Organisatie | Limburg |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Nadere subsidieregels opruiming drugsafval Provincie Limburg |
Citeertitel | Nadere subsidieregels opruiming drugsafval Provincie Limburg |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | PB no. 013-2018 |
Geen
Provinciewet, Algemene Subsidieverordening 2012 Provincie Limburg
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-03-2018 | 10-03-2018 | Wijz. aanhef, art. 4, 8 en 10 | 06-03-2018 | PB no. 013-2018 | |
01-04-2017 | 10-03-2018 | Wijziging | 21-03-2017 | PB no. 025-2017 | |
03-02-2016 | 01-04-2017 | nieuwe regeling | 26-01-2016 Provinciaal Blad, 2016, 593 | onbekend |
Gedeputeerde Staten van Limburg
maken ter voldoening aan het bepaalde in de Provinciewet en de Algemene Subsidieverordening Provincie Limburg 2017 e.v. bekend dat zij in hun vergadering van 21 maart 2017 gewijzigd hebben vastgesteld:
Nadere subsidieregels opruiming drugsafval Provincie Limburg.
Overwegende dat de Tweede Kamer op 30 oktober 2014 bij het vaststellen van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu voor het jaar 2015 een amendement heeft aangenomen waarmee ten laste van de begroting van het ministerie in de jaren 2015, 2016 en 2017 telkens een bedrag van € 1 miljoen beschikbaar wordt gesteld ten behoeve van cofinanciering tot maximaal 50% van de kosten van opruiming van drugsafvaldumpingen (Kamerstukken II, 2014/15, 34000 XII nr. 49);
Overwegende dat op 3 december 2015 tussen het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de vereniging van het Interprovinciaal Overleg het convenant ‘Uitwerking amendement cofinanciering opruiming drugsdumpingen’ is afgesloten waarin nader is bepaald hoe de verdeelsleutel van het beschikbare bedrag tussen de provincies tot stand komt en waarin afspraken zijn vastgelegd over de wijze en voorwaarden waarop provincies overgaan tot subsidieverstrekking op basis van het amendement;
Overwegende dat in de provincie Limburg jaarlijks tientallen drugsdumpingen plaatsvinden en derhalve voor 2017 via het provinciefonds gelden beschikbaar worden gesteld aan de Provincie Limburg voor subsidieverstrekking. Daarnaast wordt ook het resterende bedrag over het jaar 2016 ter beschikking gesteld.
Overwegende dat uit de evaluatie van de subsidieverstrekking over het jaar 2016 gebleken is dat de maatregelen naar aanleiding van de evaluatie over het jaar 2015 effectief waren. Daardoor bestaat er geen noodzaak om de nieuwe subsidieregeling wederom beduidend te wijzigen. Gezien het feit dat er in 2017 in Limburg veel opruimingen van drugsafval zijn geweest waarbij sprake was van hoge kosten, wordt wel de subsidiehoogte aangepast.
In afwijking van artikel 17, sub e, van de Algemene Subsidieverordening Provincie Limburg 2017 e.v. wordt de aanvraag niet afgewezen indien aanvrager ook zonder subsidieverstrekking over voldoende gelden –hetzij uit eigen middelen, hetzij uit middelen van derden- kan beschikken om de kosten van de activiteiten te dekken.
Een subsidieaanvraag kan uitsluitend worden ingediend bij Gedeputeerde Staten van de Provincie Noord-Brabant met gebruikmaking van het daartoe door of namens Gedeputeerde Staten vastgestelde aanvraagformulier dat geplaatst is op de website van de Provincie Limburg: www.limburg.nl/subsidies > actuele subsidieregelingen.
De aanvraag dient een volledig ingevuld en rechtsgeldig ondertekend aanvraagformulier te bevatten en te zijn voorzien van bijlagen zoals aangegeven in het formulier en dient te worden verzonden naar Provincie Noord-Brabant. De volgende bijlagen dienen in ieder geval aan het aanvraagformulier te worden toegevoegd:
Indien de binnen de periode, bedoeld in artikel 10, eerste lid, ingediende volledige subsidieaanvragen het vastgestelde subsidieplafond, genoemd in artikel 7, te boven gaan, verdelen Gedeputeerde Staten de subsidie naar evenredigheid onder de voornoemde subsidieaanvragen. Bij de verdeling naar evenredigheid zal bepalend zijn de in totaliteit gevraagde subsidiebedragen die voor subsidiëring in aanmerking zouden kunnen komen ten opzichte van het subsidieplafond.
Deze regeling vervalt met ingang van 31 december 2018 met dien verstande dat zij van toepassing blijft op subsidieaanvragen die vóór die datum zijn ontvangen door Gedeputeerde Staten van de Provincie Noord-Brabant en subsidiebesluiten die vóór die datum zijn genomen, ook voor de volgende stappen in het subsidietraject.
Toelichting behorende bij de Nadere subsidieregels opruiming drugsafval Provincie Limburg
De subsidieregeling vloeit voort uit het amendement inzake de tegemoetkoming in de kosten van het opruimen van drugsafvaldumpingen (inclusief de daaruit voortkomende bodemverontreiniging), en de afspraken tussen de Staatssecretaris van I en M en de provincies die in dat kader zijn gemaakt over de wijze en voorwaarden waaronder provincies zorg dragen voor de cofinanciering van de kosten die gemeenten en grondeigenaren voor het opruimen van drugsafvaldumpingen hebben gemaakt. Deze afspraken zijn vastgelegd in het convenant Uitwerking amendement cofinanciering opruiming drugsdumpingen.
Naar aanleiding van de evaluatie van de subsidieregeling over het jaar 2015 is gebleken dat de subsidieregeling op een aantal onderdelen verduidelijking en ook nog een verdergaande vereenvoudiging behoeft.
Onder andere omvat dit afspraken met betrekking tot de wijze waarop de beschikbare gelden over de provincies zijn verdeeld en de wijze waarop de beschikbare bedragen worden verstrekt aan de gedupeerden. Deze wijzigingen zijn effectief gebleken gezien het aantal en de hoogte van de subsidieaanvragen over het jaar 2017.
Het doel van de regeling is het verstrekken van subsidie tot een maximum van 50% van de kosten wegens het opruimen van drugsafval dat ergens is achtergelaten. Er wordt regelmatig afval afkomstig van de productie van synthetische drugs achtergelaten door drugscriminelen.
Achterlaten is een overkoepelend begrip en omvat zowel het dumpen als lozen en iedere locatie, gesloten of open. Om die reden is de term dumpen aangepast in het achterlaten van drugsafval.
Bij het produceren van synthetische drugs komt afval vrij dat illegaal in de natuur, op straat, in niet-openbare ruimten of elders wordt achtergelaten of (tijdelijk) wordt opgeslagen. Het achterlaten van afval kan op veel verschillende manieren, onder andere:
Alle mogelijke combinaties zijn natuurlijk ook denkbaar, want vaten kunnen gaan lekken of er worden zowel vaten achtergelaten als vloeistoffen geloosd. Het kan ook op verschillende plekken, in de natuur, op het terrein van iemand anders, in de berm maar ook op de productielocatie zelf. Dit afval kan leiden tot gevaren voor het milieu en de volksgezondheid. Bij iedere vorm is de schade voor de omgeving anders, dat er schade is, is evident.
Dit afval kan leiden tot gevaren voor het milieu en de volksgezondheid.
De kosten van het opruimen komen nu voor rekening van de betrokken decentrale overheden, voornamelijk gemeenten, politie en grondeigenaren of degene die het grootst zakelijk recht op de grond heeft. In het convenant en aldus ook in deze regeling is het amendement zo uitgelegd dat niet alleen aan decentrale overheden, vooral gemeenten, subsidie kan worden verleend, maar ook rechtstreeks aan grondeigenaren en politie voor zover deze laatste opruimkosten maakt. Omdat vooral in het buitengebied niet alleen sprake is van eigendom van grond, maar ook van zakelijk rechten zoals erfpacht en opstal waarbij bepaalde eigendomsbevoegdheden of verplichtingen van de erfpachter of de houder van het recht van opstal berusten, is in de regeling de term zakelijk gerechtigden gebruikt in plaats van eigenaren.
Voor het opruimen van drugsafval bestaan in nagenoeg iedere regio protocollen/werkinstructies vanwege de mogelijkheid van milieu- en gezondheidschade. Deze protocollen schrijven, voor zover dit niet uit de Wet bodembescherming of de Wet Milieubeheer voortvloeit, voor op welke wijze drugsafval verwijderd dient te worden, wie hier bij geraadpleegd moet worden en door wie het uitgevoerd moet worden. Juridisch kader De inhoud van de regeling is tot stand gekomen met de 12 provincies. Iedere provincie hanteert dezelfde bepalingen voor wat betreft de volgende essentialia: - doelgroep - doel regeling - afwijzingsgronden - subsidiecriteria - vereisten aanvraag - indieningsperiode - subsidiabele kosten - subsidiehoogte - verdeelcriteria - beslistermijnen en vaststelling ineens Deze essentialia worden door iedere provincie binnen hun eigen structuur van regelgeving, waaronder de eigen Algemene subsidieverordening, vastgesteld in een regeling of als onderdeel van een algemeen subsidiebesluit of een algemene subsidieverordening. Staatssteun Mogelijk is subsidie voor het opruimen van drugsafval aan te merken als staatssteun, uitgaande van het volgende:
- de ontvanger is een onderneming in de zin van Europees recht;
- het voordeel dat met de subsidie wordt verkregen, zou niet op de markt verkregen zijn;
- de subsidie geldt voor specifieke sectoren;
- de maatregel vervalst in potentie de mededinging of concurrentiepositie omdat de ontvanger in staat wordt gesteld investeringen te doen. Indien hiervan in het concrete geval sprake blijkt te zijn, wordt gebruik gemaakt van de ruimte die de de-minimisverordening biedt, in algemene zin en specifiek voor de landbouwsector.
Voor de begripsbepalingen is aangesloten bij de omschrijving zoals gehanteerd in het convenant. Onder b drugsafval Het afval kan verpakt zijn, bijvoorbeeld in plastic tanks, jerrycans of gascilinders. Onder c erkende verwijderaar Omdat het verwijderen van drugsafval, voor zover dit niet onder verplichtingen uit de Wet bodembescherming of de Wet milieubeheer valt, gereguleerd wordt door protocollen die regionaal verschillend kunnen zijn, maar in alle gevallen eisen stellen aan de wijze waarop en de persoon die het afval verwijdert, is met het begrip erkende verwijderaar beoogt de persoon te benoemen die in de protocollen of regelgeving is aangewezen om te mogen verwijderen. Onder e zakelijk gerechtigden Met dit begrip wordt aangesloten bij de beperkte rechten die op een zaak gevestigd kunnen worden, conform boek 3 en 5 van het Burgerlijk wetboek, en het volle eigendom uithollen. Te denken valt aan recht van vruchtgebruik, erfpacht en recht van opstal. Deze rechthebbenden zijn vaak ook degenen die zeggenschap hebben over het eigendom wanneer het opruimen van bijvoorbeeld drugsafval betreft.
Artikel 2 Subsidiabele activiteiten
Op grond van de formulering wordt ook voor het opruimen van bodemverontreiniging door het achterlaten van drugsafval, subsidie verstrekt. Dit kan gelijktijdig met het opruimen van het drugsafval plaatsvinden maar het kan ook zijn dat er alleen sprake is van bodemverontreiniging als gevolg van het achtergelaten drugsafval. Overigens is het ook mogelijk dat er geen bodemverontreiniging is bij het achterlaten van drugsafval.
Voor wat betreft de doelgroep is primair aangesloten bij de uitleg die in het convenant aan het amendement is gegeven (gemeenten en zakelijk gerechtigden). In het kader van de evaluatie van de subsidieregeling is echter gebleken dat binnen Limburg veel opruimkosten voor rekening van de Politie komen. Dit vanwege het feit dat de Politie het drugsafval wil veiligstellen voor forensisch onderzoek. Dat betekent dat zij de kosten in plaats van de gemeenten/grond en opstaleigenaren, voor hun rekening nemen. Vanwege deze constatering is besloten om de doelgroep, in de geest van het amendement en het convenant, tevens open te stellen voor de Politie. Daarbij is van belang dat uitsluitend de kosten gemoeid met opruiming en vernietiging van afval door (door de Politie ingeschakelde) derden voor subsidiëring in aanmerking komen. Kosten verband houdende met de reguliere opsporingstaak komen derhalve niet voor subsidiëring in aanmerking.
Eerste lid onder d. In het convenant en het amendement is bepaald dat na afloop van het kalenderjaar subsidie kan worden verstrekt over opruiming van dumpingen in dat (voorafgaande) kalenderjaar.
Sinds 2013 is de reikwijdte van de Wet Bibob aangepast en kan deze rechtstreeks op iedere subsidieregeling worden toegepast zonder dat dit specifiek is bepaald in de regeling. Een aanvrager wordt in ieder geval medeverantwoordelijk geacht indien de locatie waar het afval is gevonden tevens de productielocatie is en de eigenaar niet voldaan heeft aan zijn zorgplicht als eigenaar of verhuurder. Het niet voldoen aan zorgplicht blijkt uit de omstandigheden van het geval. Dat twijfel bestaat of de aanvrager heeft voldaan aan de zorgplicht, blijkt in ieder geval uit het feit dat hij is betrokken in een strafrechtelijke procedure of in een bestuursrechtelijke handhavingsprocedure zoals bestuursdwang of last onder dwangsom. Indien de eigenaar hierin niet is betrokken, is mogelijk geen sprake van schending van de zorgplicht.
De subsidiabele kosten omvatten de kosten van derden. Deze kosten zijn op factuur aantoonbaar. Kosten die reeds op andere wijze voor vergoeding in aanmerking komen zijn niet subsidiabel. Hieronder wordt onder andere verstaan schade die reeds door een verzekering is gedekt.
Artikel 9 Indienen aanvraag Eerste lid Voor het vaststellen van het aanvraagformulier verlenen GS mandaat aan GS van de provincie Noord-Brabant omdat de provincie Noord-Brabant de ontvankelijkheidstoets en inhoudelijke toets op zich nemen. Hiertoe vervult Noord-Brabant het subsidieloket. Tweede lid De gevraagde bijlagen ter onderbouwing van de vereisten is beperkt omdat de subsidie achteraf wordt verstrekt. Een begroting of een activiteitenplan is niet meer aan de orde. Gedeputeerde Staten van Limburg, de voorzitter de secretaris