Organisatie | Hilversum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Handhaving inkomensvoorzieningen Hilversum 2015 |
Citeertitel | Verordening Handhaving inkomensvoorzieningen Hilversum 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-04-2016 | nieuwe regeling | 10-12-2014 officiele bekendmakingen | Onbekend |
De raad van de gemeente Hilversum,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 28 oktober 2014;
gelet op de artikel 8b van de Participatiewet, artikel 35 lid 1, sub c van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), artikel 35 lid 1 sub c van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen(IOAZ);
Verordening Handhaving inkomensvoorzieningen Hilversum 2015 vaststellen.
Artikel 2: Het Handhavingplan voor beleid en uitvoering.
Artikel 3. Beleid en financiën
Het college kan in bijzondere individuele gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze verordening als toepassing van deze verordening tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Artikel 5. Intrekken oude verordening
De “Verordening handhaving inkomensvoorzieningen (WWB, IOAW, IOAZ, WWIK) 2012” wordt ingetrokken ingaande 1 januari 2015.
Artikel 6. Inwerkingtreding en citeertitel
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
A.E.M. Randsdorp, a.i. P.I. Broertjes
Op grond van artikel 8b Participatiewet is de gemeente verplicht om bij verordening regels te stellen voor de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van bijstand én het tegengaan van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet. Dezelfde verplichting geldt op basis van artikel 35b van de IOAW en IOAZ. Aangezien het handhavingbeleid en -uitvoering van de handhaving in één plan worden uitgewerkt is gekozen voor één verordening voor al deze wetten.
Onder handhaving worden alle activiteiten van de gemeente verstaan die erop zijn gericht dat bestaande regels worden nageleefd.
Fraude moet worden voorkomen (fraudepreventie) én bestreden (frauderepressie). Fraude is maatschappelijk onaanvaardbaar. Fraude ondermijnt het draagvlak voor de sociale zekerheid. Wanneer deze twee activiteiten in een goede onderlinge samenhang worden ingezet in alle fasen van het uitkeringsproces leidt dat tot hoogwaardige handhaving. Het uiteindelijke doel van hoogwaardig handhaven is dat (potentiële) klanten van Sociale Zaken de wet- en regelgeving uit zichzelf naleven. De kans dat mensen zich spontaan aan wet en regels houden, wordt groter als zij:
Vertaald naar de uitvoeringspraktijk betekent dit dat de afdeling Werk, Inkomen en Zorg (WIZ) belanghebbenden adequaat en vroegtijdig voorlicht, de dienstverlening adequaat inricht, fraude snel en gericht opspoort en overtredingen sanctioneert. Hoogwaardig handhaven betekent dus dat deze preventieve en repressieve elementen in samenhang worden uitgevoerd, zodat ze elkaar versterken.
In deze verordening is het kader opgenomen. Het Handhavingplan vormt integraal onderdeel van het Beleidsplan Sociale Zaken 2012- 2015, getiteld “Meedoen naar vermogen”
Alleen de bepalingen die om een nadere toelichting vragen worden hier behandeld.
Begrippen die al zijn omschreven in de Participatiewet, de IOAW, de IOAZ, de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) of de Gemeentewet worden niet afzonderlijk gedefinieerd in deze verordening.
Artikel 2: Het Handhavingplan voor beleid en uitvoering.
Het Handhavingplan, zoals opgenomen in het beleidsplan van de afdeling Werk, Inkomen en Zorg (WIZ) zorgt voor de concretisering van beleid en uitvoering, waarbij de focus is gericht op de uitvoering. De visie wordt organisatorisch vertaald naar aandachtsvelden, die zich richten op preventie en repressie.
Preventieve handhaving richt zich met name op vroegtijdige informatieverstrekking en het optimaliseren van de dienstverlening. Repressieve handhaving richt zich met name op vroegtijdige detectie door controle op maat en door daadwerkelijk te reageren op getoond (frauduleus) gedrag. Samen bevorderen deze vier elementen de naleving.
Het is de bedoeling de handhaving, aandacht voor de rechtmatigheid, op een hoger niveau te brengen door het inzetten van concrete instrumenten in de vier genoemde aandachtsvelden. Waar mogelijk worden concrete doelstellingen geformuleerd.
Artikel 3. Beleid en financiën
De rapportage van het college aan de gemeenteraad vormt in beginsel onderdeel van de gemeentelijke informatie- en verantwoordingscyclus. Zo nodig kan het college besluiten aanvullende rapportages op te stellen.