Organisatie | Lochem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Procedureregeling functiehuis gemeente Lochem |
Citeertitel | Procedureregeling functiehuis gemeente Lochem |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-01-2016 | 01-01-2005 | 01-01-2020 | art. Publicatie ivm Wet Elektronische Bekendmaking | 01-01-2005 Onbekend | Onbekend |
Functiehuis, procedureregeling
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
Artikel 2 Werkingssfeer en methode
Alle bij de gemeente voorkomende functies worden beschreven en gewaardeerd op basis van deze regeling.
Het bepaalde in het eerste lid geldt slechts ten aanzien van de functies waarvoor de bezoldiging van gemeentewege wordt vastgesteld.
De plaats in de rangorde van de functie wordt bepaald aan de hand van de vigerende methode van functiewaardering, zoals is weergeven in beschrijving van het waarderingsysteem (bijlage 1).
De conversietabel is zodanig vormgegeven dat de waarderingsuitkomst van de functieprofielen leidt tot een beloning op basis van één schaal die voorkomt in bijlage II van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling voor de sector gemeenten (CAR).
De conversietabel wordt vastgesteld wanneer daarover overeenstemming is bereikt met de Ondernemingsraad.
Artikel 3 Functieprofielvorming
Bij de beschrijving van de functieprofielen worden de volgende stappen in acht genomen:
Artikel 4 Wijzigingen in de functieprofielen
De beschrijving van de (specifieke) functieprofielen bevat taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden die duurzaam moeten worden verricht en kunnen op de volgende momenten worden aangepast:
De wijziging in de beschrijving van de (specifieke) functieprofielen wordt op haar consequentie voor de waardering beoordeeld, volgens het in bijlage I gevoegde systeem voor functiewaardering en met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, functieprofielvorming.
Artikel 5 Waarderingscommissie
Er is een externe regionale functiewaarderingscommissie, te benoemen door burgemeester en wethouders. De commissie bestaat uit:
Aan de waarderingscommissie wordt toegevoegd een functieanalist/adviseur zonder stemrecht.
Voor de leden van de commissie worden vervangers benoemd. Dit geschiedt op dezelfde wijze en onder dezelfde condities als het benoemen van de leden.
Burgemeester en wethouders wijzen aan de commissie een secretaris toe. De secretaris heeft alleen een registrerende en ondersteunende taak. Hij is geen lid van de commissie, neemt geen deel aan de beraadslaging en advisering en heeft geen stemrecht.
De functieanalist/adviseur stelt de conceptwaardering op en licht deze in een voltallige vergadering van de commissie toe. Nadat de leden van de commissie over voldoende informatie beschikken om tot een oordeel te kunnen komen, start de commissie de beraadslaging.
De leden van de commissie brengen ieder één stem uit. De uitslag van de stemming wordt als advies voorgelegd aan burgemeester en wethouders. Minderheidsstandpunten worden in het advies verwoord.
De vergaderingen van de functiewaarderingscommissie zijn niet openbaar. De leden van de commissie, de secretaris en functieanalist/adviseur zijn verplicht tot geheimhouding van hetgeen hen uit de stukken of beraadslagingen bekend is geworden.
Artikel 6 Vaststelling functiehuis
De waarderingscommissie stelt met als uitgangspunt het functiehuis en met inachtneming van de in artikel 5, lid 4 bedoelde waardering een rangorde advies op voor burgemeester en wethouders.
De secretaris/directeur legt het advies van de waarderingscommissie voor aan burgemeester en wethouders.
Burgemeester en wethouders leggen het functiehuis voor aan de Ondernemingsraad en de conversietabel voor aan het Georganiseerd Overleg.
Met inachtneming van het resultaat van het overleg met de Ondernemingsraad en het Georganiseerd Overleg, stellen burgemeester en wethouders het functiehuis en de conversietabel definitief vast.
Artikel 7 Onvoorziene gevallen
Voor gevallen waarin deze regeling niet of niet naar billijkheid voorziet, treffen burgemeester en wethouders een bijzondere regeling.
Deze regeling alsmede de hierbij behorende toelichting treedt in werking op 1 januari 2005 en kan worden aangehaald als "Procedureregeling functiehuis gemeente Lochem".
Toelichting procedureregeling functiehuis (T)
Procedureregeling functiehuis:
Hierin worden de werkwijze en procedures geregeld hoe het functiehuis en de wijzigingen daarin tot stand komen.
Artikel 1 geeft de omschrijving van de diverse begrippen weer.
Artikel 2 onder lid 1 en 2 geeft aan op welke functies deze procedure regeling van toepassing is.
Artikel 2 lid 3 en 4 verwijzen naar de te hanteren functiewaarderingsmethode, de conversietabel en de koppeling naar de salaristabellen uit de CAR.
In artikel 2, lid 5 is opgenomen de vereiste overeenstemming in de ondernemingsraad.
Artikel 3 regelt de wijze waarop functieprofielen tot stand komen en de adviesrol van de ondernemingsraad daarin. De wijze waarop de ondernemingsraad deze rol invult is tevens hierin aangegeven. De ondernemingsraad bepaalt de representatieve vertegenwoordiging.
Artikel 4 regelt de werkwijze bij wijziging van, dan wel toevoeging van, functieprofielen in het functiehuis.
Artikel 5 regelt samenstelling en werkwijze van de functiewaarderingscommissie. Gelet op het gezamenlijk optrekken wordt er door de deelnemende gemeenten gezamenlijk een vertegenwoordiger namens de werkgever aangewezen. De functienanalist/adviseur komt in principe uit de werkgroep, of is zonodig een externe deskundige.
Artikel 6 regelt de formele vaststelling van het functiehuis en daaruit voortvloeiende schaalniveaus via de conversietabel door het college van burgemeester en wethouders waarbij het gevoerde overleg en de bereikte overeenstemming in de ondernemingsraad noodzakelijk zijn.