Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zaanstad

Handhavingsprogramma 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZaanstad
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingHandhavingsprogramma 2016
CiteertitelHandhavingsprogramma 2016
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerpHandhavingsprogramma 2016

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (Wabo)
  2. Besluit Omgevingsrecht; art. 7.3 Bor
  3. Ministeriële Regeling Omgevingsrecht (Mor)
  4. Bouw-, milieu en ruimtelijke regelgeving
  5. Bijzondere wetten zoals Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en Wegenverkeerswet
  6. Gemeentelijke verordeningen zoals de markt- en kermisverordening, de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en de Afvalstoffenverordening
  7. Programmabegroting 2016
  8. Beleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2016-2018
  9. Uitvoeringsprogramma Integraal Veiligheidsplan 2016

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-01-201601-01-201601-01-2017Opvolger van Handhavingsprogramma 2015

18-01-2016

Gemeenteblad 2016, nr. 10183

2015/283977

Tekst van de regeling

Intitulé

Handhavingsprogramma 2016

 

 

Handhavingsprogramma 2016

Inleiding

Voor u ligt het handhavingsprogramma voor het jaar 2016. Dit programma is het eerste programma dat onder het nieuwe Beleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2016-2018 is opgesteld. In het beleidsplan beschrijft het college de meerjarige beleidsmatige keuzes voor vergunningverlening, toezicht en handhaving.

In dit programma beschrijft de gemeente de inzet voor het jaar 2016. Het programma beschrijft per handhavingsthema een aantal speerpunten, op hoofdlijnen de reguliere taken en haar werkwijze van toezicht.

Handhaving is een onderwerp dat momenteel sterk in beweging is. Ontwikkelingen volgen elkaar in een hoog tempo op. Als belangrijkste zijn te noemen de privatisering van de bouw, invoering van de Wet vergunningverlening toezicht en handhaving (VTH) en de Omgevingswet. Maar ook vergroten van de burgerparticipatie en het voorkomen van juridische procedures zijn belangrijke opgaven uit het coalitieakkoord.

Voor de goede orde wordt vermeld, dat toezicht en handhaving met betrekking tot leerplicht en sociale zekerheidswetgeving geen onderdeel uitmaken van dit programma. Ook de vergunningverlening en toezicht op vergunde bouwwerkzaamheden tijdens de bouw maken geen onderdeel uit van het programma.

 

Opbouw van het Handhavingsprogramma 2016

Toezicht en handhaving zijn ondergebracht bij drie afdelingen van de sector Veiligheid en Handhaving. In onderstaande paragrafen is per afdeling uitgewerkt waarop de gemeente zich gaat richten. Bij iedere afdeling wordt een aantal reguliere taken uitgelicht en de speerpunten voor 2016 benoemd. Ook wordt toegelicht hoe het toezicht is georganiseerd.

  • 1.

    Onder de afdeling Gebruikstoezicht vallen de toezicht- en handhavingstaken die voortvloeien uit de wet- en regelgeving op het gebied van bestaande bouw, ruimtelijke ordening, funderingen, brandveiligheid, kinderopvang en horeca en handhavingsthema’s die onder de het taakveld ‘openbare orde’ vallen.

  • 2.

    De afdeling Straattoezicht is verantwoordelijk voor de toezicht- en handhavingstaken die voortvloeien uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en de Afvalstoffenverordening. Andere thema’s die bij deze afdeling zijn ondergebracht zijn, onder andere jeugdoverlast en parkeren.

  • 3.

    De afdeling Havens en Vaarwegen draagt zorg voor een vlotte, veilige en doelmatige afwikkeling van het scheepvaartverkeer. Binnen het takenpakket van deze afdeling vallen onder andere het toezicht op de beroeps- en recreatievaart.

De gemeente is wettelijk verplicht jaarlijks inzage te geven in de beschikbare capaciteit. Voor 2016 is de volgende capaciteit beschikbaar.

 

Uitvoering van gemeentelijke toezichtstaken door anderen

Niet alle toezichtstaken worden door de gemeente zelf uitgevoerd. Zo is het volledige takenpakket op het gebied van milieu- en bodemtoezicht ondergebracht bij de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG). Het toezicht op het brandveilig gebruik van bouwwerken is ondergebracht bij de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrzW). De GGD Zaanstreek-Waterland controleert alle kinderdagverblijven, naschoolse opvang, peuterspeelzalen en gastouders.

Calamiteiten en actualiteiten

De ervaring leert dat het werkveld van handhaving dynamisch is. Voor milieu, horeca, bestaande bouwwerken en openbaar water wordt hiertoe 10% van de beschikbare capaciteit gereserveerd. Voor toezicht in de openbare ruimte wordt hier 7% van de capaciteit gereserveerd. Deze inzet is niet beschikbaar voor nieuwe taken, maar voorziet in een structurele behoefte om in te kunnen spelen op (dreigende) calamiteiten en actualiteiten.

Hoogte dwangsommen en lengte begunstigingstermijnen

In het Handhavingsprogramma 2015 heeft de gemeente voor de meest voorkomende overtredingen de hoogte van de dwangsommen en de van lengte begunstigingstermijnen vastgesteld. Voor het bepalen van de hoogte van de bedragen en de duur van de termijnen is aangesloten bij de geldende landelijke richtlijnen. De vastgestelde richtlijnen gelden ook voor 2016.

Wat gaat Straattoezicht doen in 2016?

 

Wat gaat Gebruikstoezicht doen in 2016?

 

Wat gaat Havens en vaarwegen doen in 2016?