Organisatie | Haarlemmerliede en Spaarnwoude |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke regeling Samenwerking Sociale Zaken 2016 |
Citeertitel | Gemeenschappelijke regeling Samenwerking Sociale Zaken 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Gemeenschappelijke regeling Samenwerking Sociale Zaken 2009.
Diversen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-01-2016 | 01-01-2016 | Nieuwe regeling | 15-12-2015 Digitaal gemeenteblad, 27-1-2016 | BOB 15/023 |
De raad van de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude;
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 17 november 2015,
Toestemming te verlenen aan het college van burgemeester en wethouders van Haarlemmerliede en Spaarnwoude om:
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 15 december 2015.
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Heemstede, Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, ieder voor zover zij voor de eigen gemeente bevoegd zijn:
Overwegende dat voor een doelmatige uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van werk, inkomen en zorg intergemeentelijke samenwerking wenselijk is;
Besluiten met toestemming van de gemeenteraden van de deelnemende gemeentende volgende ‘Gemeenschappelijke regeling Samenwerking Sociale Zaken 2016’ aan te gaan.
Artikel 3 De Uitvoeringsorganisatie
De bevoegdheid tot het nemen van besluiten ingevolge de in artikel 2, lid 2, onderdeel b genoemde wetten en regelingen is gemandateerd aan het hoofd van de Uitvoeringsorganisatie. De besluitvorming inzake de WMO 2015 en de Jeugdwet is voorbehouden aan de individuele gemeenten waarbij tekenmandaat kan worden verleend aan het hoofd van de Uitvoeringsorganisatie.
Het beslissen op bezwaarschriften blijft voorbehouden aan de Gemeenten. De voorbereiding op de beslissing op bezwaarschriften én de behandeling van beroepschriften vindt plaats op de in de Gemeenten gebruikelijke wijze, met dien verstande dat de Uitvoeringsorganisatie zorgdraagt voor alle voor de behandeling van het bezwaarschrift benodigde gegevens, verweerschriften, pleitnotities en de vertegenwoordiging van het bestuursorgaan in hoorzittingen.
De Uitvoeringsorganisatie verzorgt de beleidsvoorbereiding voor de in artikel 2, lid 2, onderdeel a vermelde regelgeving. De bevoegdheid tot het vaststellen van beleid blijft bij de deelnemende Gemeenten.
Artikel 7 Financiële bepalingen
a.salariskosten: de salariskosten van de medewerkers van de Uitvoeringsorganisatie tot het maximale bedrag behorende bij de functionele salarisschaal;de eventuele meerkosten, met uitzondering van de onder b genoemde bijzondere beloningen, worden gedragen door de gemeente waar de medewerker tot het moment van indiensttreding bij de gemeente Heemstede in dienst was;
b. bijzondere beloningen: de kosten van bijzondere beloningen die de gemeente Heemstede toekent op basis van het functioneren van de medewerker in de Uitvoeringsorganisatie;
c. automatisering: de werkelijke kosten van de door de Uitvoeringsorganisatie gebruikte software, voor zover specifiek aangeschaft dan wel gehuurd, voor de uitvoering van de in artikel 2 genoemde taken;
d. overhead: de overige kosten verbonden aan de uitvoering door de Uitvoeringsorganisatie van de in artikel 2, lid 2 genoemde taken is gelijk aan het aantal formatieplaatsen van de Uitvoeringsorganisatie (exclusief loketfuncties) vermenigvuldigd met de overheadkosten per formatieplaats gebaseerd op het door de Directie Accountancy Rijksoverheid van het Ministerie van Financiën vastgestelde tarief voor overheadkosten (het DAR-tarief) in het voorafgaande jaar.
Voor loketfuncties wordt geen overhead berekend omdat de taken van de frontoffice voornamelijk in de gemeentelijke loketten worden uitgevoerd, waarvoor de betreffende gemeenten al op enigerlei wijze de indirecte kosten voor hun rekening nemen.
Jaarlijks zal door de Uitvoeringsorganisatie per gemeente een begroting, een voorjaarsnota en een najaarsnota worden opgesteld met betrekking tot de onder artikel 2, tweede lid, onder b genoemde taken. Deze bestaat uit een exploitatieoverzicht met toelichting. Hierin zijn ook de in lid 1 genoemde apparaatskosten opgenomen. Over het tijdstip van aanlevering van deze producten zullen jaarlijks afspraken worden gemaakt.
De Gemeenten betalen aan de gemeente Heemstede per kwartaal een voorschot dat gelijk is aan 25% van het in de begroting opgenomen bedrag en wel op 15 februari, 15 mei, 15 augustus en 15 november van ieder jaar. Dit voorschot wordt verhoogd met een jaarlijks door de gemeenten nader vast te stellen bedrag voor de bekostiging van de maatwerkvoorzieningen WMO en de individuele voorzieningen Jeugdwet.
De Gemeenten betalen de van het Rijk ontvangen maandelijkse voorschotten van de twee specifieke doeluitkeringen BUIG (Participatiewet, IOAW en IOAZ) en BBZ één op één direct door aan de gemeente Heemstede. Dit geldt ook voor de eventuele afrekeningen van het Rijk. Eventueel aan het Rijk terug te betalen bedragen kunnen worden verrekend met de ontvangen voorschotten.
Artikel 9 Toetreding, uittreding, wijziging en opheffing
Een Gemeente kan tot uittreding besluiten. Uittreding vindt niet eerder plaats dan per 31 december van enig jaar, met inachtneming van een termijn van aanzegging aan de andere gemeenten van tenminste twee jaar.De financiële gevolgen van uittreding, inclusief de daardoor ontstane wachtgeldverplichtingen, komen voor rekening van de uittredende gemeente.
Voor de vaststelling van de financiële gevolgen van uittreding als bedoeld in lid 4, wordt voorafgaande aan die uittreding door de Gemeenten gezamenlijk advies gevraagd aan een onafhankelijke externe deskundige. Het advies van deze deskundige is voor de Gemeenten bindend. De kosten van het inschakelen van de deskundige zijn voor rekening van de uittredende gemeente.
In geval de uitvoering van bepaalde wetten, besluiten en regelingen ondergebracht in de Uitvoeringsorganisatie, niet langer onder de gemeentelijke verantwoordelijkheid valt en dit leidt tot een zodanige vermindering van taken dat dit gevolgen heeft voor de omvang van de Uitvoeringsorganisatie, dan zijn de deelnemende Gemeenten gezamenlijk verantwoordelijk voor deze gevolgen, inclusief de financiële gevolgen waaronder eventuele wachtgeldverplichtingen.
De colleges van burgemeester en wethouders van de Gemeenten dragen op de gebruikelijke wijze zorg voor bekendmaking van de regeling. De gemeente Heemstede draagt zorg voor de verplichting om de gemeenschappelijke regeling te zenden aan gedeputeerde staten van de provincie Noord Holland ingevolge artikel 26 van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de Gemeenten:
Het college van burgemeester en wethouders van Heemstede,
De secretaris, De burgemeester,
Het college van burgemeester en wethouders van Bloemendaal,
De secretaris, De burgemeester,
Haarlemmerliede en Spaarnwoude:
Het college van burgemeester en wethouders van Haarlemmerliede en Spaarnwoude,