Organisatie | Almere |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatbesluit 2005 |
Citeertitel | Mandaatbesluit 2005 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene Wet bestuursrecht, afdeling 10.1.1
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-12-2015 | 01-01-2015 | 15-12-2015 | nieuwe regeling 16-07-2005; 24e wijziging 15-12-2015 | 15-12-2015 Gemeenteblad Almere, nr. 194, 30-12-2015 | Geen |
15-12-2015 | 01-01-2015 | 01-01-2018 | nieuwe regeling | 15-12-2015 Gemeenteblad Almere, nr. 194, 30-12-2015 | Geen |
Burgemeester en wethouders van Almere en de burgemeester van Almere, ieder voor zover hun bevoegdheid betreft;
Gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
de bevoegdheden als vermeld in het bij dit mandaatbesluit behorend overzicht (de zogenaamde mandateringslijst gemeentesecretaris), met inbegrip van de schriftelijke dan wel elektronische ondertekening van stukken, in naam en onder verantwoordelijkheid van het ter zake bevoegde bestuursorgaan op te dragen (te mandateren) aan de gemeentesecretaris.
In dit mandaatbesluit en de bijbehorende mandateringslijst wordt onder directeur tevens diens plaatsvervanger(s) verstaan.
Voor de toepassing van dit mandaatbesluit en de bijbehorende mandateringslijst wordt onder dienst tevens verstaan stafdienst en Publiekszaken.
Voor de toepassing van dit mandaatbesluit wordt onder mandaat tevens begrepen het op grond van volmacht dan wel machtiging verrichten van respectievelijk privaatrechtelijke rechtshandelingen en feitelijke handelingen alsmede het nemen van besluiten anders dan bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht.
De gemeentesecretaris is -tenzij in de mandateringslijst anders is bepaald- gerechtigd de aan de gemeentesecretaris gemandateerde bevoegdheden geheel of gedeeltelijk verder onder te mandateren aan directeuren van diensten met het recht tot verder ondermandaat. De gemeentesecretaris kan instructies geven die bij het uitoefenen van de ondergemandateerde bevoegdheden in acht genomen dienen te worden.
1.Indien bij een op grond van mandaat te nemen besluit er rekening mee moet worden gehouden dat de burgemeester dan wel het college van burgemeester en wethouders op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken, wordt de zaak voorafgaand aan de besluitvorming aan respectievelijk de burgemeester dan wel de betrokken portefeuillehouder voorgelegd. Indien het een bevoegdheid van burgemeester en wethouders betreft en de portefeuillehouder dat nodig acht, wordt deze zaak ter verdere besluitvorming voorgelegd aan burgemeester en wethouders.
2.Ook indien niet is gehandeld overeenkomstig het bepaalde in het eerste lid, geldt een krachtens mandaat genomen besluit rechtens als een besluit van het desbetreffende bestuursorgaan.
Redactie en ondertekening van krachtens mandaat genomen besluiten.
Handgeschreven; voor ondertekening met een natte (handgeschreven) handtekening: a. In geval van uitoefening van bevoegdheden namens burgemeester en wethouders worden uitgaande stukken in de wij-vorm geredigeerd en als volgt ondertekend: "Burgemeester en wethouders van Almere, namens hen, de gemeentesecretaris”, gevolgd door diens handgeschreven handtekening en vermelding van de naam. b. In geval van uitoefening van bevoegdheden namens de burgemeester worden uitgaande stukken als volgt ondertekend: "De burgemeester van Almere, namens deze, de gemeentesecretaris” gevolgd door diens handgeschreven handtekening en vermelding van de naam.
Gewone elektronische (ingescande) handtekening: a. In geval van uitoefening van bevoegdheden namens burgemeester en wethouders worden uitgaande stukken in de wij-vorm geredigeerd en als volgt ondertekend: "Burgemeester en wethouders van Almere, namens hen, de gemeentesecretaris”, gevolgd door diens digitaal ingescande handtekening en vermelding van de naam. b. In geval van uitoefening van bevoegdheden namens de burgemeester worden uitgaande stukken als volgt ondertekend: "De burgemeester van Almere, namens deze, de gemeentesecretaris” gevolgd door diens digitaal ingescande handtekening en vermelding van de naam.
Gekwalificeerde elektronische handtekening: a. In geval van uitoefening van bevoegdheden namens burgemeester en wethouders worden uitgaande stukken in de wij-vorm geredigeerd en als volgt ondertekend: "Burgemeester en wethouders van Almere, namens hen, de gemeentesecretaris ” , gevolgd door diens gekwalificeerde elektronische handtekening en vermelding van de naam. b. In geval van uitoefening van bevoegdheden namens de burgemeester worden uitgaande stukken als volgt ondertekend: "De burgemeester van Almere, namens deze, de gemeentesecretaris” gevolgd door diens gekwalificeerde elektronische handtekening en vermelding van de naam.
Disclaimer: Brieven en besluiten welke elektronisch tot stand zijn gekomen en, al dan niet elektronisch, worden verzonden èn niet door het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester behoeven te worden voorzien van één van de in lid 2 tot en met 4 genoemde handtekening(en) worden naar analogie van het bepaalde in lid 2 tot en met 4 voorzien van de juiste redactie en moeten worden afgesloten met de volgende disclaimer: “Deze brief [evt vervangen door: “Dit besluit”] is automatisch aangemaakt en daarom niet ondertekend”.
Indien de beslissing tot het aangaan van overeenkomsten is gemandateerd, houdt deze bevoegdheid tevens in het aangaan van de overeenkomst als zodanig waaronder te verstaan het op grond van artikel 171 tweede lid Gemeentewet juncto artikel 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht vertegenwoordigen van de gemeente als rechtspersoon door het voor de gemeente in de plaats van de burgemeester tekenen (bij volmacht)van de overeenkomst alsmede het in voorkomende gevallen compareren bij het verlijden door de notaris van in akten vervatte overeenkomsten.
Ingeval van ondertekening van aangegane overeenkomsten wordt de aanhef als volgt geredigeerd : “De gemeente Almere, ter zake van deze overeenkomst op grond van artikel 171 tweede lid Gemeentewet vertegenwoordigd door " (naam gemeentesecretaris), secretaris van de gemeente Almere, hierna te noemen: de gemeente”.
In de kennisgeving behoeft niet tot uitdrukking te worden gebracht dat het de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid betreft. Volstaan kan worden met zinsneden als "Burgemeester en wethouders maken bekend......" dan wel "De burgemeester maakt bekend......." Zinsneden aan het eind van kennisgevingen als "Burgemeester en wethouders voornoemd" dan wel "De burgemeester voornoemd" kunnen achterwege blijven.
In de kennisgeving dient melding te worden gemaakt van bij wie en/of de wijze waarop nadere informatie kan worden ingewonnen over het onderwerp van de kennisgeving (bijvoorbeeld vermelding van organisatieonderdeel en/of behandelend ambtenaar onder vermelding van zijn/haar telefoonnummer en/of e-mailadres, de vermelding van de locatie (gemeentelijke website en/of infocentrum) waarop de op de kennisgeving betrekking hebbende stukken kunnen worden ingezien).
Indien het onderwerp van kennisgeving de bekendmaking betreft van een bij mandaat genomen besluit waartegen bezwaar kan worden gemaakt of beroep kan worden ingesteld wordt in de kennisgeving daarvan mededeling gedaan onder vermelding van door wie, binnen welke termijn en bij welk orgaan bezwaar kan worden gemaakt of beroep kan worden ingesteld.
Op een onderwerp van kennisgeving betreffende de ter inzagelegging van een aanvraag of het voornemen tot het nemen van een besluit of een ontwerpbesluit, tegen welke aanvraag, voornemen of ontwerp zienswijzen of bedenkingen kunnen worden ingediend is het bepaalde in het vierde lid van overeenkomstige toepassing.
Al de op grond van mandaat genomen besluiten dienen schriftelijk of elektronisch te worden vastgelegd en overeenkomstig de van toepassing zijnde wet- en regelgeving te worden gearchiveerd.
Wat wordt verstaan onder “uitvoering” in de mandateringslijst?
Onder uitvoering van de in de mandateringslijst genoemde wetten, algemene maatregelen van bestuur, verordeningen of andere regelingen, daaronder begrepen de eventueel - sedert de inwerkingtreding van het desbetreffend mandaat - op die wetten, algemene maatregelen van bestuur, verordeningen of andere regelingen aangebrachte wijzigingen, wordt verstaan:
a. het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht;
b.het verrichten van andere handelingen dan onder a bedoeld waarvan de uitoefening op grond van de desbetreffende regelgeving is opgedragen aan bestuursorganen zoals het versturen van kennisgevingen, het aanvragen, opmaken, afgeven dan wel in ontvangst nemen van verklaringen of documenten, het doen van onderzoek, het voeren van overleg, het afleggen van rekening en verantwoording, het verstrekken en vragen van adviezen, het opleggen van hersteltermijnen, het toepassen van openbare voorbereidingsprocedures.
Wat wordt onder "het beslissen tot het aangaan van overeenkomsten" verstaan als vermeld in de mandateringslijst?
Onder het beslissen tot het aangaan van overeenkomsten als vermeld in de mandateringslijst wordt ook verstaan de bevoegdheid tot het verrichten van al de daarmee samenhangende voorbereidingshandelingen waaronder het aanvragen van offertes en het doen van aanbestedingen alsmede de bevoegdheid tot uitvoering en opzegging van de gesloten overeenkomst en voorts alle andere bevoegdheden die het Burgerlijk Wetboek met betrekking tot overeenkomsten aan een partij toekent.
Op besluiten genomen na de datum van inwerkingtreding van dit besluit waarbij door het desbetreffende bestuursorgaan bevoegdheden worden gemandateerd is dit besluit - tenzij anders is bepaald - onverkort van toepassing.
De op grond van het Mandaatbesluit van 15 maart 1994 dan wel het Mandaatbesluit 2003 genomen ondermandaatbesluiten blijven van kracht tot zes maanden na de dag van inwerkingtreding van dit besluit.
Dit besluit kan worden aangehaald als Mandaatbesluit 2005.
Burgemeester en wethouders van Almere,
de secretaris, de burgemeester,
B.M. Arnold A. Jorritsma-Lebbink
MANDATERINGSLIJST GEMEENTESECRETARIS
(bevat de door het college van B&W en de burgemeester aan de gemeentesecretaris gemandateerde bevoegdheden)
Behorend bij Mandaatbesluit 2005
Integrale tekstversie, bijgewerkt t/m 24e wijziging / oktober 2015
NB. Met betrekking tot de onder ‘bevoegdheden algemeen’ opgenomen bevoegdheden op het gebied van de bij of krachtens de volgende regelgeving/regelingen gestelde voorschriften:
Het voeren van zakelijke correspondentie en het verrichten van handelingen ter uitvoering van het takenpakket van de dienst zoals het verzenden van ontvangstbevestigingen, het schrijven van brieven inhoudende feitelijke mededelingen, constateringen en procedurele informatie e.d., het reageren op wensen van derden, het doen van bekendmakingen waar dat wettelijk is voorgeschreven dan wel wenselijk wordt geacht c.q. het ter inzage leggen van stukken, het organiseren van (inspraak)bijeenkomsten, het horen van degene(n) die tegen een voorgenomen besluit zijn/hun zienswijze al dan niet in de vorm van bezwaren naar voren heeft/hebben gebracht.
c. Het aanvragen van subsidies, rijksvergoedingen, bijdragen, uitkeringen en overige gelden alsmede het verrichten van alle handelingen die in verband met het afleggen van verantwoording van (te) ontvangen gelden nodig zijn.
Met betrekking tot de uitoefening van deze bevoegdheid is in het bijzonder van belang de Budgethoudersregeling 2005.
Het doen van aangifte omzetbelasting, inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting, het verzoeken tot teruggaaf dividendbelasting, het doen van opgave van gegevens in verband met de afdracht Zorgverzekeringswet, en voorts het verrichten van al datgene wat ter uitvoering van de betreffende regelgeving nodig is. (SBV7)
Het voor het indienen van aanvragen en het verstrekken van gegevens vaststellen van een formulier, voor zover daarin niet is voorzien bij wettelijk voorschrift
Aandachtspunt: wanneer in of met behulp van formulieren sprake zal (kunnen) zijn van gegevensverwerking in de zin van de wet bescherming persoonsgegevens worden formulieren niet vastgesteld dan nadat de privacy coördinator daarover heeft kunnen adviseren.
Het al dan niet op verzoek beslissen tot het opleggen van een last onder bestuursdwang c.q. tot het opleggen van een last onder dwangsom alsmede het feitelijk toepassen van bestuursdwang en voorts alle overige bevoegdheden die op grond van artikel 125 van de Gemeentewet juncto Titel 5.3 en 5.4 van de Algemene wet bestuursrecht aan bestuursorganen met betrekking tot het toepassen van bestuursdwang c.q. het opleggen van een last onder dwangsom zijn toegekend.
a.het nemen van een beslissing op een bezwaarschrift vindt, behoudens in ambtenaren- en sociale zaken, niet eerder plaats dan nadat de commissie voor de bezwaar- en beroepschriften over het bezwaarschrift advies aan het gemeentebestuur heeft uitgebracht tenzij aan de bezwaren volkomen tegemoet kan worden gekomen en derden daardoor niet in hun belangen worden geschaad;
b.degene die op een bezwaarschrift beslist dient ingeval het bestreden besluit krachtens mandaat is genomen in ieder geval hiërarchisch één of meerdere niveaus hoger te zijn dan de functionaris die het bestreden besluit heeft genomen. Ingeval het bestreden besluit door de directeur is genomen wordt de beslissing op bezwaar genomen door de gemeentesecretaris. Ingeval het bestreden besluit door de gemeentesecretaris is genomen wordt de beslissing op bezwaar genomen door het desbetreffende bestuursorgaan. Het bepaalde onder a. is van overeenkomstige toepassing;
c.ingeval van ambtenarenzaken, anders dan die waarvoor een bezwarencommissie is ingesteld, geschiedt het horen van belanghebbende(n) door een door burgemeester en wethouders aangewezen functionaris.
d.ingeval van sociale zaken geschiedt het horen van belanghebbende(n) ten overstaan van de directeur dan wel één of meerdere door deze aan te wijzen functionarissen.
Het nemen van besluiten tot het voeren van een rechtsgeding waaronder tevens begrepen de daarmee samenhangende voorbereidings- en uitvoeringshandelingen. Onder deze bevoegdheid wordt in ieder geval verstaan: het indienen van een bezwaar- of beroepschrift, het verzoeken om schorsing c.q. voorlopige voorziening, het – ook in kort geding - voeren van een civiele procedure zowel als eiser als verweerder, het in (hoger) beroep gaan, het zowel als eiser als verweerder voeren van een arbitrageprocedure, het voegen in een strafprocedure, het voeren van een verzoekschriftprocedure, het starten van - en/of deelnemen aan een (pre-)mediation procedure, het incasseren van onbetaald gebleven vorderingen, het leggen van executoriaal-, conservatoir- en derdenbeslag.
Bevoegdheden personeel en organisatie
De bij mandaat door de gemeentesecretaris met betrekking tot personeel en organisatie genomen besluiten dienen op een goede wijze geregistreerd en gearchiveerd te worden en wel zo dat indien het betreft besluiten die betrekking hebben op meer dan één persoon deze registratie kenbaar is voor en geraadpleegd kan worden door degenen op de wijze die voor besluiten van B&W te doen gebruikelijk is tenzij het betreft een besluit waaromtrent geheimhouding op grond van de Wet openbaarheid van bestuur van toepassing is.
Het in een voorkomend geval aanwijzen van een waarnemend directeur van een dienst alsmede het aanwijzen van één of meerdere plaatsvervangend directeuren per dienst, met het recht deze aanwijzingen ongedaan te maken dan wel op te schorten.
De bevoegdheden met betrekking tot de waarnemend directeur mogen niet worden ondergemandateerd.
Het op grond van de “Procedureregeling beschrijving en waardering rasterfuncties gemeente Almere 2006”, zulks met uitzondering van het vaststellen van de conversietabel, definitief vaststellen van de rasterfuncties met bijbehorende functieschalen, alsmede het schriftelijk mededelen aan medewerkers welke rasterfunctie met bijbehorende functieschaal op de werkzaamheden van toepassing is. SBV9
Het binnen de hoofdstructuur aanbrengen van wijzigingen waaronder het onderbrengen van een afdeling of team dan wel één of meerdere formatieplaatsen bij een andere dienst mits wordt gebleven binnen de kaders van de begroting.
Deze bevoegdheid mag niet worden ondergemandateerd.
De inrichting van de hoofdstructuur van de ambtelijke organisatie, waaronder wordt verstaan het instellen en opheffen van diensten, blijft voorbehouden aan het college van burgemeester en wethouders.
Het toevoegen van budgetten (of een deel daarvan) van één of meerdere bestaande functies aan één of meerdere bestaande functies dan wel het aanwenden van deze budgetten (of een deel daarvan) voor één of meerdere nieuwe functies/formatieplaatsen mits dit niet leidt tot een (uiteindelijke) toename van het personeelsbudget.
NB.De aanduiding tussen (..) achter de hieronder opgenomen mandaten verwijst naar de overeenkomstige bevoegdheid in de (onder)mandateringslijst diensten.
NB. Met betrekking tot de onder ‘Overige bevoegdheden’ opgenomen bevoegdheden op het gebied van de bij of krachtens de volgende regelgeving/regelingen gestelde voorschriften:
Het voor de gemeente Almere als werkgever al dan niet ter uitvoering van wetten, wettelijke voorschriften, regelingen etc nemen van besluiten, het verrichten van handelingen, het doen van aanvragen, het doen van meldingen, het afgeven van verklaringen etc. (SBV4)
Het op grond van de Arbeidsomstandighedenwet, het Arbeidsomstandighedenbesluit en de daarop gebaseerde regelgeving en normen aanwijzen van Installatieverantwoordelijken conform NEN3140, is voorbehouden aan de dienst Stadsbeheer. Daarbij heeft de Installatieverantwoordelijke vervolgens de bevoegdheid tot het aanwijzen van Werkverantwoordelijken, Vakbekwame Personen en Voldoende Onderrichte Personen (VOP), alsmede de met hun onderscheiden taken samenhangende bevoegdheden. Alle genoemde functionarissen kunnen in hun functie dan wel als persoon worden aangewezen en kunnen ook worden aangewezen als het buiten de desbetreffende dienst dan wel buiten de gemeente werkzame personen betreft. (SB15)
Het opnemen van kortlopende geldleningen, het uitlenen van gelden en het aangaan van langlopende geldleningen met inbegrip van het nemen van besluiten over het tussentijds wijzigen van de leningsvoorwaarden waaronder het rentepercentage, zulks met inachtneming van de door de raad gestelde voorschriften inzake treasury. (SBV6)
Het uitvoeren van de Huisvestingswet incl. de daarop gebaseerde regelgeving behoudens voor zover in genoemde wet- en regelgeving bevoegdheden aan een ander bestuursorgaan zijn voorbehouden (DSO13)
De gemeentesecretaris is bevoegd, zulks met de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat, om het uitvoeren van de gehele dan wel de gedeeltelijke uitvoering van de op de Huisvestingswet gebaseerde regelgeving onder te mandateren aan een externe partij.
Het afgeven en weigeren van verklaringen als bedoeld in artikel 285, eerste lid onder f van de Faillisementswet alsmede de daarbij benodigde voorbereidingshandelingen, correspondentie en informatieverstrekking. (DSD10)
De gemeentesecretaris is bevoegd, zulks met de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat deze bevoegdheid onder te mandateren aan de directeur van de instantie welke in opdracht en onder verantwoordelijkheid van de gemeente de gemeentelijke schuldhulpverlening uitvoert.
Het uitgeven en intrekken van legitimatiebewijzen als bedoeld in artikel 5:12 Algemene wet bestuursrecht. (SB9)
De gemeentesecretaris is bevoegd, zulks met de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat, deze bevoegdheid onder te mandateren aan het hoofd van het organisatieonderdeel van Brandweer Flevoland dat belast is met Risicobeheersing.
Het uitvoeren van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (alsmede daarop gebaseerde regelgeving). (DSD12)
De gemeentesecretaris is bevoegd, zulks met de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat, deze bevoegdheid onder te mandateren aan niet onder de verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur werkzame personen en organisaties.
Het, mede voor alle overige Flevolandse gemeenten, dan wel het voor één of meerdere van deze gemeenten, bij volmacht, (onder)mandaat of machtiging uitoefenen van bevoegdheden zoals deze bevoegdheden krachtens het op de centrumregeling ‘Sociaal Domein Flevoland’ gebaseerde Dienstverleningshandvest aan de gemeente Almere of één van haar bestuursorganen zijn dan wel worden overgedragen. (DSD22)
Het uitvoeren van de Monumentenwet 1988 èn de Erfgoedwet alsmede van de daarop gebaseerde regelgeving. (DSO20)
Aandachtpunt: naar verwachting treedt met ingang van 1 juli 2016 de Erfgoedwet in werking. De Monumentenwet 1988 gaat daar deels in op. Een ander deel van de Monumentenwet wordt in de Omgevingswet opgenomen. De inwerkingtredingsdatum van laatstgenoemde wet staat op dit moment nog niet vast.
Het nemen van een besluit tot vergunningverlening om een behoudenswaardige vindplaats niet in te passen blijft voorbehouden aan het college.
Het uitvoeren van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 alsmede van de daarop gebaseerde regelgeving. (DSD18)
De gemeentesecretaris is, gerechtigd om aan een directeur van een instelling als bedoeld in artikel 2.1 van de Verordening eigen bijdrage MO/VO 2014 (Verordening) de bevoegdheid, met recht van ondermandaat, te verlenen tot vaststelling en inning van de
eigen bijdrage als bedoeld in de Verordening alsmede de bevoegdheid tot het nemen van besluiten met betrekking tot de maatschappelijke opvang en vrouwenopvang.
De gemeentesecretaris is bevoegd, zulks met de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat, om aan de directeur GGD Flevoland de bevoegdheid te verlenen tot het nemen van besluiten over maatschappelijke opvang.
Het uitvoeren van de wegenverkeerswetgeving en het uitvoeren van de Parkeerverordening met uitzondering van de artikelen 2 en 5 eerste lid, alsmede het uitvoeren van alle (algemene) A-bevoegdheden en alle overige bevoegdheden die (verder) genoemd zijn in de(ze) Mandateringslijst, voor zover betrekking hebbend op de uitoefening van voornoemde bevoegdheden en op de uitvoering van het parkeerbeleid in ruime zin, zoals het vaststellen van de openingstijden van de gemeentelijke parkeergarages. e.e.a. voor zover een daartoe benodigde bevoegdheid niet van mandaat is uitgesloten. (SB14)
Aandachtspunt: In afwijking van het Mandaatbesluit 2005 impliceert het onderhavige mandaat tevens de bevoegdheid tot gehele of gedeeltelijke ondermandatering aan (niet ondergeschikte) externe (functionarissen van) organisaties die door de gemeente zijn belast met de uitvoering van de hier bedoelde taken. Laatstgenoemde bevoegdheid mag niet verder worden ondergemandateerd dan aan (het niveau van) de directeur Stadsbeheer.
Het uitvoeren van de Afvalstoffenverordening Almere 2010 en de daarop gebaseerde Uitvoeringsregeling Afvalstoffenverordening. Het mandaat omvat mede de bevoegdheid tot het aanwijzen van (afval)locaties, zoals containeropstelplaatsen.
Onder deze bevoegdheid wordt ook begrepen: het aanvullen en afwijken van de onderhavige Uitvoeringsregeling en/daartoe behorende bijlagen, met name waar het betreft, vooruitlopend op aanpassing van deze regeling, (voorgenomen) beleidswijzigingen, pilots, c.q. het uitrollen daarvan naar locaties. (SB5)
Het uitvoeren van de subsidieverordening Woninggebonden Subsidies 2002 t/m 2004 inclusief uitvoering van het verdeelbesluit en de door de gemeenteraad inzake de uitvoering van de vaststelling van de deelbudgetten aan burgemeester en wethouders gemandateerde bevoegdheden. Voor de toepassing van dit mandaat wordt onder subsidieverordening tevens begrepen de subsidieverordeningen Woninggebonden Subsidies die zijn vastgesteld voor de jaren voorafgaand aan 2002. (DSO7)
Het op grond van het besluit Bodemkwaliteit: (SB27)
a. vaststellen van bodemkwaliteitskaarten betreffende het grondgebied van Almere;
b. erkennen/accepteren van (water)bodemkwaliteitskaarten van gemeenten en/of waterkwaliteitsbeheerders binnen of grenzend aan de provincie Flevoland, mits deze kaarten door een ingevolge het Besluit Bodemkwaliteit bevoegd gezag is vastgesteld;
c. opstellen en wijzigen van checklijsten, formulieren en andere administratieve documenten die voor de uitvoering van de nota bodembeheer worden gebruikt;
d. feitelijk aanpassen van de bodemkwaliteitskaart indien door onze raad of door een partnergemeente afwijkende lokale maximale waarden zijn vastgesteld voor een bepaald gebied.
De gemeentesecretaris is bevoegd, zulks met de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat, deze bevoegdheid onder te mandateren aan functionarissen van gemeenten die zijn aangesloten bij- en samenwerken in het Expatcenter Amsterdam Area, zulks ten behoeve van een doelmatige inschrijving van kennismigranten in de gemeentelijke basisadministraties van hun gemeenten en de hieruit volgende werkzaamheden.
1. Het op grond van de artikelen 170 t/m 173 van de Wegenverkeerswet 1994(wegsleepregeling) juncto artikel 125 Gemeentewet en Titel 5:3 en 5:4 van de Algemene wet bestuursrecht:
d. bijhouden van een register waarin aantekening wordt gehouden van de gevallen waarin het overbrengen en in bewaring stellen wordt uitgeoefend;
e. innen van de kosten verbonden aan de bestuursdwang, inclusief de bevoegdheid tot het opschorten van de afgifte van een voertuig totdat de kosten zijn voldaan;
Het nemen van besluiten betreffende het verlenen van ontheffing van bepalingen van een bestemmingsplan als bedoeld in de artikelen 3.6, eerste lid onder c, 3.22 en 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro), alsmede het in verband hiermede nemen van procedurele besluiten als bedoeld in artikel 3.24 Wro.
Het verrichten van handelingen in het kader van afdeling 3.3 en hoofdstuk 3a van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) ter voorbereiding op het nemen van een projectbesluit als bedoeld in artikel 3.10 en 3.40 van de Wro.
Onder handelingen wordt tevens begrepen het nemen van benodigde procedurele besluiten niet zijnde inhoudelijke besluiten omtrent zienswijzen. (DSO4a)
c.een coördinatieregeling op grond van afdeling 3.6 van de Wro;
d.de vaststelling van een structuurvisie als bedoeld in hoofdstuk 2 van de Wro.
e.de vaststelling van een beheersverordening als bedoeld afdeling 3.7, hoofdstuk 3a Wro.
Onder handelingen wordt tevens begrepen het nemen van benodigde procedurele besluiten niet zijnde inhoudelijke besluiten omtrent zienswijzen. (DSO5a)
Het uitoefenen van controle op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Wet arbeid vreemdelingen (Wav), voor zover deze van belang kan zijn voor de gemeente Almere, en het binnen de taakuitoefening zonodig melding maken bij de Arbeidsinspectie en/of politie van (mogelijke) overtredingen van de Wav. Hiermee wordt niet in formele zin bedoeld het toezicht genoemd in artikel 14 Wav. (SB43)