienstrooster dat jaarlijks wordt opgesteld.
Ruiling van dienst is mogelijk in overleg met de in het eerste lid genoemde functionaris.
Artikel 4 Geldelijke vergoedingen
Voor het verrichten van piketdiensten als bedoeld in deze regeling, worden geldelijke vergoedingen toegekend.
De in het 1e lid bedoelde geldelijke vergoeding wordt als een vaste maandelijkse toelage uitbetaald.
Voor de berekening van het aantal uren piketdienst op jaarbasis wordt uitgegaan van 52 weekeinden van 48 uur, 7 feestdagen van 24 uur en 254 dagen van 16 uur.
De vergoeding voor piketdiensten bedraagt 6 minuten per uur tijdens de weekenddiensten en feestdagen en 3 minuten per uur op de overige dagen.
Het bedrag van de vergoeding wordt afgeleid van het voor de functionaris vastgestelde aantal uren piketdiensten op jaarbasis en de vergoeding hiervoor zoals bepaald in lid 4 van dit artikel. De uitkomst wordt vermenigvuldigd met bruto uurloon, behorende bij het maximum salaris van salarisschaal 7.
De vaste maandelijkse toeslag wordt meegenomen in de per januari van elk jaar vast te stellen pensioengrondslag dan wel de grondslag bij indiensttreding en telt mee bij de hoogte van de basis voor de vakantietoelage en de eindejaarsuitkering.
De vakantietoelage en de eindejaarsuitkering over de vergoeding voor piketdiensten worden gereserveerd en gelijktijdig met de jaarlijkse vakantietoelage en eindejaarsuitkering uitbetaald.
De maandelijkse vergoedingen worden aangepast aan de reguliere salarisverhogingen voor gemeenteambtenaren.
De in het 1e lid bedoelde vergoeding kan op basis van de leden 3 en 4 van dit artikel ook worden toegekend aan functionarissen die incidenteel piketdiensten verrichten. De vergoeding wordt na afloop van een incidentele piketdienst op de voorgeschreven wijze gedeclareerd bij de afdelingsmanager.
De functionaris die arbeidsongeschikt is en in het rooster is opgenomen, blijft in het genot van de aan hem toegekende maandelijkse vergoeding voor de duur van maximaal 1 volledige maand alsof hij volgens het rooster de aan hem opgedragen piketdiensten zou hebben verricht. De functionaris die deze dienst overneemt, ontvangt hiervoor een vergoeding als bedoeld in deze regeling.
Artikel 5 Buitendagvenstervergoeding en overwerk
Indien de ambtenaar waarvan de functie is ingedeeld in de standaardregeling voor de werktijden wordt opgeroepen om tijdens de beschikbaarheidsdienst daadwerkelijk arbeid te verrichten, dan kan hij de gewerkte tijd op een later moment in de vorm van verlof opnemen. Indien de ambtenaar wordt opgeroepen op een tijdstip buiten het dagvenster, dan heeft hij hiernaast tevens aanspraak op een buitendagvenstervergoeding conform artikel 3:12 lid 2 ZAR. Gedurende de tijd dat daadwerkelijk arbeid wordt verricht houdt de ambtenaar recht op de beschikbaarheidstoelage. Voor de duur van de vergoeding wordt uitgegaan van het verschil tussen het tijdstip van oproep en het tijdstip waarop de werkzaamheden worden beëindigd, vermeerderd met de tijd die nodig is om terug te keren naar het verblijfadres. De hierboven bedoelde duur bedraagt per oproep minimaal 30 minuten
Indien de ambtenaar waarvan de functie is ingedeeld in de bijzondere regeling voor de werktijden wordt opgeroepen om tijdens de beschikbaarheidsdienst daadwerkelijk arbeid te verrichten, dan ontvangt hij met behoud van de beschikbaarheidstoelage voor elk uur dat hij arbeid verricht de volledige vergoeding overeenkomstig het bepaalde in artikel 3:18 ZAR. Voor de duur van de vergoeding wordt uitgegaan van het verschil tussen het tijdstip van oproep en het tijdstip waarop de werkzaamheden worden beëindigd, vermeerderd met de tijd die nodig is om terug te keren naar het verblijfadres. De hierboven bedoelde duur bedraagt per oproep minimaal 30 minuten.
Het feitelijk aantal kilometers, gemaakt ten behoeve van de werkzaamheden in het kader van de piketdiensten en waarvoor een vergoeding krachtens deze regeling is toegekend, komt voor vergoeding in aanmerking. Deze vergoeding is gelijk aan de vergoeding voor dienstreizen.
Artikel 7 Bereikbaarheid en beschikbaarheid
Van de medewerker die wordt aangewezen voor het verrichten van piketdiensten, wordt verlangd dat hij of zij te allen tijde binnen 30 minuten na oproep op de plaats van tewerkstelling aanwezig kan zijn.
Van het tijdsbestek van 30 minuten in lid 1 kan worden afgeweken met dien verstande dat de medewerker altijd binnen 60 minuten na de oproep op de plaats van tewerkstelling aanwezig kan zijn.
De afwijking in lid 2 is alleen mogelijk indien dit gelijktijdig met het jaarlijks opgestelde dienstrooster van de piketdienst is vastgelegd.
De functionaris dient tijdens de piketdienstperiode te allen tijde op het afgesproken telefoonnummer bereikbaar te zijn.
Het College van Burgemeester en Wethouders kan, voor zover nodig in individuele gevallen en ten aanzien van een door hen aan te wijzen groep van medewerkers, in afwijking van de bij of krachtens deze regeling gestelde regels besluiten, indien bijzondere omstandigheden daar toe aanleiding geven.
Deze gewijzigde regeling treedt in werking per 1 januari 2016.