Organisatie | Brunssum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde voor de vergaderingen van raadscommissies van de gemeenteraad van Brunssum 2010 |
Citeertitel | Reglement van Orde raadscommissies van de gemeenteraad van Brunssum 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vervangen door het Reglement van Orde voor de vergaderingen van raadscommissies van de gemeenteraad van Brunssum 2013.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | 01-01-2013 | intrekking | 06-12-2012 Geen. | 390434 | |
01-09-2010 | 01-01-2013 | Nieuwe regeling | 14-07-2010 Parelnieuws, 28 juli 2010 | Onbekend |
De aanwijzing van de technisch voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter van een commissie geschiedt bij de aanvang van elke nieuwe zittingsperiode van de raad door de raad of bij instelling van de raadscommissies uit het midden van de raad en voorts tussentijds ter aanvulling van een vacature door het Presidium.
Artikel 6 Bijeenroepen vergadering
De voorzitter van de commissie kan, na het verzenden van de oproepingsbrief als bedoeld in lid 2, in spoedeisende gevallen tot uiterlijk tweemaal 24 uur voor aanvang van de vergadering een aanvullende agenda doen uitgaan. De daarop betrekking hebbende stukken worden tegelijkertijd nagezonden dan wel ter inzage gelegd overeenkomstig het bepaalde in lid 3.
De commissieleden kunnen schriftelijk met opgave van redenen het Presidium verzoeken onderwerpen aan de agenda toe te voegen. Een dergelijk verzoek bevat een korte uiteenzetting van het te behandelen onderwerp en dient uiterlijk 24 uur vóór de vergadering van het Presidium bij de griffier te worden ingediend.
Artikel 8 Openbaarheid van vergaderingen
Een commissie kan in een besloten vergadering, op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur, omtrent het in die vergadering met gesloten deuren behandelde en omtrent de inhoud van de stukken die aan de commissie worden overgelegd, geheimhouding opleggen. Geheimhouding omtrent het in een besloten vergadering behandelde wordt tijdens die vergadering opgelegd. De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen in acht genomen totdat de commissie haar opheft.
Op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur, kan de geheimhouding eveneens worden opgelegd door de voorzitter van de commissie, het college en de burgemeester, ieder ten aanzien van stukken die zij aan de commissie overleggen. Hiervan wordt op de stukken melding gemaakt. De geheimhouding wordt in acht genomen totdat het orgaan, dat de verplichting heeft opgelegd, dan wel de raad haar opheft.
Artikel 9 Openbare bekendmaking c.a. orde vergaderingen
Van de openbare vergadering worden dag, plaats en aanvangstijd, alsmede de daarin te behandelen onderwerpen, spoedeisende gevallen uitgezonderd, uiterlijk tegelijk met de oproeping der leden ter openbare kennis gebracht door middel van aankondiging in een weekblad dat algemeen in de gemeente verspreid wordt, alsmede via het internet. Daarbij wordt gewezen op de mogelijkheid voor elke belanghebbende c.q. belangstellende om in die vergadering het woord te voeren over de te behandelen agendapunten.
Artikel 12 Toelating niet-leden
Leden van het college zijn bevoegd zich terzijde te laten staan door gemeente-ambtenaren en deskundigen van buiten het gemeentelijk apparaat. De aldus voor het opstellen van een aan een commissie voorgelegd advies verantwoordelijke beleidsambtenaar c.q. deskundige wordt, indien de voorzitter en/of een of meerdere leden dat wensen, de gelegenheid geboden zijn advies ten overstaan van de commissie toe te lichten.
Hoofdstuk 1 De Commissie Ruimte en Techniek, Burgerzaken en Middelen
Artikel 15 Doel, bevoegdheden en werkwijze van de raadscommissie Ruimte & Techniek, Burgerzaken, Middelen.
De commissie adviseert de raad:
of het voorstel als akkoord stuk (A-agenda) dan wel bespreekstuk (B-agenda) op de agenda van de gemeenteraad geplaatst zal worden, waarbij er van uitgegaan wordt dat in principe ieder voorstel als een akkoordstuk wordt geagendeerd tenzij 4 of meer fracties voorstellen om het voorstel als een bespreekstuk te agenderen.
Iedere raadsfractie is vertegenwoordigd door één raadslid en een daarvoor door de raad benoemd burgerfractielid, waarvan door het Presidium ontheffing verleend kan worden. Aanwijzing van de burgerfractieleden geschiedt door de raad, van tussentijdse aanwijzingen wordt melding gemaakt in het Presidium. Een burgerfractielid kan vervangen worden door een raadslid.
Aanwezige burgerfractieleden die het woord bij agendapunten voeren ondertekenen de presentielijst en komen in aanmerking voor een vergoeding als bedoeld in artikel 3 lid 1 van de “Verordening geldelijke voorzieningen raads- en commissieleden”. Voorafgaand aan de vergadering wordt bij de voorzitter kenbaar gemaakt wie namens de partij/groepering als woordvoerder optreedt.
Indien een aspirant-burgerfractielid aan de vergadering deelneemt wordt voorafgaand aan de vergadering bij de voorzitter kenbaar gemaakt wie als woordvoerder namens de partij/groepering optreedt. De woordvoerder ondertekent de presentielijst en komt in aanmerking voor een vergoeding als bedoeld in artikel 3 lid 1 van de “Verordening geldelijke voorzieningen raads- en commissieleden”.
Hoofdstuk 2 De Rekeningcommissie
Artikel 18 Samenstelling Rekeningcommissie
Een lid kan zowel raadslid als niet raadslid zijn. De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een lid en een plaatsvervangend lid van de Rekeningcommissie. De in het eerste lid genoemde leden en hun plaatsvervangers dienen daarnaast tijdens de laatste verkiezingen van de raad geplaatst te zijn op de kandidatenlijst van de betreffende fractie. Burgerfractieleden komen in aanmerking voor een vergoeding als bedoeld in artikel 3 lid 1 van de “Verordening geldelijke voorzieningen raads- en commissieleden”.
Artikel 20 Samenstelling Auditcommissie
Een lid kan zowel raadslid als niet raadslid zijn. De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een lid en een plaatsvervangend lid van de Auditcommsisie. De in het eerste lid genoemde leden en hun plaatsvervangers dienen daarnaast tijdens de laatste verkiezingen van de raad geplaatst te zijn op de kandidatenlijst van de betreffende fractie. Burgerfractieleden komen in aanmerking voor een vergoeding als bedoeld in artikel 3 lid 1 van de “Verordening geldelijke voorzieningen raads- en commissieleden”.
Door de desbetreffende commissies zal aan het eind van elk kalenderjaar een aan de raad ter kennis te brengen evaluatie worden opgesteld van de ingevolge deze verordening door de commissies gehanteerde werkwijze.
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van de verordening beslist de commissie op voorstel van de voorzitter of een der leden van de commissie.
Toelichting op de wijzigingen in het Reglement van Orde voor de vergaderingen van raadscommissies van de gemeenteraad van Brunssum 2010
Lid 2. Aan dit lid is voor de duidelijkheid van de bepaling expliciet toegevoegd dat de aanwijzing van de (plaatsvervangend) voorzitters van de commissies door de raad gebeurd.
Lid 4. In dit lid was opgenomen dat in het geval van een gezamenlijke commissievergadering deze voorgezeten werd door de voorzitter van de commissie, daartoe door het Presidium aangewezen. Dit lid komt te vervallen, omdat er geen sprake meer is van gezamenlijke commissies maar van 1 commissie.
Lid 7. De rol van de voorzitter is cruciaal voor een goed verloop van vergaderingen. Daarom is het belangrijk om een voorzitter te benoemen die de benodigde vaardigheden heeft. Deze vaardigheden zijn daarom aan dit reglement toegevoegd.
Artikel 3 Benoeming commissieleden
Lid 1. Aan dit lid is voor de duidelijkheid van de bepaling expliciet toegevoegd dat het de raad is die de commissieleden benoemt. Daarnaast is de term ‘aangewezen” vervangen door “benoemt”.
Lid 1. In dit lid stond dat het verslag van de voorgaande commissievergadering wordt, zo mogelijk, aan de leden van de raad toegezonden gelijktijdig met de schriftelijke oproep voor de eerstvolgende raadsvergadering. Het concept verslag wordt gelijktijdig aan de overige personen die het woord gevoerd hebben toegezonden. Als gevolg van het papierloos vergaderen, worden besluitenlijsten niet meer op papier verzonden, maar digitaal op het internet beschikbaar gesteld. De digitale beschikbaarstelling is in lid 6 geregeld, vandaar dat dit lid kan komen te vervallen.
Lid 2-8. In deze leden stond abusievelijk “verslag” in plaats van ‘besluitenlijst’. De term “verslag” is vervangen door “besluitenlijst” die ook aansluit bij de terminologie van de Gemeentewet.
Artikel 9 Openbare bekendmaking c.a. orde vergaderingen
Lid 2. In dit artikel was bepaald dat de agenda van de onderwerpen en bijbehorende, voor zover deze aan de commissie zijn toegezonden, voor eenieder ter inzage worden gelegd. Als gevolg van het papierloos vergaderen zijn deze stukken voor eenieder op het internet te raadplegen. Daarom is in dit lid bepaald wanneer de stukken op het internet te raadplegen zijn.
Lid 3. De rol van de voorzitter is cruciaal voor een goed verloop van vergaderingen. Daarom wordt in dit lid expliciet vermeld op welke manier de voorzitter de orde van de vergaderingen handhaaft.
Lid 5. Dit lid is volledigheidshalve toegevoegd en is een bepaling uit de Gemeentewet.
Lid 1-2 Hierin werd gesproken over leden. Maar omdat elke fractie vertegenwoordigd is door een raadslid en een burgercommissielid kan dit verwarring opleveren voor de berekening van het quorum. Om deze verwarring te voorkomen is de term “leden” vervangen door “fracties”.
Lid 1. Voor de duidelijkheid is expliciet aangegeven dat iedere fractie 1 stem heeft.
Artikel 12 Toelating niet-leden
Lid 1. De Gemeentewet (artikel 21) is aangepast dat burgemeester en wethouders toegang hebben tot de vergaderingen. Dit lid is daarom aangepast aan de Gemeentewet.
Artikel 15 Doel, bevoegdheden en werkwijze van de raadscommissie Ruimte & Techniek, Burgerzaken, Middelen.
Lid 1. Vanwege de technische behandeling van onderwerpen in de commissie is het woordje “technische”aan dit lid toegevoegd.
Lid 2. In dit lid is de omschrijving “meningen en ideeën” vervangen door visie.
Lid 3-4 Abusievelijk stond in deze bepalingen het woord “gesprek” in plaats van “vergadering”. Dit is nu met deze wijziging herstelt.
Sub b. In aansluiting op het advies van de werkgroep evaluatie vergaderstelsel is hier de aanbeveling van de werkgroep uitgewerkt dat het uitgangspunt voor de indeling van de raadsagenda in Akkoord en Bespreekstukken is dat in principe alle raadsvoorstellen waarvan het advies van de commissie luidt dat ze rijp zijn voor behandeling in de raad als Akkoordstuk worden geagendeerd op de raadsagenda. In het geval minimaal 4 fracties bij de stemming in de commissie aangeven dat zij een raadsvoorstel als Bespreekstuk willen agenderen voor de raadsagenda, wordt een stuk als zodanig geagendeerd.
Lid 2. Als aanvulling op de vertegenwoordiging van fracties door een raadslid en een burgerfractielid is toegevoegd dat een burgerfractielid ook vervangen kan worden door een raadslid.
Lid 5. Niet meer is opgenomen dat een raadslid de presentielijst hoeft te ondertekenen, omdat dit voor de vergoeding van presentiegelden niet van belang is. Verder is toegevoegd bij de ondertekening door burgerfractieleden toegevoegd dat degenen die het woord voeren bij agendapunten de presentielijst ondertekenen.