Overheidsorganisatie | Gemeente Gouda |
---|---|
Officiële naam regeling | Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2009 |
Citeertitel | Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2009 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp | GBA |
Geen
Geen
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2012 | Nieuwe regeling | 29-05-2012 Goudse Post, 6 juni 2012 | 759110 | ||
01-07-2009 | 01-07-2012 | Nieuwe regeling | 23-06-2009 Goudse Post, 01-07-2009 | 1.4.2.7 |
Gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, de Wet bescherming persoonsgegevens en de Verordening verwerking persoonsgegevens basisadministratie 2009;
vast te stellen het Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2009.
Dit reglement verstaat onder:
a. de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
b. verordening: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2009;
c. basisadministratie: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet;
d. verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;
e. beheerder: de ambtenaar die is belast met het beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
f. ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie van de gemeente is opgenomen;
g. afnemer: afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet;
h. binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente waarvan het college van burgemeester en wethouders de verantwoordelijke is voor de verwerking van persoonsgegevens in de desbetreffende (basis) administratie;
i. derde: elke andere persoon of instelling dan een afnemer en de ingeschrevene.
1. De basisadministratie heeft ten doel de afnemers te voorzien van de in artikel 34 van de wet bedoelde algemene en bijzondere gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van hun taken.
2. De basisadministratie heeft ten doel derden op grond van de wet te voorzien van algemene gegevens, in de bij of krachtens de wet bedoelde gevallen;
3. De basisadministratie heeft ten doel derden, genoemd in bijlage 2.2 van dit reglement, via de binnengemeentelijke afnemer, genoemd in bijlage 2 onder 4 van dit reglement, beperkte toegang te verschaffen tot, de in bijlage 2.3 van dit reglement genoemde gegevens uit de basisadministratie;
4. De basisadministratie heeft mede ten doel een ingeschrevene te voorzien van de hem betreffende gegevens.
Op grond van artikel 96 van de wet worden bestanden van de GBA in verband gebracht met andere gemeentelijke registraties. Het doel is de verwerking van persoonsgegevens. In bijlage 1 worden de betreffende afdelingen c.q. registraties benoemd.
1. Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie hebben:
de beheerder;
de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam op bij de dienst Publiekszaken;
de door de beheerder aangewezen tijdelijke krachten en stagiaires werkzaam bij de dienst Publiekszaken, die in verband met geheimhouding een daartoe strekkende verklaring ondertekenen;
met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in bijlage 2 genoemde binnengemeentelijke afnemers ter uitvoering van publiekrechtelijke taken.
2. De in lid 1 genoemden hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.
1. Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in bijlage 3 genoemde binnengemeentelijke afnemers systematisch en incidenteel de deze bijlage genoemde gegevens verstrekt ten behoeve van het in deze bijlage genoemde doel.
2. Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de niet in bijlage 3 genoemde binnengemeentelijke afnemers incidenteel de in bijlage 3.1 genoemde gegevens verstrekt ten behoeve van de uitvoering van de (wettelijke) taken van die binnengemeentelijke afnemer;
3. Op overige verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers en of verstrekkingen aan een externe partij, via een binnengemeentelijke afnemers, beslist de verantwoordelijke;
4. De gebruikers van de gegevens verklaren strikte geheimhouding over de ontvangen gegevens en dat zij vertrouwelijk en op verantwoorde wijze om gaan met de ter beschikking gestelde gegevens.
Tot gegevens uit de basisadministratie wordt, door alleen de in bijlage 2 onder 4 genoemde binnengemeentelijke afnemer, beperkte toegang verschaft aan de in bijlage 2.2 genoemde derden ten behoeve van de aan hen opgelegde taken. In bijlage 2.3 wordt tevens vermeld tot welke gegevens toegang wordt verschaft.
1. Met inachtneming van artikel 100, eerste en tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, op schriftelijk verzoek gegevens worden verstrekt aan natuurlijke personen en aan de in bijlage 4 genoemde rechtspersonen.
2. Gegevensverstrekking als genoemd in dit artikel vindt niet plaats indien het vermoeden bestaat dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de ingeschrevene onevenredig wordt geschaad.
1. De binnengemeentelijke afnemer, genoemd in bijlage 2 onder 4 van dit reglement verschaft enkel en alleen beperkte toegang tot de basisadministratie aan derden, genoemd is bijlage 2-2 voor de uitvoering van de Huisvestingswet en de aanpak van woonfraude.
2. Verwerking, overeenkomstig het bepaalde in artikel 9 Wbp, door de binnengemeentelijke afnemer, vindt alleen plaats na goedkeuring van de coördinator voor de gegevensbescherming, als bedoeld in artikel 7 van de Privacyverordening 2002.
De gemeente Gouda maakt nadere afspraken met de, in bijlage 2-2 van dit reglement genoemde derden die overeenkomstig artikel 8 lid 1 van dit reglement, beperkte toegang tot de basisadministratie hebben verkregen.
1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke;
2. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan;
3. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het besluit GBA.
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het beveiligingshandboek Publiekszaken.
In gevallen, de uitvoering van de verordening betreffende, waarin dit reglement niet voorziet beslist het college van burgmeester en wethouders.
De beheerder is bevoegd wijzigingen aan te brengen in de bij dit reglement behorende bijlagen 1 tot en met 4.
Het reglement, zoals vastgesteld op 13 november 2001 wordt ingetrokken
Het reglement treedt in werking op 1 juli 2009
Het reglement wordt aangehaald als “Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2009”
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders in de vergadering van 23 juni 2009.
Burgemeester en wethouders voornoemd,
, burgemeester
, secretaris
Bijlage 1: Verbanden met andere gemeentelijke registraties [Klik hier om het document te downloaden]
Bijlage 2: Binnengemeentelijke afnemers [Klik hier om het document te downloaden]
Bijlage 3: Verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers [Klik hier om het document te downloaden]
Bijlage 4: Overige verstrekkingen [Klik hier om het document te downloaden]