Organisatie | Lochem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement Burgerlijke stand |
Citeertitel | Reglement Burgerlijke stand |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Publicatie ivm Wet Elektronische Bekendmaking
het besluit burgerlijke stand 1994
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-01-2016 | 17-10-2013 | 08-06-2017 | art. Onbekend | 17-10-2013 Onbekend | Onbekend |
Het Reglement burgerlijke stand verstaat onder:
Artikel 2 Ambtenaren burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren burgerlijke stand
Het college van burgemeester en wethouders van Lochem kunnen ambtenaren in dienst van de gemeente Lochem, benoemen tot ambtenaar van de burgerlijke stand. De benoemde ambtenaar van de burgerlijke stand kan met zijn/haar werkzaamheden beginnen nadat bij de arrondissementsrechtbank te Zutphen de wettelijk verplichte eed of belofte is afgelegd.
De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd.
De benoeming tot ambtenaar burgerlijke stand eindigt om redenen die in de Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand in artikel 6 zijn opgenomen.
De benoeming tot buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand eindigt, anders dan de periode waarvoor de benoeming geldt, op eigen verzoek of bij het niet meer kunnen voldoen aan vereisten die voor de uitvoering gesteld zijn.
Iedere te benoemen ambtenaar burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand dient elk huwelijk of partnerschapregistratie dat aan wettelijke vereisten voldoet te voltrekken.
Artikel 4 Leiding van de dienst burgerlijke stand
Het afdelingshoofd Publiekscontacten van Lochem heeft de leiding met betrekking tot de burgerlijke stand. Te allen tijde houden de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand zich aan aanwijzingen en instructies gegeven door het afdelingshoofd Publiekscontacten.
Met het afdelingshoofd Publiekscontacten of een door hem aangewezen persoon vindt twee keer per jaar een gezamenlijk overleg over onderwerpen met betrekking tot de burgerlijke stand plaats.
Artikel 5 Vergoeding werkzaamheden (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand
De buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand ontvangt voor ieder te voltrekken huwelijk of registratie partnerschap een vergoeding conform de rechtspositieregeling buitengewoon ambtenaren burgerlijke stand.
Indien het huwelijk of de registratie partnerschap wordt voltrokken op een zaterdag of zondag wordt de vergoeding zoals bedoeld in lid 1 verhoogd naar 150%.
De buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand die wordt benoemd voor het voltrekken van één huwelijk op verzoek ontvangt geen vergoeding voor deze werkzaamheden.
Artikel 6 Kosteloze huwelijksvoltrekking en registratie partnerschap
Op grond van de Wet rechten burgerlijke stand, artikel 4, zijn in de gemeente Lochem aangewezen als tijdstippen voor een kosteloze huwelijksvoltrekking en partnerschapregistratie. de maandagmorgen om 08.30 uur en om 09:00 uur.
Kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapregistratie kan uitsluitend plaatsvinden in een vergaderzaal in het gemeentehuis in Lochem, Hanzeweg 8, waarbij inclusief het bruidspaar en getuigen maximaal tien personen aanwezig kunnen zijn.
Kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapregistratie gaat gepaard zonder enige vorm van extra ceremonieel of vertoon.
Artikel 7 Huwelijksvoltrekking en registratie partnerschap tegen verminderd tarief (flitshuwelijk)
Huwelijksvoltrekking of registratie van partnerschap tegen verminderd tarief (zogenoemd flitshuwelijk) kan plaatsvinden op maandag tot en met woensdag van 10.00 uur tot 15.00 uur.
Huwelijksvoltrekking of registratie van partnerschap tegen verminderd tarief kan uitsluitend plaatsvinden in een vergaderkamer het gemeentehuis van Lochem, Hanzeweg 8, waarbij inclusief het bruidspaar en getuigen maximaal tien personen aanwezig kunnen zijn.
Huwelijksvoltrekking of registratie van partnerschap tegen verminderd tarief gaat gepaard zonder enig vorm van extra ceremonieel of vertoon.
De burgerlijke stand is voor alle werkzaamheden voor het publiek geopend op maandag tot en met vrijdag van 08.30 uur tot 17.00 uur. Van 13.30 tot 17.00 uitsluitend op afspraak en op donderdagen van 17.30 tot 20.00 uur.
De burgerlijke stand is voor uitsluitend de voltrekking van huwelijken of de registratie van partnerschappen voor het publiek geopend:
Het college van burgemeester en wethouders kan besluiten, op verzoek van een belanghebbende, de burgerlijke stand te openen op tijdstippen dat de burgerlijke stand gesloten is, als belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van de burgerlijke stand.
De burgerlijke stand is gesloten indien de in lid 1 en 2 vastgestelde openstelling samenvalt met een algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet.
Het Reglement kan worden aangehaald als “Reglement burgerlijke stand”.
In geval het reglement niet voorziet, besluit het college van burgemeester en wethouders van Lochem.
Het reglement treedt in werking op 17 oktober 2013. Op deze datum wordt de Regeling burgerlijke stand, vastgesteld op 18 januari 2011, ingetrokken.