Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Sliedrecht

Verordening Auditcommissie Sliedrecht 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSliedrecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Auditcommissie Sliedrecht 2015
CiteertitelVerordening Auditcommissie Sliedrecht 2015
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 4, lid 3 van de Controleverordening gemeente Sliedrecht 2004

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-01-2016nieuwe regeling

08-12-2015

Gemeenteblad, 20 januari 2016

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Auditcommissie Sliedrecht 2015

 

De raad der gemeente Sliedrecht;

 

gezien het voorstel van de Auditcommissie Sliedrecht d.d. 27 november 2015;

 

b e s l u i t:

 

gelet op het bepaalde in artikel 4, lid 3 van de Controleverordening gemeente Sliedrecht 2004;

 

vast te stellen:

Verordening Auditcommissie Sliedrecht 2015

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    commissie: de Auditcommissie Sliedrecht

  • b.

    lid: een lid van de auditcommissie

  • c.

    voorzitter: de voorzitter van de auditcommissie

  • d.

    griffier: de raadsgriffier van de gemeente Sliedrecht

  • e.

    accountant: de door de raad aangewezen accountant

  • f.

    raad: de gemeenteraad van Sliedrecht

  • g.

    college: het college van burgemeester en wethouders van Sliedrecht

  • h.

    controleprotocol: het controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening

  • i.

    controleverordening: Controleverordening gemeente Sliedrecht 2004

Artikel 2 Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De commissie heeft tot doel de raad te adviseren over alle financiële en bedrijfsvoeringsaspecten, in het bijzonder over de gang van zaken rond het gemeentebeleid en de financiële aspecten die daarmee samenhangen.

  • 2.

    De commissie heeft als aandachtsgebied alle activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing van de gemeente op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid in het kader van de kaderstellende en controlerende verantwoordelijkheid van de raad.

  • 3.

    Onder de in het tweede lid bedoelde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:

    • a.

      de voorbereiding van het door de raad vast te stellen controleprotocol;

    • b.

      het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad betreffende de opzet en uitvoering van de accountantscontrole;

    • c.

      een overlegplatform te zijn voor de voorgenomen controleaanpak door de accountant met de mogelijkheid om specifieke aandacht te doen besteden aan bepaalde posten of organisatieonderdelen, zoals ook bedoeld in artikel 4, derde lid, Controleverordening gemeente Sliedrecht 2004;

    • d.

      een overlegplatform te zijn over de uitkomsten van de door de accountant uitgevoerde controles;

    • e.

      het evalueren van de werkzaamheden van de accountant;

    • f.

      het voorbereiden van de selectie van de accountant na afloop van het contract met de accountant;

    • g.

      het adviseren aan de raad over genoemde taken.

Artikel 3 Samenstelling en benoeming

  • 1.

    De raad benoemt de leden van de commissie en hun plaatsvervangers. Maximaal één lid en één plaatsvervangend lid per fractie.

  • 2.

    De (plaatsvervangende) leden zijn raadslid of burgerraadslid. De commissie dient wel tenminste uit twee raadsleden te bestaan.

  • 3.

    De portefeuillehouder financiën, de concerncontroller, de accountant en de griffier treden op als adviseurs van de commissie.

Artikel 4 Zittingsduur

  • 1.

    De zittingsperiode van de (plaatsvervangende)leden eindigt in ieder geval aan het einde van de raadsperiode, bij ontslag als (burgerraads)lid van de raad of door een met redenen omkleed besluit van de raad.

  • 2.

    Een (plaatsvervangend)lid kan te allen tijde ontslag nemen.

Artikel 5 Voorzitter en secretaris

  • 1.

    De commissie kiest uit de in de commissie zitting hebbende raadsleden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 2.

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeen roepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere en zorgvuldige besluitvorming.

  • 3.

    De griffier is secretaris van de commissie. In deze functie coördineert hij de ambtelijke ondersteuning, ondersteunt de voorzitter bij diens werkzaamheden en verzorgt het secretariaat.

Artikel 6 Vergaderingen, werkwijze en geheimhouding

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 2.

    De commissie vergadert zo vaak zij dat nodig acht voor een goede uitoefening van haar taak.

  • 3.

    De voorzitter belegt de vergaderingen. Hij draagt er zorg voor dat de oproepingen – spoedeisende gevallen uitgezonderd – ten minste 10 dagen voor de vergadering aan de leden worden verzonden (digitaal).

  • 4.

    De agenda en de voor de behandeling van onderwerpen relevante stukken worden zo mogelijk tegelijkertijd aan de leden toegezonden via iBabs.

  • 5.

    Van iedere vergadering wordt een besluitenlijst gemaakt onder verantwoordelijkheid van de griffier. De besluitenlijst wordt door de commissie vastgesteld.

  • 6.

    De adviezen en besluitenlijsten van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur anders bepaalt. De geheimhouding wordt in acht genomen totdat het orgaan dat haar heeft opgelegd dan wel de raad haar opheft.

  • 7.

    Op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, kan de geheimhouding eveneens worden opgelegd door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, ieder ten aanzien van de stukken die hij aan de commissie overlegt. Daarvan wordt op de stukken melding gemaakt. De geheimhouding wordt in acht genomen totdat het orgaan dat haar heeft opgelegd dan wel de raad haar opheft.

Artikel 7 Besluitvorming

  • 1.

    De leden van de commissie hebben één stem in de besluitvorming. De voorzitter is een door de raad benoemd lid en stemt mee.

  • 2.

    Besluiten van de commissie worden genomen bij meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen.

  • 3.

    Indien één der leden van de commissie dit wenst, wordt een minderheidsstandpunt bij een advies ter kennisname gebracht van de raad.

  • 4.

    De commissie kan slechts besluiten wanneer meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden bij aanvang van de vergadering aanwezig is.

Artikel 8 Informeren van de raad

  • 1.

    De commissie informeert de raad en het college over gemaakte afspraken met de accountant en beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren over bevindingen aangaande haar werkzaamheden.

  • 2.

    Op verzoek van de raad geeft de voorzitter van de commissie een toelichting in de vergadering van de raad. Vertrouwelijke mededelingen worden in een besloten raadsvergadering gedaan.

Artikel 9 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Verordening Auditcommissie Sliedrecht 2015.

Artikel 10 Inwerkingtreding

  • 1.

    De Verordening Auditcommissie Sliedrecht 2010, als vastgesteld door de raad op 10 mei 2010, en de daaropvolgende 1e wijziging, als vastgesteld in de raad van 10 december 2013, worden ingetrokken per 1 januari 2016.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2016.

Vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Sliedrecht op 8 december 2015.

De griffier, De voorzitter,

mr. R.P.A. van Aalst drs. A.P.J. van Hemmen