Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rhenen

Piketregeling Crisisbeheersing gemeente Rhenen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRhenen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingPiketregeling Crisisbeheersing gemeente Rhenen
CiteertitelPiketregelng Crisisbeheersing gemeente Rhenen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpGeen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Alle overige gemeentelijke piketregelingen ten behoeve van crisisbeheersing en rampenbestrijding worden ingetrokken.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Artikel 3:3A CAR-UWO
  2. Handboek Bevolkingszorg - Gemeentelije Crisisbeheersing 2.0

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-03-201501-05-2014Nieuwe regeling

13-01-2015

Gemeenteblad 18731 (2015)

bis 15/7

Tekst van de regeling

Intitulé

Piketregeling Crisisbeheersing gemeente Rhenen

Burgemeester en wethouders van de gemeente Rhenen;

 

gelet op artikel 3:3A CAR-UWO;

 

gelet op het Handboek Bevolkingszorg – Gemeentelijke Crisisbeheersing 2.0, zoals vastgesteld door de Veiligheidsregio Utrecht;

 

gelet op de instemming van het georganiseerd overleg d.d. 26 februari 2015;

 

besluit:

 

vast te stellen de:

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling en de daarop berustende bepalingen en besluiten wordt verstaan onder:

Ambtenaar: De medewerker die door het College van Burgemeester en Wethouders is aangesteld, waarop de verplichting rust zich ter beschikking te houden voor inzet bij rampenbestrijding en crisismanagement voor de gemeente Rhenen, voor een andere gemeente in Nederland of voor de Veiligheidsregio Utrecht.

Incident: Een verstoring van de openbare orde en veiligheid of een (dreigende) ramp of zwaar ongeval als bedoeld in de Wet Rampen en Zware Ongevallen en waarvoor bij de bestrijding ervan personeel en/of materieel van de gemeentelijke organisatie dan wel van de operationele diensten nodig is.

Getroffen gemeente: De gemeente op wier grondgebied het incident zich voordoet.

Dienstverlenende gemeente: De gemeente die de medewerker beschikbaar stelt ten behoeve van de getroffen gemeente.

Piketdienst:Het bereikbaar en beschikbaar zijn voor werkzaamheden ten behoeve van de rampenbestrijding en crisismanagement.

Piketdienstperiode:Een aaneengesloten periode van één week, waarbij de ambtenaar met hard piket verplicht is bereikbaar en beschikbaar te zijn om na oproep zo spoedig mogelijk de werkzaamheden te verrichten die behoren bij de functie.

Piketvorm:De vorm van het piket, zijnde hard piket of zacht piket.

Hard piket :Piketsoort waarbij de ambtenaar verplicht is bereikbaar en beschikbaar te zijn voor werkzaamheden ten behoeve van de rampenbestrijding en crisismanagement. Wanneer de ambtenaar daartoe opgeroepen wordt, moet hij tot inzet overgaan binnen de vastgestelde opkomsttijd.

Zacht piket:Piketsoort waarbij de ambtenaar niet verplicht is bereikbaar en beschikbaar te zijn voor werkzaamheden ten behoeve van de rampenbestrijding en crisismanagement (kanspiket). Wanneer de ambtenaar wel bereikt wordt, kan deze om eigen moverende redenen afzien van inzet.

Artikel 2 Aanwijzing piketmedewerkers

  • 1.

    De gemeentesecretaris wijst de ambtenaren aan die zijn belast met een of meerdere functies binnen de gemeentelijke, intergemeentelijke of regionale crisisbeheersing. De gemeentesecretaris bepaalt daarbij de piketvorm en, bij hard piket, de bijbehorende piketvergoeding, zoals bedoeld in artikel 5 van deze regeling.

  • 2.

    Aanwijzing geschiedt uitsluitend indien de ambtenaar voldoet aan de voor deze functie noodzakelijke en door de respectievelijke colleges van de deelnemende gemeenten vastgestelde functionele eisen en persoonlijke competenties.

  • 3.

    De aangewezen ambtenaar is verplicht deel te nemen aan de piketdienst.

  • 4.

    De gemeentesecretaris kan, indien hiervoor gegronde redenen aanwezig zijn, een ambtenaar ontheffen van de verplichting tot deelneming aan de piketdiensten.

Artikel 3 Piketdienstperiode

  • 1.

    Bij iedere piketfunctie geldt de specifieke piketdienstperiode, zoals deze in de functiebeschrijving is vastgesteld.

  • 2.

    Indien voor een gemeentelijk piket geen piketdienstperiode is vastgesteld, geldt een algemene piketdienstperiode van één week, beginnend op maandag 12:00 tot de daarop volgende maandag 12:00 en loopt op werkdagen vanaf 17.00 uur tot 09.00uur en in het weekend en op feestdagen de hele dag.

  • 3.

    Voor intergemeentelijke of regionale piketfuncties wordt de piketdienstperiode vastgesteld in overleg met de andere deelnemende gemeenten dan wel de Veiligheidsregio Utrecht.

Artikel 4 Opkomstplicht hard piket

  • 1.

    Van de ambtenaar wordt verlangd, dat hij of zij na alarmering direct met de werkzaamheden start en binnen de bij dit functietype vastgestelde opkomsttijd na alarmering op de plaats waar de werkzaamheden verricht dienen te worden c.q. incident aanwezig kan zijn. Indien bij een functietype geen opkomsttijd is vastgesteld, bedraagt deze 90 minuten.

  • 2.

    De ambtenaar draagt een mobiele telefoon bij zich, waarop hij gealarmeerd kan worden.

     

De gemeentesecretaris kan bepalen dat de ambtenaar ook een tablet-pc bij zich moet dragen.

3.Lid 1 en 2 van dit artikel zijn niet van toepassing op een ambtenaar met zacht piket.

Artikel 5 Financiële vergoedingvoor beschikbaarheid en bereikbaarheid

  • 1.

    De ambtenaar op wie een zacht piket rust, heeft geen aanspraak op een vergoeding op basis van dit artikel. Op deze ambtenaar kan wel een andere (consignatie-) regeling uit de dagelijkse organisatie van toepassing zijn.

  • 2.

    De ambtenaar op wie een hard piket rust, ontvangt een vergoeding op basis van dit artikel voor het bereikbaar en beschikbaar zijn. De vergoeding wordt in geld gegeven.

  • 3.

    Per piketdag, die op een reguliere werkdagen valt, worden 16 uren vergoed. Per piketdag, die op een zaterdag, zondag, nieuwjaarsdag, tweede paasdag, Hemelvaartsdag, tweede pinksterdag, de beide kerstdagen, de dag waarop de verjaardag van de koning wordt gevierd en iedere andere dag die daarboven door het college als vrije dag wordt aangewezen, worden 24 uren vergoed.

  • 4.

    De vergoeding bedraagt 16% van het 1/156 gedeelte van het salaris van de aangewezen salarisschaal voor elk uur, waarin de ambtenaar zich ter beschikking moet houden, voor zover deze uren vielen op zondag, nieuwjaarsdag, tweede paasdag, Hemelvaartsdag, tweede pinksterdag, de beide kerstdagen, de dag waarop de verjaardag van de koning wordt gevierd en iedere andere dag die daarboven door het college wordt aangewezen en 10% van dat salarisgedeelte voor elk uur, waarin hij zich ter beschikking moest houden, indien deze uren vielen op andere dagen.

  • 5.

    Voor een functie, waarbij een opkomstplicht geldt met een lage opkomsttijd en/of met een verhoogde kans op alarmering en/of langdurige inzet tijdens een crisis, bedraagt de salarisschaal, zoals bedoeld in lid 4 van dit artikel, schaal 10 regel 11. Deze functie wordt aangeduid met “hard piket type 1”.

  • 6.

    Voor overige functies, waarbij een opkomstplicht geldt, bedraagt de salarisschaal, zoals bedoeld in lid 4 van dit artikel, schaal 10 regel 1. Deze functie wordt aangeduid met “hard piket type 2”.

  • 7.

    De gemeentesecretaris bepaalt per type functie binnen de gemeentelijke, intergemeentelijke of regionale crisisbeheersing of er sprake is van “hard piket type 1”, van “hard piket type 2” of van “zacht piket”.

  • 8.

    Indien de ambtenaar wegens reorganisatie of op medische gronden van de verplichting tot het verrichten van piketdienst wordt ontheven, ontvangt hij een afbouwtoelage, indien hij voorafgaand aan de ontheffing tenminste vijf jaar een piketdienst heeft verricht. Deze toelage bedraagt gedurende 6 maanden 75%, daarna 6 maanden 50% en daarna 6 maanden 25% van de gemiddelde wachtdienstvergoeding per maand over het voorafgaande jaar. Indien de ambtenaar op het moment van ontheffing 60 jaar is of ouder is de uitkering 100% tot het einde van het dienstverband.

  • 9.

    De medewerker die op grond van deze regeling bereikbaar en / of inzetbaar dient te zijn, heeft recht op 7,2 uren extra verlof per kalenderjaar.

     

De medewerker die wordt aangewezen om op grond van deze regeling tenminste op 60 dagen van een kalenderjaar bereikbaar en / of inzetbaar te zijn, heeft recht op 14,4 uren extra verlof per kalenderjaar.

Artikel 6 Financiële vergoeding voor daadwerkelijke inzet

  • 1.

    Bij een daadwerkelijke inzet van de ambtenaar, met hard piket of zacht piket,ontvangt hij een buitendagvenstervergoeding voor werkzaamheden, die worden verricht in het kader van de piketdienst. Deze inzetvergoeding wordt gebaseerd op de salarisschaal behorend bij zijn reguliere functie binnen de dagelijkse organisatie en wordt verhoogd met het van toepassing zijnde toeslagpercentage buitendagvenstervergoeding. CAR-UWO artikel 3:8 is hierbij van toepassing.

  • 2.

    De duur van de feitelijke inzet wordt bepaald door het verschil tussen het tijdstip van oproep en het tijdstip waarop de werkzaamheden worden beëindigd, vermeerderd met de tijd die nodig is om terug te keren naar het huisadres. De in dit lid bedoelde duur bedraagt per oproep minimaal 30 minuten.

  • 3.

    Het feitelijke aantal kilometers, gemaakt ten behoeve van de werkzaamheden in het kader van de piketdienst, wordt vergoed conform de reguliere reiskostenregeling van de dienstverlenende gemeente.

Artikel 7 Declaratie van vergoedingen

  • 1.

    De vergoedingen, zoals bedoeld in artikel 5 en 6 van deze regeling, worden gedeclareerd bij de afdeling P&O van de eigen gemeente.

  • 2.

    De piketvergoeding, zoals bedoeld in artikel 5, wordt alleen toegekend bij het daadwerkelijk vervullen van een piketweek. Bij ziekte- of zwangerschapsverlof wordt geen vergoeding toegekend. Bij tussentijdse overname van de piketweek door een andere ambtenaar wordt de piketvergoeding naar evenredigheid verdeeld.

  • 3.

    Indien een ambtenaar van de eigen gemeente wordt ingezet ten dienste van een andere gemeente, wordt de inzetvergoeding, zoals bedoeld in artikel 6, doorberekend aan de getroffen gemeente, tenzij anders is overeengekomen.

Artikel 8 Piketrooster

  • 1.

    De gemeentelijke piketregelingen worden ingevuld door een door de gemeentesecretaris te bepalen aantal ambtenaren op basis van een vastgesteld gelijkwaardig rooster.

  • 2.

    De piketdienstperiodes worden per kalenderjaar ingeroosterd waarbij elke ambtenaar in principe een gelijk aantal piketdiensten krijgt toebedeeld.

  • 3.

    Voor piketfuncties op districtelijk of regionaal niveau wordt het aantal ambtenaren en het piketrooster vastgesteld in overleg met de andere deelnemende gemeenten dan wel de Veiligheidsregio Utrecht.

Artikel 9 Leiding en rechtspositie

  • 1.

    De ambtenaar die op grond van de intergemeentelijke piketregeling werkzaamheden uitvoert valt onder leiding van het college van de gemeente waar de inzet plaatsvindt.

  • 2.

    Het college van de gemeente waar de ambtenaar is aangesteld, blijft de formele werkgever van de desbetreffende ambtenaar en de rechtspositie van die gemeente blijft, ook voor onderhavige werkzaamheden in het kader van de Wet Veiligheidsregio’s, van toepassing.

Artikel 10 Aansprakelijkheid

  • 1.

    De gemeente laat haar WA-verzekering tevens van toepassing zijn voor schade die het gevolg is van, voortvloeit uit of verband houdt met het handelen of nalaten van de ambtenaar tijdens of in verband met de uitoefening van zijn werkzaamheden op het grondgebied van de gemeente waar de inzet plaats vindt.

  • 2.

    De gemeente vrijwaart de ambtenaar voor alle aanspraken van derden in verband met handelingen, waaronder begrepen enig nalaten van de ambtenaar in het kader van de uitvoering van zijn werkzaamheden voor de gemeente waar de inzet plaats vindt.

  • 3.

    De ambtenaar is niet aansprakelijk voor schade die hij mocht veroorzaken aan de getroffen gemeente of aan derden bij de uitoefening van de werkzaamheden, tenzij de schade een gevolg is van bewuste roekeloosheid.

Artikel 11 Overmacht

  • 1.

    Indien de dienstverlenende gemeente of de medewerker door overmacht niet aan zijn verplichtingen kan voldoen, wordt dit noch deze gemeente noch de medewerker toegerekend.

  • 2.

    Onder overmacht wordt, naast hetgeen beschreven in artikel 6:75 BW, mede het volgende verstaan:

    • ·

      Abnormale en onvoorzienbare omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van degene die zich er op beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden, of;

    • ·

      transportmoeilijkheden of -belemmeringen van welke aard dan ook, waardoor het vervoer naar de calamiteit of plaats van inzet toe wordt gehinderd of belemmerd.

Artikel 12 Geheimhouding

1.Alle partijen zullen geheimhouding in acht nemen ten aanzien van alle informatie, welke hen bekend is en waarvan zij de vertrouwelijkheid hadden kunnen, dan wel moeten begrijpen.

Artikel 13 Hardheidsclausule

1.De gemeentesecretaris kan, voor zover nodig, in individuele gevallen en ten aanzien van een door hen aangewezen groep van functionarissen, in afwijking van de bij of krachtens deze regeling gestelde regels besluiten, indien bijzondere omstandigheden daartoe aanleiding geven.

Artikel 14 Mandaatregeling

1.De in deze piketregeling aan de gemeentesecretaris opgedragen taken kunnen ook vervuld worden door de directeur bedrijfsvoering van de gemeente, of een door de gemeentesecretaris aan te wijzen afdelingsmanager.

Artikel 15 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met terugwerkende kracht tot 1 mei 2014.

  • 2.

    Alle overige gemeentelijke piketregelingen ten behoeve van de gemeentelijke crisisbeheersing en rampenbestrijding worden ingetrokken.

  • 3.

    Dit besluit kan worden aangehaald als: “Piketregeling Crisisbeheersing gemeente Rhenen”.

     

Rhenen, 13 januari 2015

 

gemeentesecretaris,

burgemeester,

 

P.Bonthuis

J.A. van der Pas