Organisatie | Utrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet Utrecht 2015 |
Citeertitel | Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet Utrecht 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening cliëntenparticipatie WWB en de Verordening cliëntenparticipatie Wsw per 1 januari 2015.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 04-12-2014 | 30 |
Verordening van Utrecht 2014, nr. 30
(raadsbesluit 4 december 2014)
artikel 47 van de Participatiewet;
artikel 149 van de Gemeentewet;
de Participatiewet gemeenten verplicht om regels te stellen met betrekking tot de wijze waarop personen bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de wet bij de uitvoering van de wet worden betrokken;
Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet Utrecht 2015
De personen bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet worden bij de uitvoering van deze wet betrokken door een cliëntenraad, die een onafhankelijke positie bekleedt. De leden van de cliëntenraad worden, op voordracht van de cliëntenraad, benoemd door het college voor een periode van vier jaar. Deze zittingsduur kan stilzwijgend verlengd worden met periodes van twee jaar, maar de totale zittingsduur is nooit langer dan acht jaar. De cliëntenraad en organisaties die de belangen van deze personen behartigen, kunnen kandidaten voordragen.
Artikel 3. Ondersteuning cliëntenraad
Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de cliëntenraad door:
Artikel 4. Taken en bevoegdheden van de cliëntenraad
De cliëntenraad stelt, na overleg met de afdeling Werk en Inkomen van de gemeente, een reglement van orde op. Dit reglement bepaalt in ieder geval de frequentie van vergaderen van de cliëntenraad en de termijnen die binnen de cliëntenraad en in de samenwerking tussen gemeente en cliëntenraad, gehanteerd worden om goed te functioneren.
De cliëntenraad heeft geen bevoegdheden in zaken betreffende individuele klachten, bezwaarschriften en andere zaken met betrekking tot een individuele persoon. Dit laat onverlet de mogelijkheid van de cliëntenraad een meldpunt in te richten om signalen van individuen te ontvangen, ten einde het college of de gemeenteraad te kunnen adviseren.
De leden van de cliëntenraad zijn verplicht tot geheimhouding als bedoeld in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht. De cliëntenraad zal informatie en gegevensdragers met een vertrouwelijk karakter slechts na voorafgaande toestemming van het gemeentebestuur aan derden kenbaar maken.
Artikel 7. Vergoeding aan de leden
De leden van de cliëntenraad ontvangen per jaar een bedrag als onkostenvergoeding en vergoeding voor deelname aan de vergaderingen. Door of namens het college worden nadere afspraken gemaakt over de hoogte van deze bedragen.
Jaarlijks wordt tussen de cliëntenraad en het hoofd van de afdeling Werk en Inkomen geëvalueerd of de gekozen opzet van de cliëntenparticipatie voldoet. De cliëntenraad brengt verslag uit van deze evaluatie aan het college.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 4 december 2014.
De griffier, De burgemeester,
Drs. A.A.H. Smits Mr. J.H.C. van Zanen
Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet. Dit artikel draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid. Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet zijn personen:
als bedoeld in artikel 34a, vijfde lid onderdelen b en c, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (hierna: WIA), artikel 35, vierde lid, onderdelen b en c, van de WIA en artikel 36, derde lid, onderdelen b en c, van de WIA tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de Participatiewet is verleend;
en, die voor de arbeidsinschakeling zijn aangewezen op een door het college aangeboden voorziening.
Om een goede werking van de cliëntenraad te waarborgen worden de leden van de cliëntenraad ondersteund en gefaciliteerd door de gemeente. De regering hecht sterk aan actieve betrokkenheid van burgers die met de Participatiewet te maken krijgen.
Enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.
Omdat het niet mogelijk is om alle personen persoonlijk te betrekken bij het beleid ligt het voor de hand een cliëntenraad samen te stellen die bestaat uit vertegenwoordigers van de doelgroepen zelf of vertegenwoordigers uit belangenorganisaties. De leden van de cliëntenraad kunnen kandidaten voordragen voor lidmaatschap van de cliëntenraad. Het college van B&W benoemt de leden en toetst of de beoogde afspiegeling, van alle in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, van de Participatiewet genoemde doelgroepen, voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is, gewaarborgd wordt.
Er is uitdrukkelijk voor gekozen om de cliëntenraad uit zijn midden de voorzitter te laten benoemen. Daarmee wordt gewaarborgd dat ook de voorzitter voor en namens de benoemde doelgroep handelt. De voorzitter wordt benoemd voor een termijn van twee jaar, maar kan na afloop daarvan worden herbenoemd.
Artikel 3. Ondersteuning cliëntenraad
Om zijn taken effectief te kunnen vervullen is het van belang dat de cliëntenraad wordt gefaciliteerd. Niet alleen vergaderruimte is van belang, maar ook ondersteuning ten behoeve van het voeren van het secretariaat en de toegang tot kantoormiddelen. Het college zorgt, in samenspraak met de cliëntenraad, voor adequate ondersteuning van de cliëntenraad.
Artikel 4. Taken en bevoegdheden van de cliëntenraad
De cliëntenraad is bevoegd gevraagd en ongevraagd advies te geven over het te ontwikkelen beleid, over de uitvoering van het beleid en dienstverlening in meer algemene zin.
De cliëntenraad stelt, in overleg met de afdeling Werk en Inkomen van de gemeente, een reglement van orde op. Dit reglement bepaalt in ieder geval de frequentie van vergaderen van de cliëntenraad en de termijnen die binnen de cliëntenraad en in de samenwerking tussen gemeente en cliëntenraad, gehanteerd worden om goed te functioneren. Het gaat om het bepalen van termijnen die redelijk zijn bij het vragen van advies aan de cliëntenraad en om het uitbrengen van advies aan de gemeente. Dit reglement bepaalt eveneens hoe en bij wie adviezen worden aangeleverd en dat ieder lid van de cliëntenraad bevoegd is agendapunten aan te dragen.
Artikel 6. Budget cliëntenraad
Het budget is ter vrije besteding van de cliëntenraad. Ten laste hiervan kunnen onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies en achterbanraadpleging (tweede lid). Deze kosten kunnen uitsluitend ten laste van het budget worden gebracht indien deze zijn beoordeeld en goedgekeurd door het college. Het ligt voor de hand dat het college dit beoordeelt voordat de kosten worden gemaakt. De cliëntenraad zal daarom vooraf om goedkeuring moeten vragen.