Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amersfoort

Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Amersfoort 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmersfoort
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Amersfoort 2010
CiteertitelBeheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Amersfoort 2010
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is vervallen van rechtswege door inwerkingtreding van de Gemeentelijke beheerregeling basisregistratie personen gemeente Amersfoort 2014.

De Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007 wordt ingetrokken na bekendmaking nieuwe regeling. Deze blijft echter van toepassing op feiten en omstandigheden die zich voor de inwerkingtreding van de Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010 hebben voorgedaan.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 14 Wet Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-08-201018-09-2014nieuwe regeling

10-08-2010

Stadsberichten 25 augustus 2010

3497998

Tekst van de regeling

Intitulé

Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Amersfoort 2010

 

 

 

Regeling

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort;

heeft artikel 14 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gelezen en

besluit vast te stellen:

Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Amersfoort 2010

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1
  • 1.

    Deze regeling verstaat onder:

    • a.

      de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, 494);

    • b.

      de verordening: de verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Amersfoort 2010;

  • c.

    de regeling: beheerregeling gemeentelijke basisadministratie gemeente Amersfoort 2010;

  • d.

    bevroren bevolkingsregister: de registers die zijn ingericht op basis van de Wet op de bevolkings- en verblijfsregisters en het besluit bevolkingsboekhouding en die ingevolge de intrekking van die Wet en dat besluit per 1 oktober 1994 niet meer worden bijgehouden;

  • e.

    GBA-audit: een driejaarlijkse controle op de integriteit van de persoonsgegevens die wordt uitgevoerd door een namens de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aangewezen auditinstelling. De audit bestaat onder andere uit een a-selecte steekproef van actuele en opgeschorte persoonslijsten, een steekproefsgewijze controle van de procesmatige deel en het privacydeel;

  • f.

    kwaliteitssteekproef: een controle op de inhoud van gegevenselementen aan de hand van de daaraan ten grondslag liggende brondocumenten en procedures, over een representatief aantal persoonslijsten;

  • g.

    foutbericht verslag: het automatisch door het systeem aangemaakte overzicht van fouten die ontdekt zijn in de over het netwerk binnenkomende berichten;

  • h.

    foutenlijst: het door het systeem aangemaakte overzicht van foutieve elementen op de persoonslijsten die zich in de gemeentelijke basisadministratie bevinden;

  • i.

    autorisatie: het binnen de GBA-applicatie toekennen van het niveau van gebruikersmogelijkheden aan een persoon of afdeling of het binnen de GBA-applicatie toekennen van het niveau van gegevensverstrekking aan afnemers en derden;

  • j.

    beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en

wethouders belast is met de dagelijkse zorg voor de basisadministratie;

k.informatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding voor de gemeentelijke basisadministratie, de ontwikkeling van kwaliteitsprocedures, beveiligingsprocedures, verstrekking- en

privacyprocedures, alsmede de coördinatie bij de uitvoering van deze procedures;

  • l.

    informatiebeveiligingsbeleid: Beleidsnota ‘Informatiebeveiliging 2007’(registratienummer 2293870);

  • m.

    gegevensbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de inhoudelijke kwaliteitszorg betreffende de gegevens verzameling, de gegevensverwerking en de informatievoorziening;

  • n.

    systeembeheer: het geheel van activiteiten gericht op het onderhouden van de technische aspecten van het toepassingsysteem;

  • o.

    applicatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op het ondersteunen van de GBA-applicatie en de waarborging van de continuïteit van de informatievoorziening;

  • p.

    privacybeheer: het geheel van activiteiten gericht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de ingeschrevenen bij het verzamelen en verwerken van gegevens en de informatievoorziening;

  • q.

    gegevensverwerking: het ontlenen van gegevens aan documenten en deze op een voorgeschreven wijze opnemen in de GBA-applicatie.

  • r.

    regiepartners: organisaties die gemeentelijke taken uitvoeren aan wie op verzoek, op dezelfde voet als binnengemeentelijke afnemers, gegevens uit de gemeentelijke basisadministratie kunnen worden verstrekt.

Artikel 2

Op deze beheerregeling zijn eveneens de begripsbepalingen uit artikel 1 van de wet en artikel 1 van de Wet bescherming persoonsgegevens van toepassing.

Artikel 3

Deze regeling is van overeenkomstige toepassing op de GBA-V voor wat betreft de beheerstaak van de autorisaties.

Artikel 4
  • 1.

    Het afdelingshoofd Burgerzaken is beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en in die hoedanigheid informatiebeheerder en privacybeheerder.

  • 2.

    Hij kan een of meer personen binnen zijn afdeling geheel of gedeeltelijk machtigen om de operationele taken van informatiebeheer en privacybeheer uit te voeren.

    • Artikel 5

    • 1.

      Het college van burgemeester en wethouders wijzen een functionaris aan die wordt belast met het

    beveiligingsbeheer.

    • 2.

      Het afdelingshoofd Burgerzaken wijst functionarissen aan die worden belast met:

    • ·

      gegevensbeheer;

    • ·

      applicatiebeheer;

    • ·

      kwaliteitsbeheer;

    • ·

      gegevensverwerking;

    • ·

      het afnemen van de in artikel 36, lid 2, onder sub e, van de wet bedoelde verklaring.

    Deze aanwijzingen zijn nader uitgewerkt in bijlage 1 van deze regeling.

    3.Het afdelingshoofd ICT wijst de functionaris aan die wordt belast met systeembeheer.

    HOOFDSTUK 2 INFORMATIEBEHEER

    Artikel 6

    De informatiebeheerder voorziet in:

    • a.

      een jaarlijkse planning van de beheeractiviteiten;

    • b.

      een jaarlijkse rapportage aan het college van burgemeester en wethouders over de bij a. bedoelde

    planning, waarbij tevens inzicht wordt gegeven in de kengetallen van de bijhoudings- en

    beheerprocedures;

    c.een jaarlijkse rapportage over de resultaten die voortvloeien uit de in artikel 14 van de wet bedoelde

    kwaliteitssteekproef;

    • d.

      administratieve beheerprocedures, voor zover hier niet door of bij de Wet in is voorzien;

    • e.

      periodiek overleg tussen hem en de beheerders zoals genoemd in artikel 5;

    • f.

      halfjaarlijks overleg tussen hem en de systeembeheerder;

    • g.

      richtlijnen voor de bijhouding van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

    • h.

      melding van inbreuken op de beveiliging zoals vermeld in het informatiebeveiligingsbeleid.

    • Artikel 7

    De informatiebeheerder adviseert het college van burgemeester en wethouders over de navolgende aspecten:

    • a.

      persoonsinformatievoorziening;

    • b.

      informatiebeveiliging;

    • c.

      privacy;

    • d.

      gegevenskwaliteit;

    • e.

      personeelsaangelegenheden.

    Artikel 8

    De informatiebeheerder beslist:

    • a.

      over de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van de GBA-applicatie;

    • b.

      op incidentele verzoeken van binnengemeentelijke afnemers tot rechtstreekse toegang tot de

    basisadministratie persoonsgegevens;

    c.op overige verzoeken van binnengemeentelijke afnemers en derden tot het verkrijgen van

    gegevens uit de gemeentelijke basisadministratie;

    d.over het toekennen van autorisaties.

    Artikel 9

    De informatiebeheerder ziet er op toe dat:

    • a.

      de in deze regeling opgenomen bepalingen worden nageleefd;

    • b.

      de behandeling en afhandeling van verzoeken om gegevensverstrekking uit de gemeentelijke

    basisadministratie persoonsgegevens geschiedt volgens de bepalingen uit de wet en de

    verordening;

    c.de bij of krachtens de wet opgelegde verplichtingen ten aanzien van inrichting en bijhouding,

    alsmede de beveiliging van de GBA worden nageleefd;

    • d.

      dat alle in artikel 5 van deze regeling genoemde functionarissen op de hoogte zijn van de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van de GBA-applicatie en van de gevolgen van deze installatie;

    • e.

      de beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit de wet en het informatiebeveiligingsbeleid worden nageleefd;

    • f.

      onderzoek plaatsvindt naar inbreuken op het informatiebeveiligingsbeleid en neemt zodanig maatregelen om herhaling te voorkomen.

    Artikel 10

    De informatiebeheerder, of een door hem aan te wijzen functionaris als bedoeld in artikel 5 van deze regeling, neemt deel aan buitengemeentelijk overleg inzake onderwerpen die het beheer van de GBA aangaan.

    HOOFDSTUK 3 GEGEVENSBEHEER (GEGEVENS EN PRIVACY)

    Artikel 11

    De gegevensbeheerder GBA (gegevens en privacy) is verantwoordelijk voor:

    a.de juistheid, actualiteit en betrouwbaarheid van de gegevens die opgenomen zijn of worden in de

    GBA;

    b.het beheer van documentatie op het gebied van de wet en overige regelgeving op het gebied van

    de GBA;

    c.de communicatie met de afnemers en andere houders van gemeentelijke basisadministraties over gegevensverwerking.

    Artikel 12

    De gegevensbeheerder GBA (gegevens en privacy) is bevoegd, in overleg met de applicatiebeheerder, gelet op de in artikel 11 van deze regeling neergelegde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven inzake de opname en bijhouding van gegevens in de GBA.

    HOOFDSTUK 4 KWALITEITSBEHEER

    Artikel 13

    De kwaliteitsbeheerder is verantwoordelijk voor:

    • a.

      het bewaken van het onderhoud van de procesbeschrijvingen;

    • b.

      het uitvoeren van structurele en ad-hoc kwaliteitscontroles in de GBA;

    • c.

      het rapporteren aan het management van de afdeling over de prestaties van het

    kwaliteitsmanagementsysteem en geeft daarbij aan waar het systeem verbetering behoeft;

    d.het beheer van documentatie op het gebied van de wet en overige regelgeving op het gebied van

    de GBA.

    Artikel 14

    De kwaliteitsbeheerder is bevoegd in, overleg met de applicatiebeheerder, gelet op de in artikel 13 van deze regeling neergelegde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven inzake de opname en bijhouding van gegevens in de GBA.

    Artikel 15

    • 1.

      De kwaliteitsbeheerder voorziet in een doorlopende kwaliteitssteekproef en de uitvoering van de daarmee samenhangende verbetermaatregelen gericht op het welslagen van de GBA-audit.

    • 2.

      De adviseur bedrijfsvoering van de sector DIA voert jaarlijks een interne GBA-audit uit en rapporteert hierover aan de informatiebeheerder.

    HOOFDSTUK 5 SYSTEEMBEHEER

    Artikel 16

    De systeembeheerder is verantwoordelijk voor de continuïteit en het technisch onderhoud van het

    computersysteem waarop de GBA-applicatie is geïnstalleerd.

    Artikel 17

    De systeembeheerder voorziet in:

    • a.

      de fysieke beveiliging van de GBA-applicatie;

    • b.

      een dagelijkse back-up die wordt ondergebracht in een daartoe uitgeruste en beveiligde ruimte op

    een andere locatie dan de ruimte waarin de GBA-applicatie is opgesteld;

    • c.

      de technische installatie van gewijzigde of nieuwe versies van de GBA-applicatie;

    • d.

      de beschikbaarheid van de GBA-applicatie overeenkomstig hetgeen daarover intern en met derden

    is overeengekomen;

    • e.

      uitwijkvoorzieningen;

    • f.

      het transport, de veilige opslag van verwijderde gegevensdragers en deugdelijke periodieke

    vernietiging daarvan;

    g.de logging in de GBA-applicatie.

    Artikel 18

    De systeembeheerder is bevoegd:

    a.direct maatregelen te treffen als de continuïteit van de GBA-applicatie of de daarin opgeslagen informatie acuut in het geding is. Hij is verplicht achteraf ter zake te rapporteren aan de

    informatiebeheerder;

    • b.

      aanwijzingen te geven over:

    • ·

      beheer van applicaties;

    • ·

      beheer van bestanden;

    • ·

      reconstructiemaatregelen.

    Artikel 19

    De systeembeheerder neemt deel aan het in artikel 6, onder f van de regeling genoemde overleg.

    HOOFDSTUK 6 APPLICATIEBEHEER

    Artikel 20

    De applicatiebeheerder voorziet in:

    • a.

      een planning van periodieke gegevensverstrekking die op basis van het autorisatiebesluit van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wordt gedaan;

    • b.

      de communicatie bij storingen in hard- en software;

    • c.

      een logboek waarin bijzondere gebeurtenissen worden bijgehouden;

    • d.

      doorvoeren van autorisatie (niveaus);

    • e.

      toekenning van rechtstreekse toegang tot de GBA van hiertoe bevoegde binnengemeentelijke

    afnemers of regiepartners vindt plaats na instructie en beoordeling van de privacybeheerder zoals bedoel in artikel 27 onder c van de regeling;

    • f.

      de bijhouding van een verzameling van de autorisaties, die overeenkomstig artikel 8 van de regeling door de informatiebeheerder zijn toegekend;

    • g.

      het testen en evalueren van nieuwe versies van de GBA-applicatie, alsmede het testen en evalueren van nieuwe apparatuur;

    • h.

      de beoordeling van de gevolgen van de installatie van nieuwe en of gewijzigde versies van de GBA-

    applicatie met de gegevensbeheerder (gegevens en privacy) en de kwaliteitsbeheerder;

    i.de bijhouding en evaluatie van een verzameling van alle problemen en klachten, die bij het gebruik

    van de GBA-applicatie ontstaan en tracht eventueel door inschakeling van de systeembeheerder,

    een derde of de leverancier, voor een oplossing te zorgen;

    • j.

      de voorlichting aan alle in artikel 5 van de regeling genoemde functionarissen met betrekking tot de gevolgen van een nieuwe of gewijzigde versie van de GBA-applicatie;

    • k.

      de coördinatie van de werkzaamheden in geval van uitwijk in overleg met de systeembeheerder;

    • l.

      de vormgeving en inhoud van documenten, die rechtstreeks aan de GBA worden ontleend met de

    gegevensbeheerder (gegevens en privacy) en/of daartoe aangewezen functionarissen;

    • m.

      de afhandeling van verzoeken omtrent managementgegevens;

    • n.

      een zo spoedig mogelijke oplossing in geval van storingen binnen de GBA-applicatie, zonodig door

    inschakeling van een derde;

    o.maatregelen om de gevolgen van verkeerd ingevoerde systematische verstrekkingen ongedaan te

    maken;

    p.melding van inbreuken op de informatiebeveiliging aan de informatiebeheerder.

    Artikel 21

    De applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor:

    • a.

      de ondersteuning bij het gebruik van de GBA-applicatie;

    • b.

      het tijdig opschonen van de relevante bestanden in de database;

    • c.

      de technische afhandeling van de periodieke gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van

    een autorisatiebesluit van de minister van Binnenlandse Zaken Koninkrijksrelaties, alsmede de

    systematische gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van de bijlage A en B van de verordening;

    • d.

      het beheer van de tabellen van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

    • e.

      het beheer van de gebruikersdocumentatie.

    Artikel 22

    De applicatiebeheerder is bevoegd:

    a.gegevensverwerkers en het personeel van externe afdelingen/diensten die direct toegang hebben

    tot de GBA aanwijzingen te geven over het gebruik van de GBA-applicatie;

    b.over het gebruik van de GBA gedragsregels op te stellen.

    Artikel 23

    De procedure Uitwijk is geregeld in het Continuïteitsplan van 8 april 2009.

    Artikel 24

    De applicatiebeheerder ziet erop toe dat de voorgeschreven procedures uit het informatiebeveiligingsbeleid, zijnde de Beleidsnota ‘Informatiebeveiliging 2007’(registratienummer 2293870), worden nageleefd.

    Artikel 25

    De applicatiebeheerder neemt deel aan:

    a) het overleg genoemd in artikel 6, onder e van de regeling;

    b) het externe gebruikersoverleg.

    HOOFDSTUK 7 PRIVACYBEHEER

    Artikel 26

    De privacybeheerder is verantwoordelijk voor:

    a.de inhoudelijke afhandeling van de periodieke gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van

    een autorisatiebesluit van de minister van Binnenlandse Zaken Koninkrijksrelaties, alsmede de

    systematische gegevensverstrekking die plaatsvindt op grond van de verordening;

    b.het dagelijkse toezicht op de naleving van de privacyvoorschriften die voortvloeien uit de Wet GBA

    en de Wet bescherming persoonsgegevens voor wat betreft de GBA van Amersfoort en de GBA-V.

    Artikel 27

    De privacybeheerder voorziet in:

    • a.

      de afhandeling van de verzoeken om inzage overeenkomstig artikel 79 van de wet (inzage);

    • b.

      de behandeling van alle verzoeken om geheimhouding die op basis van artikel 102 lid 1a van de wet ingediend worden en doet eventueel de privacytoets van art. 102 lid 2 van de wet;

    • c.

      afhandeling verzoeken om inzage in verstrekkingen aan afnemers en derden;

    • d.

      geheimhouding en de doorbreking daarvan in geval van verplichte derde (art. 98 van de wet);

    • e.

      inzagerecht, overzicht aan wie afgelopen jaar gegevens zijn verstrekt en na correctie van

    gegevens afnemers en derden in kennis stellen;

    f.jaarlijkse publicatie in huis-aan-huis blad of internetsite van de gemeente over het recht op

    geheimhouding en het inzagerecht;

    g.instructie voordat verzoeken van rechtstreekse toegang van binnengemeentelijke afnemers door

    de applicatiebeheerder zijn toegekend.

    Artikel 28

    De privacybeheerder is bevoegd:

    • a.

      op grond van het in artikel 26 onder b van de regeling genoemde toezicht, aan alle gebruikers van de GBA-applicatie aanwijzingen te geven;

    • b.

      ongevraagd advies uit te brengen aan de medewerkers over alle procedures en producten die betrekking hebben op de GBA, waarbij de persoonlijke levenssfeer in het geding is.

    Artikel 29

    De privacybeheerder wordt door de afdeling Juridische zaken geïnformeerd over alle

    bezwaarschriften- en beroepsprocedures die voortvloeien uit genomen beslissingen op grond van de wet en daarbij behorende regelingen en de wet bescherming persoonsgegevens voor zover hierbij privacyaspecten aan de orde zijn.

    HOOFDSTUK 8 SPECIALISTISCHE WERKZAAMHEDEN GBA

    Artikel 30

    De kwaliteitsbeheerder is verantwoordelijk voor:

    • a.

      het (laten) verwerken van complexe mutaties en correcties met betrekking tot de GBA;

    • b.

      het uitzetten van richtlijnen met betrekking tot het actualiseren en het (laten) corrigeren

    van persoonsgegevens.

    Artikel 31

    De kwaliteitsbeheerder is verantwoordelijk voor het (laten) uitvoeren:

    • a.

      van wijzigingsverzoeken als bedoeld in artikel 81, 82 en 83 van de wet;

    • b.

      het (laten) doen van controlewerkzaamheden ter waarborging van de kwaliteit van de GBA.

    Artikel 32

    De kwaliteitsbeheerder is bevoegd om in overleg met de gegevensbeheerder aanwijzingen te geven inzake de opname en bijhouding van gegevens in de GBA.

    HOOFDSTUK 9 GEGEVENSVERWERKING

    Artikel 33

    De gegevensverwerkers voorzien in:

    • a.

      het verwerken van de gegevens overeenkomstig de voorgeschreven wijze die voortvloeit uit de wet, het Logisch Ontwerp en de handleiding uitvoeringsprocedures, voor zover daartoe door de applicatiebeheerder geautoriseerd;

    • b.

      het verzamelen van de daarvoor bestemde gegevens;

    • c.

      de archivering van de brondocumenten op grond waarvan de gegevens zijn verwerkt;

    • d.

      de behandeling van mutaties;

    • e.

      de behandeling van het netwerkverkeer, behalve de periodieke gegevensverstrekking;

    • f.

      de behandeling van de foutverslagen, voortvloeiend uit de inkomende netwerkberichten;

    • g.

      de toetsing van de waarde die aan overgelegde brondocumenten kan worden toegekend

    aan de hand van artikel 36 van de wet en ziet erop toe dat geen gegevens worden

    verwerkt uit documenten waaraan bij of krachtens de wet geen ontleningstatus is gegeven;

    • h.

      de dagelijkse controle van in het systeem aangebrachte actualiseringen;

    • i.

      de kennisgeving aan de in de GBA geregistreerde voor wat betreft de verwerking van:

    • ·

      wijziging van het naamgebruik;

    • ·

      wijziging van de code geheimhouding;

    • ·

      intergemeentelijke adreswijziging.

    • j.

      de toezending van de complete persoonslijst aan de geregistreerde ingeval van een:

    • ·

      1e inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

    • ·

      een hervestiging uit het buitenland;

    • k.

      de toezending van een informatiefolder over de hoofdlijnen van de GBA, zoals bedoeld in artikel

    78, derde lid van de wet;

    HOOFDSTUK 10 BEVEILIGINGSBEHEER

    Artikel 34

    De beveiligingsbeheerder is verantwoordelijk voor het beheer van het informatiebeveiligingsbeleid.

    Artikel 35

    De beveiligingsbeheerder is bevoegd om medewerkers van de afdeling Burgerzaken adviezen te geven ten aanzien van beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de Wet en het informatiebeveiligingsbeleid .

    Artikel 36

    De beveiligingsbeheerder ziet er op toe dat:

    • a.

      beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit de wet en het informatiebeveiligingsbeleid worden nageleefd;

    • b.

      de in deze regeling opgenomen bepalingen inzake beveiliging worden nageleefd.

    Artikel 37

    De beveiligingsbeheerder voorziet in een jaarlijks verslag aan de informatiebeheerder over de activiteiten inzake het beveiligingsbeheer.

    HOOFDSTUK 11 SLOTBEPALINGEN

    Artikel 38

    De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden naast de GBA tevens voor het bevroren

    bevolkingsregister en de in de GBA aangehaakte gegevens die onder de werkingssfeer van de Wet

    Bescherming Persoonsgegevens vallen.

    Artikel 39

    • 1.

      Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

    • 2.

      De Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007 wordt ingetrokken.

    Artikel 40

    Deze regeling heet Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Amersfoort 2010.

    Vastgesteld in de vergadering het college van burgemeester en wethouders van 10 augustus 2010 .

     

    de secretaris,

    de voorzitter,

    PUBLICATIEDATUM: 25 augustus 2010

     

     

    Bijlage 1 aanwijzing van beheerfunctionarissen

    Binnen de gemeente Amersfoort zijn binnen het kader van de informatiebeveiliging de volgende personen

    aangewezen:

    Leden overleggroep Informatiebeveiliging GBA:

    De heer J. Weijman, afdelingshoofd Burgerzaken.

    De heer G.W. Vreeman, afdelingshoofd ICT.

    De heer R.M.H.A.A. Kolkert, applicatiebeheerder.

    De heer H. Vonk, teamleider Infrastructuurbeheer.

    De heer J. Kleinvelderman, adviseur I&A.

    Mevrouw C.M. de Groot-van Son, kwaliteitsbeheerder.

    De heer S.L.B.J. Jongerius, gegevensbeheerder GBA (gegevens en privacy).

    Mevrouw I.B. Schmidt, adviseur bedrijfsvoering.

    De heer H.R. van Kooij, beleidsadviseur informatisering.

    De heer J.C. Bos, beveiligingsfunctionaris reisdocumenten/rijbewijzen.

    Mevrouw A. Baars, afdelingshoofd facilitaire zaken.

    Mevrouw S. Veenstra P&O adviseur.

    Leden uitwijkteam:

    Conform calamiteitenplan

    Gemeentesecretaris:

    De heer H Huitink

    Het afdelingshoofd Burgerzaken:

    De heer J. Weijman plaatsvervanger: <conform mandaatregister>

    Kwaliteitsbeheerder GBA:

    Mevrouw C.M. de Groot-van Son plaatsvervanger: de heer S.L.B.J. Jongerius

    Gegevensbeheerder GBA (gegevens en privacy):

    De heer S.L.B.J. Jongerius plaatsvervanger: mevrouw C.M. de Groot-van Son

    Adviseur bedrijfsvoering DIA:

    Mevrouw I.B. Schmidt

    Directeur sector DIA:

    De heer R.A.M. van der Spank plaatsvervanger: MT-DIA lid

    Afdelingshoofd ICT:

    De heer G.W. Vreeman plaatsvervanger: de heer H. Heida

    I&A adviseur

    De heer J. Kleinvelderman plaatsvervanger: mevrouw M. van Dongen

    De applicatiebeheerder GBA:

    De heer R.M.H.A.A. Kolkert plaatsvervanger: de heer M. Parmentier

    De systeembeheerder:

    De heer F.J.J. Beeris

    De beveiligingsbeheerder:

    De heer H.R. van Kooij

    Applicatiebeheerder kassaysteem:

    De heer R.M.H.A.A. Kolkert plaatsvervanger: de heer M. Parmentier

    Beveiligingsfunctionaris reisdocumenten:

    De heer J.C. Bos

    Beveiligingsfunctionaris rijbewijzen:

    De heer J.C. Bos

    Interne uitwijkcoördinator:

    De heer G.W. Vreeman plaatsvervanger: de heer H. Heida

    Verzekeringsbeheerder:

    De heer J.J. Weijer

    TOELICHTING OP BEHEERREGELING GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS GEMEENTE AMERSFOORT 2010

    In oktober 1994 is de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens ingevoerd in

    Nederland. Bij de invoering moesten gemeentebesturen een aantal zaken regelen. Te noemen zijn:

    • -

      het op orde brengen van de gegevenskwaliteit van bevolkingsbestanden;

    • -

      het vaststellen van een privacyreglement en;

    • -

      daar waar nodig de afdeling Burgerzaken structureren naar een afdeling toegespitst op

    elektronische gegevensverwerking in plaats van handmatige verwerking van gegevens op kaarten.

    Naast deze activiteiten zijn gemeentebesturen verplicht op grond van artikel 14 Wet GBA, een

    beheerregeling te hebben voor de dagelijkse bijhouding van de GBA. Deze regeling is een formalisering

    van de dagelijkse beheerpraktijk van de GBA.

    Het zogenoemde "Logisch Ontwerp" van de GBA geeft een aantal minimum vereisten aan waaraan zo'n beheerregeling moet voldoen. De regeling moet in ieder geval voorzien in de invulling van de volgende activiteiten:

    • -

      informatiebeheer;

    • -

      gegevensbeheer;

    • -

      kwaliteitsbeheerder;

    • -

      systeembeheer;

    • -

      applicatiebeheer;

    • -

      privacybeheer en;

    • -

      gegevensverwerking.

    In bijlage 1 zijn de functionarissen opgenomen die verantwoordelijk zijn voor bovengenoemde beheersactiviteiten.