Organisatie | Lochem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Piketregeling rampenbestrijding voor de communicatieadviseurs Cluster IJsselstreek |
Citeertitel | Piketregeling rampenbestrijding voor de communicatieadviseurs Cluster IJsselstreek |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-01-2016 | 01-02-2012 | 01-01-2020 | art. Publicatie ivm Wet Elektronische Bekendmaking | 01-02-2012 Onbekend | Onbekend |
Piketregeling rampenbestrijding
Piketregeling rampenbestrijding voor de communicatieadviseurs Cluster IJsselstreek (gemeenten Brummen, Lochem en Zutphen)
Deze piketregeling heeft als doel om de inzet van communicatieadviseurs in het kader van de rampenbestrijding te regelen voor de Cluster IJsselstreek (gemeenten Brummen, Lochem en Zutphen) De uitgangspunten zoals die in regionaal verband (Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland) zijn vastgesteld in het overleg van gemeentesecretarissen zijn hieronder benoemd in een viertal punten. In een bijlage is de uitvoering op clusterniveau beschreven.
Uitgangspunt VNOG:De invulling van de piketregeling wordt per cluster geregeld. Ook de tijden van het piket worden per cluster afgesproken. Als verschillende clusters willen samenwerken is daar geen bezwaar tegen.
De communicatieadviseur draagt (indien nodig) zorg om binnen uiterlijk zestig minuten op locatie het bestuur te adviseren over de te volgen strategie in publiek- en persvoorlichting, onafhankelijk van soort/aard incident of gebeurtenis. Overigens kan de adviseur al per direct telefonisch advies verstrekken. Dit in de lijn van de wettelijke verplichting om binnen dertig minuten het benodigde communicatieproces in gang te zetten.
Uitgangspunt VNOG:Elk cluster bepaalt zelf hoe het omgaat met de relatie tussen de piketadviseur en eigen gemeentelijke communicatieadviseur. Voor de piketadviseur geldt dat hij bereikbaar en beschikbaar is. De piketadviseur is het allereerste aanspreekpunt. Hij kan (telefonisch) advies geven en onmiddellijk beginnen met opschalen door de eigen communicatieadviseur(s) van een gemeente te bellen. Daarna kan de piketadviseur in overleg met de eigen communicatieadviseur zijn rol oppakken: opstarten actiecentrum, eerste persvragen oppakken, sparring¬partner zijn enzovoort. Kortom: piketadviseur en communicatieadviseur van de gemeente waar zich de ramp voordoet kunnen samen afspreken wat de rol is van de communicatie(piket)adviseur.
3 Compensatie deelnemers aan de piketregeling
Uitgangspunt VNOG:Als een individuele gemeente al een eigen vergoedingsregeling kent dan staat het de betreffende gemeente vrij om deze regeling toe te passen voor haar medewerkers.
Alle aangewezen communicatieadviseurs worden in ieder geval voorzien van:
Belangrijk is verder dat de communicatieadviseur actuele en passende scholing heeft gevolgd. Het gaat hierbij om minimaal de basis- en vervolgcursus rampcommunicatie.
De regeling treedt met ingang van 1 februari 2012 in werking.
Mede door de komst van de Wet veiligheidsregio’s is rampenbestrijding sterk in ontwikkeling. De kwaliteitseisen aan de hulpverleningsdiensten en de gemeente worden hoger. Dit uit zich onder meer in eisen aan planvorming en opkomsttijden. Op 11 juni 2009 is er gedurende een themadag van het Regionale Overleg Openbare Veiligheid (ROOV) een stuk besproken dat de positie van de gemeente in de rampenbestrijding weergeeft: ‘De oranje kolom versterkt’. Besproken is welke eisen we stellen aan de gemeente om de deelprocessen van de gemeente op de juiste wijze en met de door de wet geëiste kwaliteit vorm te geven.
De Taskforce gemeentelijke processen, per 1 december 2007 ingesteld door het Veiligheidsberaad met de opdracht de gemeentelijke kolom in de veiligheidsregio te versterken, heeft haar eindrapport aan het Veiligheidsberaad aangeboden. Hierin staan aanbevelingen over o.a. het basisniveau voorlichting:
In de komende periode moet uitgewerkt worden welke functies binnen de rampenbestrijding als cruciaal worden aangemerkt, welke eisen hieraan worden gesteld in de zin van opkomsttijden, competenties van medewerkers enzovoort. Er zal uitgezocht moeten worden welke mogelijkheden er zijn voor regionale poolvorming en het opleiden en inzetten van expertteams. De nodige ontwikkelingen zullen dus op ons afkomen. Echter het zal nogal wat tijd vergen voordat de resultaten in beleid en acties kunnen worden omgezet. Vooruitlopend op al deze ontwikkelingen is het een stap in de goede richting om nu al te starten met de invoering van een piketregeling voor communicatieadviseurs.
Bij een ramp en/of een zwaar ongeval zal een burgemeester, los van allerlei bestuurlijke beslissingen, direct geconfronteerd worden met de noodzaak zijn / haar burgers voor te lichten. Ook media, zoals de schrijvende pers als wel de radio en tv, leggen een enorme druk op bestuurders om informatie te ver-krijgen. Om deze taak goed uit te voeren is het een vereiste dat er snel een professionele communicatieadviseur beschikbaar is. Een piketregeling voor communicatieadviseurs voorziet in een dergelijke eis.
Bij het opzetten van de regeling is het volgende overwogen:
Bijlage 1: Uitvoeringsafspraken voor de inzet van de communicatieadviseurs van de gemeenten Brummen, Lochem en Zutphen
De drie gemeenten hebben een regeling getroffen voor het draaien van piket voor communicatieadviseurs per 1 februari 2012. De communicatieadviseurs hebben de regeling als volgt uitgewerkt:
De piket houdt in dat je bereikbaar en beschikbaar bent. Beschikbaar houdt in dat je – naast directe inzetbaarheid voor bijvoorbeeld het plegen van telefoontjes - binnen één uur in het beleidsteam aanwezig kunt zijn en dat je ‘in staat bent om te werken’ (= ‘alcoholarm’). Het gaat hierbij in de eerste plaats om situaties buiten kantooruren. Tijdens kantooruren pakt de eigen communicatieafdeling ‘rampenklussen’ op. De piketadviseur is dan alleen ‘stand-by’.
De piketdienst begint op dinsdagmorgen 9.00 uur en eindigt op de dinsdag daarop om 9.00 uur. De communicatieadviseur van de coördinerende gemeente schakelt de pikettelefoon (06-53 37 59 73) door naar het mobiele telefoonnummer van de nieuwe dienstdoende. De pikettelefoon blijft op locatie in Zutphen. De communicatieadviseur van gemeente Zutphen belt de nieuwe dienstdoende om de verbinding te controleren. Bij ziekte wordt een (tijdelijk) vervanger gezocht. Dit zal in de eerste plaats de collega van de eigen gemeente zijn.
Feestdagen worden zoveel mogelijk verdeeld over de dienstdoende communicatieadviseurs. In verband met de regeling ‘van dinsdag tot dinsdag kan het zijn dat de feestdagen halverwege van de één op de ander overgaan. We bekijken dat van geval tot geval en kunnen er ook van afwijken, zodat een ander bijvoorbeeld de hele Pasen ‘vrij’ is.
Bijlage 2: Uitwerking van artikel 3.a van de Piketregeling rampenbestrijding voor de communicatie adviseurs van de gemeente lochem
De vergoeding voor het verrichten van piketdiensten bedraagt per uur daadwerkelijke bereikbaarheid en beschikbaarbeschikbaarheid een percentage van het salaris van schaal 10. De aangewezen communicatieadviseur zal ten aanzien van de vergoeding geplaatst worden in schaal 10, periodiek 8 met een uitloop tot het maximum van schaal 10.
De medewerker geniet voor werkzaamheden die worden verricht in het kader van de piketdienst, een vergoeding.
De medewerker die onder de standaardregeling voor de werktijden valt ontvangt, onder voorwaarden, een buitendagvenstervergoeding volgens artikel 3:8 van de CAR/UWO.
De medewerker die onder de bijzondere regeling voor de werktijden valt ontvangt, onder voorwaarden, een overwerkvergoeding volgens artikel 3:2:1 van de CAR/UWO.