Organisatie | Elburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Procedureregeling HR21 |
Citeertitel | Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering gemeente Elburg |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Artikel 125 Ambtenarenwet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | 31-12-2019 | art. | 09-08-2011 Gemeentebald 2015, nr. 119207 | B&W besluit 9-8-2011 |
Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering
Functiebeschrijving: De generieke beschrijving die krachtens een algemeen verbindend voorschrift door het college van burgemeester en wethouders als zodanig is vastgesteld voor één of meerdere gelijkwaardige functies. De generieke beschrijving vloeit logisch voort uit de organisatiestructuur en verdeling van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden binnen de gemeente Elburg. De generieke functiebeschrijving is een resultaatgerichte weergave van aard, overwegend karakter, niveau en complexiteit van taken.
Artikel 2 Vaststelling functiebeschrijvingen
De directeur, selecteert op advies van de domeinmanagers en in samenspraak met de externe deskundige en/of een gecertificeerde gebruiker per functie een normbeschrijving uit HR21. Indien de normbeschrijving voor de functie onvolledig is, dan wel een voor de functie dekkende normbeschrijving niet beschikbaar is, wordt, volgens het format van HR21, een normbeschrijving gewijzigd dan wel een nieuwe beschrijving opgesteld.
De geselecteerde normbeschrijving(en) en/of nieuwe c.q. gewijzigde lokale beschrijving(en), worden besproken met de domeinmanagers en daarna door de directeur voorlopig vastgesteld.
Indien sprake is van een onderhoudsronde waarbij separate functies worden ingedeeld, wordt/worden de voorlopig vastgestelde functiebeschrijving(en) door de bestuurder ter informatie aangeboden aan de ondernemingsraad (OR).
Indien sprake is van een organisatie brede functiebeschrijvingsronde, aansluiting bij HR21 of indien sprake is van een organisatorische verandering zoals bedoeld in artikel 25 lid 1 van de WOR, dan stelt de bestuurder de OR in de gelegenheid advies uit te brengen over de voorgenomen vaststelling van de (norm- en lokale) functiebeschrijvingen. Artikel 25 lid 2 tot en met 6 en artikel 26 WOR zijn in dat geval van overeenkomstige toepassing.
Met inachtneming van het bepaalde in lid 3 of 4, legt de directeur de functiebeschrijvingen ter vaststelling voor aan het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag stelt de aldus voor de gemeentelijke functies tot stand gekomen (norm- en lokale) functiebeschrijvingen bij algemeen verbindend voorschrift vast.
Artikel 3 Wijziging functiebeschrijvingen
Bij wijziging van de structuur, taken of doelstellingen van de organisatie wordt, onder verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag, door of namens de bestuurder bezien of de vastgestelde norm- en lokale functiebeschrijvingen volledig en/of toereikend zijn. Het selecteren van norm functiebeschrijvingen en/of het wijzigen of opstellen van nieuwe lokale functiebeschrijvingen verloopt volgens de procedure als beschreven in artikel 2.
Artikel 4 Waardering van lokale functiebeschrijvingen
In opdracht van het bevoegd gezag worden door de gecertificeerde gebruiker , aan de hand van de in HR21 vastgelegde functiewaarderingsmethode, alle lokale functiebeschrijvingen gewaardeerd.
De waarderingsresultaten van de lokale functiebeschrijvingen worden ter toetsing aangeboden aan de externe deskundige.
De waarderingsresultaten worden opgenomen in een eindadvies functiewaardering aan het bevoegd gezag. Het waarderingsadvies bevat in ieder geval:
Artikel 5 Vaststelling functiewaardering en conversietabel
Het bevoegd gezag stelt de waarderingen van norm- en lokale functiebeschrijvingen vast met inachtneming van het eindadvies functiewaardering. Afwijking van het advies kan slechts plaatsvinden op basis van zwaarwegende argumenten. Het bevoegd gezag stelt de waarderingen van de functiebeschrijvingen bij algemeen verbindend voorschrift vast.
Het bevoegd gezag stelt op basis van de vastgestelde gemeentelijke salarisstructuur, na verkregen overeenstemming binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg, een conversietabel vast. Wijziging van de gemeentelijke salarisstructuur vindt niet plaats zonder overeenstemming binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg.
Door middel van toepassing van de vastgestelde conversietabel worden de waarderingen van alle geselecteerde normbeschrijvingen en lokale functiebeschrijvingen omgezet naar functionele schalen.
Artikel 6 Voorbereiding indelingsadvies, indelingsbesluit, bezwaar en beroep
De directeur adviseert het bevoegd gezag over de indeling van de functies in norm- en/of lokale functiebeschrijvingen. Dit na overleg met de domeinmanagers.
In geval van een organisatie brede functiebeschrijvingsronde, aansluiting bij HR21 of indien sprake is van een ingrijpende organisatorische verandering zoals bedoeld in artikel 25 lid 1 van de WOR, wordt het indelingsadvies ter toetsing voorgelegd aan een indelingscommissie. De indelingscommissie bestaat uit:
De indelingscommissie adviseert het bevoegd gezag over de indeling van functies in norm- en/of lokale functiebeschrijvingen.
Het bevoegd gezag maakt aan de functiehouder schriftelijk bekend welke (norm- of lokale) functiebeschrijving zij voornemens is op de functie van toepassing te verklaren (indelingsbesluit). In het voorgenomen indelingsbesluit zijn tevens de gevolgen opgenomen voor de inschaling, het salaris en/of de bezoldiging.
De functiehouder wordt in de gelegenheid gesteld zijn/haar zienswijze over de indeling aan de norm- of lokale beschrijving kenbaar te maken. De termijn voor het kenbaar maken van de zienswijze bedraagt vier weken. De zienswijze wordt schriftelijk en gemotiveerd kenbaar gemaakt aan het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag legt de zienswijze ter advisering voor aan het managementteam.
Na het verstrijken van de termijn als bedoeld in lid 4, maakt het bevoegd gezag, indien van toepassing na heroverweging van de ingediende zienswijze(n) van de functiehouder(s) en het advies van het managementteam, schriftelijk en gemotiveerd aan de functiehouder bekend in welke functiebeschrijving de functie van de functiehouder is ingedeeld en welke de gevolgen zijn voor de inschaling, het salaris en/of bezoldiging. Deze mededeling is een besluit als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht. Tegen dit besluit kan de functiehouder schriftelijk en gemotiveerd bezwaar maken bij het bevoegd gezag.
Artikel 7 Nieuwe en gewijzigde taken
Indien aan een functiehouder, door of namens de directeur, nieuwe of gewijzigde taken worden opgedragen, dan heroverweegt het bevoegd gezag, na en met inachtneming van het advies van de domeinmanagers, de indeling in de functiebeschrijving.
Indien de heroverweging leidt tot een nieuw indelingsbesluit, dan is het bepaalde in artikel 6 (met uitzondering van lid 2) van overeenkomstige toepassing. In het geval dat de heroverweging niet leidt tot een nieuw indelingsbesluit, dan wordt de functiehouder van dit besluit onverwijld in kennis gesteld.
Er is een onafhankelijke commissie van bezwaar en beroep inpassing ingesteld ingevolge artikel 7:13 AWB.
Artikel 9 Overgangs- en slotbepalingen
Het bevoegd gezag kan nadere regels stellen omtrent hetgeen in deze procedureregeling is neergelegd voor zover aard en strekking van deze regeling zich daartegen niet verzet. Indien en voor zover bij nadere regels van deze regeling wordt afgeweken, dient hierover voorafgaand instemming te worden gevraagd aan de ondernemingsraad. Het bepaalde in artikel 27 lid 2 t/m 7 WOR is van overeenkomstige toepassing.
In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet beslist het bevoegd gezag.
Deze regeling, welke kan worden aangehaald als ‘Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering gemeente Elburg, treedt terstond in werking na publicatie / bekendmaking dezes en vervangt alle voorgaande regelingen.