Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amersfoort

REGLEMENT VAN DE ADVIESCOMMISSIE TOEKOMSTFONDS DUURZAME ONTWIKKELING VAN DE GEMEENTE AMERSFOORT

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmersfoort
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingREGLEMENT VAN DE ADVIESCOMMISSIE TOEKOMSTFONDS DUURZAME ONTWIKKELING VAN DE GEMEENTE AMERSFOORT
CiteertitelReglement van de Adviescommissie Toekomstfonds Duurzame Ontwikkeling
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Artikel 12 bevat een hardheidsclausule.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-02-2016nieuwe regeling

26-01-2016

Elektronisch Gemeenteblad, 03-02-2016

5139308

Tekst van de regeling

Intitulé

REGLEMENT VAN DE ADVIESCOMMISSIE TOEKOMSTFONDS DUURZAME ONTWIKKELING VAN DE GEMEENTE AMERSFOORT

Burgemeester en wethouders van gemeente Amersfoort,

 

besluit vast te stellen het volgende reglement:

 

REGLEMENT VAN DE ADVIESCOMMISSIE TOEKOMSTFONDS DUURZAME ONTWIKKELING VAN DE GEMEENTE AMERSFOORT

Artikel 1: Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    aanvraag: ingediend verzoek tot cofinanciering voor projecten met een aantoonbare bijdrage aan de duurzame ontwikkeling van gemeente Amersfoort, zoals bedoeld in de Subsidieregeling Toekomstfonds Duurzame Ontwikkeling.

  • b.

    adviescommissie: de Adviescommissie Toekomstfonds Duurzame Ontwikkeling, een door het college ingestelde externe en onafhankelijke adviesgroep ter advisering van het college.

  • c.

    college: het college van burgemeester en wethouders van gemeente Amersfoort.

  • d.

    duurzame ontwikkeling: werken aan een economie waarin groei, versterking van de concurrentiekracht en een toename van de werkgelegenheid gecombineerd worden met een beter beheer van ruimte, natuur en een vermindering van de milieudruk. Door een integrale benadering vindt geen afwenteling plaats in de tijd (de rekening wordt niet betaald door generaties na ons) of in ruimte (ontwikkeling hier gaat niet ten koste van mensen elders).

  • e.

    subsidieregeling: Subsidieregeling Toekomstfonds Duurzame Ontwikkeling

Artikel 2: Taak

De adviescommissie adviseert het college over het verstrekken van subsidie, zoals bedoeld in de subsidieregeling. De adviescommissie beoordeelt aanvragen aan de hand van de in de subsidieregeling en onderliggende wet- en regelgeving genoemde beoordelingscriteria, vereisten en verplichtingen.

Artikel 3: Samenstelling van de adviescommissiecommissie

  • 1.

    De adviescommissie bestaat uit minimaal drie externe leden. De leden worden door het college benoemd.

  • 2.

    De leden hebben expertise op het vlak van duurzame ontwikkeling en ondernemen.

  • 3.

    De leden opereren onafhankelijk en adviseren het college los van eigen belangen initiatieven of ondernemingen in Amersfoort.

Artikel 4: Zittingsperiode

  • 1.

    De leden van de adviescommissie worden voor 4 jaar benoemd door het college en zijn eenmaal herkiesbaar. In het belang van de continuïteit van de adviescommissie voorziet een aftreedrooster in een gespreide komst en gespreid vertrek van leden.

  • 2.

    In een vacature wordt zo spoedig mogelijk voorzien, zo mogelijk op voordracht van de adviescommissie.

  • 3.

    De leden blijven hun functie vervullen totdat hun opvolgers zijn benoemd.

  • 4.

    Een lid van de adviescommissie kan tussentijds het lidmaatschap opzeggen. Het vertrekkende lid dient minimaal twee maanden voor vertrek het college hiervan schriftelijk op de hoogte te stellen.

  • 5.

    Het college kan van een lid het lidmaatschap opzeggen indien deze door handelen of nalaten afbreuk doet aan het (vertrouwen in het) functioneren van de adviescommissie.

Artikel 5: De voorzitter en secretaris

  • 1.

    De adviescommissie kiest uit zijn midden een voorzitter.

  • 2.

    De voorzitter is belast met de leiding van de vergaderingen van de adviescommissie en het vertegenwoordigen van de adviescommissie.

  • 3.

    De adviescommissie heeft een ambtelijk secretaris.

  • 4.

    De ambtelijk secretaris ondersteunt de adviescommissie bij de werkzaamheden die nodig zijn voor het gehele proces van goede en tijdige advisering.

Artikel 6: Frequentie van vergaderen

  • 1.

    De adviescommissie vergadert op verzoek van het college in beginsel twee keer per jaar, of zo vaak als het college dat nodig vindt.

  • 2.

    De ambtelijk secretaris draagt er zorg voor dat de uitnodiging, spoedeisende gevallen uitgezonderd, tenminste drie weken voor de vergadering aan de leden wordt gestuurd.

  • 3.

    De stukken die nodig zijn voor de advisering van de aanvragen worden tenminste één week voor de vergadering aan de leden verstuurd.

Artikel 7: Quorum

  • 1.

    Het minimum aantal leden dat nodig is voor de totstandkoming van rechtsgeldige adviezen is bepaald op 3 leden.

  • 2.

    Indien leden zijn verhinderd doen zij daarvan tijdig mededeling aan de ambtelijk secretaris. Als tijdig wordt beschouwd uiterlijk tien werkdagen voor het tijdstip van de vergadering.

Artikel 8: Waarborg onpartijdigheid

  • 1.

    De leden van de adviescommissie gaan vertrouwelijk om met de inhoud van de stukken en met de inhoud van de beraadslaging ter vergadering.

  • 4.

    De in de adviescommissie zittende leden hebben geen persoonlijk belang bij de beoordeling en de vaststelling van de rangorde en zij en/of hun organisatie komen niet in aanmerking voor een subsidie op grond van deze regeling.

Artikel 9: Financiën

De leden van de adviescommissie krijgen een onkostenvergoeding voor hun werkzaamheden, waaronder de voorbereiding van en deelname aan vergaderingen, het beoordelen van aanvragen en het opstellen van het advies aan het college. Voor de werkzaamheden ontvangen de leden een onkostenvergoeding. In het geval van de behandeling van 1 t/m 5 aanvragen per subsidieronde ontvangt een lid van de adviescommissie een vaste onkostenvergoeding van €500,- inclusief BTW. Bij behandeling van 6 t/m 10 aanvragen per subsidieronde ontvangt een lid van de adviescommissie een vaste onkostenvergoeding van €1000,- inclusief BTW. En in het geval van de behandeling van 11 aanvragen of meer per subsidieronde ontvangt een lid van de adviescommissie een vaste onkostenvergoeding van €1500,- inclusief BTW. Er is hiervoor aansluiting gezocht bij de richtlijnen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Artikel 10: Wijziging of intrekken van het reglement

De adviescommissie kan een verzoek tot wijziging of intrekking van dit reglement indienen bij het college. In de overige gevallen wordt dit reglement niet eerder gewijzigd dan na overleg met de adviescommissie. Een besluit tot intrekking van dit reglement kan niet eerder worden genomen dan na overleg met de adviescommissie.

Artikel 11: Opheffing Adviescommissie

Op het moment dat de Subsidieregeling buiten werking treedt,wordt deze adviescommissie automatisch, per dezelfde datum, als opgeheven beschouwd.

Artikel 12: Hardheidsclausule

In alle zaken de adviescommissie betreffende, waarin dit reglement niet voorziet, neemt het college een besluit, nadat het college de adviescommissie gehoord heeft.

Artikel 13: Citeertitel

Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement van de Adviescommissie Toekomstfonds Duurzame Ontwikkeling.

Vastgesteld in de vergadering van 26 januari 2016.

De secretaris, De burgemeester,