Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Brunssum

Reglement van orde voor de vergaderingen van het presidium van de gemeenteraad van Brunssum 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBrunssum
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement van orde voor de vergaderingen van het presidium van de gemeenteraad van Brunssum 2010
CiteertitelReglement van orde voor de vergaderingen van het presidium van de gemeenteraad van Brunssum 2010.
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-09-2010Nieuwe regeling

14-07-2010

Parelnieuws, 28 juli 2010

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement van orde voor de vergaderingen van het presidium van de gemeenteraad van Brunssum 2010

 

 

Artikel 1 Samenstelling en vervanging

  • 1.

    Conform artikel 5 van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Brunssum (RvO) bestaat het presidium uit de voorzitter, de plaatsvervangend voorzitter die indien deze ook fractievoorzitter is als fractievoorzitter aanwezig is, de fractievoorzitters en de griffier.

  • 2.

    Bij afwezigheid van de voorzitter neemt de plaatsvervangend voorzitter van de raad diens taak over.

  • 3.

    Ingeval van toepassing van het vorige lid wijst hij adhoc een lid van zijn raadsfractie als zijn plaatsvervanger aan.

  • 4.

    Ingeval een fractievoorzitter niet in de vergadering van het presidium aanwezig kan zijn wijst deze adhoc een lid van zijn raadsfractie als zijn plaatsvervanger aan.

  • 5.

    Op voorstel van de voorzitter kan de gemeentesecretaris uitgenodigd worden voor het presidium.

Artikel 2 Agenda, presentie en verslaglegging

  • 1.

    De voorzitter stelt de voorlopige agenda van de vergadering samen en stuurt deze uiterlijk 48 uur voorafgaand aan de vergadering toe aan de leden van het presidium, voor zover mogelijk voorzien van de relevante bijlagen.

  • 2.

    De griffier houdt de presentie bij.

  • 3.

    De griffier verzorgt een verslag van de vergadering, in de vorm van een afsprakenlijst, met vermelding van de aanwezige leden. In uitzonderlijke gevallen kan van deze vorm worden afgeweken, zulks in overleg met het presidium.

Artikel 3 Frequentie

Het presidium vergadert aan de hand van een jaarlijks vast te stellen vergaderschema.

Artikel 4 Openbaarheid

  • 1.

    De vergaderingen van het presidium zijn niet openbaar.

  • 2.

    Raads- en commissieleden en de leden van het college kunnen de vergaderingen van het presidium als toehoorder bijwonen

  • 3.

    Overige belangstellenden kunnen alleen op uitnodiging van het presidium een vergadering bijwonen.

Artikel 5 Taken

Het presidium is belast met de volgende procedurele taken:

  • 1.

    Het vaststellen van de voorlopige agenda’s van de raadscommissies, de raadsvergaderingen en informatie-/discussieavonden.

  • 2.

    De vaststelling van de afhandelingsprocedures van de aan de raad gerichte brieven.

  • 3.

    Het vaststellen van het jaarlijkse vergaderschema.

  • 4.

    Het functioneren van raad en commissies inclusief de daarbij behorende deskundigheidsbevordering

  • 5.

    Vervallen6. Het toezicht op de uitvoering van de regeling fractieondersteuning

  • 7.

    De verdere ontwikkeling van het dualisme, het opstarten van pilots alsmede het periodiek evalueren daarvan

  • 8.

    Alle voorkomende aangelegenheden, verband houdend met het functioneren van de commissies en de raad, daaronder begrepen de handhaving van de gedragscode voor leden van het college van burgemeester en wethouders en de leden van de raad.

Artikel 6 Besluitvorming

  • 1.

    De fractievoorzitters of hun plaatsvervangers zijn stemgerechtigd.

  • 2.

    Besluiten worden in principe op basis van unanimiteit/consensus genomen.

  • 3.

    Indien door een van de fractievoorzitters stemming wordt verlangd, vindt besluitvorming plaats op basis van gewogen stemming.

  • 4.

    Stemming vindt mondeling plaats, tenzij een van de leden schriftelijke stemming verlangt

  • 5.

    De (plv.) voorzitter en de griffier hebben een adviserende stem.

Artikel 7 Bevoegdheid

Het presidium treedt niet in de (wettelijke) bevoegdheden van de raad.

Artikel 8 Onvoorziene situaties

In situaties waarin dit reglement niet voorziet wordt zoveel mogelijk gehandeld conform het RvO Raad zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 13 juli 2010.

Artikel 9 Benaming en inwerkingtreding

  • 1.

    Het reglement treedt in werking met ingang van 1 september 2010. Op dat tijdstip vervalt “Het Presidiumreglement”, zoals vastgesteld bij raadsbesluit Gemeenteblad 2006 nr. 9 van 19 september 2006.

  • 2.

    Dit Reglement van Orde kan worden aangehaald als "Reglement van orde voor de vergaderingen van het presidium van de gemeenteraad van Brunssum 2010".

Toelichting op de wijzigingen in het Reglement van orde voor de vergaderingen van het presidium van de gemeenteraad van Brunssum 2010

Artikel 1:

Volledigheidshalve is de volledige omschrijving van de afkorting RvO aan dit artikel toegevoegd.

Artikel 5:

Lid 1. Aan dit artikel is toegevoegd dat ook de agenda’s van de informatie-/discussieavonden door het presidium worden vastgesteld.

Lid 5. In het Presidiumreglement van 2006 was opgenomen dat het functioneren van de griffier en de griffie, incl. het organisatie-, informatie- en personele beleid, het beheer van budgetten, de stukkenstroom, de voortgangsbewaking en het communicatiebeleid een taak van het presidium was. De raad heeft in haar vergadering van 10 november 2009 besloten om artikel 5 lid 5 van het Presidiumreglement conform het besluit inzake de Werkgeversrelatie tussen gemeenteraad en raadsgriffie aan te passen. Daardoor is de taak van het presidium over het functioneren van de griffier en de griffie overgenomen door de werkgeverscommissie raadsgriffie (bestuurscommissie die belast is met de werkgeversrol van de raad) Deze taakomschrijving in het reglement van orde van het presidium komt daarmee te vervallen.

Artikel 8 & 9:

Deze wijzigingen behoeven geen toelichting.