Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tiel

Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Tiel

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTiel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Tiel
CiteertitelVerordening Cliëntenparticipatie Participatiewet Tiel 2016
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpParticipatiewet

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening Cliëntenparticipatie WWB/WIJ gemeente Tiel 2009.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Participatiewet, art. 47
  2. Gemeentewet, art. 108, lid 2
  3. Gemeentewet, art. 147, lid 3

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-02-2016nieuwe regeling

17-02-2016

Gemeenteblad, 2016, 20740 

Regelgevingregister 2016, nr. 4.01 / Raadsvergadering 17-02-2016, nr. 5a

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Tiel

De raad van de gemeente Tiel;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 5 januari 2016 nr. 3.C.1;

 

gelet op artikel 47 van de Participatiewet en de artikelen 108 lid 2 en 147 lid 3 van de gemeentewet

 

overwegende dat het wettelijk verplicht is de wijze te regelen waarop personen bedoeld in artikel 7 lid 1 van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers, worden betrokken bij de uitvoering van deze wet door het College van burgemeester en wethouders;

 

besluit vast te stellen de verordening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Tiel

Artikel 1 - Begrippen

  • 1.

    Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet en de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

     

    Cliënten: personen als bedoeld in artikel 7 lid 1 van de Participatiewet, tevens ingezetenen van de gemeenteTiel.

    Cliëntenraad: de Cliëntenraad Participatiewet Gemeente Tiel.

    College: het College van Burgemeester en Wethouders van Tiel;

    Raad:de gemeenteraad van Tiel;

    Gemeente : de gemeente Tiel

Artikel 2 - Benoeming Cliëntenraad

  • 1.

    Het College stelt een Cliëntenraad in.

  • 2.

    De leden van de Cliëntenraad worden benoemd door het College.

  • 3.

    Voor benoeming als lid van de Cliëntenraad komen in aanmerking:

    • individuele personen, die deskundig zijn en/of betrokken zijn bij de uitvoering van de Participatiewet of daarbij behorende flankerende beleidsterreinen of voorzieningen binnen de gemeente,

    • vertegenwoordigers van belangengroepen of belangenorganisaties welke zijn betrokken bij de Participatiewet of daarbij behorende flankerende beleidsterreinen of voorzieningen binnen de gemeente.

  • 4.

    De benoeming als bedoeld in lid 2 vindt plaats op basis van een voordracht van de onder het derde lid genoemde personen, groepen of organisaties; en vervolgens op voordracht van de bestaande Cliëntenraad waarbij het College in kennis wordt gesteld van alle ontvangen voordrachten.

  • 5.

    De leden worden benoemd voor de periode van vier jaar, welke periode gelijk loopt met de zittingsperiode van gemeenteraadsleden. Herbenoeming is mogelijk voor nog eens 2 termijnen van 4 jaar, mits het lid opnieuw wordt voorgedragen overeenkomstig het vierde lid.

  • 6.

    De leden verrichten hun werkzaamheden zonder last, maar voeren wel ruggespraak met hun achterban.

  • 7.

    Het lidmaatschap van de Cliëntenraad is onverenigbaar met het lidmaatschap van de Raad, een (mede) door de raad ingesteld bestuursorgaan, dan wel van het College of een van de uitvoeringsorganen van de gemeente.

  • 8.

    Een lid kan zijn lidmaatschap tussentijds doen eindigen.

  • 9.

    De Cliëntenraad bestaat uit minimaal 6 en maximaal 11 leden. Indien een van de leden ontslag neemt wordt zo spoedig mogelijk een nieuw lid voorgedragen en benoemd.

     

Artikel 3. Taken van het College

  • 1.

    Het College vraagt over beleidsvoornemens advies aan de Cliëntenraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 2.

    Van een tijdstip als bedoeld in het eerste lid is sprake als de advies aanvraag aan de Cliëntenraad wordt toegezonden uiterlijk acht weken voorafgaand aan de datum waarop het College voornemens is het beleid vast te stellen.

     

    Ingeval het betreft verordeningen welke zijn voorbereid door de GR Werkzaak geldt voor deze toezending een termijn van zes weken.

  • 3.

    Het College zorgt ervoor dat de Cliëntenraad wordt betrokken bij de beleidsontwikkeling.

  • 4.

    Nadat het College heeft besloten op stukken waarop door de Cliëntenraad advies is uitgebracht, wordt teruggekoppeld wat er met de door de Cliëntenraad uitgebrachte advies is dan wel wordt gedaan. Deze terugkoppeling aan de Cliëntenraad vindt plaats uiterlijk 1 maand na de betreffende definitieve besluitvorming.

  • 5.

    Het College wijst een medewerker van de gemeente aan als vast aanspreekpunt voor de Cliëntenraad. Deze medewerker is op verzoek aanwezig bij de reguliere vergaderingen van de Cliëntenraad.

Artikel 4. Informatievoorziening aan de Cliëntenraad

  • 1.

    Het College draagt zorg voor een goede en tijdige informatievoorziening richting Cliëntenraad met betrekking tot zaken die tot het taakgebied van het Cliëntenraad behoren.

  • 2.

    Het College zendt uit eigen beweging of op verzoek van de Cliëntenraad informatie en afschriften van relevante stukken aan de Cliëntenraad.

Artikel 5 - Facilitering en ondersteuning van de Cliëntenraad

  • 1.

    Het College draagt zorg voor de faciliteiten ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de Cliëntenraad door jaarlijks daarvoor een financieel budget beschikbaar te stellen.

  • 2.

    Jaarlijks vóór 1 mei wordt door de Cliëntenraad, voor het te ontvangen budget als hiervoor bedoeld, een begroting ingediend bij het College voor het volgende kalenderjaar. Daarbij wordt een verslag en rekening ingediend over het voorgaande kalenderjaar.

  • 3.

    Over andere en aanvullende ondersteuning van de Cliëntenraad treden Cliëntenraad en college in overleg en kunnen schriftelijke afspraken worden gemaakt.

Artikel 6 - Taken en bevoegdheden van de Cliëntenraad

  • 1.

    De Cliëntenraad levert een inspanning om de cliënten te vertegenwoordigen en/of de belangen van de cliënten te behartigen.

  • 2.

    De Cliëntenraad is bevoegd gevraagd en ongevraagd advies te geven aan het College over de uitvoering van de Participatiewet in de gemeente en voorgenomen besluitvorming in dat kader door de gemeente en zaken die het daarmee flankerende beleid en de flankerende voorzieningen betreffen en de dienstverleningsketen waarbinnen die uitvoering plaatsheeft.

  • 3.

    Het gevraagde advies als bedoeld in het eerste lid wordt uiterlijk 10 werkdagen voordat het College voornemens is het beleid vast te stellen uitgebracht door toezending aan het College.

  • 4.

    De Cliëntenraad is niet bevoegd zich te mengen in aangelegenheden met betrekking tot een individuele belanghebbende en de gemeente.

Artikel 7 - Overleg van en met de Cliëntenraad

  • 1.

    De Cliëntenraad komt zo vaak bijeen als nodig is voor een adequate vervulling van zijn taken.

  • 2.

    De Cliëntenraad kiest uit zijn midden een voorzitter.

  • 3.

    De Cliëntenraad kiest uit zijn midden een secretaris.

  • 4.

    De Cliëntenraad kiest uit zijn midden een penningmeester.

  • 5.

    De Cliëntenraad heeft tenminste viermaal per kalenderjaar een overleg met het College.

  • 6.

    Dit overleg wordt voorgezeten door de voorzitter van de Cliëntenraad.

  • 7.

    De agenda voor dit overleg wordt opgesteld door de voorzitter van de Cliëntenraad in overleg met het College of namens hen de medewerker als bedoeld in artikel 3 lid 5.

  • 8.

    Van het overleg bedoeld in lid 5 wordt een afspraken-/actielijst gemaakt door een medewerker van de Gemeente. Een afschrift van deze lijst wordt verzonden aan de Cliëntenraad. Deze lijst wordt vastgesteld in het volgende overleg.

Artikel 8. Huishoudelijk Reglement

De Cliëntenraad stelt voor zijn eigen functioneren een reglement op. Van dit reglement verstrekt de Cliëntenraad een afschrift aan het College.

 

Artikel 9 - Onvoorzien.

In zaken en aangelegenheden waarin deze verordening niet voorziet, wordt voorzien door een besluit van de het College na overleg met de Cliëntenraad.

Artikel 10 - Verantwoording

Over de uitvoering van deze verordening legt het College jaarlijks verantwoording af aan de Raad door toezending van het jaarverslag als bedoeld in artikel 5 lid 2.

Artikel 11 Deelname aan Cliëntenraad Werkzaak

De Cliëntenraad kan een of meer leden voordragen voor deelname aan de Cliëntenraad van de gemeenschappelijke regeling Werkzaak Rivierenland.

Artikel 12. Intrekken oude verordening

De Verordening Cliëntenparticipatie WWB/WIJ gemeente Tiel 2009 wordt ingetrokken bij het in werking treden van deze verordening.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking daarvan.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet Tiel 2016.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 17 februari 2016

de griffier, de voorzitter,

Nota-toelichting  

Algemene toelichting.

 

Artikel 47 Participatiewet draagt aan de gemeenteraad op om een verordening te maken over de wijze waarop de personen bedoeld in artikel 7 Participatiewet of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de Participatiewet. Daarmee wordt aansluiting gezocht bij de Wet SUWI, waarin staat dat Cliëntenparticipatie onmisbaar is in een uitvoeringsstructuur waarin de cliënt centraal staat.

 

In deze verordening is gekozen voor het instellen van een Cliëntenraad. Door in deze Cliëntenraad leden te benoemen die worden voorgedragen uit de cliënten zelf en door de verschillende belangenorganisaties kunnen de ideeën van cliënten over de uitvoering van de Participatiewet effectief worden verwoord.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1

Er is voor gekozen om begrippen die reeds zijn omschreven in de Participatiewet of Awb niet afzonderlijk te definiëren in de Verordening. Dit voorkomt dat in geval van wijziging van betreffende definities in de Participatiewet of Awb ook de Verordening moet worden gewijzigd.

 

Artikel 2

De Raad moet de verordening vaststellen. Het College stelt de Cliëntenraad in en benoemt de leden daarvan omdat de uitvoering van de Participatiewet een opdracht is aan het college.

Het is belangrijk dat de leden van de Cliëntenraad een duidelijke binding hebben met de doelgroepen van de Participatiewet daarom hebben de personen, belangenorganisaties en -groepen de bevoegdheid om de leden voor te dragen. Omdat de leden gedragen moeten worden door de achterban, is het zaak dat deze organisaties zelf tot een voordracht komen. E.e.a. wordt gekanaliseerd via de Cliëntenraad. De Cliëntenraad zal op deze wijze zelf het evenwicht bewaken tussen cliënten en deskundigen in de Cliëntenraad.

De gemeente hecht er aan dat de leden vooral een binding hebben met de uitvoering van de Participatiewet op lokaal niveau en dat de leden voorzover mogelijk een goede afspiegeling zijn van de diverse betrokken doelgroepen.

De binding heeft ook te maken met Tiel als woonplaats van de doelgroepen welke vertegenwoordigd worden. Bij voorkeur zijn de leden van de cliëntenraad woonachtig in Tiel. Worden cliënten (groepen) vertegenwoordigd via een belangenorganisatie dan is de binding met Tiel belangrijker dan het wonen in Tiel.

 

Verder is geregeld dat er geen vermenging van rollen mogelijk moet zijn. Leden van de Cliëntenraad kunnen daarvoor geen enkele bestuurlijke of uitvoerende rol hebben binnen de gemeente Tiel.

 

Omdat het belangrijk is dat de leden van de Cliëntenraad voldoende binding houden met de doelgroepen, is de benoemingsduur beperkt tot de raadsperiode en kunnen zij alleen worden herbenoemd als zij wederom worden voorgedragen. Herbenoeming is beperkt tot nog eens 2 termijnen van 4 jaar. In totaal kan een persoon daarmee 12 jaar lid zijn van de cliëntenraad. Daarmee wordt ingezet op wenselijke vernieuwing van leden van de Cliëntenraad, en ook vernieuwing van de binding met hun achterban. Deze intentie wordt van kracht met deze verordening en heeft geen terugwerkende kracht.

 

Op advies van de raadscommissie Samenleving is om vergadertechnische redenen geadviseerd het max. aantal leden te bepalen op het oneven aantal van 11. Daarin moet worden gelezen de intentie om ook bij minder leden dan het maximum te werken met een oneven aantal.

 

Artikel 3

De Cliëntenraad wordt in ieder geval om advies gevraagd bij het opstellen en wijzigen van beleidsplannen, verordeningen, uitvoering, formulieren en voorlichtingsmateriaal met betrekking tot de Participatiewet door de gemeente.

De Participatiewet geeft aan dat de Cliëntenraad vroegtijdig in staat moet worden gesteld gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen bij de besluitvorming over verordeningen en beleidsvoorstellen.

In lid 1 is aangegeven dat een advies van wezenlijke invloed moet kunnen zijn op het te nemen besluit. Los van het tijdstip houdt dit uiteraard in dat het Cliëntenraad advies en de overweging van het College daarop behoort bij de documentatie aan de raad tbv. de besluitvorming door de raad.

De cliëntenraad heeft voor de advisering feitelijk 6 weken tijd (8 weken minus 10 werkdagen).Ingeval het gaat om verordeningen welke zijn voorbereid door de GR Werkzaak is deze adviesperiode beperkt tot 4 weken. In deze gevallen heeft immers de cliëntenraad Werkzaak al gelegenheid gehad om te adviseren. Dat advies wordt ook bijgevoegd bij het voorstel aan het college en de raad. Het gaat hier om maximale termijnen. Vanuit de bestuurlijke planning kan in overleg een kortere periode worden gehanteerd.

 

Achteraf wordt de Cliëntenraad geinformeerd over de besluitvorming van College en Raad waarbij een advies van de Clientraad is betrokken. Het gaat daarbij o.a. om de overwegingen van College en Raad en om de definitieve besluitvorming en regeling.

 

Artikel 4

Zonder relevante stukken kan de Cliëntenraad niets beginnen. Het College dient daarom ervoor te zorgen dat de Cliëntenraad over de benodigde stukken kan beschikken. Om te voorkomen dat het College ook geheime of niet ter zake doende stukken zou moeten aanreiken is bepaald dat het om ‘relevante’ stukken gaat.

Het betreft alle informatie die nodig is om beleid en uitvoering te kunnen begrijpen en om te kunnen reageren op plannen voor ontwikkelingen en wijzigingen. Hierbij kan het ook gaan om stukken van de gemeenteraad. De Cliëntenraad kan ook om stukken en documentatie verzoeken.

 

Artikel 5

De facilitering en ondersteuning van de Cliëntenraad is geregeld door het toekennen van een jaarlijks budget. De Cliëntenraad kan zodoende op zelfstandige wijze in haar behoeften en functioneren voorzien, waaronder deskundigheidsbevordering, internetgebruik, enz. Hiertoe levert de Cliëntenraad aan het College jaarlijks een begroting, rekening en jaarverslag.

Over ondersteuning in andere en aanvullende zin kunnen Cliëntenraad en College nadere (schriftelijke) werkafspraken maken.

 

Artikel 6

Dit artikel bepaalt de reikwijdte van de taken en bevoegdheden die aan de Cliëntenraad zijn toebedeeld. Naast een adviserende taak over de uitvoering van de Participatiewet heeft de Cliëntenraad ook recht van initiatief op dit terrein. Het gaat primair om de uitvoering in het kader van de Participatiewet op lokaal nivo en de besluitvorming met algemene strekking

door de gemeente zelf. Ook gaat het om aspecten van regionale uitvoering wanneer deze duidelijk een lokaal effect hebben binnen Tiel.

Omdat sommige onderwerpen nauw kunnen samenhangen met de uitvoering van de Participatiewet, maar strikt genomen daar zelf geen deel van uitmaken, is de bevoegdheid van de Cliëntenraad uitgebreid met deze onderwerpen. In deze gevallen ligt het in de rede dat bij voorkeur wordt gezocht naar afgestemde advisering samen met andere advies organen aan het college.

Uitdrukkelijk worden individuele zaken buiten het overleg met de Cliëntenraad gehouden omdat de Cliëntenraad geen belanghebbende is ten aanzien van beslissingen die betrekking hebben op individuele gevallen.

 

Artikel 7.

Dit artikel bevat de kern van de zaken die op grond van artikel 47 Participatiewet in de verordening moeten worden geregeld.

Het College overlegt minstens vier maal per kalenderjaar met de Cliëntenraad. Ingeval daartoe een reden is kan er dus vaker worden overlegd. Een extra overleg vindt als regel plaats indien een van beide partijen daartoe een verzoek doet..

Voor de behandeling en voortgang van afspraken en actiepunten wordt vanuit dit overleg een afspraken-/actie lijst opgesteld.

Cliëntenraad en College kunnen (schriftelijke) werkafspraken maken tbv. een goede uitvoering van het gezamenlijk overleg.

 

Artikel 9.

Het gaat hier om situatie die niet zijn voorzien. Feitelijk kan er dus niets op worden toegelicht. Een voorbeeld: als een persoon 12 jaar lid is geweest van de cliëntenraad dan is hij/zij niet meer herbenoembaar. Leidt dat tot een onoverkomelijke situatie, dan kunnen College en Cliëntenraad met een beroep op dit artikel een oplossing zoeken.

 

Artikel 10

Het College zendt als jaarlijkse verantwoording over de uitvoering van de clientparticipatie Participatiewet het jaarverslag van de Cliëntenraad aan de gemeenteraad.

 

Artikel 11.

Met deze bepaling is vastgelegd dat de Cliëntenraad een of meer leden kan voordragen voor deelname aan de Cliëntenraad van de GR Werkzaak. Benoeming van de leden van die Cliëntenraad is een bevoegdheid van het DB Werkzaak op voordracht van de Cliëntenraad Werkzaak.