Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Voorschoten

Verordening Cliëntenraad Sociale Zaken gemeente Voorschoten 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVoorschoten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Cliëntenraad Sociale Zaken gemeente Voorschoten 2016
CiteertitelVerordening Cliëntenraad Sociale Zaken gemeente Voorschoten 2016
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. Wet sociale werkvoorziening, art. 2, derde lid
  3. Participatiewet, art. 47

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-02-2016Nieuwe regeling

04-02-2016

Gemeenteblad 2016, 16817

4995

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Cliëntenraad Sociale Zaken gemeente Voorschoten 2016

Registratienummer: 4495

De raad der gemeente Voorschoten;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 15 december 2015;

overwegende dat het wenselijk is regels te stellen voor de taken, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van de Cliëntenraad Sociale Zaken als adviescommissie van het college van burgemeester en wethouders;

gelet op de bepalingen van de Gemeentewet;

gelet op artikel 2, derde lid van de Wet sociale werkvoorziening;

gelet op artikel 47 van de Participatiewet;

besluit:

Vast te stellen de navolgende “Verordening Cliëntenraad Sociale Zaken gemeente Voorschoten 2016”:

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

De verordening verstaat onder:

Artikel 2 Instellen

  • 1.

    De gemeenteraad beoogt met het instellen van de Cliëntenraad Sociale Zaken Wsw geindiceerden en Participatiewet-cliënten te betrekken bij de ontwikkeling van het gemeentelijk beleid met betrekking tot de Wsw en de Participatiewet.

  • 2.

    De gemeenteraad stelt de Cliëntenraad Sociale Zaken in als adviescommissie van het college.

Artikel 3 Taken van de Cliëntenraad Sociale Zaken

  • 1.

    Het gevraagd en ongevraagd adviseren van het college over de voorbereiding, vaststelling en uitvoering van de Wsw.

  • 2.

    Het gevraagd en ongevraagd adviseren van het college inzake het integrale gemeentelijk beleid inzake de uitvoering van de Participatiewet.

  • 3.

    De Cliëntenraad houdt zich niet bezig met de behandeling van individuele cliëntzaken.

  • 4.

    De Cliëntenraad bevordert de mogelijkheden tot gelijkwaardige maatschappelijke deelname van mensen met een arbeidshandicap, in het bijzonder Wsw-geïndiceerden, en Participatiewet-cliënten.

Artikel 4 Samenstelling, benoeming en ontslag leden

  • 1.

    De Cliëntenraad bestaat uit cliënten die behoren tot de doelgroepen van de Participatiewet, Wsw ge-indiceerden, de vertegenwoordigers van deze groepen en inwoners van Voorschoten die uit affiniteit hun belangen willen behartigen.

  • 2.

    De Cliëntenraad bestaat uit minimaal vier en maximaal tien leden, inclusief een voorzitter, secretaris en penningmeester.

  • 3.

    De benoeming en ontslag van leden gebeurt door het college op voordracht van de Cliëntenraad. Het college kan een voordracht, gemotiveerd, afwijzen.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de Cliëntenraad is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad, dan wel raadscommissies en het college van burgemeester en wethouders van de gemeenten Voorschoten, Wassenaar en Leidschendam-Voorburg, evenals zijnde ambtenaar in dienst van de gemeenten Voorschoten, Wassenaar en Leidschendam-Voorburg, danwel de Werkorganisatie Duivenvoorde

  • 5.

    De leden van de Cliëntenraad hebben een geheimhoudingsplicht ten aanzien van informatie die door het college als vertrouwelijk is aangemerkt. Het schenden van de geheimhoudingsplicht leidt tot ontslag.

  • 6.

    De zittingsduur van de leden is vier jaar. Bij tussentijds aftreden is de zittingsduur beperkt tot het einde van de periode van de zittingsduur.

  • 7.

    De leden zijn voor één zittingsduur hernoembaar.

  • 8.

    Bij ontstaan van een vacature kan het aftredende lid de functie blijven vervullen totdat in de vacature is voorzien, met een maximale termijn van zes maanden.

  • 9.

    De Cliëntenraad is verantwoordelijk voor een tijdige voordracht van nieuwe leden van de adviescommissie en krijgt daarbij ondersteuning van de Afdeling Werk en Inkomen en/of de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling van de Werkorganisatie Duivenvoorde.

  • 10.

    De Cliëntenraad voorziet zelf in de benoeming van een voorzitter, secretaris en penningmeester.

  • 11.

    De voorzitter van de Cliëntenraad onderhoudt contact met het college en vertegenwoordigt de adviescommissie naar buiten toe.

Artikel 5 Facilitering en informatievoorziening

  • 1.

    Het college zorgt ervoor dat de Cliëntenraad tijdig de informatie verkrijgt die het nodig heeft om zijn adviesfunctie naar behoren te vervullen.

  • 2.

    Het college vraagt advies in een zodanig stadium van het beleidsvoorbereidingsproces dat het bij de besluitvorming kan worden betrokken.

  • 3.

    Het college kan gemotiveerd van het advies van de Cliëntenraad afwijken. Daarnaast maakt zij kenbaar op welke wijze de adviezen zijn overgenomen.

  • 4.

    Het college stelt de vergaderfaciliteiten van het gemeentehuis ter beschikking van de Cliëntenraad. De Cliëntenraad kan hier gebruik van maken tijdens openingstijden van het gemeentehuis.

Artikel 6 Financiële middelen

  • 1.

    De Cliëntenraad is verplicht jaarlijks vóór 1 september een begroting voor het volgende kalenderjaar aan te bieden aan het college.

  • 2.

    Aan de Cliëntenraad wordt jaarlijks een financiële toelage van €5000,- toegekend. Dit budget kan door de Cliëntenraad ten behoeve van het uitoefenen van zijn taak worden besteed aan de onderstaande punten;

    • a.

      Organisatiekosten;

    • b.

      Abonnementen;

    • c.

      Werkbezoeken;

    • d.

      Representatie;

    • e.

      Presentiegelden;

    • f.

      Scholing;

    • g.

      Inhuren expertise;

  • 3.

    De Cliëntenraad is verplicht jaarlijks vóór 1 april aan het college een verslag uit te brengen van zijn activiteiten en bevindingen over het voorgaande kalenderjaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van de door het college toegekende toelage.

Artikel 7 Overleg

  • 1.

    Het college voert tenminste één keer per jaar overleg met de Cliëntenraad over ontwikkelingen op het betreffende beleidsterrein. Indien daartoe aanleiding kan er ook overleg plaatsvinden tussen de Cliëntenraad en één of meer andere leden van het college.

  • 2.

    Het overleg vindt plaats op het gemeentehuis.

Artikel 8 Intrekken oude verordeningen

De volgende verordening wordt ingetrokken: Verordening Cliëntenraad Sociale Zaken gemeente Voorschoten.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.

Artikel 10 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als Verordening Cliëntenraad Sociale Zaken gemeente Voorschoten 2016

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad der gemeente Voorschoten, gehouden op 4 februari 2016.

de griffier,

de voorzitter,