Organisatie | Deurne |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening volgorde plaatsing wachtlijst Wet sociale werkvoorziening Deurne 2008 |
Citeertitel | Verordening volgorde plaatsing wachtlijst Wet sociale werkvoorziening Deurne 2008 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2008 | nieuwe regeling | 13-05-2008 Weekblad voor Deurne, 29-05-2008 | Raadsbesluit 2008, nr. 023c |
De geïndiceerde die niet beschikbaar is om een dienstbetrekking als bedoeld in artikel 2, eerste lid of artikel 7 van de wet te aanvaarden en zich in een in artikel 8, tweede lid van het Besluit uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken of artikel 4 van de Regeling uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken 2008 genoemde situatie bevindt, wordt van de wachtlijst verwijderd.
In artikel 1 is een beperkt aantal begrippen opgenomen, omdat de wet voldoende duidelijk is over gehanteerde termen en begrippen. Een uitgebreide(re) begrippenlijst is daarom overbodig.
Vanuit de wet heeft het college de verantwoordelijkheid voor het beheer van de wachtlijst.
Op deze wachtlijst mogen alleen die personen voorkomen die ook daadwerkelijk beschikbaar zijn voor het aanvaarden van werk. De zogenaamde ‘schone’ wachtlijst. In de wet en uitvoeringsregels is nader geregeld wat onder schone wachtlijst wordt verstaan.
De volgorde van plaatsing is afhankelijk van de plaats op de wachtlijst. Volgens de wet is de ‘first in - first out’ methode van toepassing bij plaatsing. De gemeente kan dit nader regelen door middel van een verordening. Uitgaande van het principe ‘van binnen naar buiten’ en het voorkomen dat bepaalde doelgroepen niet geplaatst worden, zijn een drietal prioritaire doelgroepen bepaald. Om te bevorderen dat zij naar evenredigheid voor plaatsing in aanmerking komen, is de verhouding van vertegenwoordiging van de verschillende doelgroepen op de wachtlijst bepalend voor het plaatsen van de geïndiceerden in enig kalenderjaar.
De in lid 5 aangegeven verwijzing naar wet en Koninklijke Besluiten is feitelijk overbodig. Immers wet en Koninklijke Besluiten gaan voor op een verordening. In de wet en in het bijzonder Koninklijke Besluiten zijn echter artikelen opgenomen die bewerkstelligen dat bepaalde Wsw geïndiceerden voorrang gegeven moet worden. Ter illustratie bijvoorbeeld Wsw geïndiceerden die na beëindiging werk teruggeplaatst moeten worden op hun oude plaats op de wachtlijst. Dit kan betekenen dat Wsw- geïndiceerden die volgens verwachting in enig kalenderjaar geplaatst zouden worden, uiteindelijk niet in dat kalenderjaar geplaatst kunnen worden en doorschuiven naar het volgende kalenderjaar. Voor de volledigheid en duidelijkheid in het bijzonder richting Wsw- geïndiceerden is dit artikel opgenomen.
De overige artikelleden spreken voor zich en behoeven geen nadere toelichting.
In dit artikel wordt expliciet aangegeven in welke situaties geïndiceerden tijdelijk van de wachtlijst worden verwijderd. Van deze geïndiceerden kan ook de indicatiebeschikking of herindicatiebeschikking ingetrokken worden door het college. Uitdrukkelijk wordt hiervoor niet gekozen gelet op de aard van het tijdelijk niet beschikbaar zijn voor plaatsing. Het gaat daarbij om de in artikel 4 van de Regeling uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken 2008 genoemde gevallen, zijnde;
Immers, wordt de indicatiebeschikking of herindicatiebeschikking ingetrokken, dan wordt er vanuit de wet ook een wachttijd van 12 maanden aan gekoppeld.
Degenen waarvan de indicatiebeschikking of herindicatiebeschikking is ingetrokken hebben op grond van de wet een wachttijd van 12 maanden voordat zij opnieuw een indicatie kunnen aanvragen. Als zij een nieuwe indicatie krijgen worden zij op datum van indicatiebeschikking geplaatst. In de praktijk betekent dat plaatsing onderaan de wachtlijst.
In deze verordening is ervoor gekozen dat het college de bevoegdheid heeft om nadere regels te stellen. Uiteraard mogen deze nadere regels niet in strijd met regelgeving en uitgangspunten van deze verordening zijn. Het college kan de bevoegdheid voor het nemen van besluiten in het kader van de uitvoering van deze verordening mandateren. Artikel 14 wordt uitdrukkelijk uitgesloten van de mogelijkheid van overdragen beslissingsbevoegdheid door het college.
Om te voorkomen dat het afwijken in bijzondere omstandigheden als bedoeld in artikel 3 lid 6 via mandaat te lichtvaardig wordt toegepast, wordt er voor gekozen deze bevoegdheid uitdrukkelijk bij het college te laten.