Organisatie | Gouda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2009 |
Citeertitel | Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2009 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | Bijlage 1 Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Bijlage 2 Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Bijlage 3 Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Bijlage 4 Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
Dit reglement is op 25 mei 2018 vervallen met het vervallen van de Wet bescherming persoonsgegevens.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2012 | 25-05-2018 | Nieuwe regeling | 29-05-2012 Goudse Post, 6 juni 2012 | 759110 | |
01-07-2009 | 01-07-2012 | Nieuwe regeling | 23-06-2009 Goudse Post, 01-07-2009 | 1.4.2.7 |
hoofdstuk 1 - algemene bepalingen
a. de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
b. verordening: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2009;
c. basisadministratie: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet;
d. verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;
e. beheerder: de ambtenaar die is belast met het beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
f. ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie van de gemeente is opgenomen;
g. afnemer: afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet;
h. binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente waarvan het college van burgemeester en wethouders de verantwoordelijke is voor de verwerking van persoonsgegevens in de desbetreffende (basis) administratie;
i. derde: elke andere persoon of instelling dan een afnemer en de ingeschrevene.
hoofdstuk 2 - bepalingen met betrekking tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
artikel 3 verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 96 van de wet worden bestanden van de GBA in verband gebracht met andere gemeentelijke registraties. Het doel is de verwerking van persoonsgegevens. In bijlage 1 worden de betreffende afdelingen c.q. registraties benoemd.
artikel 5 verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
artikel 6 beperkte toegang via binnengemeentelijke afnemer
Tot gegevens uit de basisadministratie wordt, door alleen de in bijlage 2 onder 4 genoemde binnengemeentelijke afnemer, beperkte toegang verschaft aan de in bijlage 2.2 genoemde derden ten behoeve van de aan hen opgelegde taken. In bijlage 2.3 wordt tevens vermeld tot welke gegevens toegang wordt verschaft.
hoofdstuk 3 – bepalingen met betrekking tot het verschaffen van beperkte toegang door een binnengemeentelijke afnemer aan derden
artikel 9 omgang met en kwaliteit van de gegevens
De gemeente Gouda maakt nadere afspraken met de, in bijlage 2-2 van dit reglement genoemde derden die overeenkomstig artikel 8 lid 1 van dit reglement, beperkte toegang tot de basisadministratie hebben verkregen.
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het beveiligingshandboek GBA/Waardedocumenten.
hoofdstuk 4 – overgang- en slotbepalingen
Het reglement wordt aangehaald als “Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2009”
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders in de vergadering van 23 juni 2009.
Burgemeester en wethouders voornoemd,
In de aanhef van het Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2009 is naam van de Verordening niet juist geciteerd. Dit is hersteld.
Als gevolg van de organisatiewijziging van 1 januari 2012 is de dienst Publiekszaken opgeheven. Daarvoor in de plaats is de afdeling Services gekomen. Deze naamswijziging is in dit reglement verwerkt.
De genoemde terugmelding wordt in de praktijk gemeld bij de beheerder en niet bij de (formele) verantwoordelijke.
Als gevolg van de organisatiewijziging van 1 januari 2012 is de dienst Publiekszaken opgeheven. De naam van het beveiligingshandboek is daardoor ook gewijzigd. Deze naamswijziging is in dit reglement verwerkt.