Organisatie | Schouwen-Duiveland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening raadscommissies Schouwen-Duiveland 2007 |
Citeertitel | Verordening op de raadscommissies Schouwen-Duiveland |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | geen |
Geen
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-06-2016 | 31-12-2017 | Art. 4 | 30-06-2016 | 30-06-2016/20 | |
11-03-2010 | 11-03-2010 | 30-06-2016 | art. 4 | 24-06-2010 geen | 24-06-2010/7 |
De raad van de gemeente Schouwen-Duiveland;
gelezen het voorstel van het fractievoorzittersoverleg d.d. 17 januari 2008;
gelet op artikel 82 van de Gemeentewet;
gezien het advies van de commissie samenleving en bestuur d.d. 7 februari 2008;
overwegende dat het in verband met veranderingen in - en aanpassingen van de wijze van vergaderen van de raadscommissies wenselijk is daarover regels vast te stellen;
INHOUD VERORDENING RAADSCOMMISSIES SCHOUWEN-DUIVELAND 2007
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2 Instelling, taken en samenstelling
Artikel 2 Instelling raadscommissies
Artikel 6 Zittingsduur en vacatures
Artikel 7 Griffier en commissiegriffier
Hoofdstuk 3 Aanwezigheid college, burgemeester en secretaris
Artikel 8 Burgemeester, wethouders en secretaris
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereidingen
Artikel 12 Ter inzage leggen van stukken; vergaderstukken besturen verbonden partijen
Artikel 13 Openbare kennisgeving
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Artikel 14 Plaats aan vergadertafel en wijziging in fractievertegenwoordiging tijdens vergadering
Artikel 15 Opening vergadering; quorum; toelichting op ingekomen stukken besturen verbonden partijen
Artikel 16 Woordvoering door commissieleden en inspreek- en meespreekrecht toehoorders
Artikel 20 Aantal spreektermijnen
Artikel 22 Voorstellen van orde
Artikel 25 Handhaving orde; schorsing
Artikel 27 Deelneming aan beraadslaging door anderen
Artikel 28 Einde beraadslaging; conclusie en eventueel terugverwijzing; handelwijze met betrekking tot stukken van verbonden partijen
Hoofdstuk 5 Besloten vergadering
Artikel 32 Opheffing geheimhouding
Hoofdstuk 6 Toehoorders en pers
Artikel 33 Toehoorders en pers
Artikel 34 Geluid- en beeldregistraties
HOOFDSTUK 2 INSTELLING, TAKEN EN SAMENSTELLING
Artikel 2 Instelling raadscommissies
Indien een onderwerp beide raadscommissies aangaat, wordt het onderwerp in de afzonderlijke raadscommissies besproken, tenzij de voorzitters van de beide raadscommissies in overleg beslissen dat een gezamenlijke vergadering van de raadscommissies wordt belegd of de raadscommissie die het onderwerp het meest aangaat, het onderwerp behandelt.
Een raadscommissie heeft de volgende taken:
bij de vervulling van haar taken geldt als uitgangspunt dat het politieke debat waar mogelijk in de vergadering van de raadscommissie wordt gevoerd, in plaats van in de raadsvergadering, en dat de fracties hun standpunten over voorstellen en onderwerpen zoveel mogelijk inbrengen tijdens de vergaderingen van een raadscommissie.
Een raadscommissie bestaat uit ten hoogste drie commissieleden per fractie, met dien verstande dat per fractie voor elke raadscommissie niet meer commissieleden worden aangewezen dan het aantal leden dat de betreffende fractie in de gemeenteraad telt. Het staat de fracties vrij minder personen als commissielid aan te wijzen dan waar zij aanspraak op kunnen maken.
Een lid kan zowel raadslid als niet-raadslid zijn. De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een lid van een raadscommissie. De in het eerste lid genoemde leden, niet-zijnde raadsleden, dienen daarnaast tijdens de laatste verkiezingen van de raad geplaatst te zijn op de kandidatenlijst van een fractie.
Onverminderd het bepaalde in het eerste lid kunnen commissieleden zich tijdens de vergadering, bij behandeling van een specifiek agendapunt, of bij verhindering of ontstentenis laten vervangen door een commissielid van dezelfde fractie, dat zowel raadslid als niet-raadslid kan zijn, waarbij per vergadering per commissiezetel niet meer dan twee personen deelnemen. Op dit lid is het in de voorgaande leden bepaalde van overeenkomstige toepassing.
Artikel 6 Zittingsduur en vacatures
Indien een fractie blijkens een schriftelijke verklaring aan de voorzitter van de raad niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt het lidmaatschap van het lid dat door die fractie is aangewezen van rechtswege. Die fractie is alsdan niet langer gerechtigd een persoon die op de kandidatenlijst voorkomt aan te wijzen.
HOOFDSTUK 3 AANWEZIGHEID COLLEGE, BURGEMEESTER EN SECRETARIS
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereidingen
Artikel 12 Ter inzage leggen van stukken; vergaderstukken besturen verbonden partijen
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor de leden van de raadscommissie in het gemeentehuis ter inzage gelegd. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden.
Vergaderstukken voor een algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen of voor een bestuur van andere organisaties, instituties of verbonden partijen, waarin de raad één van zijn leden, een wethouder, de burgemeester, de griffier of de secretaris heeft benoemd, worden op de ingekomen stukken voor de vergadering van de betreffende raadscommissie geplaatst en eveneens ter inzage gelegd. Op deze vergaderstukken zijn de voorgaande leden van overeenkomstige toepassing.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Artikel 14 Plaats aan vergadertafel en wijziging in fractievertegenwoordiging tijdens vergadering
De leden nemen bij aanvang van de vergadering plaats aan de vergadertafel indien en zolang zij aan de vergadering deelnemen. Overeenkomstig het bepaalde in artikel 4, lid 4 kan het lid zich tijdens de vergadering bij behandeling van een specifiek agendapunt laten vervangen door een ander aanwezig lid van dezelfde fractie.
Staande de vergadering kunnen zij elkaar desgewenst bij behandeling van een ander agendapunt over en weer vervangen. Van wijziging van de woordvoerder van de fractie, wordt vooraf door de betreffende fractie mededeling gedaan, hetzij bij vaststelling van de definitieve agenda, hetzij direct voorafgaand aan behandeling van het betreffende agendapunt.
Artikel 15 Opening vergadering; quorum; toelichting op ingekomen stukken besturen verbonden partijen.
Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter onder verwijzing naar dit artikel, na voorlezing van de namen der afwezige leden, dag en uur van de volgende vergadering, op een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de schriftelijke oproep is gelegen.
Bij behandeling van het agendapunt “ingekomen stukken en mededelingen” stelt de voorzitter de persoon die door de raad is benoemd in het bestuur van een verbonden partij in de gelegenheid een toelichting te geven op de vergaderstukken als bedoeld in artikel 12, lid 4, zijn inbreng over die stukken en de besluitvorming in de vergadering van het (algemeen) bestuur van de betreffende verbonden partij.
Artikel 16 Woordvoering door commissieleden en inspreekrecht en meespreekrecht toehoorders
Ongeacht het bepaalde in artikel 4, lid 1 treedt per agendapunt per fractie slechts één lid op als woordvoerder. De leden onthouden zich ter vergadering van het stellen van vragen van louter feitelijke aard. Vragen van feitelijke aard worden buiten de vergadering om aan de griffier gesteld, die deze vragen per e-mail beantwoordt en de beantwoording zendt aan alle raadsleden.
Nadat aanwezige toehoorders en de leden over het aan de orde zijnde agendapunt in eerste termijn het woord hebben gevoerd en daarover desgewenst vragen van politiek-bestuurlijke aard hebben gesteld, reageren de voorzitter en zonodig het collegelid op hetgeen de aanwezige toehoorders en de leden in eerste termijn hebben ingebracht. Voorzover mogelijk worden ook vragen van politiek-bestuurlijke aard beantwoord. De eerste spreektermijn wordt vervolgens door de voorzitter afgesloten.
De voorzitter biedt de toehoorders die het woord hebben gevoerd desgewenst de mogelijkheid over het betreffende agendapunt in tweede en laatste termijn mee te spreken. De leden wordt, naar aanleiding van de reactie van de voorzitter en het collegelid, de mogelijkheid geboden desgewenst in tweede en laatste termijn het woord te voeren over het aanhangige agendapunt, tenzij de raadscommissie anders beslist.
Per agendapunt kan de spreektijd van de toehoorder die in de gelegenheid wordt gesteld over een agendapunt het woord te voeren in eerste termijn, ten hoogste 5 minuten bedragen en in tweede termijn maximaal 1 minuut. Per agendapunt kan door toehoorders ten hoogste 36 minuten het woord worden gevoerd. Indien er meer dan 6 toehoorders zijn die over een agendapunt het woord willen voeren, worden de 36 minuten gelijkelijk onder hen verdeeld.
De besluitenlijst van de vergadering wordt opgesteld onder de zorg van de griffier. Voor zover de aard en de inhoud van de besluitenlijst zich daartegen niet verzetten, wordt de besluitenlijst zo spoedig mogelijk na de vergadering openbaar gemaakt door plaatsing in een huis-aan-huisblad en op de gemeentelijke website.
De voorzitter of een lid kan een voorstel doen over de spreektijd van de leden en de overige aanwezigen die gerechtigd zijn het woord te voeren.
Om recht te doen aan het uitgangspunt dat het politieke debat zoveel mogelijk in de vergadering van de raadscommissies wordt gevoerd, is ieder lid bevoegd een amendement op een voorstel in te dienen. Een amendement moet om in behandeling genomen te kunnen worden schriftelijk of per e-mail bij de commissievoorzitter worden ingediend.
Ieder lid behoudt zich het recht voor een tijdens de commissievergadering ingediend amendement vervolgens – al dan niet in gewijzigde vorm – in te dienen bij de voorzitter van de raad ter finale, rechtsgeldige besluitvorming door de raad, zulks onverminderd de bevoegdheid van ieder lid van de raad te allen tijde een (sub)amendement zonder tussenkomst van de raadscommissie bij de voorzitter van de raad in te dienen.
Om recht te doen aan het uitgangspunt dat het politieke debat zoveel mogelijk in de vergadering van de raadscommissies moet worden gevoerd, is ieder lid bevoegd een motie over een al dan niet geagendeerd onderwerp of voorstel in te dienen. Een motie moet om in behandeling genomen te kunnen worden schriftelijk of per e-mail bij de commissievoorzitter worden ingediend.
Ieder lid behoudt zich het recht voor een tijdens de commissievergadering ingediende motie vervolgens – al dan niet in gewijzigde vorm – in te dienen bij de voorzitter van de raad ter finale, rechtsgeldige besluitvorming door de raad, zulks onverminderd de bevoegdheid van ieder lid van de raad te allen tijde een motie zonder tussenkomst van de raadscommissie bij de voorzitter van de raad in te dienen.
Artikel 25 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Artikel 28 Einde beraadslaging; conclusie en eventueel terugverwijzing; handelwijze met betrekking tot stukken van verbonden partijen
De raadscommissie kan aangeven dat zij een voorstel of onderwerp nog onvoldoende voorbereid acht voor besluitvorming door de raad en het terugverwijzen naar het college of de burgemeester voor het verkrijgen van aanvullende informatie. De raadscommissie bepaalt in welke commissievergadering het vervolgdebat zal plaatsvinden.
Als de ingekomen stukken als bedoeld in artikel 12, lid 4, of de toelichting als bedoeld in artikel 15, lid 4 daartoe aanleiding geven of geeft kan de raadscommissie aangeven dat het college er zorg voor moet dragen dat de raad tijdig een voorstel over deze stukken ter besluitvorming wordt aangeboden. Het bepaalde in dit lid geldt in ieder geval voor de begroting en voor beleidsdocumenten van de verbonden partijen.
HOOFDSTUK 5 BESLOTEN VERGADERING
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing met uitzondering van het inspreek- en meespreekrecht als bedoeld in artikel 16.
De leden, de voorzitter, de griffier en de eventueel bij de besloten vergadering aanwezig geweest zijnde wethouders en / of secretaris hebben het recht, een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien het ontwerpverslag onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeven hetgeen gezegd of geconcludeerd is. Een voorstel tot verandering dient voor het vaststellen van de notulen bij de commissiegriffier te worden ingediend.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raadscommissie overeenkomstig artikel 86, eerste lid van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raadscommissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 32 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt daarover, indien de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.
HOOFDSTUK 6 TOEHOORDERS EN PERS
Artikel 33 Toehoorders en pers
De voorzitter is bevoegd, toehoorders die – al dan niet gebruikmakend van het inspreek- en meespreekrecht – op enigerlei wijze de orde van de vergadering verstoren, te doen vertrekken. Toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren, kan hij voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering ontzeggen.
Artikel 34 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
Artikel 35 Verbod gebruik mobiele telefoons
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik anders dan het standby houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter niet toegestaan.