Organisatie | Bladel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke regeling GGD Brabant-Zuidoost |
Citeertitel | Gemeenschappelijke regeling GGD Brabant-Zuidoost |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Eerdere versies vastgesteld op 20 december 2005, 2 februari 2006 en 3 juni 2009
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-01-2017 | 01-01-2016 | 01-01-2016 | Intrekking regeling | 14-06-2016 | 16it.01994 |
01-01-2006 | 01-01-2016 | Nieuwe regeling | 17-12-2009 De Lantaarn, 13 februari 2010 | R2009.131 |
De GGD Brabant-Zuidoost is een regionaal samenwerkingsverband van de gemeenten: Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
In deze gemeenschappelijke regeling wordt verstaan onder:
De regeling: de gemeenschappelijke regeling GGD Brabant-Zuidoost;
Het openbaar lichaam: het openbaar lichaam bedoeld in artikel 1, lid 1;
De gemeente: één van de in artikel 1, lid 2 genoemde gemeenten; Het samenwerkingsgebied: het gezamenlijk grondgebied van de in artikel 1, lid 2 genoemde gemeenten.
De GGD Brabant-Zuidoost: de Gemeentelijke Gezondheidsdienst, als bedoeld in de wet Publieke Gezondheid.
Daar waar in de regeling artikelen van de Gemeentewet of van enige andere wet of wettelijke regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, komen in die artikelen in de plaats van de gemeente, de raad, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester onderscheidenlijk: het openbaar lichaam, het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de Voorzitter.
Het openbaar lichaam is belast met:
Uitvoering van taken welke bij of krachtens de wet Publieke Gezondheid danwel andere wetten op het terrein van gezondheid en zorg, zijn opgedragen aan de gemeentelijke bestuursorganen met uitzondering van de bevoegdheid van de gemeenteraad tot vaststelling van de nota gemeentelijk gezondheidsbeleid, overeenkomstig de wet Publieke Gezondheid;
De raden van de deelnemende gemeenten wijzen elk een lid van het Algemeen Bestuur aan, uit hun midden de voorzitter inbegrepen, danwel uit de wethouders, met dien verstande dat de stemverhouding van de aangewezen leden in het Algemeen Bestuur als volgt is: het lid aangewezen door de raad van gemeenten tot 20.000 inwoners heeft één stem; het lid aangewezen door de raad van gemeenten vanaf 20.000 inwoners heeft twee stemmen; het lid aangewezen door de raad van de gemeente Helmond heeft drie stemmen; het lid aangewezen door de raad van de gemeente Eindhoven heeft vijf stemmen.
Het Dagelijks Bestuur stelt in zijn eerste vergadering in nieuwe samenstelling vast welk van de aangewezen leden de taak van voorzitter, vicevoorzitter, secretaris respectievelijk portefeuillehouder financiën op zich zal nemen. Het Algemeen Bestuur wordt zo spoedig mogelijk over deze taakverdeling geïnformeerd.
De leden van het Dagelijks Bestuur geven gezamenlijk en/of afzonderlijk, wanneer het Algemeen Bestuur of één of meer leden hierom verzoeken, alle gevraagde inlichtingen. Deze worden zo spoedig mogelijk, maar in elk geval binnen een termijn van vier weken verstrekt. Indien het openbaar belang dit vereist kan de voorzitter terzake geheimhouding opleggen.
worden door het Algemeen Bestuur vastgesteld, nadat de raden van de deelnemende gemeenten in de gelegenheid zijn gesteld om hun zienswijze over de begrotingswijziging aan het Dagelijks Bestuur kenbaar te maken.
Daartoe zendt het Dagelijks Bestuur de ontwerpwijziging minimaal acht weken voordat zij wordt vastgesteld, toe aan de raden van de deelnemende gemeenten.
Het Dagelijks Bestuur voegt de commentaren waarin deze zienswijze is vervat, toe aan de ontwerp begrotingswijziging, zoals deze ter vaststelling aan het Algemeen Bestuur wordt aangeboden.
De bijdragen van de deelnemende gemeenten als genoemd in lid 1 worden verdeeld naar rato van het aantal inwoners van iedere gemeente, per 1 januari van het desbetreffende kalenderjaar, overeenkomstig de aantallen zoals het Centraal Bureau voor de Statistiek deze openbaar gemaakt heeft. Uitgezonderd hiervan zijn de dienstverleningen en verrichtingen, die het Algemeen Bestuur heeft aangemerkt om in rekening te brengen aan de deelnemende gemeenten of derden op basis van een tarief zoals het Algemeen Bestuur dit vastgesteld heeft.
De opdrachten en de financiële bijdragen die de gemeentebesturen gegeven hebben aan de GGD Eindhoven c.q. de GGD Zuidoost-Brabant voor de uitvoering van de openbare gezondheidszorg en de ambulancezorg (vervoersdienst) worden per datum van inwerkingtreding van deze gemeenschappelijke regeling onder dezelfde voorwaarden en verplichtingen opgedragen aan de GGD Brabant-Zuidoost;