Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hulst

Uitvoeringsprotocool 2016 gedragscodes

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHulst
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsprotocool 2016 gedragscodes
CiteertitelUitvoeringsprotocool gedragscodes
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de regeling gedragscode bestuurders van 22-04-2004: zie Elektronisch Gemeenteblad: NUMMER GVOP-2016- 22677[https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-22677.html](https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-22677.html)

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 15, lid 3
  2. Gemeentewet, art. 41c, lid 2
  3. Gemeentewet, art. 69, lid 2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-02-201619-02-2016Nieuwe regeling

18-02-2016

Elektronisch Gemeenteblad, NUMMER GVOP-2016- 22668

Rb2016/01C

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsprotocool 2016 gedragscodes

De raad van de gemeente Hulst;

Gelet op het bepaalde in artikel 15 lid 3 van de Gemeentewet;

Gelet op het bepaalde in artikel 41c, lid 2 van de Gemeentewet;

Gelet op het bepaalde in artikel 69, lid 2 van de Gemeentewet;

Gelet op de gedragscode voor bestuurders/ raadsleden zoals vastgesteld door de gemeenteraad van Hulst op 18 februari 2016 (rb2016/01A en rb2016/01B)

Gelezen artikel 6 van de gedragscode voor bestuurders (rb2016/01B) alsook artikel 6 van de gedragscode voor raadsleden (rb 2016/01A) om een uitvoeringsprotocol voor te stellen

Gehoord het advies van de raadscommissie ABZ;

B E S L U I T :

Vast te stellen

het

uitvoeringsprotocol 2016 van de gedragscodes

 

Artikel 1

Als een vermoeden bestaat dat een bestuurder zoals genoemd in dit voorstel de gedragscode overtreedt of dreigt te overtreden, stelt de burgemeester uit eigen beweging of op verzoek van een wethouder of raadslid een onderzoek in.

Artikel 2
  • Lid
    • A.

      De burgemeester bespreekt de kwestie in eerste instantie altijd met de betrokkene.

  • Lid
    • B

      Komt hij niet tot een oplossing dan wordt de zaak voorgelegd aan het presidium of een door het presidium ingestelde commissie.

Artikel 3
  • Lid
    • A.

      Het presidium of de door het presidium ingestelde commissie besluit hoe de zaak verder wordt afgehandeld en of de zaak wordt voorgelegd aan de raad.

  • Lid
    • B.

      Indien het vermoeden bestaat dat de burgemeester de code overtreedt, hebben de overige leden van het college de plicht om de zaak te melden aan het presidium of een door het presidium ingestelde commissie. Het presidium of de door het presidium ingestelde commissie besluit vervolgens hoe de zaak verder wordt afgehandeld en of de zaak voorgelegd wordt aan de raad.

     

Artikel 4
  • Als de kwestie aan de raad voorgelegd is, neemt deze vervolgens een standpunt in en neemt afhankelijk van de aard van de overtreding de sanctie voor de betrokkene. Eventuele sancties kunnen zijn: blaam, waarschuwing, vermaning, schorsing, (voorstel tot) ontslag,…..

Artikel 5
  • Indien het vermoeden bestaat dat er strafrechterlijke aspecten kleven aan de gedragingen, informeert de burgemeester het Openbaar Ministerie. Indien het de burgemeester betreft wordt het O.M. geïnformeerd door de loco-burgemeester.

Artikel 6
  • Na afronding van de bovenstaande procedure– eender in welke fase deze eindigt (artikel 2, 3, 4 of 5) wordt de betrokkene op wie het integriteitsonderzoek van toepassing is en degene die de integriteitskwestie heeft aangekaart persoonlijk door de burgemeester op de hoogte gebracht.

Artikel 7
  • De gedragscode zal elk jaar in een plenaire bijeenkomst met de gemeenteraad besproken worden De raadsvoorzitter en de raadsgriffier zullen 1 keer per jaar een avond organiseren inzake integriteit. De burgemeester zal tijdens die avond verslag doen over de integriteitsvraagstukken van het afgelopen jaar, inclusief de registers voor giften en reizen.

Artikel 8
  • Dit besluit treedt in werking op 19 februari 2016.

     

    Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad der gemeente Hulst van 18 februari 2016

    De gemeenteraad van de gemeente Hulst,

    De Raadsgriffier, De Raadsvoorzitter,