Organisatie | Leeuwarden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Kenbaarheid elektronisch bestuurlijk verkeer |
Citeertitel | Kenbaarheid elektronisch bestuurlijk verkeer |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Bij besluit van de raad van Leeuwarden van 2 januari 2018 is deze gemeentelijke regeling van toepassing verklaard op het hele grondgebied van de gemeente Leeuwarden, zoals dat per 1 januari 2018, op grond van de Wet van 8 maart 201 tot herindeling van de gemeenten Franekeradeel, het Bildt, Leeuwarden, Leeuwarderadeel, Littenseradiel, Menameradiel en Sudwest-Fryslan, is ontstaan. N.B. besluit is van kracht per 01-01-2018
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-02-2016 | Nieuwe regeling | 14-12-2015 GVOP: 18 februari 2016 | - |
Kenbaarheid elektronisch bestuurlijk verkeer
DE RAAD VAN DE GEMEENTE LEEUWARDEN;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 24 november 2015 (kenmerk 404329);
artikel 147 van de Gemeentewet
artikel 2:14 en 2:15 van de Algemene wet bestuursrecht;
Kenbaar te maken op basis van de in artikel 2 van de Regeling elektronisch bestuurlijk verkeer Gemeente Leeuwarden 2015 genoemde voorwaarden gebruik te maken van elektronische berichten.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
Kenbaarheid elektronisch bestuurlijk verkeer
-----------------------------------------------------------
Sinds half oktober is intern door het Programma Leeuwarden Digitaal! de techniek in de vorm van het Platform Digitaal Werken (PDW) beschikbaar gekomen. Doel is deze techniek breed in de gemeente en ook met samenwerkingspartners in te kunnen zetten. Voor dienstverlening, communicatie en samenwerking kan dit platform alleen dan op verantwoorde manier worden toegepast wanneer dat gebruik op een goede juridische wijze is ingebed.
Om gebruik te kunnen maken van de technische mogelijkheden is het wel nodig om op een praktische manier het nodige formeel te regelen.
De komende maanden zal het Platform Digitaal Werken (PDW) in de gemeentelijke organisatie verder worden uitgerold. Zoals de naam het al aangeeft is een van de doelen het volledig digitaal werken mogelijk te maken. Digitaal werken betekent ingrijpende veranderingen op het terrein van
De eerste fase van de implementatie van het Platform Digitaal Werken (PDW) gaat niet verder dan het breed beschikbaar stellen van de applicatie aan de gemeentelijke organisatie waarmee op basale wijze projecten, processen en andere activiteiten kunnen worden ondersteund. Iedereen in de gemeentelijke organisatie zal dit straks direct merken. De volgende fases betreffen de verdieping van het digitaal werken met uiteindelijk de feitelijke stap van papier naar digitaal.
De komende implementatie (fase 1) is de reden dat vanuit het project Kaders en Standaarden van het programma Leeuwarden Digitaal! gewerkt wordt aan een eerste formeel juridische onderbouwing van een deel van het digitaal werken.
Deze onderbouwing betreft het elektronische bestuurlijk verkeer op grond van de Algemene wet bestuursrecht en de manier van ondertekening van uitgaande documenten (papier en digitaal).
Conform wetgeving moeten bestuursorganen kenbaar maken dat zij van digitale kanalen, zoals e‑mail en het internetloket gebruik willen maken. Dat betekent in het geval van de gemeente dat er kenbaarheidsbesluiten van de Raad, het College en de Burgemeester noodzakelijk zijn. Overigens moeten ook burgers, bedrijven, andere overheden en ketenpartners als geadresseerden kenbaar maken van deze kanalen gebruik te gaan maken. Het Platform Digitaal Werken (PDW) wordt zo ingericht dat het ook formeel mogelijk is een deel van de uitgaande documenten niet meer van een handtekening te voorzien. Ook dit wordt door besluitvorming, waarin voorwaarden en uitzonderingen zijn genoemd, onderbouwd.
Voor deze onderbouwing heeft het College de Regeling elektronisch bestuurlijk verkeer Gemeente Leeuwarden 2015 vastgesteld. Deze regeling kan ook voor het elektronische berichtenverkeer door Raad en Burgemeester als basis dienen. Een en ander is te beschouwen als een opmaat naar aanvullende regelingen die nodig zijn voor de volgende fases.
Voor technisch inhoudelijke vragen kunt u zich wenden tot de CIO van de gemeente Leeuwarden, dhr. M. Rasker (martin.rasker@leeuwarden.nl, 750 5697) of de gemeentearchivaris dhr. R.S. Jonker (rienk.jonker@leeuwarden.nl, 233 8728)
Wij stellen u voor conform onderstaand voorstel te besluiten.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
drs. Ferd. J.M. Crone, burgemeester,