Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Texel

Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Texel en Hollands Kroon

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTexel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening commissie bezwaarschriften gemeente Texel en Hollands Kroon
CiteertitelVerordening commissie bezwaarschriften
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht, artikel 7:13
  2. Gemeentewet, artikel 149

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-03-201627-07-2019Nieuwe verordening

17-02-2016

Gemeenteblad Texel 2016 nr 30

005

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Texel en Hollands Kroon

De raad van de gemeente Texel:

 

gelezen het advies van burgemeester en wethouders van 12 januari 201645;

 

gehoord de raadscommissie van 2 februari 2016;

Gelet op

  • -

    de doelstelling om met burgers minder vaak in een juridisch conflict terecht te komen zoals verwoord in het samenwerkingsakkoord “Samen zelfstandig” van 21 mei 2014;

  • -

    de nieuwe werkwijze waarbij vaker persoonlijk contact wordt gezocht met de klant;

  • -

    het verminderen van het aantal bezwaarschriften waardoor behandeling van de bezwaarschriften kwetsbaarder wordt;

     

Overwegende

  • -

    dat het belangrijk is voor de gemeenten om regie te voeren over de behandeling van bezwaarschriften;

  • -

    dat goede dienstverlening bestaat uit het continueren van een goede bezwaarschriftenbehandeling;

     

Besluit

  • -

    Kennis te nemen van de overeengekomen samenwerkingsovereenkomst van de colleges van gemeenten Texel en Hollands Kroon;

  • -

    De verordening commissie bezwaarschriften vastgesteld op 12 februari 2003, regelende de instelling, de bevoegdheden, de samenstelling en de werkwijze van behandeling van bezwaarschriften door de commissie bezwaarschriften, in te trekken;

  • -

    De verordening commissie bezwaarschriften (Texel en Hollands Kroon), regelende de instelling, de bevoegdheden, de samenstelling en de werkwijze van behandeling van bezwaarschriften door de commissie bezwaarschriften, per 1 maart 2016 vast te stellen.

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a.Verwerend orgaan

Bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen

b.Commissie

Vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften die de werkzaamheden uitvoert voor de gemeenten Texel en Hollands Kroon

Hoofdstuk 2 Behandeling van de bezwaarschriften

Paragraaf 1 De commissie

Artikel 2. Inleidende bepaling commissie

  • 1.

    Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester.

  • 2.

    De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van:

    • 1.

      een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering onroerende zaken;

    • 2.

      de ambtelijke rechtspositie

Artikel 3. Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en ten minste twee leden.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan.

  • 3.

    De voorzitter en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 4.

    Het college benoemt een aantal plaatsvervangende leden.

  • 5.

    De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

Artikel 4. Secretaris

  • 1.

    De secretaris van de commissie is door het college aangewezen .

  • 2.

    Het college wijst tevens een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.

Artikel 5. Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Deze benoeming kan hierna eenmaal worden verlengd voor de duur van vier jaar.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college.

  • 3.

    De aftredende of ontslag nemende voorzitter of leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Paragraaf 2 Procedure

Artikel 6. Bemiddeling

  • 1.

    De secretaris of een ander door het college aangewezen ambtenaar kan, in overleg met de voorzitter en na overleg met het verwerend orgaan, onderzoeken of het bezwaar in de minne kan worden bijgelegd en daartoe het nodige verrichten.

  • 2.

    De commissie kan tijdens een hoorzitting onderzoeken of het bezwaar in de minne kan worden bijgelegd en daartoe de nodige handelingen verrichten.

Artikel 7. Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend, namens de voorzitter door de secretaris van de commissie:

  • a.

    artikel 2:1, tweede lid;

  • b.

    artikel 6:6, wat betreft het de indiener stellen van een termijn;

  • c.

    artikel 6:17, voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;

  • d.

    artikel 7:4, tweede lid;

  • e.

    artikel 7:6, vierde lid.

Artikel 8. Vooronderzoek

  • 1.

    Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    De voorzitter van de commissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 3.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

Artikel 9. Hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2.

    De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de Awb.

  • 3.

    Indien de voorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.

Artikel 10. Uitnodiging zitting

  • 1.

    De secretaris verstuurt namens de voorzitter een uitnodiging aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan. Dit gebeurt ten minste 2 weken voor de zitting.

  • 2.

    Binnen drie dagen na verzending van de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3.

    De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk 5 werkdagen voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.

  • 4.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.

Artikel 11. Quorum

Voor het houden van een zitting is vereist dat de meerderheid van het aantal leden, onder wie in elk geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger, aanwezig is.

Artikel 12. Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 13. Openbaarheid zitting

  • 1.

    De zitting van de commissie is openbaar.

  • 2.

    De deuren kunnen worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 3.

    De zitting van de commissie vindt in ieder geval achter gesloten deuren plaats voor wat betreft bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op het gebied van het sociaal domein.

  • 4.

    Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats achter gesloten deuren.

Artikel 14 Schriftelijke advisering

  • 1.

    Het advies als bedoeld in artikel 7:7 Awb vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2.

    Van de hoorzitting wordt een geluidsopname gemaakt. Belanghebbenden kunnen op hun verzoek de geluidsopname ontvangen.

  • 3.

    De digitale verslaglegging wordt meegenomen in het advies.

  • 4.

    Indien de zitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvind, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het advies hiervan melding.

  • 5.

    Het advies verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het advies kunnen worden gehecht.

  • 6.

    Het advies wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 15. Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere commissieleden dit onderzoek houden.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3.

    De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op zo'n verzoek.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 16. Raadkamer en advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3.

    Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 4.

    Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.

  • 5.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 6.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 17. Uitbrengen advies en verdaging

  • 1.

    Het advies, en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie, wordt tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

  • 2.

    Indien naar het oordeel van de voorzitter van de commissie de termijn van 12 weken, genoemd in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het verwerend orgaan tijdig de beslissing te verdagen.

  • 3.

    Van een besluit tot verdaging ontvangen de commissie en de belanghebbenden een afschrift.

Artikel 18. Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks vóór 1 juli aan de bestuursorganen van de gemeente verslag uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.

Hoofdstuk 3 Vergoeding commissieleden

Artikel 19. Hoogte vergoeding

  • 1.

    Aan de voorzitter en leden van de commissie bezwaarschriften wordt een vergoeding per hoorzitting toegekend.

  • 2.

    Deze vergoeding per hoorzitting, waarin meerdere bezwaarschriften kunnen worden behandeld, wordt vastgesteld op € 225,- voor de voorzitter en op € 180,- voor de (plaatsvervangende) leden.

  • 3.

    Daar waar het advies van de commissie geheel buiten een hoorzitting als bedoeld onder het vorige lid tot stand komt, bedraagt de vergoeding de helft van het op grond van het tweede lid te vergoeden bedrag. Dit geldt ook voor zover een lid een hoorzitting niet heeft bijgewoond, maar aan de totstandkoming van een advies wel zijn noodzakelijk zijnde bijdrage heeft geleverd.

  • 4.

    De bedragen in het tweede lid van dit artikel zijn niet bedoeld voor gemaakte reiskosten ingevolge artikel 96 lid 1 onder b van de Gemeentewet. Daarvoor ontvangen de commissieleden, per hoorzitting per kilometer afstand tussen hun woonplaats en de plaats waar de hoorzitting plaatsvindt, het bedrag per kilometer zoals genoemd in artikel 2 van de Reisregeling Binnenland, zoals dat voor elk jaar door de Minister van Binnenlandse Zaken wordt vastgesteld.

  • 5.

    Het gestelde in lid 4 geldt ook op het moment dat een commissielid uit hoofde van zijn functie als voorzitter of lid van de commissie om andere redenen reiskosten moet maken.

Artikel 20. Uitbetaling

De in artikel 1 genoemde vergoeding wordt, na declaratie door de commissieleden c.q. voorzitters, uitbetaald.

Artikel 21. Tablet

  • 1.

    De gemeente stelt voor de commissieleden een tablet in bruikleen ter beschikking voor het commissiewerk gedurende de zittingsperiode.

  • 2.

    Indien het commissielid voortijdig stopt met het commissiewerk dient de tablet ingeleverd te worden bij de gemeente.

  • 3.

    Het commissielid ondertekent een bruikleenovereenkomst met e gemeente.

Slotbepalingen

Artikel 22. Intrekking oude regeling

De verordening:

De Verordening commissie bezwaarschriften, door de Raad vastgesteld op 11 februari 2003, wordt ingetrokken.

Artikel 23. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 maart 2016.

Artikel 24. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening commissie bezwaarschriften.

 

Vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 17 februari 2016,

De griffier, De voorzitter,

 

Vastgesteld in de collegevergadering van 12 januari 2016 op Texel.,

de secretaris, de burgemeester,

 

Vastgesteld bij besluit van 12 januari 2016.

De burgemeester van Texel,