Organisatie | Schouwen-Duiveland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad 2007 |
Citeertitel | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad 2007 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-06-2010 | 03-04-2018 | art. 18, 19, 30, 48 | 27-05-2010 geen | 27-05-2010/19 | |
28-02-2008 | nieuwe regeling | 28-02-2008 Ons Eiland, 13-03-2008 | 28-02-2008/11 |
De raad van de gemeente Schouwen-Duiveland;
gelezen het voorstel van het fractievoorzittersoverleg d.d. 17 januari 2008;
gelet op artikel 16 van de Gemeentewet;
gezien het advies van de commissie samenleving en bestuur d.d. 7 februari 2008;
overwegende dat het wenselijk is regels vast te stellen omtrent zijn vergaderingen en andere werkzaamheden;
vast te stellen het aangehechte
Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad.
INHOUD REGLEMENT VAN ORDE VOOR DE VERGADERINGEN EN
ANDERE WERKZAAMHEDEN VAN DE GEMEENTERAAD
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Artikel 5 Het fractievoorzittersoverleg
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden; benoeming wethouders; fracties
Artikel 6 Onderzoek geloofsbrieven; beëdiging; benoeming wethouders
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen; voorbereidingen
Artikel 12 Ter inzage leggen van stukken
Artikel 13 Openbare kennisgeving
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Artikel 16 Opening vergadering; quorum
Artikel 17 Primus bij hoofdelijke stemming
Artikel 22 Aantal spreektermijnen
Artikel 24 Handhaving orde; schorsing
Artikel 26 Deelneming aan beraadslaging door collegeleden
Artikel 27 Deelneming aan beraadslaging door anderen
Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen
Artikel 30 Algemene bepalingen over stemming
Artikel 31 Stemming over amendementen en moties
Artikel 32 Stemming over personen
Artikel 33 Herstemming over personen
Artikel 34 Beslissing door het lot
Artikel 37 Voorstellen van orde
Artikel 41 Schriftelijke vragen
Hoofdstuk 5 Begroting en rekening
Artikel 44 Procedure begroting
Artikel 45 Procedure jaarrekening
Hoofdstuk 6 Verbonden partijen
Hoofdstuk 7 Besloten vergadering
Artikel 50 Opheffing geheimhouding
Hoofdstuk 8 Toehoorders en pers
Artikel 51 Toehoorders en pers
Artikel 52 Geluid- en beeldregistraties
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
bespreekstuk: een stuk dat in de raadsvergadering besproken kan worden en waarover – als het stuk rechtstreeks zonder tussenkomst van de raadscommissie aan de raad wordt aangeboden – desgewenst vragen van politiek-bestuurlijke aard gesteld kunnen worden. Dit laatste geldt in beginsel niet als het stuk vooraf in de raadscommissie is besproken.
De raad kan het college verzoeken de secretaris in de vergadering aanwezig te laten zijn en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement.
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden; benoeming wethouders; fracties
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen; voorbereidingen
Voordat de schriftelijke oproep wordt verzonden, stelt het fractievoorzittersoverleg de voorlopige agenda van de vergadering vast, aan de hand van de advisering door de raadscommissies. Daarbij wordt een indeling gemaakt in hamerstukken en bespreekstukken. Bij stukken die zonder tussenkomst of zonder advies van de raadscommissies rechtstreeks op de voorlopige agenda worden geplaatst, maakt het fractievoorzittersoverleg eenzelfde indeling in hamerstukken en bespreekstukken.
Bij aanvang van de vergadering stelt de raad de agenda definitief vast. Hij maakt daarbij een definitieve indeling in hamerstukken en in bespreekstukken. Op voorstel van een lid van de raad of van de voorzitter kan de raad bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren. Als een lid van de raad daarom verzoekt wordt een hamerstuk gewijzigd in een bespreekstuk. Bij toevoeging van een onderwerp wordt dit behandeld bij het agendapunt verder voorkomende zaken. Voor zover het hamerstuk wordt gewijzigd in een bespreekstuk wordt dit eveneens behandeld bij het agendapunt verder voorkomende zaken en wordt desgevraagd gelegenheid geboden voor het stellen van vragen van politiek-bestuurlijke aard, tenzij dit stuk reeds in de raadscommissie is behandeld.
Vaststelling van de lijst met hamerstukken houdt in dat de raad instemt met de op deze lijst geplaatste voorstellen en onderwerpen en de eventueel daaruit voortvloeiende besluiten. Een lid van de raad behoudt zich het recht voor voorafgaand aan de definitieve vaststelling van de lijst met hamerstukken een stemverklaring als bedoeld in artikel 28 af te leggen.
De wethouders zijn als regel bij de vergadering aanwezig. Met inachtneming van het bepaalde in artikel 26 nemen zij aan de beraadslagingen deel.
Artikel 12 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor de leden van de raad in het gemeentehuis ter inzage gelegd. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de gemeenteraad.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid van de raad onmiddellijk de presentielijst. Bij aanvang van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter door ondertekening vastgesteld.
Artikel 17 Primus bij hoofdelijke stemming
Alvorens de aangekondigde onderwerpen aan de orde te stellen deelt de voorzitter mede, bij welk lid van de raad de hoofdelijke stemming begint. Daartoe wijst hij bij aanvang van de vergadering bij loting een volgnummer van de presentielijst aan; bij het daar genoemde lid begint de hoofdelijke stemming.
De griffier draagt zorg voor een besluitenlijst van de vergadering. Voor zover de aard en de inhoud van de besluitenlijst zich daartegen niet verzetten, wordt de besluitenlijst zo spoedig mogelijk na de vergadering openbaar gemaakt door plaatsing in een huis-aan-huisblad en op de gemeentelijke website.
De leden van de raad en overige aanwezigen spreken vanaf hun plaats of van de spreekplaats en richten zich tot de voorzitter.
De voorzitter of een lid van de raad kan een voorstel doen over de spreektijd van de leden en de overige aanwezigen.
Artikel 24 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de voorzitter, kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode is verstreken.
Artikel 26 Deelneming aan de beraadslaging door collegeleden
Leden van het college nemen uitsluitend deel aan de beraadslaging:
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, heeft ieder lid het recht zijn uit te brengen stem kort te motiveren.
Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen
Artikel 30 Algemene bepalingen over stemming
De voorzitter roept de leden van de raad bij naam op hun stem uit te brengen. De hoofdelijke stemming begint bij het lid dat daarvoor overeenkomstig artikel 17 is aangewezen. Vervolgens geschiedt de oproeping vanuit de positie van de voorzitter bezien linksom in volgorde van de zitplaatsen en met de wijzers van de klok mee.
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid heeft gestemd. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de hoofdelijke stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 32 Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn, worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 33 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Ongeacht het bepaalde in het eerste lid, heeft ieder lid van de raad het recht tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen in te dienen. Een amendement kan een voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door leden van de raad, die de presentielijst hebben getekend en in de vergadering aanwezig zijn.
Het lid van het college wiens portefeuille het betreft of de burgemeester wordt door de voorzitter de mogelijkheid geboden een definitief collegestandpunt – of zijn definitieve standpunt voorzover het een bevoegdheid van de burgemeester betreft – te verwoorden over het ingediende (sub)amendement alvorens daarover te besluiten.
Het lid van het college wiens portefeuille het betreft of de burgemeester wordt door de voorzitter de mogelijkheid geboden een definitief collegestandpunt – of zijn definitieve standpunt voorzover het een bevoegdheid van de burgemeester betreft – te verwoorden over de ingediende motie alvorens daarover te besluiten.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad, de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders. Bij de behandeling van de ingekomen stukken van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Artikel 41 Schriftelijke vragen
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen dertig dagen nadat de vragen zijn binnengekomen. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het college of de burgemeester de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
Het lid van de raad dat tijdens de vragenronde vragen wil stellen, meldt dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 24 uur voor aanvang van de vergadering bij de voorzitter. De voorzitter kan na overleg met het fractievoorzittersoverleg weigeren een onderwerp tijdens de vragenronde aan de orde te stellen indien hij het onderwerp niet voldoende nauwkeurig acht aangegeven of indien het onderwerp in de raadsvergadering op diezelfde dag aan de orde komt.
Hoofdstuk 5 Begroting en rekening
Artikel 44 Procedure begroting
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt op voorstel van het fractievoorzittersoverleg de voorbereiding, het onderzoek, de behandeling en de vaststelling van de begroting volgens een procedure die de raad vaststelt.
Artikel 45 Procedure jaarrekening
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt op voorstel van het fractievoorzittersoverleg de voorbereiding en het onderzoek van de jaarrekening en het jaarverslag, alsmede de vaststelling van de jaarrekening en van een eventueel indemniteitsbesluit volgens een procedure die de raad vaststelt.
Hoofdstuk 6 Verbonden partijen
Een lid van de raad kan een wethouder, de burgemeester, de secretaris of een raadslid die of dat door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, ter verantwoording roepen over zijn wijze van functioneren in dat bestuur of dat orgaan.
Hoofdstuk 7 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voorzover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
De leden, de voorzitter, de griffier en de eventueel bij de besloten vergadering aanwezig geweest zijnde wethouders en / of secretaris hebben het recht, een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien de ontwerpnotulen onjuistheden bevatten of niet duidelijk weergeven hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient voor het vaststellen van de notulen bij de griffier te worden ingediend.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raad overeenkomstig artikel 25, eerste lid van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raad kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 50 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid of artikel 86, tweede en derde lid van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 8 Toehoorders en pers
Artikel 51 Toehoorders en pers
1.De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bijwonen. Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.
Artikel 52 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de raadsvergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
Artikel 53 Verbod gebruik mobiele telefoons
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik anders dan het standby houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter, niet toegestaan.