Organisatie | Huizen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de raadscommissies 2015 |
Citeertitel | Verordening op de raadscommissies 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 82
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-12-2015 | nieuwe regeling | 10-12-2015 Gemeenteblad van Huizen 2015 nr 21 d.d. 29-12-2015 | Onbekend |
De raad van de gemeente Huizen;
in vergadering bijeen op 10 december 2015;
gelezen het voorstel van de griffier d.d. 3 december 2015 en het advies van de commissie Algemeen, Bestuur en Middelen d.d. 26 november 2015;
gelet op artikel 82 van de Gemeentewet;
de volgende “Verordening op de raadscommissies 2015” vast te stellen:
1.Een raadscommissie heeft in het algemeen de volgende taken:
adviseren van de raad over raadsvoorstellen op haar werkterrein, en het in dat kader overleggen met het orgaan, of een vertegenwoordiger daarvan, of de persoon die het raadsvoorstel doet, tenzij de agendacommissie van oordeel is dat een raadsvoorstel zonder commissiebehandeling aan de raad kan worden voorgelegd;
Bij aanvang van de raadsperiode doet een raadsfractie voor alle raadscommissies opgave aan de griffier van de vaste commissieleden die de raadsfractie in de raadscommissies zullen gaan vertegenwoordigen, en van de plaatsvervangend commissieleden.
6.Een raadsfractie kan tussentijds wijziging aanbrengen in de vaste en plaatsvervangende commissieleden die de raadsfractie in een raadscommissie vertegenwoordigen. De raadsfractie doet daarvan opgave aan de griffier, die daarover de voorzitter en de commissieleden van de betreffende raadscommissie in kennis stelt.
Artikel 5. Zittingsduur en vacatures
Paragraaf 2.1: de voorbereiding
1.De reguliere vergaderingen van de raadscommissies vinden plaats volgens het vergaderschema dat jaarlijks door de raad wordt vastgesteld. Een raadscommissie vergadert voorts zo vaak als dat de voorzitter of ten minste éénderde van de fractievertegenwoordigingen in de raadscommissie dit nodig achten.
Een commissielid kan een onderwerp agenderen voor bespreking in een vergadering. Het onderwerp en wat hij daarover in de raadscommissie aan de orde wil stellen, meldt hij dan ten minste 7 werkdagen voor verzending van de oproep met agenda aan bij de voorzitter, door tussenkomst van de commissiegriffier. Indien het commissielid zijn aanmelding doet na de verzending van de oproep met agenda, dan is ter beoordeling aan de voorzitter, na het commissielid te hebben gehoord, of het onderwerp aanvullend wordt geagendeerd of dat het onderwerp wordt geagendeerd voor een volgende vergadering.
3.De voorzitter informeert de agendacommissie over de vastgestelde voorlopige agenda indien er voorstellen op vermeld staan waarover de raad een besluit moet nemen. De agendacommissie kan de voorzitter in dat geval voorstellen doen tot wijziging van de voorlopige agenda en/of besluiten dat een raadsvoorstel zonder voorafgaande commissiebehandeling aan de raad kan worden aangeboden.
4.De voorzitter kan, nadat de oproep voor de vergadering als bedoeld in artikel 9 is verzonden, een aanvulling op de voorlopige agenda laten uitgaan. Indien de aanvulling een raadsvoorstel betreft, dan gaat die aanvulling pas uit nadat de agendacommissie in kennis is gesteld. De agendacommissie kan besluiten dat het raadsvoorstel zonder voorafgaande commissiebehandeling aan de raad kan worden aangeboden.
5.De voorlopige agenda, met eventuele aanvulling, wordt bij aanvang van de vergadering door de raadscommissie definitief vastgesteld.
6.Artikel 9. Oproep voor de vergadering
De voorzitter draagt er zorg voor dat ten minste 10 dagen voor een vergadering de raadsleden en lijstopvolgers langs elektronische weg een oproep en de voorlopige agenda met de daarbij behorende openbare en geheime stukken ontvangen. Als de bij de oproep en voorlopige agenda gevoegde geheime stukken raadsvoorstellen zijn of de bij een openbaar raadsvoorstel behorende geheime stukken, dan worden deze geheim stukken langs elektronische weg tevens aan het college verzonden.
Artikel 10. Openbare bekendmaking vergaderingen
Op een vergadering als bedoeld in het tweede lid is het eerste lid niet van toepassing. Een raadscommissie kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd alleen beraadslagen of besluiten, als blijkens de presentielijst van meer dan de helft van de in de raadscommissie vertegenwoordigde raadsfracties tenminste één commissielid aanwezig is.
Artikel 12. Rol voorzitter tijdens de vergadering
De voorzitter kan de raadscommissie voorstellen aan een commissielid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het commissielid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het commissielid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
Hij roept sprekers tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven, kunnen door hem het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.
Degene die wil inspreken, meldt dit uiterlijk de dag voor aanvang van de vergadering aan de commissiegriffier onder vermelding van zijn naam, telefoonnummer en/of mailadres en het onderwerp waarover hij wil inspreken. De commissiegriffier informeert de voorzitter en de commissieleden uiterlijk een dag voor aanvang van de vergadering over de voornoemde gegevens aangemelde insprekers.
Indien iemand zich korter dan een dag voor aanvang van de vergadering aanmeldt als inspreker, dan informeert de commissiegriffier de voorzitter hierover. Het is vervolgens ter beoordeling van de voorzitter of met het oog op de vergaderorde deze inspreker alsnog de gelegenheid krijgt om tijdens de vergadering in te spreken. In het bevestigende geval informeert de commissiegriffier de commissieleden over deze nagekomen aanmelding als inspreker. Indien dit niet meer tijdig voorafgaand aan de vergadering lukt, dan worden de commissieleden in ieder geval na de vergadering door de commissiegriffier geïnformeerd over de gegevens van de inspreker als genoemd in lid 2.
Artikel 14. Vragen aan college over niet-geagendeerde onderwerpen
leder commissielid kan voorafgaand aan een vergadering vragen stellen aan het college of de burgemeester over onderwerpen die niet op de commissieagenda vermeld staan. De vragen, met eventuele toelichting voorafgaand aan de vergadering bij de griffier ingediend. De griffier draagt er zorg voor dat de vragen worden doorgeleid naar het college en de raadscommissie waarin de vragen aan de orde komen.
De vragen van de commissieleden worden mondeling in de vergadering door de portefeuillehouder beantwoord. Na mondelinge beantwoording van de vragen kan het commissielid dat de vragen heeft gesteld aanvullende vragen aan de portefeuillehouder stellen. Ook de overige commissieleden kunnen vervolgens aanvullende vragen stellen aan de vragensteller en/of het collegelid.
De beraadslagingen over raadsvoorstellen van het college bestaan uit het stellen van bestuurlijke vragen aan de portefeuillehouder. Technische vragen over die raadsvoorstellen worden in de aanloop naar de vergadering of in de periode na de vergadering gesteld aan de behandelend ambtenaar. Indien technische vragen in de vergadering worden gesteld, dan kan de voorzitter in het belang van de vergaderorde het commissielid voor de beantwoording verwijzen naar de behandelend ambtenaar, en de portefeuillehouder vragen zich bij de beantwoording alleen te beperken tot de bestuurlijke vragen.
Een portefeuillehouder kan zich bij de beantwoording van de bestuurlijke vragen van de commissieleden ambtelijk laten bijstaan. Voor zover een portefeuillehouder het antwoord op een vraag schuldig moet blijven, wordt het antwoord in de periode na de vergadering, maar tijdig voor de raadsvergadering, door de portefeuillehouder via een memo aan de raadscommissie gegeven. De griffier draagt er zorg voor dat de beantwoording langs elektronische weg aan de commissieleden beschikbaar wordt gesteld.
Na het afsluiten van de laatste spreektermijn over een raadsvoorstel, informeert de voorzitter of de raadscommissie voldoende informatie heeft verkregen om het raadsvoorstel vrij te geven voor raadsbehandeling. Indien de raadscommissie behoefte heeft aan meer informatie, en daarom aan een vervolgbehandeling in een volgende vergadering, dan bepaalt de raadscommissie wanneer die vervolgbehandeling plaatsvindt. De voorzitter informeert de agendacommissie hierover en of dat of dat dient te leiden tot uitstel van raadsbehandeling van het raadsvoorstel.
Als het om een ongevraagd commissieadvies gaat, dus anders dan over een raadsvoorstel, dan doet de voorzitter een voorstel voor de inhoud ervan, waarna hij vervolgens aan de in de vergadering aanwezige fractievertegenwoordigingen om hun standpunt daarover vraagt. In het commissieadvies worden de standpunten van de in de vergadering aanwezige fractievertegenwoordigingen opgenomen.
Artikel 17. Voorstellen van orde
Commissieleden kunnen tijdens een vergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De raadscommissie beslist hier terstond over. Indien de stemmen over het ordevoorstel staken, dan is het niet aangenomen.
Artikel 18. Besluiten van de commissie
Besluiten van de commissie worden genomen bij meerderheid van stemmen van de ten tijde van het te nemen besluit aan de vergadering deelnemende commissieleden.
Artikel 19. Resumé van de vergadering
1.De commissiegriffier draagt zorg voor een resumé van de vergadering.
2.Het resumé bevat in ieder geval:
de namen van de voorzitter, de commissieleden, de commissiegriffier, de griffier, de raads-adviseur, de burgemeester en de wethouders, allen voor zover aanwezig, en de insprekers (met vermelding van het agendapunt waarbij ze hebben ingesproken) en de personen die van de raadscommissie toestemming kregen om aan de beraadslagingen deel te nemen (met vermelding van het agendapunt waarbij dat het geval was);
Het resumé wordt uiterlijk binnen 5 werkdagen aan de commissieleden, de overige personen die in de vergadering het woord hebben gevoerd, de overige raadsleden en lijstopvolgers en aan het college langs elektronische weg toegestuurd en op de website van de gemeenteraad (www.gemeenteraadhuizen.nl) gepubliceerd.
Artikel 20. Verslaglegging openbare vergadering
1.De griffier draagt er zorg voor dat van elke openbare vergadering een geluidsregistratie wordt gemaakt, die kan dienen als audioverslag van de vergadering.
2.De griffier draagt er zorg voor dat het audioverslag uiterlijk binnen vijf werkdagen langs elektronische weg beschikbaar wordt gesteld aan de commissieleden en overige raadsleden en lijstopvolgers.
Paragraaf 2.3: geheimhouding en besloten vergaderingen
Raadsleden en lijstopvolgers hebben langs elektronische weg, via de agenda van de betreffende raadscommissie, altijd inzage in de stukken waarop door de raadscommissie geheimhouding is opgelegd. Deze inzage kan door de commissie worden geweigerd als dat in strijd is met het openbaar belang.
Artikel 22. Opheffing geheimhouding door de raad
Als de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de Gemeentewet voornemens is de door een raadscommissie opgelegde geheimhouding op te heffen, dan wordt daarover eerst de zienswijze van die raadscommissie gevraagd.
Artikel 23. Besloten vergaderingen
Indien tot een vergadering met gesloten deuren wordt besloten dan kunnen aanwezige raadsleden, lijstopvolgers, vertegenwoordigers van het college, de ambtelijke ondersteuning, de commissiegriffier, de raadgriffier en raadsadviseur die besloten vergadering bijwonen, voor zover de raadscommissie niet anders beslist.
Artikel 24. Verslag besloten raadsvergadering
Het verslag van een besloten vergadering wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld. Als geen geheimhouding is opgelegd op de bespreking in de besloten vergadering waar het verslag betrekking op heeft, dan wordt bij de vaststelling van het verslag ook een besluit genomen over het al dan niet openbaar maken ervan.
Artikel 25. Besluitenlijst besloten raadsvergadering
Het bepaalde in artikel 19 is ook van toepassing op een besloten vergadering, met dien verstande dat het resumé wordt uiterlijk binnen 5 werkdagen aan de commissieleden, overige raadsleden en lijstopvolgers langs elektronische weg wordt verzonden, en voorts aan de overige personen die in de vergadering het woord hebben gevoerd, en aan het college voor zover collegeleden in de vergadering aanwezig waren.
Paragraaf 2.4: toehoorders en pers
Artikel 26. Toehoorders en pers
Artikel 27. Geluid- en beeldregistraties
Degenen die van een openbare vergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan voor aanvang van de vergadering mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.
Artikel 28. Intrekken oude verordening
De verordening op de vaste raadscommissies, vastgesteld in de raadsvergadering van 22 april 2014, wordt ingetrokken.
Artikel 29. Inwerkingtreding en citeertitel