Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ferm Werk

Financiële verordening Ferm Werk 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieFerm Werk
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingFinanciële verordening Ferm Werk 2015
CiteertitelFinanciële verordening Ferm Werk 2015
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpFinancieel beleid

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Artiekel 212 Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-01-201601-01-2015Onbekend

17-12-2015

blad gemeenschappelijke regeling 2016 nr 68

besluit algemeen bestuur

Tekst van de regeling

Intitulé

Financiële verordening Ferm Werk 2015

Het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Ferm Werk;

gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur van 17 december 2015;

gelet op artikel 212 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de

 

Financiële verordening Ferm Werk 2015

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Prioriteit : onderdeel van een programma bestaande uit een samenstel van een aantal samenhangende producten of een enkel product van de productenraming en productenrealisatie.

  • b.

    Administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, functioneren en beheersen van de organisatie Ferm Werk en de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.

  • c.

    Rechtmatigheid: het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving, waaronder verordeningen alsmede besluiten van het algemeen bestuur en dagelijks bestuur.

  • d.

    Doelmatigheid: het realiseren van bepaalde prestaties met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen

  • e.

    Doeltreffendheid: de mate waarin de gewenste prestaties ook daadwerkelijk worden behaald.

Hoofdstuk 2 Begroting en verantwoording

Artikel 2. Kaders begroting

  • 1.

    Het dagelijks bestuur van Ferm Werk stelt jaarlijks voor 1 april een ontwerpbegroting op voor het volgende kalenderjaar en zendt deze terstond, voorzien van een toelichting, aan de colleges en via deze aan de raden van de deelnemers. Daarbij wordt ook een raming voor de te verwachten uitvoeringskosten voor de komende vier jaar aangegeven.

  • 2.

    Met betrekking tot de uitvoeringskosten wordt een post onvoorziene uitgaven begroot.

Artikel 3. Autorisatie begroting en tussentijdse rapportages

  • 1.

    Het algemeen bestuur autoriseert met het vaststellen van de begroting de baten en lasten per programma.

  • 2.

    Het dagelijks bestuur informeert het algemeen bestuur door middel van tussentijdse rapportages over de realisatie van de begroting van Ferm Werk over de eerste 3 maanden, 6 maanden en 9 maanden van het lopende boekjaar.

  • 3.

    In de tussentijdse rapportages worden opmerkelijke afwijkingen op de oorspronkelijke begroting van de baten en lasten nader toegelicht. Daarnaast bieden de tussentijdse rapportages inzicht in de post onvoorziene uitgaven.

  • 4.

    Bij de behandeling van de tussenrapportages in het algemeen bestuur doet het dagelijks bestuur voorstellen voor het bijstellen van het beleid of voor het wijzigen van de geautoriseerde begroting, als ze verwacht dat de asten de geautoriseerde lasten dreigen te overschrijden of de baten de geautoriseerde baten dreigen te onderschrijden.

  • 5.

    Het algemeen bestuur geeft aan of zij het voorstel van het dagelijks bestuur volgt of dat zij anders besluit.

Hoofdstuk 3 Financieel beleid

Artikel 4. Financiële beleidsnota’s

  • 1.

    Investeringen in vaste activa vinden uitsluitend plaats in de uitvoeringsvennootschap Ferm Werk N.V. Het opstellen van een “nota waardering en afschrijving vaste activa” is daarom niet aan de orde.

  • 2.

    Het dagelijks bestuur van Ferm Werk biedt het algemeen bestuur eens in de vijf jaar een nota reserves en voorzieningen aan. De nota reserves en voorzieningen vermeldt het beleid met betrekking tot de vorming, besteding en omvang van reserves en voorzieningen.

Artikel 5. Kostprijsberekening

Voor het bepalen van de kostprijs van de producten van Ferm Werk wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten de indirecte kosten betrokken.

Artikel 6. Financieringsfunctie

  • 1.

    Het dagelijks bestuur neemt bij het uitvoeren van de financieringsfunctie de richtlijnen in acht die zijn opgenomen in het laatst vastgestelde Reglement van bevoegdheden.

  • 2.

    Het dagelijks bestuur zorgt bij het uitoefenen van de financieringsfunctie voor:

    • a.

      Het beheersen van de risico’s verbonden aan de financieringsfunctie, zoals renterisico’s en kredietrisico’s;

    • b.

      Het beperken van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities.

Hoofdstuk 4 Financiële organisatie en financieel beheer

Artikel 7. Administratie

  • 1.

    De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:

    • a.

      Het sturen en het beheersen van de activiteiten en processen van Ferm Werk;

    • b.

      Het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa en passiva;

    • c.

      Het verschaffen van informatie over uitputting van de toegekende budgetten;

    • d.

      Het verschaffen van informatie over indicatoren met betrekking tot de producten van Ferm Werk

    • e.

      Het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde beleid in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving;

    • f.

      De controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie, alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving.

Artikel 8. Financiële organisatie

Het dagelijks bestuur draagt zorg voor:

  • a.

    Een eenduidige indeling van de organisatie;

  • b.

    Een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden en verantwoordelijkheden;

  • c.

    De verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen;

  • d.

    De interne regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie;

  • e.

    De kostenverdeelsleutels voor het eenduidig toewijzen van de lasten en baten aan de producten van de productenraming en de productenrealisatie;

  • f.

    De interne regels voor de inkoop en de aanbesteding van goederen en diensten.

  • g.

    De interne regels voor het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van regelingen en eigendommen van Ferm Werk, opdat aan de eisen van rechtmatigheid, controle en verantwoording wordt voldaan.

Artikel 9. Interne controle

Het dagelijks bestuur zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het dagelijks bestuur maatregelen tot herstel.

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 10. Intrekken oude verordening en overgangsrecht

De “Financiële verordening Werkvoorzieningschap De Sluis” wordt ingetrokken, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de begroting, jaarrekening en het jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar dat samenvalt met het jaar waarin deze verordening in werking treedt.

Artikel 11. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag nadat deze is bekendgemaakt en werkt terug tot 1 januari 2015.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Financiële verordening Ferm Werk 2015”.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van Ferm Werk op 17 december 2015.

Y.Koster-Dreese

voorzitter algemeen bestuur Ferm Werk

B.F. Drost

secretaris algemeen bestuur Ferm Werk

Toelichting op de artikelen

Artikel 1. Definities

In deze verordening is het begrip prioriteit gedefinieerd. Een programma van de begroting kan op grond van artikel 8 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (hierna: BBV) worden opgedeeld in prioriteiten. Een prioriteit wordt hier gedefinieerd als een productgroep van een of meer producten van de productenraming (en productenrealisatie).

 

Artikel 3. Autorisatie begroting en tussentijdse rapportages

Op grond van artikel 189 Gemeentewet berust het budgetrecht bij het algemeen bestuur (AB).

Het AB neemt uiteindelijk de beslissing welke bedragen zij voor taken en activiteiten op de begroting beschikbaar stelt. Gedurende het begrotingsjaar kan het AB op grond van artikel 192 Gemeentewet besluiten nemen tot wijziging van de begroting. GR Ferm Werk kan slechts uitgaven doen voor de bedragen die hiervoor op de begroting zijn gebracht (derde lid artikel 189 Gemeentewet).

Het AB kan kiezen op welk niveau zij budgetten beschikbaar stelt. Er is voor gekozen een budget per programma beschikbaar te stellen en niet een budget per prioriteit.

Voor het behandelen van (voorstellen tot) begrotingswijzigingen en bijstellingen van beleid is er voor gekozen deze mee te nemen bij de behandeling van de tussenrapportages.

 

Artikel 7. Financieringsfunctie

Artikel 212 Gemeentewet bevat de bepaling dat de financiële verordening in elk geval regels voor de algemene doelstelling en de te hanteren richtlijnen en limieten van de financieringsfunctie bevat. Artikel 7 geeft invulling aan deze plicht. Het artikel bevat kaders voor het financieringsbeleid. De kaders voor de financiële organisatie van de financieringsfunctie staan in artikel 9.

 

Artikel 10. Intrekken oude verordening en overgangsrecht

Bij het inwerkingtreden van de nieuwe verordening moet de oude worden ingetrokken. Volgens de Gemeentewet is een begrotingsjaar gelijk aan een kalenderjaar. In begrotingsjaar t worden de jaarstukken uit het begrotingsjaar t-1 vastgesteld, wordt uitvoering gegeven aan de begroting voor het jaar t en wordt tot slot de begroting voor het jaar t+1 vastgesteld. De nieuwe verordening is van toepassing op alle stukken die betrekking hebben op het begrotingsjaar t+1 en later. De oude verordening is ondanks het intrekken nog wel van toepassing op de jaarstukken van het begrotingsjaar t-1 en de begroting en jaarstukken van het jaar t. Hiervoor is in artikel 10 een overgangsbepaling opgenomen.

 

Artikel 11. Inwerkingtreding en citeertitel

Dit artikel moet worden uitgebreid met een bepaling die voorziet in terugwerkende kracht, zodat de bepalingen uit de nieuwe verordening ook gelden voor de begroting voor het jaar t+1.

 

Vaststelling

Uitgaande stukken van het AB moeten door de voorzitter worden ondertekend (eerste lid artikel 75 Gemeentewet). De secretaris moet de uitgaande stukken van het AB medeondertekenen (artikel 107c Gemeentewet).

Binnen twee weken na vaststelling door het AB moet het DB de financiële verordening aan gedeputeerde staten zenden (artikel 214 Gemeentewet). Gedeputeerde staten kunnen te allen tijde een onderzoek instellen naar het beheer en de inrichting van de financiële organisatie en de verordening ex artikel 212 Gemeentewet (artikel 215 Gemeentewet).