Organisatie | Noord-Brabant |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Prijsvraag nul-op-de-meter |
Citeertitel | Subsidieregeling Prijsvraag nul-op-de-meter Noord-Brabant |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | sociale participatie, subsidies, financieel kader |
Geen.
Algemene subsidieverordening Noord-Brabant, art. 2
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-01-2016 | 09-04-2020 | nieuwe regeling | 12-01-2016 | S0306839 |
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten de Energieagenda 2010-2020 hebben vastgesteld;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten de CO2-emissie van woningen in Noord-Brabant willen verlagen, waardoor de energielasten voor bewoners worden verminderd en het energiebewustzijn wordt vergroot;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten dit wensen te bereiken door een prijsvraag uit te zetten om nul-op-de-meter renovaties bij particuliere huiseigenaren te stimuleren;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten een werkgelegenheidsimpuls willen geven;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten hierbij gebruik willen maken van de Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (PB L 352 van 24.12.2013);
In deze regeling wordt verstaan onder:
de-minimissteun: steun die voldoet aan de voorwaarden voor vrijstelling van aanmelding als opgenomen in Verordening (EU) Nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun, Pb L 352 van 24 december 2013;
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor projecten gericht op het realiseren en promoten van nul-op-de-meter woningen voor particulieren.
Subsidie wordt geweigerd indien voor dit project reeds op grond van deze regeling of een andere regeling subsidie is verstrekt.
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 4 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen alle daadwerkelijk gemaakte kosten voor subsidie in aanmerking.
Artikel 8 Vereisten subsidieaanvraag
Subsidieaanvragen worden ingediend binnen de tenderperiode van 1 februari 2016 tot en met 25 april 2016.
Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond voor subsidies als bedoeld in artikel 4, voor de tenderperiode, genoemd in artikel 8, vast op €200.000.
Onverminderd het maximumbedrag, genoemd in het eerste lid, wordt, indien de subsidieaanvrager een onderneming is, slechts een zodanig bedrag aan subsidie verstrekt dat over een periode van drie belastingjaren het maximumbedrag aan de-minimissteun van €200.000 voor ondernemingen niet wordt overschreden.
Indien de binnen de tenderperiode ingediende volledige subsidieaanvragen het vastgestelde subsidieplafond, genoemd in artikel 9, te boven gaan, maken Gedeputeerde Staten voor het bepalen van de onderlinge rangschikking voor de verdeling van de subsidie, een afweging tussen de verschillende volledige aanvragen op basis van de volgende criteria:
Artikel 12 Externe adviescommissie
Gedeputeerde Staten leggen aanvragen voor subsidie als bedoeld in artikel 4 voor advies over artikel 6 en artikel 11 voor aan de adviescommissie Prijsvraag nul-op-de-meter.
Artikel 13 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger heeft in ieder geval de volgende verplichtingen:
Artikel 14 Prestatieverantwoording
De subsidieontvanger toont bij de aanvraag tot subsidievaststelling aan dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en dat aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan door middel van de volgende bewijsstukken:
Gedeputeerde Staten zenden in 2018 aan Provinciale Staten een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van deze regeling in de praktijk
’s-Hertogenbosch, 12 januari 2016 Gedeputeerde Staten voornoemd,
de voorzitter prof. dr. W.B.H.J. van de Donk
de secretaris mw. ir. A.M. Burger
Toelichting behorende bij de Subsidieregeling prijsvraag nul-op-de-meter Noord-Brabant.
Algemeen Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant (Asv). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Asv. In de Asv staat onder meer waar de aanvraag moet worden ingediend, wat de beslistermijnen zijn voor Gedeputeerde Staten en algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger, zoals de meldingsplicht. Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de Asv noodzakelijk. Ook de Algemene wet bestuursrecht bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies, verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
De provincie Noord-Brabant heeft in december 2013 besloten om geld beschikbaar te stellen voor bevordering van de werkgelegenheid in Brabant. Gedeputeerde Staten willen het resterende deel van deze beschikbare middelen inzetten om te bevorderen dat woningen in Noord-Brabant nul-op-de-meter worden gemaakt. Dit zijn woningen waarbij in een periode van een jaar niet meer energie verbruikt wordt dan uw huis zelf opwekt. De energiemeter staat dus op ‘Nul”. Het effect van deze maatregelen is dat het energiebewustzijn wordt vergroot, de energielasten voor bewoners worden verminderd, en de CO2-emissie van woningen in Noord-Brabant wordt verlaagd. Bijkomend effect is dat dit een arbeidsintensief traject is dat werkgelegenheid oplevert.
Er is gekozen voor het verstrekken van subsidie aan partijen die in staat zijn om woningen nul-op-de-meter te maken, om op deze manier de markt te prikkelen om met een aanbod voor particuliere huiseigenaren te komen. Juist de realisatie van voorbeeldwoningen van particuliere huiseigenaren komt moeizaam op gang. Met deze subsidieregeling geven wij hier een extra impuls aan. De provincie wil daarbij gebruik maken van de de-minimisregeling, waarbij staatssteun alleen geoorloofd is als deze minder is dan € 200.000 in een periode van drie jaar.
Artikel 5 Dit geldt voor zowel Europese, landelijke, provinciale als gemeentelijke regelingen.
Artikel 11Eerste lid, onder d Hierbij kan gedacht worden aan bouwbedrijven, gemeenten, milieuorganisaties, energiecoöperaties, investeerders, banken en geïnteresseerde particulieren.Artikel 13Onder a Het project omvat mede de realisatie van nul-op-de-meter woningen. Afronding van het project omvat derhalve de oplevering van de woningen.
Onder dIn een prestatiegarantiecontract legt de subsidieaanvrager de belofte aan de woningeigenaar vast voor het hebben van een woning waarbij onder standaard klimaatomstandigheden zoals die gelden in Nederland en bij standaard gebruik de energiemeter na een jaar op nul staat. Het prestatiegarantiecontract wordt op schrift gesteld en door zowel de subsidieaanvrager als de eigenaar van de woning waarbij het project uitgevoerd zal worden, ondertekend. Een voorbeeld van een prestatiegarantiecontract is onder andere te vinden via enerqielinq.nl.
’s-Hertogenbosch, 12 januari 2016 Gedeputeerde Staten voornoemd,
de voorzitter de secretaris prof. dr. W.B.H.J. van de Donk mw. ir. A.M. Burger