Organisatie | Enschede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde gemeenteraad Enschede |
Citeertitel | Reglement van orde gemeenteraad Enschede |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Reglement van orde |
Geen.
Onbekend.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2014 | 23-03-2018 | Nieuwe regeling | 10-03-2014 Huis aan Huis, 19 maart 2014 | Onbekend. |
Hoofdstuk I Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
raad: de raad van de gemeente Enschede;
lid c.q. leden: een lid c.q. leden van de raad;
fractie: een politieke groepering in de raad;
voorzitter: de voorzitter van de raad of diens vervanger;
griffier: de secretaris van de raad;
griffie: de ambtelijke organisatie ter ondersteuning van de raad;
presidium: het presidium van de raad als bedoeld in artikel 4 van dit reglement;
agendacommissie: de commissie als bedoeld in artikel 5 van dit reglement;
raadscommissie: een commissie als bedoeld in de Verordening op de stedelijke commissie en de stadsdeelcommissies;
college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Enschede;
burgemeester: de burgemeester van de gemeente Enschede;
secretaris: de gemeentesecretaris van de gemeente Enschede;
amendement: voorstel tot wijziging van een ontwerpverordening of ontwerpbeslissing, naar de vorm geschikt om daarin direct te worden opgenomen;
sub-amendement: voorstel tot wijziging van een amendement, naar de vorm geschikt om daarin direct te worden opgenomen;
motie: korte en gemotiveerde verklaring over een onderwerp waardoor een oordeel, wens of verzoek wordt uitgesproken;
voorstel van orde: voorstel betreffende de orde van de vergadering;
initiatiefvoorstel: een voorstel voor een verordening of een ander voorstel, voortkomend uit initiatief van één of meer leden.
Artikel 3 De griffie en de werkgeverscommissie
De werkgeverscommissie treedt op als werkgever van de griffie en neemt (individuele) rechtspositionele besluiten ten aanzien van de griffier, loco-griffiers en overig griffiepersoneel, met uitzondering van schorsing, disciplinaire maatregelen en ontslag, welke bevoegdheden blijven rusten bij de raad.
paragraaf 1 Tijd van vergaderen; voorbereidingen
Art. 8a Regeling betreffende de (in)formatie van een college
onverwijld na de installatie van een nieuw verkozen gemeenteraad, maar uiterlijk een week na de installatie, beraadslaagt de raad in plenaire zitting over de verkiezingsuitslag. Het doel van de beraadslaging is een of meer informateurs onderscheidenlijk formateurs te benoemen en de door hen uit te voeren opdracht vast te stellen. Indien dat doel niet in de desbetreffende vergadering kan worden bereikt, besluit de raad daarover in een volgende vergadering, zo spoedig als dat mogelijk is
Indien de gemeenteraad besluit om gebruik te maken van informateur(s) dan wel formateur(s), leggen de informateur(s) onderscheidenlijk formateur(s) hun bevindingen vast in een openbaar eindverslag dat zij aanbieden aan de gemeenteraad. De gemeenteraad beraadslaagt in een openbare plenaire vergadering over dit eindverslag zo spoedig mogelijk na aanbieding. De gemeenteraad nodigt de informateur(s) onderscheidenlijk formateur(s) uit aan deze beraadslagingen deel te nemen
Artikel 11 Oproep; openbare kennisgeving
Datum, tijdstip en plaats van de vergadering worden ter openbare kennis gebracht door aankondiging in het plaatselijke dag- of huis-aan-huisblad en door plaatsing op de internetpagina van de gemeente, waarbij wordt vermeld waar en wanneer de agenda en de bijbehorende stukken voor een ieder ter inzage liggen.
Paragraaf 2 Orde van de vergadering
Ingekomen stukken voor de raad, niet zijnde bezwaarschriften tegen besluiten van de raad en klachten over (leden van) de raad of (medewerkers van) de griffie als bedoeld in artikel 51, worden door de griffier op een lijst geplaatst met een bijbehorend afdoeningsvoorstel. Deze lijst wordt aan de leden toegezonden en in de leeskamer van de raad, met de betreffende ingekomen stukken, ter inzage gelegd.
Indien een lid zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het aan de orde zijnde agendapunt, een spreker herhaaldelijk interrumpeert of anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien het lid hieraan geen gevolg geeft kan de voorzitter hem gedurende de vergadering waarin dit plaatsheeft het woord ontzeggen over het aanhangige onderwerp.
Niemand mag in dezelfde termijn meer dan eenmaal het woord voeren, behalve de voorzitter, de rapporteur van een commissie en het lid dat een (sub)amendement, een motie of een initiatiefvoorstel heeft ingediend met betrekking tot het aan de orde zijnde agendapunt. Onder het voeren van het woord wordt niet verstaan het plaatsen van interrupties als bedoeld in artikel 21, vierde lid, van dit reglement.
Artikel 25 Deelname aan de beraadslaging door andere personen
De raad kan besluiten dat anderen dan de leden, de voorzitter, de griffier, de leden van het college of de secretaris deelnemen aan de beraadslagingen over een bepaald agendapunt. Een besluit daartoe wordt op voorstel van de voorzitter of een lid genomen alvorens met de beraadslagingen over het betreffende agendapunt wordt aangevangen.
Na het sluiten van de beraadslagingen en voordat tot stemming wordt overgegaan heeft ieder lid het recht zijn uit te brengen stem kort te motiveren.
Artikel 28 Wijziging en intrekking van collegevoorstellen
Het college kan na verzending van een voorstel aan de raad besluiten dit voorstel te wijzigen of in te trekken. Het college deelt dit schriftelijk mee aan de voorzitter, die het vervolgens schriftelijk ter kennis van de leden brengt. Indien het besluit tot wijziging of intrekking wordt genomen binnen 48 uur voor aanvang van de vergadering waarvoor het voorstel voorlopig is geagendeerd, laat de voorzitter het besluit met de meeste spoed aan de voorzitters van de fracties weten.
Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen
Artikel 29 Algemene bepalingen over stemming
Bij hoofdelijke stemming roept de voorzitter of de griffier de leden bij naam op hun stem uit te brengen, beginnend bij een door het lot aangewezen lid, in de volgorde waarin hun namen op de presentielijst voorkomen. De leden brengen hun stem uit door het woord “voor” of “tegen” uit te spreken, zonder enige toevoeging.
Heeft een lid zich bij hoofdelijke stemming bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid heeft gestemd. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later dan kan hij, nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt, in de besluitenlijst laten aantekenen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 32 Herstemming over personen
Wanneer ook bij de tweede stemming niemand de volstrekte meerderheid heeft gekregen, vindt bij meer dan twee kandidaten een derde stemming plaats tussen de twee personen die bij de tweede stemming de meeste stemmen hebben gekregen. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld dan wordt in een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Hoofdstuk IV Rechten van leden
Artikel 37 Initiatiefvoorstellen
De behandeling van het voorstel vindt plaats nadat alle andere agendapunten zijn behandeld, tenzij de raad oordeelt dat het voorstel, gelet op de orde van de vergadering, tezamen met een ander agendapunt moet worden behandeld. Wanneer de raad oordeelt dat het voorstel eerst in een raadscommissie moet worden behandeld of voor advies naar het college moet worden gezonden, bepaalt de raad in welke vergadering het voorstel opnieuw wordt geagendeerd.
Artikel 38 Schriftelijke vragen
Beantwoording vindt schriftelijk of via e-mail plaats, zo spoedig mogelijk doch in ieder geval binnen drie weken na ontvangst van de vragen. Indien beantwoording niet binnen deze termijn kan plaatsvinden stelt de secretaris de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn wordt aangegeven waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
Vragen voor het vragenhalfuur kunnen tot uiterlijk 10.00 uur op de dag van de raadsvergadering bij de voorzitter worden ingediend. Wanneer de vergadering van de raad op een andere tijd dan 19.00 uur aanvangt kan de voorzitter een andere uiterste tijd voor indiening van vragen voor het vragenhalfuur vaststellen.
Bij elke vraag krijgt de vragensteller eerst gelegenheid zijn vraag kort toe te lichten. Vervolgens wordt de vraag beantwoord door het college of de burgemeester, waarna de vragensteller aanvullende vragen kan stellen. Na beantwoording kunnen de leden aan de vragensteller, het college of de burgemeester vragen over hetzelfde onderwerp stellen.
Een verzoek tot het houden van een interpellatie als bedoeld in artikel 155, tweede lid, van de Gemeentewet moet tenminste 48 uur voor aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter worden ingediend, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen. Als de vergadering op maandag plaatsvindt moet het verzoek vóór vrijdag 12.00 uur worden ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
De voorzitter brengt het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden en het college of de burgemeester. Het verzoek wordt in de eerstvolgende vergadering na indiening in stemming gebracht bij de behandeling van de ingekomen stukken. Indien de raad met het verzoek instemt bepaalt hij op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Hoofdstuk VI Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 43 Verslag; verantwoording
Een lid, een wethouder, de burgemeester of de secretaris heeft, indien hij door de raad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of een orgaan ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, het recht om in aansluiting op de behandeling van de ingekomen stukken of vóór het sluiten van de vergadering verslag te doen van zaken die in het bedoelde algemeen bestuur aan de orde zijn. Door de raad gewenste bespreking van dit verslag kan de voorzitter verwijzen naar de desbetreffende raadscommissie.
Hoofdstuk VII Besloten vergadering
De besluitenlijst wordt zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. In deze vergadering neemt de raad een besluit over het al dan niet openbaar maken van de besluitenlijst.
Voor afloop van een besloten vergadering besluit de raad overeenkomstig artikel 25, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raad kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 47 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, of artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt daaromtrent, indien het orgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering overleg gevoerd met dat orgaan.
Hoofdstuk IX Klachten en bezwaarschriften
De behandeling en afdoening van klachten over (leden van) de raad of (medewerkers van) de griffie wordt opgedragen aan het presidium. De behandeling en afdoening van klachten over het presidium wordt opgedragen aan de voorzitter. Voor zoveel mogelijk wordt de geldende Klachtenregeling gemeente Enschede toegepast.
In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement beslist de raad op voorstel van de voorzitter.