Organisatie | Bladel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten |
Citeertitel | Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2016 | 01-04-2016 | Intrekken regeling | 24-03-2016 | 16it.01037 | |
01-01-2010 | 01-04-2016 | Nieuwe regeling | 17-12-2009 De Lantaarn, 23 januari 2010 | R2009.137 |
De raad van de gemeente Bladel;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 10 november 2009;
gelet op de kaderstelling samenwerking zoals verwoord in zijn raadsbesluit van 11 december 2008 (nr. R 2008.150);
voorts gelet op zijn raadsbesluit inzake het kenbaar maken van wensen en bedenkingen inzake de oprichting van een SSC voor ICT, vastgoed en landmeten van 3 juni 2009 (nr. R 2009.051);
aan het college van burgemeester en wethouders toestemming te verlenen als bedoeld in artikel 1, lid 2 van de Wgr voor het aangaan van een gemeenschappelijke regeling Samenwerking Kempengemeenten;
De colleges van de gemeenten Bergeijk, Bladel, Eersel, Oirschot en Reusel-De Mierden, ieder voor zover het hun eigen bevoegdheden betreft;
In aanmerking genomen de raadsbesluiten van de gemeenten Bergeijk, Bladel, Eersel, Oirschot en Reusel-De Mierden van 2008, waarin de nieuwe kaders / uitgangspunten voor Kempensamenwerking zijn geformuleerd.
In aanmerking genomen de collegebesluiten van de gemeenten Bergeijk, Bladel, Eersel, Oirschot en Reusel-De Mierden d.d. 6 oktober 2009, waarin is ingestemd met de notitie: "Voorstel voor een Wgr structuur voor de samenwerking tussen de 5 Kempengemeenten, Bergeijk, Bladel, Eersel, Oirschot en Reusel-De Mierden." Tevens geldt deze notitie als een toelichting en kaderstelling op deze regeling.
Overwegende dat de gemeenteraden van de gemeenten Bergeijk, Bladel, Eersel, Oirschot en Reusel-De Mierden hebben verklaard geen bezwaar te hebben tegen het aangaan van deze regeling door de colleges van die gemeenten;
Gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en de Archiefwet;
Tot het treffen van de navolgende gemeenschappelijke regeling tot vorming van een openbaar lichaam genaamd: "Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten".
1. In deze gemeenschappelijke regeling wordt verstaan onder:
A. De Wet: Wet gemeenschappelijke regelingen.
B. Deelnemende gemeenten: De gemeenten Bergeijk, Bladel, Eersel, Oirschot en ReuselDe Mierden.
C. De regeling: De Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten.
D. Taakvelden: Er. zijn 3 taakvelden:
- SSC: Shared Service Center Informatie en communicatie technologie, De Landmeetgroep, Samenwerking vastgoedinformatievoorziening.
- ISD: Intergemeentelijke Sociale Dienst de Kempen
- P&O: Personeel en Organisatie de Kempen
E. De Samenwerking Kempengemeenten: Het openbaar lichaam als bedoeld in artikel 2 van deze regeling.
Bij de behartiging van de belangen uit het voorgaande lid handelt de Samenwerking Kempengemeenten volgens de uitgangspunten/kaders in de door de colleges op 6 oktober 2009 vastgestelde notitie: "Voorstel voor een Wgr structuur voor de samenwerking tussen de 5 Kempengemeenten, Bergeijk, Bladel, Eersel, Oirschot en Reusel-De Mierden."
De Samenwerking Kempengemeenten verricht alle uitvoerende taken en verzorgt of ondersteunt het operationeel beleid van de Samenwerking Kempengemeenten en/of de deelnemende gemeenten. Ter uitvoering hiervan dragen de deelnemende gemeenten de volgende taken en bevoegdheden over aan de Samenwerking Kempengemeenten:
A. Aanschaf, ontwikkeling, onderhoud, beheer en exploitatie van data en telefonie hardware, -software, -netwerk infrastructuren, -applicaties en alle overige ICTondersteunende systemen ten behoeve van de Samenwerking Kempengemeenten en de deelnemende gemeenten. Landmeetkundige activiteiten ten behoeve van de Samenwerking Kempengemeenten en de deelnemende gemeenten.
B. De Wet Werk en Bijstand (WWB), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz), de Wet Inburgering (WI), Minimabeleid, Schuldhulpverlening en andere sociale zekerheidswetten waarvan de uitvoering aan de colleges, al dan niet in medebewind, is opgedragen, voor zover deze niet al zijn ondergebracht bij andere organisaties. Voorts is de Samenwerking Kempengemeenten belast met de uitvoering van algemene maatregelen van bestuur, uitvoeringsregelingen van de genoemde wetten en andere gemeentelijke taken en bevoegdheden op het gebied van bovengenoemde taken. De uitvoering van prestatieveld 6 van de WMO (individuele verstrekkingen ten behoeve van het behouden en het bevorderen van het zelfstandig functioneren of de deelname aan het maatschappelijk verkeer) en het geven van informatie, advies en cliëntenondersteuning op dit onderdeel van de WMO. De aangesloten gemeenten kunnen over de mate waarin de uitvoering op dit onderdeel wordt overgedragen aan de Samenwerking Kempengemeenten maatwerkafspraken maken die in het jaarwerkplan, volgens lid 4 van dit artikel worden vastgelegd.
C. Personeel en organisatie(ontwikkeling) waaronder (salaris)administratie, dossiervorming en dossierbeheer, personeels- en organisatiebeleid en uitvoering daarvan en andere voorkomende werkzaamheden ten behoeve van de Samenwerking Kempengemeenten en de deelnemende gemeenten. De deelnemende gemeenten behouden hun verantwoordelijkheden en bevoegdheden ten aanzien van organisatiewijzigingen en/of ontwikkelingen van de gemeentelijke organisatie. De Samenwerking Kempengemeenten kan een deelnemende gemeente desgewenst daarin ondersteunen/faciliteren.
- Voor het uitvoeren van taken door de Samenwerking Kempengemeenten op het gebied van P&O voor de gemeente Bergeijk, wordt er een latere ingangsdatum dan de datum genoemd in artikel 31 van deze regeling opengehouden. Daartoe wordt, indien van toepassing voor dit taakveld, een besluit ex artikel 26 van deze regeling genomen.
Voorts is de Samenwerking Kempengemeenten belast met:
A. Het opstellen van verweerschriften tegen bezwaar- en beroepschriften en het beslissen op bezwaarschriften voor zover het betrekking heeft op het werkgebied van de Samenwerking Kempengemeenten.
B. Afhandeling van klachten voor zover deze betrekking hebben op de Samenwerking Kempengemeenten.
C. Registratie, afhandeling, voortgangsbewaking en archivering ten aanzien van (digitale) aanvragen, verzoeken, correspondentie en overige post ten aanzien van de werkzaamheden voortvloeiende uit de taken en bevoegdheden.
De specificatie en wijze van uitvoering van de taken en bevoegdheden als genoemd in het eerste lid en de daaraan verbonden kosten per deelnemer worden in `Jaarwerkplannen', ex artikel 20 van deze regeling, tussen ieder van de deelnemers en het Algemeen Bestuur van de Samenwerking Kempengemeenten vastgelegd in een overeenkomst van opdracht.
Tot de taken en bevoegdheden van het Algemeen Bestuur, als bedoeld in het eerste lid, behoren in ieder geval:
A. Het aanwijzen en zo nodig ontslaan van de leden van het Dagelijks Bestuur.
B. Het instellen van een commissie.
C. Het besluiten over zaken waarin het Dagelijks Bestuur en het overleg van portefeuillehouders niet eensgezind in zijn.
D. Het vaststellen van het jaarwerkplan.
E. Het vaststellen van de begroting.
F. Het vaststellen van de jaarrekening.
Het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur verstrekken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen acht weken, schriftelijk aan de raden van de deelnemende gemeenten de door hen, of de door een of meer van hun leden, gevraagde inlichtingen, in aanmerking genomen de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).
Het Dagelijks Bestuur bereidt ten behoeve van het Algemeen Bestuur jaarlijks een concept jaarwerkplan voor, waarin voorstellen over het beleid en de bedrijfsvoering per taakveld als aangegeven in artikel 1 onder d zijn opgenomen. Het jaarwerkplan bevat tevens een op de toekomst gericht meerjarenplan.
Wanneer de raad en/of het college van een gemeente ten aanzien van een bepaald onderwerp een eigen beleid wenst te voeren dat afwijkt van het gemeenschappelijk beleid, wordt ook het afwijkende beleidsstandpunt van deze gemeente in het jaarwerkplan opgenomen en door het openbaar lichaam uitgevoerd en de (méér) kosten overeenkomstig het bepaalde in artikel 21 en verder in rekening gebracht.
Het Dagelijks Bestuur stelt jaarlijks voor 1 maart een ontwerpbegroting op voor het volgende kalenderjaar en zendt deze, voorzien van een toelichting, toe aan de raden van de deelnemende gemeenten. De ontwerpbegroting is gebaseerd op jaarwerkplannen die de deelnemende gemeenten met de Samenwerking Kempengemeenten afspreken. De ontwerpbegroting bevat tevens een meerjarenraming. Het bepaalde in artikel 190, eerste lid, van de Gemeentewet is van toepassing.
Het Dagelijks Bestuur stelt ten behoeve van het Algemeen Bestuur jaarlijks, minimaal één ontwerp bestuursrapportage op, die na vaststelling door het Algemeen Bestuur naar de raden van de deelnemende gemeenten worden gestuurd. Bij het opstellen van de rapportage wordt rekening gehouden met de planning en control cycli van de deelnemende gemeenten.
Het Algemeen Bestuur stelt de jaarrekening van het voorafgaande jaar voor 1 juli vast. Het Dagelijks Bestuur stuurt deze jaarrekening binnen twee weken na vaststelling, doch in ieder geval voor 15 juli aan gedeputeerde staten. Van de vaststelling doet het Dagelijks Bestuur ook direct mededeling aan de raden van de gemeenten.
Het Algemeen Bestuur beslist of een nadelig saldo van de begroting of jaarrekening:
A. geheel of gedeeltelijk ten laste van het volgende dienstjaar zal worden gebracht; en/of
B. geheel of gedeeltelijk ten laste van bestaande reserves zal worden gebracht; en/of
C. geheel of gedeeltelijk ten laste van de deelnemers zal worden gebracht.
De op het moment van inwerkingtreding van deze regeling bestaande privaatrechtelijke dan wel publiekrechtelijke samenwerkingsverbanden van de deelnemende gemeenten afzonderlijk of gezamenlijk met derden blijven bestaan tot het moment, waarop ieder van de colleges van de deelnemende gemeenten, na een gezamenlijke inventarisatie daarvan met het Dagelijks Bestuur, besloten heeft welke van de per gemeente geinventariseerde samenwerkingsverbanden door de betreffende gemeenten gehandhaafd dan wel opgeheven dienen te worden. In geval van opzegging kan een college besluiten de betreffende taken te laten uitvoeren door de Samenwerking Kempengemeenten.