Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Horst aan de Maas

Mandaatregeling Horst aan de Maas

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHorst aan de Maas
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatregeling Horst aan de Maas
CiteertitelMandaatregeling Horst aan de Maas
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageMandaatregister gemeente Horst aan de Maas

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-05-201803-07-2020Bijlage

24-04-2018

gmb-2018-93806

16-03-201804-05-2018Bijlage

06-03-2018

gmb-2017-82852

12-02-201619-05-2017nieuwe regeling

02-02-2016

Elektronisch Gemeenteblad, 11-02-2016

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatregeling Horst aan de Maas

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Horst aan de Maas alsmede de heffings- en invorderingsambtenaren van de gemeente Horst aan de Maas, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

 

overwegende dat het ter bevordering van een snelle, klantgerichte besluitvorming en afdoening van zaken en de efficiency van de gemeentelijke organisatie wenselijk is de uitoefening van bepaalde bevoegdheden en de ondertekening van bepaalde stukken, alsmede bevoegdheden tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en het verrichten van andere handelingen op te dragen aan ambtelijk leidinggevenden en medewerkers van de gemeente Horst aan de Maas en aan niet tot de gemeentelijke organisatie behorende andere functionarissen;

 

gelet op de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

 

b e s l u i t e n :

 

vast te stellen de volgende:

 

MANDAATREGELING HORST AAN DE MAAS

Artikel 1 Mandaatverlening aan leidinggevenden, medewerkers en andere functionarissen

  • 1.

    De uitoefening van de bevoegdheden, aangeduid in het bij dit besluit behorende mandaatregister en zoals dit nadien wordt gewijzigd, wordt opgedragen aan de daarin genoemde leidinggevenden en medewerkers en de daarin genoemde andere functionarissen.

  • 2.

    De mandaten worden verleend binnen het kader van het door het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester c.q. de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar vastgestelde beleid, binnen het raam van de toegekende budgettaire bevoegdheden en in overeenstemming met de budgethoudersregeling.

  • 3.

    Indien de uitoefening van de in het mandaatregister opgenomen mandaten het beslissen over de besteding van budgetten met zich meebrengt, maakt dit onderdeel uit van het vermelde mandaat. Dit voor zover daarbij de te nemen besluiten niet leiden tot overschrijding van het betreffende budget zoals opgenomen in de gemeentelijke begroting en voorts met inachtneming van de in het register opgenomen bijzondere bepalingen.

  • 4.

    Waar in het mandaatregister is genoemd de bevoegdheid tot het nemen van een positief besluit in mandaat wordt daaronder mede verstaan het nemen van een negatief besluit en het wijzigen of intrekken van een besluit. Het bepaalde in artikel 4, derde lid, is van toepassing.

  • 5.

    Mandaat doet geen afbreuk aan de voor de organisatie vastgelegde verantwoordingslijnen.

Artikel 2 Vervanging

Aan medewerkers gemandateerde bevoegdheden kunnen te allen tijde worden uitgeoefend door de functioneel leidinggevende (senior medewerker) en de hiërarchisch leidinggevende (gemeentesecretaris, clustermanager, teamhoofd en sectiehoofd).

Aan leidinggevenden gemandateerde bevoegdheden kunnen te allen tijde worden uitgeoefend door de hoger leidinggevenden. Leidinggevenden kunnen elkaar tevens horizontaal vervangen.

Artikel 3 Uitzonderingen

Mandaat wordt niet verleend indien het betreft een bevoegdheid tot:

  • a.

    het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften;

  • b.

    het vaststellen van beleidsregels.

Artikel 4 Geen mandaat in geval van beleidsbepalende aspecten

  • 1.

    De gemandateerden leggen te nemen besluiten die beleidsbepalende aspecten in zich bergen ter besluitvorming voor aan het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester c.q de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar.

  • 2.

    Stukken worden in ieder geval geacht beleidsbepalende aspecten te bevatten indien:

    • a.

      deze kunnen leiden tot een afwijking of aanvulling van een eerder vastgelegde gedrags- of beleidslijn;

    • b.

      deze een belangrijke politiek bestuurlijke relevantie hebben;

    • c.

      afdoening daarvan niet voorziene financiële of andere belangrijke consequenties heeft;

    • d.

      dit door of namens het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester c.q de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar kenbaar is gemaakt.

  • 3.

    Indien een aanvraag overeenkomstig de regelgeving en het op dat terrein geldende beleid geheel of gedeeltelijk moet worden afgewezen, kan van de gemandateerde bevoegdheid gebruik worden gemaakt, tenzij door het nemen van een negatief besluit wordt afgeweken van een vaste gedrags- of beleidslijn van het college of de burgemeester c.q. de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar dan wel zich hierdoor één van de overige beleidsbepalende aspecten, als genoemd in het tweede lid, voordoet. In een dergelijk geval dient de aanvraag aan het college of de burgemeester c.q. de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar te worden voorgelegd.

Artikel 5 Afstemming

  • 1.

    Indien het onderwerp van mandaat meer dan één afdeling, (deel)programma, team of cluster aangaat, dient overeenstemming te bestaan over de wijze van afdoening.

  • 2.

    Bij het ontbreken van overeenstemming legt de gemandateerde de zaak ter nadere besluitvorming voor aan het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester.

Artikel 6 Ondertekening besluiten en correspondentie krachtens afdoeningsmandaat

Krachtens afdoeningsmandaat genomen besluiten en de op de gemandateerde bevoegdheden betrekking hebbende correspondentie worden door de gemandateerde als volgt ondertekend:

  • a.

    ingeval van uitoefening van bevoegdheden namens het college van burgemeester en wethouders:

    Burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas,

    namens dezen,

    daaronder gevolgd door de handtekening van de gemandateerde, de naam en functie van de gemandateerde en de naam van de betreffende werkeenheid.

  • b.

    ingeval van uitoefening van bevoegdheden namens de burgemeester:

    De burgemeester van Horst aan de Maas,

    namens deze,

    daaronder gevolgd door de handtekening van de gemandateerde, de naam en functie van de gemandateerde en de naam van de betreffende werkeenheid.

  • c.

    ingeval van uitoefening van bevoegdheden namens de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar:

    De heffingsambtenaar (of de invorderingsambtenaar) van Horst aan de Maas,

    namens deze,

    daaronder gevolgd door de handtekening van de gemandateerde, de naam en functie van de gemandateerde en de naam van de betreffende werkeenheid.

Artikel 7 Ondertekening besluiten en correspondentie krachtens ondertekeningsmandaat

Indien het mandaat uitsluitend betrekking heeft op de ondertekening van stukken vindt de ondertekening als volgt plaats:

Overeenkomstig het door het college van burgemeester en wethouders genomen besluit van [datum], dan wel

Overeenkomstig het door de burgemeester genomen besluit van [datum], dan wel

Overeenkomstig het door de heffingsambtenaar (of de invorderingsambtenaar) genomen besluit van [datum],

daaronder gevolgd door de handtekening van de ondertekeningsbevoegde, de naam en functie van de ondertekeningsbevoegde en de naam van de betreffende werkeenheid.

Uit het besluit moet blijken dat het besluit door het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester c.q. de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar zelf is genomen.

Artikel 8 Schakelbepaling volmachten en machtigingen

  • 1.

    Deze mandaatregeling is van overeenkomstige toepassing indien het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester c.q. de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar aan een functionaris, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid, volmacht verleent tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen of machtiging verleent tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

  • 2.

    De verleende volmachten omvatten zowel de bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders om te besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen van de gemeente, zoals bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder e. van de Gemeentewet, waaronder begrepen het wijzigen en beëindigen (door opzegging, ontbinding of anderszins) daarvan, als de bevoegdheid om de gemeente in rechte te vertegenwoordigen in opdracht van de burgemeester, als bedoeld in artikel 171, tweede lid, van de Gemeentewet (waaronder het namens de gemeente in opdracht van de burgemeester ondertekenen van bijbehorende overeenkomsten).

Artikel 9 Mandaatregister

  • 1.

    Het bij dit besluit behorende mandaatregister, en zoals dit register nadien wordt gewijzigd, geeft een overzicht van de bevoegdheden die zijn gemandateerd, dan wel waarvoor volmacht of machtiging is verleend.

  • 2.

    Het mandaatregister is openbaar en kan door een ieder worden ingezien.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze regeling en het daarbij behorende mandaatregister treden in werking op de dag na die waarop deze zijn bekendgemaakt. Op dat moment worden de Mandaatregeling Horst aan de Maas, vastgesteld op 15 juli 2014, en het daarbij behorende mandaatregister, ingetrokken.

Artikel 11 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Mandaatregeling Horst aan de Maas.

Aldus vastgesteld op 2 februari 2016,

Het college van burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas

De burgemeester,ir. C.H.C. van Rooij

De secretaris, drs. J. van der Noordt MMO

De burgemeester van Horst aan de Maas,

ir. C.H.C. van Rooij

De heffingsambtenaar van Horst aan de Maas

De invorderingsambtenaar van Horst aan de Maas