Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heusden

Algemene inkoopvoorwaarden gemeente Heusden

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeusden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAlgemene inkoopvoorwaarden gemeente Heusden
CiteertitelAlgemene inkoopvoorwaarden gemeente Heusden
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpfinanciën en economie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

tekst in PFDF formaat toegevoegd, zie link

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Inkoopbeleid gemeente Heusden

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-08-2010Nieuw

17-08-2010

Onbekend

214603

Tekst van de regeling

Intitulé

Algemene inkoopvoorwaarden gemeente Heusden

 

 

ARTIKEL I.  Definities

In deze algemene inkoopvoorwaarden wordt verstaan onder:

Algemene voorwaarden: deze algemene voorwaarden die van toepassing zijn op en deel uitmaken van de Overeenkomst;

Bijlage: het aanhangsel bij de Overeenkomst, dat deel uitmaakt van de Overeenkomst;

Derden: niet zijnde Partijen bij de Opdracht;

Diensten: de door Opdrachtnemer op basis van de Overeenkomst ten behoeve van Opdrachtgever te verrichten werkzaamheden, niet zijnde Werken of Leveringen in de zin van dit definitie-artikel;

Gemeente Heusden: de gebruiker van deze Algemene Voorwaarden;

Goederen: te leveren stoffelijke objecten;

Leveringen: de door Opdrachtnemer op basis van de Overeenkomst ten behoeve van de Opdrachtgever te leveren goederen;

Opdracht: de Opdracht tot het leveren van Goederen en/of het verrichten van Diensten en/of het uitvoeren van Werken;

Opdrachtgever: de gemeente Heusden;

Opdrachtnemer: de contractuele Opdrachtnemer van de gemeente Heusden;

Overeenkomst: de Overeenkomst tussen de Opdrachtgever en de Opdrachtnemer tot het leveren van Goederen en/of het verrichten van Diensten en/of het uitvoeren van Werken waarop deze voorwaarden van toepassing zijn;

Partijen: De Opdrachtgever en Opdrachtnemer gezamenlijk;

Prestatie: de te verrichten Leveringen van Goederen en/of het verrichten van Diensten en/of het uitvoeren van Werken;

Werken: het tot stand brengen/realiseren van bouw- dan wel wegenbouwkundige Werken;

 

ARTIKEL II. Toepasselijkheid
  • 1.

    Deze algemene inkoopvoorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, opdrachten en overeenkomsten met betrekking tot de levering van goederen en/of diensten aan de Gemeente Heusden (hierna te noemen Opdrachtgever) door de Leverancier (hierna te noemen Opdrachtnemer).

  • 2.

    Afwijkingen op deze Algemene Inkoopvoorwaarden zijn slechts rechtsgeldig indien en voor zover zij tussen Partijen uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.

  • 3.

    De toepasselijkheid van eventuele Algemene Voorwaarden of ander voorwaarden van de Opdrachtnemer wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.

  • 4.

    Indien enige bepaling van deze Algemene Inkoopvoorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen volledig van kracht blijven.

  • 5.

    In geval van strijdigheid prevaleren de bepalingen c.q. verbintenissen uit de Overeenkomst boven deze Algemene Inkoopvoorwaarden

  • 6.

    Indien de Opdrachtnemer gebruik maakt van diensten van derden, in welke vorm ook, zal de Opdrachtnemer bedingen dat zij eveneens aan deze Algemene Inkoopvoorwaarden zullen zijn gebonden.

     

ARTIKEL III. Totstandkoming van de Overeenkomst
  • 1.

    Bij inschrijvingen dient elke Opdrachtnemer, die een aanbod wenst te doen, er voor te zorgen dat zijn inschrijvingsbiljet uiterlijk op het tijdstip waarop de inschrijving sluit in het bezit is van de Opdrachtgever.

  • 2.

    Elk aanbod van een Opdrachtnemer is onherroepelijk gedurende een termijn van dertig (30) dagen, nadat het aanbod door de Opdrachtgever is ontvangen, of in het geval van inschrijving dertig (30) dagen na sluiting van de inschrijving, tenzij de uitnodiging van de Opdrachtgever tot het doen van de aanbieding een afwijkende termijn inhoudt, dan geldt de laatstgenoemde termijn.

  • 3.

    De Overeenkomst is tot stand gekomen, indien een schriftelijke onherroepelijke aanbieding van de Opdrachtnemer door de Opdrachtgever, dan wel een daartoe bevoegd organisatieonderdeel van de Opdrachtgever, schriftelijk is aanvaard of hetgeen overeengekomen is op andere wijze door Partijen schriftelijk is bevestigd.

     

ARTIKEL IV. Prijs
  • 1.

    De overeengekomen prijzen zijn vast voor de duur van de Overeenkomst, tenzij de Overeenkomst de omstandigheden vermeldt, die tot aanpassing kunnen leiden, alsmede de wijze bepaalt waarop de aanpassing plaatsvindt.

  • 2.

    De overeengekomen prijs is inclusief alle kosten en belastingen, exclusief BTW en luidt in Euro’s.

     

ARTIKEL V. Verpakking
  • 1.

    De Opdrachtnemer is verantwoordelijk voor het naleven van de (inter)nationale voorschriften inzake verpakking en vervoer door hem alsmede door de door hem gecontracteerde vervoerders.

  • 2.

    De Opdrachtnemer dient de goederen zoveel mogelijk milieuvriendelijk te verpakken met zoveel mogelijk milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal.

  • 3.

    Retourzending van leenemballage geschiedt voor rekening en risico van de Opdrachtnemer naar een door hem op te geven bestemming.

     

ARTIKEL VI. Leveringscondities
  • 1.

    Levering zal geschieden conform de toepasselijke bepalingen van “Incoterms 2000”, uitgegeven door de internationale Kamer van Koophandel.

  • 2.

    Levering geschiedt “Franco inclusief rechten” (Delivery duty paid), op de overeengekomen plaats van levering, op het overeengekomen tijdstip en binnen de overeengekomen termijn.

  • 3.

    Indien de Opdrachtgever, voordat de levering heeft plaatsgevonden, verlangt dat de goederen en/of diensten op een andere dan de overeengekomen plaats en/of tijd worden geleverd, is de Opdrachtnemer verplicht hieraan te voldoen.

  • 4.

    De Opdrachtgever behoudt zich het recht voor niet overeengekomen (deel)leveringen voor rekening en risico van de Opdrachtnemer te retourneren. In geval niet de overeengekomen hoeveelheden en/of kwaliteit worden geleverd en in geval deze afwijking groter is dan binnen de desbetreffende branche gebruikelijk, is de Opdrachtgever gerechtigd het meerdere en in geval van minder de gehele levering te weigeren en/of voor rekening en risico van de Opdrachtnemer te retourneren.

     

ARTIKEL VII. Levertijd
  • 1.

    De levertijd vangt aan op de dag waarop door de Opdrachtgever schriftelijk opdracht wordt gegeven; in geval van mondelinge of telefonische opdracht vangt de levertijd aan op de dag waarop de opdracht schriftelijk wordt bevestigd.

  • 2.

    De in de Overeenkomst vermelde levertijd is bindend en geldt als fatale termijn. Indien de Opdrachtnemer een overschrijding van de Levertijd verwacht zal hij dit zonder uitstel schriftelijk onder opgaaf van reden aan de Opdrachtgever mededelen, onverminderd het bepaalde in lid 4.

  • 3.

    Indien de Opdrachtnemer op enige wijze vervroegd wenst na te komen, is daarvoor schriftelijke toestemming van de Opdrachtgever vereist. Indien vervroegd wordt nagekomen, zal betaling echter plaatsvinden conform de oorspronkelijke overeengekomen betalingstermijn.

  • 4.

    Indien de Opdrachtgever tijdig aan de Opdrachtnemer kenbaar maakt dat zij om welke reden dan ook niet in staat is de Goederen in ontvangst te nemen dan wel de te verrichten diensten niet kunnen worden uitgevoerd op het overeengekomen tijdstip, zal de Opdrachtnemer op eigen kosten de zaken bewaren, beveiligen en alle redelijke maatregelen treffen om de achteruitgang in de kwaliteit te voorkomen, totdat zij geleverd zijn, een en ander tenzij dit in redelijkheid niet van de Opdrachtgever kan worden gevergd. De Opdrachtnemer komt niet in schuldeiserverzuim door uitstel van levering.

  • 5.

    Uitstel van aflevering als bedoeld in het 4de lid van dit artikel geeft de Opdrachtnemer nimmer aanspraak op verhoging van de overeengekomen prijs. De Opdrachtnemer kan bij een uitstel van aflevering alleen aanspraak maken op vergoeding van vervolgschade indien er aan de zijde van de Opdrachtgever sprake is van opzet, grove schuld of extreme nalatigheid.

  • 6.

    Onverminderd het recht van de Opdrachtgever om nakoming te vorderen en onverminderd het recht van de Opdrachtgever tot ontbinding overeenkomstig Artikel XXIII, heeft de Opdrachtgever de bevoegdheid om bij iedere tekortkoming van de Opdrachtnemer een direct opeisbare boete op te leggen overeenkomstig Artikel X

 

ARTIKEL VIII. Acceptatie van de Levering

Alleen schriftelijke goedkeuring door de Opdrachtgever van de geleverde goederen en/of diensten geldt als acceptatie daarvan. De omstandigheden dat personeel van de Opdrachtgever bij het in ontvangst nemen van goederen en/of diensten een zogenaamde ontvangstverklaring of een zogenaamde werkstaat of urenbriefje ondertekent impliceert niet dat de Opdrachtgever daarmee verklaart dat de goederen en/of diensten zijn geaccepteerd.

 

ARTIKEL IX. Risico en eigendomsovergang

Het eigendom en risico van goederen, die voorwerp zijn van de Overeenkomst, gaat over op de Opdrachtgever, nadat acceptatie door de Opdrachtgever heeft plaatsgevonden.

 

ARTIKEL X. Boete
  • 1.

    Indien niet binnen de overeengekomen termijn op de overeengekomen plaats levering heeft plaatsgevonden dan wel prestaties zijn verricht, die aan de overeenkomst beantwoorden, is de Opdrachtnemer aan de Opdrachtgever zonder aanmaning of ander voorafgaande verklaring een onmiddellijk opeisbare boete verschuldigd van 0,1% van de prijs van de betreffende goederen, vermeerderd met de omzetbelasting, voor elke dag dat de tekortkoming voortduurt tot een maximum van 10%. Indien de aflevering onmogelijk is geworden, is de boete onmiddellijk in haar geheel verschuldigd.

  • 2.

    De boete komt de Opdrachtgever toe onverminderd alle andere rechten of vorderingen, daaronder mede begrepen: -haar vordering tot nakoming van de verplichting tot levering of het verrichten van diensten die aan de overeenkomst beantwoorden; - haar recht op schadevergoeding voor zover de schade het bedrag van de boete te boven gaat.

  • 3.

    De boete wordt verrekend met de door de Opdrachtgever verschuldigde betalingen, ongeacht of de vordering tot betaling op een derde is overgegaan.

     

ARTIKEL XI. Kwaliteit en Keuring
  • 1.

    De Opdrachtnemer garandeert dat het geleverde beantwoordt aan de overeenkomst en dat de goederen en/of diensten beschikken over de eigenschappen en specificaties die zijn overeengekomen, vrij zijn van zichtbare en onzichtbare gebreken, geschikt zijn voor het aan de Opdrachtnemer kenbaar gemaakte doel en voldoen aan de wettelijke eisen en overige overheidsvoorschriften alsmede aan de eisen van de binnen de branche gehanteerde veiligheids-, milieu- en kwaliteitsnormen, alle zoals deze gelden op het moment van levering.

  • 2.

    De Opdrachtnemer verbindt zich alle gebreken die zich aan de geleverde goederen en/of diensten voordoen na aflevering of voltooiing gedurende een in de opdracht dan wel overeenkomst bepaalde periode van minimaal 1 jaar voor haar rekening binnen de door de Opdrachtgever bij aanzegging gestelde redelijke termijn weg te nemen door herstel, vervanging of aanvulling, tenzij blijkt dat deze gebreken het gevolg zijn van een normale slijtage of onoordeelkundig gebruik.

  • 3.

    De Opdrachtgever is te allen tijde gerechtigd tot keuring van de Levering. De keuring kan plaatsvinden zowel voorafgaand aan, tijdens of na de Levering.

  • 4.

    Bij afkeuring na Levering wordt de Levering geacht niet te hebben plaatsgevonden en blijft het risico en eigendom bij de Opdrachtnemer.

  • 5.

    Bij afkeuring zijn alle daaruit voortvloeiende kosten voor rekening van de Opdrachtnemer en heeft de Opdrachtgever het recht om, onverminderd al haar overige rechten, waaronder opschorting van betaling, de Opdrachtnemer alsnog in de gelegenheid te stellen om voor behoorlijke nakoming van de overeenkomst te zorgen.

     

ARTIKEL XII. Garantie

Afhankelijk van de aard van de Levering en/of de te verrichten diensten wordt na op- of aflevering of voltooiing tussen de Opdrachtgever en Opdrachtnemer een garantietermijn overeengekomen van tenminste twaalf (12) maanden. Deze garantie laat onverlet de aansprakelijkheid van de Opdrachtnemer.

 

ARTIKEL XIII. Betaling
  • 1.

    Betaling zal plaatsvinden binnen 30 werkdagen na ontvangst en goedkeuring van de factuur, mits de levering is geaccepteerd en alle bijbehorende bescheiden door de Opdrachtgever zijn ontvangen. De Opdrachtgever is gerechtigd betaling op te schorten totdat de wederpartij aan al zijn openstaande verplichtingen heeft voldaan.

  • 2.

    De opdrachtnemer specificeert op de factuur haar kosten en vermeldt ook de factuurdatum, het Zaaknummer, Specificatie van de geleverde goederen en/of diensten en aantallen, de naam en het team van de opdrachtgever, de BTW, op straffe van opschorting van de betalingsverplichting.

  • 3.

    Kredietbeperkingstoeslagen worden door de Opdrachtnemer niet aanvaard.

  • 4.

    De bij de Levering behorende bescheiden, zoals certificaten, attesten, paklijsten, instructieboeken, reservedelenlijst, onderhoudsvoorschriften en dergelijke dienen met de levering en/of de verrichtte diensten te worden meegeleverd. Indien de bij de Levering behorende bescheiden ontbreken heeft de Opdrachtgever het recht de betaling op te schorten.

  • 5.

    Betaling door de Opdrachtgever houdt op geen enkele wijze afstand van enig recht in.

     

ARTIKEL XIV. Duurzaamheid en milieugevaarlijke stoffen
  • 1.

    De Opdrachtgever tolereert geen zaken als discriminatie, kinderarbeid en ontoereikende arbeidsomstandigheden binnen de bedrijfsvoering van de Opdrachtnemer, noch bij de leveranciers van de Opdrachtnemer. Op eerste verzoek van de Opdrachtgever dient de Opdrachtnemer hiertoe een schriftelijke verklaring af te geven.

  • 2.

    De Opdrachtnemer dient voor het tot stand komen van de overeenkomst schriftelijk te melden of de aangeboden en te leveren zaken milieugevaarlijke stoffen bevatten die vrij kunnen komen tijdens het normale gebruik, als ook bij storingen, reparaties, onderhoud of calamiteiten, het verwijderen, opslaan, storten, verplaatsen, afvoeren, dan wel bij het vernietigen aan het einde van de levensduur van de desbetreffende zaken.

  • 3.

    Indien het genoemde in lid 2 het geval is, dient de Opdrachtnemer bij de aflevering een duidelijke instructie te voegen met preventieve maatregelen, hoe het vrijkomen dient te worden voorkomen. Bovendien dient de Opdrachtnemer de maatregelen te vermelden die getroffen dienen te worden om de Opdrachtgever, het personeel en de medewerkers van de Opdrachtgever en derden in geval van vrijkomen tegen deze stoffen te beschermen.

     

ARTIKEL XV. Overdracht van rechten en verplichtingen

De Opdrachtnemer behoeft de voorafgaande schriftelijke toestemming van de Opdrachtgever voor uitbesteding aan derden. De Opdrachtgever heeft het recht aan deze toestemming voorwaarden te verbinden. De Opdrachtnemer blijft volledig verantwoordelijk en aansprakelijk voor door derden in verband met de opdracht te verrichten werkzaamheden en zal de gemeente vrijwaren voor elke aansprakelijkheid inzake de Wet Ketenaansprakelijkheid en/of andere wetten en regelingen.

 

ARTIKEL XVI. Hulpmiddelen

Door de Opdrachtgever ter beschikking gestelde tekeningen, modellen, instructies, specificaties en overige hulpmiddelen blijven eigendom van de Opdrachtgever. De Opdrachtnemer is als houder verplicht deze in goede staat te houden en voor eigen risico te nemen.

 

ARTIKEL XVII. Geheimhouding en contacten met de pers
  • 1.

    De Opdrachtnemer, diens personeel en degenen die door de Opdrachtnemer zijn ingehuurd, zijn verplicht tot volledige geheimhouding ten aanzien van alle gegevens die hen uit hoofde van de relatie met de Opdrachtgever ter kennis zijn gekomen. Het is de Opdrachtnemer verboden de bedoelde informatie aan te wenden voor eigen gebruik of gebruik door derden.

  • 2.

    De Opdrachtnemer is aansprakelijk voor alle schade die voortvloeit uit handelen in strijd met de verplichtingen in lid 1 van dit artikel.

  • 3.

    De Opdrachtnemer conformeert zich aan de werkwijze van de Opdrachtgever ten aanzien van het informeren van de pers. Dit houdt in dat het de Leverancier niet is toegestaan informatie te verstrekken aan de pers die verband houdt met de aan de Opdrachtnemer verleende opdracht zonder toestemming van de Opdrachtgever. Indien de Opdrachtnemer wordt benaderd door de pers, zal deze voor beantwoording eerst contact opnemen met de gemeentelijke woordvoerder of degene die tijdens zijn of haar afwezigheid deze verantwoordelijkheden waarneemt.

  • 4.

    De verplichting tot geheimhouding blijft ook na de uitvoering van de overeenkomst onverminderd van kracht.

  • 5.

    Indien de Opdrachtnemer of een aan haar gelieerde derde de in dit artikel genoemde geheimhoudingsplicht schendt, verbeurt de Opdrachtnemer een boete van 25% van de totale koopsom met een minimum van €2500,--, onverminderd het recht van de Opdrachtgever de daadwerkelijk geleden schade op de Opdrachtnemer te verhalen.

     

ARTIKEL XVIII. Beveiliging

De Opdrachtnemer verplicht zich passende technische en organisatorische maatregelen te nemen om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking. Deze maatregelen garanderen, rekening houdend met de stand der techniek en de kosten van de tenuitvoerlegging, een passend beveiligingsniveau gelet op de risico’s die de verwerking en de aard van te beschermen gegevens met zich meebrengen. Deze maatregelen zijn er mede op gericht onnodige verzameling en verdere verwerking van persoonsgegevens te voorkomen. Opdrachtnemer verplicht zich tevens de door haar genomen maatregelen schriftelijk of in een andere gelijkwaardige vorm vast te leggen en de Opdrachtgever hierin, met enige regelmaat, inzage te geven.

 

ARTIKEL XIX. Intellectueel eigendom
  • 1.

    Opdrachtnemer garandeert dat de gekochte goederen en toebehoren alsmede de geleverde diensten en al hetgeen daarmee gepaard gaat of daaruit resulteert vrij zijn van alle bijzondere lasten en beperkingen, zoals bijvoorbeeld octrooirechten, merkrechten, auteursrechten of andere rechten van derden.

  • 2.

    De Opdrachtnemer vrijwaart de Opdrachtgever tegen alle aanspraken van derden, die verband kunnen houden met enige schending van de Opdrachtnemer van het in lid 1 gestelde en zal de Opdrachtgever alle schade vergoeden die daarvan het gevolg is.

  • 3.

    Ten aanzien van de door de Opdrachtgever verstrekte tekeningen, ramingen, schema’s, ontwerpen en dergelijke behoudt de Opdrachtgever zich het eigendoms- en auteursrecht voor. Deze mogen zonder de uitdrukkelijke toestemming van de Opdrachtgever noch geheel noch gedeeltelijk worden gekopieerd en of aan derden worden getoond of ter hand gesteld, of door de Opdrachtnemer worden gebruikt ter vervaardiging van goederen of uitvoering van soortgelijke werken voor derden.

  • 4.

    Het intellectuele eigendomsrecht op alle informatie die de Opdrachtnemer in het kader van de overeenkomst vervaardigd en/of verstrekt berust te allen tijde bij de Opdrachtgever. De Opdrachtgever verkrijgt daarmee het vrije gebruiksrecht. De vergoeding voor dit gebruiksrecht is in de prijs inbegrepen.

     

ARTIKEL XX. Cessieverbod en verrekening
  • 1.

    Het is de Opdrachtnemer behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van de Opdrachtgever verboden om zijn vorderingen op de Opdrachtgever over te dragen aan derden.

  • 2.

    De Opdrachtgever is steeds bevoegd al hetgeen de Opdrachtgever schuldig is aan de Opdrachtnemer, te verrekenen met hetgeen de Opdrachtnemer of de aan de Opdrachtnemer gelieerde vennootschappen al dan niet opeisbaar, onder voorwaarde of tijdsbepaling aan de Opdrachtgever schuldig is of zijn.

     

ARTIKEL XXI. Wijzigingen
  • 1.

    De Opdrachtgever is op redelijke gronden gerechtigd te verlangen dat de ordergrootte en/of de hoedanigheid van de levering en/of prestaties wordt gewijzigd. De Opdrachtgever is gerechtigd modificaties aan te brengen in tekeningen, modellen, instructies, specificaties en dergelijke met betrekking tot de te leveren goederen en/of prestaties.

  • 2.

    Indien een wijziging naar het oordeel van de Opdrachtnemer gevolgen heeft voor de overeengekomen prijs en/of levertijd zal de Opdrachtnemer, alvorens aan die wijziging gevolg te geven, de Opdrachtgever hierover binnen vijf (5) werkdagen schriftelijk informeren. Indien deze gevolgen voor de prijs en/of levertijd naar het oordeel van de Opdrachtgever onredelijk zijn in verhouding tot de aard en de omvang van de wijzigingen heeft de Opdrachtgever het recht om de overeenkomst te ontbinden, tenzij dit gelet op de omstandigheden onredelijk zou zijn.

  • 3.

    Een ontbinding op grond van lid 2 van dit artikel geeft geen der partijen een recht op vergoeding van enigerlei schade.

  • 4.

    Het is de Opdrachtnemer niet toegestaan wijzigingen aan leveringen of prestaties aan te brengen of uit te voeren zonder schriftelijke opdracht of schriftelijke toestemming van de Opdrachtgever.

     

ARTIKEL XXII. Aansprakelijkheid
  • 1.

    De opdrachtnemer, die toerekenbaar tekort komt in de nakoming van zijn verplichting(en), is tegenover de Opdrachtgever, alsmede diens personeel, door de Opdrachtgever ingeschakelde hulppersonen en vennootschappen, aansprakelijk voor vergoeding van alle geleden en/of te lijden schade.

  • 2.

    De Opdrachtnemer vrijwaart de Opdrachtgever tegen eventuele aanspraken van derden op vergoeding van schade op grond van aansprakelijkheid als bedoeld in het vorige lid.

     

ARTIKEL XXIII. Verzekering

Opdrachtnemer verplicht zich vanaf het aangaan van de Overeenkomst voor de uitvoering van de Overeenkomst afdoende verzekerd te zijn en zich verzekert te houden voor beroepsaansprakelijkheid en andere aansprakelijkheden die van toepassing zijn.

 

ARTIKEL XXIV. Ontbinding
  • 1.

    Indien de Opdrachtnemer een verplichting uit hoofde van de overeenkomst of van andere daaruit voortvloeiende overeenkomsten niet, niet tijdig of niet naar behoren nakomt, alsmede in geval van faillissement of surseance van betaling en ingeval van stillegging, liquidatie of overname of enig daarmee vergelijkbare toestand van de onderneming van de Opdrachtnemer, is de Opdrachtnemer van rechtswege in verzuim. De Opdrachtgever heeft in deze gevallen het recht de overeenkomst zonder ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst eenzijdig geheel of gedeeltelijk te beëindigen door middel van een schrijven met bericht van ontvangst aan de Opdrachtnemer en/of betalingsverplichtingen op te schorten en/of uitvoering van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk voor rekening van de Opdrachtnemer aan derden op te dragen zonder dat de Opdrachtgever tot enige schadevergoeding gehouden is, onverminderd eventuele aan de Opdrachtgever verder toekomende rechten daaronder begrepen het recht op volledige schadevergoeding.

  • 2.

    Onverminderd alle andere rechten kan de Opdrachtgever een overeenkomst geheel of gedeeltelijk ontbinden indien door de Opdrachtnemer of een van zijn ondergeschikten of vertegenwoordigers enig voordeel is of wordt aangeboden of verschaft aan een persoon, die behoort tot de ambtenaren in dienst van de Opdrachtgever, of het vaste of tijdelijk personeel van de Opdrachtgever, of aan een van haar vertegenwoordigers.

     

ARTIKEL XXV. Toepasselijk recht

Op de overeenkomst en de daaruit voortvloeiende overeenkomsten is uitsluitend het Nederlands Recht van toepassing.

 

ARTIKEL XXVI. Arbitrage

Alle geschillen die tussen de Opdrachtgever en de Opdrachtnemer mochten ontstaan naar aanleiding van deze Algemene Inkoopvoorwaarden of van nadere overeenkomsten, worden berecht door de bevoegde rechter in het arrondissement ’s-Hertogenbosch, tenzij de Opdrachtgever aan een overigens bevoegde rechter de voorkeur geeft.

 

Vastgesteld door burgemeester en wethouders van Heusden op 17 augustus 2010