Organisatie | Zevenaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Bedrijfshulpverlening |
Citeertitel | Bedrijfshulpverlening |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2016 | 01-01-2020 | Onbekend | 10-11-2015 Onbekend | Bedrijfshulpverlening |
Regeling bedrijfshulpverlening
Deze Regeling BHV vormt één geheel met de Kadernota BHV en de Notitie correctie BHV/EHBO-toelagen. In het Landelijk Overleg Gemeentelijke Arbeidsvoorwaarden zijn afspraken gemaakt over de invoering van een nieuw beloningshoofdstuk in de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO) per 1 januari 2016; Het is daarom noodzakelijk de Regeling BHV voor wat betreft de vergoedingen hierop aan te passen;
Artikel 3 Aanwijzing als BHV’er/EHBO’er
Aanwijzing als BHV’er en/of EHBO’er kan op twee manieren plaatsvinden:
In principe wordt uitgegaan van de vrijwilligheid van medewerkers. Mocht het aanbod echter onvoldoende zijn, dan kan het afdelingshoofd op locatie in overleg met de BHV-coördinator overgaan tot verplichte aanwijzing.
Aanwijzing als BHV’er en EHBO’er vindt plaats voor onbepaalde tijd. Dit wordt, indien de vermelding van een BHV- en/of EHBO-diploma niet in de functieomschrijving van de medewerker is opgenomen, schriftelijk door de directie aan de medewerker bevestigd.
In de schriftelijke aanwijzing van de BHV’er en EHBO’er wordt in ieder geval vermeld:
Intrekking van het besluit tot aanwijzing door de directie kan plaatsvinden:
Artikel 4 Criteria voor BHV-werkzaamheden
De BHV’er voert naast zijn reguliere werkzaamheden de BHV-taken naar behoren uit.
Er is sprake van “naar behoren” uitvoeren van de BHV-taken naast de reguliere werkzaamheden als de BHV’er voldoende inzetbaar is geweest voor de uitoefening van de BHV-taken.
De BHV’er verricht de volgende hoofdtaken:
De ploegleider verricht de volgende hoofdtaken:
De BHV-coördinator verricht de volgende hoofdtaken:
Om de bovenvermelde taken naar behoren te kunnen uitvoeren dienen alle BHV’ers in het bezit te zijn van een BHV-diploma dat gebaseerd is op het opleidingsprofiel van de NIBHV.
BHV’ers die in het bezit zijn van een geldig reanimatiecertificaat en een geldig EHBO-diploma, beide van het Oranje Kruis, kunnen vrijstelling aanvragen voor het gedeelte “Levensreddende handelingen”.
BHV’ers die nog niet in het bezit zijn van een BHV-diploma kunnen slechts worden ingezet voor de onder artikel 3 vermelde taken c en d.
De ploegleider en BHV-coördinator hebben aanvullend op het BHV-diploma de training BHV-ploegleider gevolgd.
De BHV’er is voldoende inzetbaar, indien hij zich vrijwillig gedurende een jaar verdienstelijk heeft gemaakt op het terrein van de BHV. Dit blijkt jaarlijks uit het regelmatig en in voldoende mate deelnemen aan de aangeboden herhalingslessen en oefeningen.
De directie ziet, op voordracht van de BHV-coördinator, toe op de inzetbaarheid van de BHV’ers voor de aangewezen taak.
Artikel 5 Criteria voor EHBO-werkzaamheden
De EHBO’er voert naast zijn reguliere werkzaamheden de EHBO-taken naar behoren uit.
Er is sprake van “naar behoren” uitvoeren van de EHBO-taken naast de reguliere werkzaamheden als de EHBO’er voldoende inzetbaar is geweest voor de uitoefening van de EHBO-taken.
De EHBO’er verricht de volgende hoofdtaak:
Om de bovenvermelde taak naar behoren te kunnen uitvoeren dienen alle EHBO’ers in het bezit te zijn van het Diploma Eerste Hulp dat gebaseerd is op het opleidingsprofiel van het Oranje Kruis.
De EHBO’er is voldoende inzetbaar, indien hij zich vrijwillig gedurende een jaar verdienstelijk heeft gemaakt op het terrein van de EHBO. Dit blijkt jaarlijks uit het regelmatig en in voldoende mate deelnemen aan de aangeboden herhalingslessen.
De directie ziet, op voordracht van de BHV-coördinator, toe op de inzetbaarheid van de EHBO’ers voor de aangewezen taak..
Het recht op een BHV- en/of EHBO-toelage is afhankelijk van de wijze waarop de medewerker is aangewezen als BHV’er en/of EHBO’er.
De genoemde toelage in lid 2 van dit artikel worden in maandelijkse termijnen bij het salaris van de medewerker uitbetaald.
De genoemde toelage in lid 2 van dit artikel worden niet jaarlijks geïndexeerd, maar periodiek getoetst.
De genoemde toelages in lid 2 van dit artikel worden stopgezet op het moment dat de medewerker 6 maanden arbeidsongeschikt is. De toelages worden weer toegekend op het moment dat de medewerker volledig hersteld is, tenzij hierover andere afspraken zijn gemaakt met het afdelingshoofd van de medewerker en de BHV-coördinator.
De leden van de BHV-organisatie worden in staat gesteld kosteloos de cursussen, herhalingslessen en oefeningen binnen de reguliere werktijd te volgen. Indien dit - in uitzonderlijke gevallen - niet mogelijk is, dan is het de leden van de BHV-organisatie toegestaan de geïnvesteerde uren buiten de reguliere werktijd/werkrooster in vrije tijd op te nemen (tijd voor tijd) en de eventuele overwerkvergoeding uit te laten betalen. Hiervoor is vooraf toestemming nodig van het afdelingshoofd van de medewerker.
Artikel 7 Rechtspositie bij ongevallen
Conform artikel 7:3 lid 7 van de ZAR geldt bij BHV-activiteiten dat de schade, die het lid van de BHV-organisatie ondervindt als gevolg van een dienstongeval, voor rekening van de gemeente Zevenaar komt. Dat geldt alleen als het lid van de BHV-organisatie zich aan de voorgeschreven veiligheidsvoorschriften heeft gehouden en de schade niet te wijten is aan zijn schuld of nalatigheid.
Indien het lid van de BHV-organisatie in het kader van de BHV-activiteiten ondeskundig of onrechtmatig handelt, is de schade toegebracht aan derden voor rekening van de gemeente Zevenaar conform de algemene regels omtrent aansprakelijkheid.
De directie kan ter uitvoering van deze regeling nadere regels stellen.
Deze gewijzigde regeling treedt op 1 januari 2016 in werking.