Organisatie | Alkmaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Protocol actieve informatieplicht |
Citeertitel | Protocol actieve informatieplicht |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Nota actieve informatieplicht en geheimhouding |
Deze regeling vervangt het handvest actieve informatieplicht van de gemeente Schermer en het protocol actieve informatieplicht van de gemeente Alkmaar.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-02-2016 | nieuwe regeling | 04-02-2016 Elektronisch Gemeenteblad, 18-02-2016 | Onbekend. |
Een voorstel voor een raadsagendapunt of een agendapunt voor een raadscommissie wordt minimaal de dinsdag voor de week dat de agendacommissie bijeen komt door het college via de griffier aan de agendacommissie van de raad respectievelijk via de commissiegriffier aan de voorzitter van de betreffende raadscommissie gemeld.
De raad wordt gedurende een beleidsproces door het college en de burgemeester geïnformeerd over zaken waartoe de raad de bevoegdheid heeft een beslissing te nemen of over zaken waarvan de raad heeft aangegeven daarover geïnformeerd te willen worden, voor zover die zaken te herleiden zijn naar zijn kaderstellende en controlerende rol.
De raad wordt in ieder geval actief geïnformeerd:
over de uitoefening van de bevoegdheden van het college genoemd in artikel 160, eerste lid onder e, f, g en h Gemeentewet, wanneer de uitoefening ingrijpende gevolgen voor de gemeente kan hebben. Kan de uitoefening van de bevoegdheid bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder f, geen uitstel leiden, dan informeert het college de raad zo spoedig mogelijk na het genomen besluit;