Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Sint-Michielsgestel

Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Sint-Michielsgestel
Officiële naam regelingVerordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens
CiteertitelVerordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerpinwonerszaken, gba

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

de wijziging heeft betrekking op de invulling van gegevensverstrekking

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, art. 96

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-06-200802-06-2011diverse wijzigingen

12-06-2008

De Brug, 26 juni 2008

Index: 1.430, rb 12 juni 2008, 6

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

    • 1.

      Daar waar in deze verordening de mannelijke persoonsvorm wordt gebruikt dient ook de vrouwelijke persoonsvorm te worden gelezen.

    • 2.

      De bijlagen maken deel uit van deze verordening.

Artikel 1 Begripsbepalingen

    • Deze verordening verstaat onder (in alfabetische volgorde):

      • a.

        aangehaaktegegevens: de in de GBA opgenomen gegevens die niet behoren tot de persoonslijst of de verwijsgegevens, over één persoon in de GBA;

      • b.

        afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

      • c.

        algemenegegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid onder a van de Wet GBA;

      • d.

        authentieke gegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 3a van de Wet GBA en benoemd in artikel 58a Besluit GBA en vermeld in bijlage 1d Besluit GBA;

      • e.

        autorisatie: het verlenen van (rechtstreekse) toegang tot de GBA-gegevens;

      • f.

        beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke belast is met de dagelijkse zorg voor de GBA;

      • g.

        binnengemeentelijkeafnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente. Hieronder valt tevens te verstaan door de verantwoordelijke aangewezen instanties die taken uitoefenen die door het gemeentebestuur zijn opgelegd en/of belast zijn met de uitvoering van publiekrechtelijke taken;

      • h.

        WetGBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

      • i.

        derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;

      • j.

        GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

      • k.

        ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA in de GBA van de gemeente is opgenomen;

      • l.

        persoonslijst: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid, van de Wet GBA, over één persoon in de GBA;

      • m.

        verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

      • n.

        verordeningGBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

      • o.

        verwijsgegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 35, eerste lid van de Wet GBA, over één uitgeschreven persoon uit de GBA.

Artikel 2 Doel van de verbanden, toegang of verstrekking van de GBA-gegevens

    • 1.

      Binnengemeentelijke afnemers krijgen toegang tot, dan wel worden de beschikbare gegevens in de GBA verstrekt voor de vervulling van hun taak.

    • 2.

      De toegang dan wel de verstrekking wordt door de verantwoordelijke vastgelegd in een convenant of overeenkomst.

    • 3.

      De verantwoordelijke wijst de binnengemeentelijke afnemers aan die aan de verplichtingen krachtens artikel 3b en 62 van de Wet GBA dienen te voldoen.

Artikel 3 Beheer van de GBA

      • 1.

        Beheerder van de GBA is het hoofd van de afdeling Inwonerszaken.

      • 2.

        De beheerder geeft invulling aan het onder artikel 2 bedoelde convenant of overeenkomst.

Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de GBA

Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

  • Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de in bijlage 1 vermelde afdelingen, de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens verstrekt, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.

Artikel 5 Rechtstreeks toegang tot de GBA

  • Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:

    • 1.

      de beheerder;

    • 2.

      de door de beheerder aangewezen ambtenaren die werkzaam zijn op de afdeling Inwonerszaken;

    • 3.

      met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA wordt aan de in bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke afnemers een autorisatie verleend, voor de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.

Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

    • 1.

      Met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA worden aan de in bijlage 3 vermelde binnengemeentelijke afnemers de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens systematisch verstrekt, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.

    • 2.

      De verantwoordelijke kan besluiten aan andere afnemers systematisch gegevens te verstrekken.

    In het besluit worden tenminste de volgende punten schriftelijk vastgelegd:

    • -

      het doel waarvoor de gegevens uit de basisadministratie nodig zijn;

    • -

      de op deze registraties betrekking hebbende wettelijke regelingen en privacyreglementen;

    • -

      een limitatieve en exacte opsomming van de benodigde gegevens.

Artikel 7 Verstrekkingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente

  • 1.

    Met inachtneming van artikel 100, tweede lid Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in artikel 98 en 99 Wet GBA, aan in bijlage 4 vermelde instanties de gegevens, zoals vermeld in artikel 100, lid 2, van de Wet GBA op verzoek aan de in bijlage 4 vermelde instanties worden verstrekt voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

  • 2.

    De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 8 Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers

  • Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op telefonisch verzoek slechts incidenteel in aantoonbaar spoedeisende gevallen gegevens worden verstrekt indien:

    • a.

      buiten twijfel is dat het verzoek afkomstig is van een daartoe bevoegd persoon binnen de organisatie. Een en ander op basis van vooraf nadrukkelijk gemaakte afspraken en aan met name genoemde personen en:

    • b.

      de gegevens nodig zijn voor vervulling van de taken van de binnengemeentelijke afnemer en niet op een minder ingrijpende manier aan gegevens kan worden gekomen.

Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens Sint-Michielsgestel 2008

Hoofdstuk 3 Aangehaakte gegevens

Artikel 9 Doel van de aangehaakte gegevens

  • De GBA heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:

    • a.

      informatie te leveren aan de Afdeling Inwonerszaken ter uitvoering van activiteiten, verband houdende met de taken die bij deze afdeling moeten worden uitgevoerd;

    • b.

      de binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van taken van die afnemers;

    • c.

      een ingeschrevene van de hem betreffende gegevens te voorzien;

    • d.

      statistische informatie te leveren.

Artikel 10 Aangehaakte gegevens

    • 1.

      Van ingeschrevenen kunnen in de GBA de in bijlage 5 genoemde aangehaakte gegevens opgenomen zijn.

    • 2.

      De verantwoordelijke kan besluiten de aangehaakte gegevens uit te breiden dan wel in te krimpen.

Artikel 11 Wijze van verkrijging

  • Aangehaakte gegevens in de GBA worden verkregen door opgave van de ingezetene, door het geautomatiseerde systeem gegenereerde gegevens, door medewerkers van de afdeling Inwonerszaken in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen en van afnemers en derden.

Artikel 12 Verbanden, toegang en verstrekkingen

  • Aan binnengemeentelijke afnemers, ten aanzien van wie deze verordening voorziet in verbanden (artikel 4), toegang (artikel 5) en verstrekkingen (artikel 6), kan toegang tot de aangehaakte gegevens worden verleend, mits deze noodzakelijk zijn ter uitvoering van hun taken of bevoegdheden.

Artikel 13 Verwijdering van gegevens

  • Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de bevolkingsadministratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen één jaar nadat het besluit is genomen.

Artikel 14 Protocolplicht van aangehaakte gegevens

  • De beheerder houdt het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 12, aan binnengemeentelijk afnemers als bedoeld in artikel 6, gedurende het jaar volgend op de verstrekking bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de betrokken persoon onevenredig schaadt.

Artikel 15 Rechten van de burger

  • Op de aangehaakte gegevens zijn alle rechten van de burger, genoemd in de Wet GBA, van toepassing.

Hoofdstuk 4 Overige bepalingen

Artikel 16 Beveiliging

  • De beheerder treft technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de gegevens welke in de GBA als zodanig zijn opgenomen.

Artikel 17 Terugmelding

    • 1.

      De binnengemeentelijke afnemers van gegevens uit de GBA zijn verplicht de verschillen met de vastgelegde persoonsgegevens in de eigen administratie, waarvan aannemelijk is dat deze in de GBA opgenomen moeten worden, schriftelijk te melden aan de beheerder.

    • 2.

      De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen moeten worden gedaan.

    • 3.

      De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 Wet GBA en de artikelen 62 en 63 Besluit GBA.

Artikel 18 Slotbepalingen

  • 1. De verordening GBA vastgesteld op 23 december 2004 wordt ingetrokken per moment van inwerkingtreding van deze verordening.

  • 2. Deze verordening treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.

  • 3. Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd om wijzigingen in de bij deze verordening vastgestelde bijlagen aan te brengen.

  • 4. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens Sint-Michielsgestel 2008.

  • 5. De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de GBA.

Ondertekening

De raad van de gemeente Sint-Michielsgestel;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 13 mei 2008;

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de Wet bescherming persoonsgegevens;

B E S L U I T :

De navolgende verordening vast te stellen:

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Sint-Michielsgestel in zijn openbare vergadering van 12 juni 2008.

De raad voornoemd.

De griffier, de secretaris

Bijlage

Bijlage 1: Verbanden met andere gemeentelijke registraties.

  • 1.

    Het datadistributiesysteem (DDS) wordt beheerd onder verantwoordelijkheid van de afdeling BMO.

  • 2.

    De leerplichtadministratie (RBL) wordt beheerd onder verantwoordelijkheid van de afdeling Inwonerszaken.

OmschrijvingRubriekDDSRBL
Categorie 01 Persoon      
A-nummer 01.01.10XX
BSN 01.01.20XX
Voornamen 01.02.10XX
Adellijke titel/predikaat 01.02.20XX
Voorvoegsel geslachtsnaam 01.02.30XX
Geslachtsnaam 01.02.40XX
Geboortedatum 01.03.10XX
Geboorteplaats 01.03.20XX
Geboorteland 01.03.30XX
Geslachtsaanduiding 01.04.10XX
Aanduiding naamgebruik 01.61.10XX
Aanduiding gegevens in onderzoek01.83.10XX
Datum ingang onderzoek01.83.20XX
Datum einde onderzoek01.83.30XX
Categorie 02 Ouder 1      
A-nummer 02.01.10XX
BSN02.01.20X  
Voornamen 02.02.10XX
Adellijke titel/predikaat 02.02.20XX
Voorvoegsel geslachtsnaam 02.02.30XX
Geslachtsnaam 02.02.40XX
Geboortedatum 02.03.10XX
Geboorteplaats 02.03.20XX
Geboorteland 02.03.30XX
Geslachtsaanduiding 02.04.10XX
Datum ingang fam. betrekking02.62.10X  
Aanduiding gegevens in onderzoek02.83.10XX
Datum ingang onderzoek02.83.20XX
Datum einde onderzoek02.83.30XX
Categorie 03 Ouder 2      
A-nummer 03.01.10XX
BSN03.02.20X  
Voornamen 03.02.10XX
Adellijke titel/predikaat 03.02.20XX
Voorvoegsel geslachtsnaam 03.02.30XX
Geslachtsnaam 03.02.40XX
Geboortedatum 03.03.10XX
Geboorteplaats 03.03.20XX
Geboorteland 03.03.30XX
Geslachtsaanduiding 03.04.10XX
Datum ingang fam. betrekking03.62.10X  
Aanduiding gegevens in onderzoek03.83.10XX
Datum ingang onderzoek03.83.20XX
Datum einde onderzoek03.83.30XX
Categorie 04 Nationaliteit      
Nationaliteit04.05.10XX
Aanduiding bijzonder Nederlanderschap04.65.10XX
Gemeente document 04.82.10    
Beschrijving document 04.82.30    
Aanduiding gegevens in onderzoek04.83.10XX
Datum ingang onderzoek04.83.20XX
Datum einde onderzoek04.83.30XX
       
Ingangsdatum geldigheid 04.85.10X  
Categorie 05 Huwelijk/geregistreerd partnerschap      
A-nummer 05.01.10X  
BSN05.01.20X  
Voornamen 05.02.10X  
Adellijke titel/predikaat 05.02.20X  
Voorvoegsel geslachtsnaam 05.02.30X  
Geslachtsnaam 05.02.40X  
Geboortedatum 05.03.10X  
Geboorteplaats 05.03.20X  
Geboorteland 05.03.30X  
Geslachtsaanduiding 05.04.10X  
Datum sluiting 05.06.10X  
Plaats sluiting 05.06.20X  
Land sluiting 05.06.30X  
Datum ontbinding 05.07.10X  
Plaats ontbinding 05.07.20X  
Land ontbinding 05.07.30X  
Reden ontbinding 05.07.40X  
Soort verbintenis 05.15.10X  
Aanduiding gegevens in onderzoek05.83.10X  
Datum ingang onderzoek05.83.20X  
Datum einde onderzoek05.83.30X  
Categorie 06 Overlijden      
Datum overlijden06.08.10XX
Plaats overlijden06.08.20    
Land overlijden06.08.30    
Aanduiding gegevens in onderzoek06.83.10XX
Datum ingang onderzoek06.83.20XX
Datum einde onderzoek06.83.30XX
Categorie 07 Inschrijving      
Datum opschorting bijhouding07.67.10X  
Reden opschorting bijhouding07.67.20X  
Indicatie geheim07.70.10XX
Categorie 08 Verblijfplaats      
Gemeente van inschrijving 08.09.10XX
Datum inschrijving 08.09.20XX
Functie adres 08.10.10XX
Gemeentedeel 08.10.20XX
Datum aanvang adreshouding 08.10.30XX
Straatnaam 08.11.10XX
Huisnummer 08.11.20XX
Huisletter 08.11.30XX
Huisnummertoevoeging 08.11.40XX
Aanduiding bij huisnummer 08.11.50XX
Postcode 08.11.60XX
Locatiebeschrijving 08.12.10XX
Land waarnaar vertrokken 08.13.10XX
Datum vertrek uit Nederland 08.13.20XX
Adres buitenland 108.13.30X  
Adres buitenland 208.13.40X  
Adres buitenland 308.13.50X  
Datum vestiging in Nederland 08.14.20XX
Aanduiding gegevens in onderzoek08.83.10XX
Datum ingang onderzoek08.83.20XX
Datum einde onderzoek08.83.30XX
Categorie 09 Kind      
A-nummer 09.01.10X  
BSN09.01.20X  
Voornamen 09.02.10X  
Adellijke titel/predikaat 09.02.20X  
Voorvoegsel geslachtsnaam 09.02.30X  
Geslachtsnaam 09.02.40X  
Geboortedatum 09.03.10X  
Geboorteplaats 09.03.20X  
Geboorteland 09.03.30X  
Datum ingang familierechterlijke betrekking09.62.10X  
Aanduiding gegevens in onderzoek09.83.10X  
Datum ingang onderzoek09.83.20X  
Datum einde onderzoek09.83.30X  
Categorie 10 Verblijfstitel      
Aanduiding verblijfstitel10.39.10X  
Datum einde verblijfstitel10.39.20X  
Ingangsdatum verblijfstitel10.39.30X  
Aanduiding gegevens in onderzoek10.83.10X  
Datum ingang onderzoek10.83.20X  
Datum einde onderzoek10.83.30X  
Categorie 11 Gezagsverhouding      
Indicatie gezag minderjarige11.32.10XX
Indicatie curatelenregister11.33.10XX
Aanduiding gegevens in onderzoek11.83.10XX
Datum ingang onderzoek11.83.20XX
Datum einde onderzoek11.83.30XX
Categorie 12 Reisdocument      
Soort Nederlands reisdocument12.35.10X  
Nummer Nederlands reisdocument12.35.20X  
Aanduiding gegevens in onderzoek12.83.10X  
Datum ingang onderzoek12.83.20X  
Datum einde onderzoek12.83.30X  
Categorie 13 Kiesrecht      
Aanduiding uitgesloten kiesrecht13.38.10X  
Einddatum uitsluiting kiesrecht13.38.20X  
Categorie 21 Verwijzing      
A-nummer 21.01.10X  
BSN 21.01.20X  
Voornamen 21.02.10X  
Adellijke titel/predikaat 21.02.20X  
Voorvoegsel geslachtsnaam 21.02.30X  
Geslachtsnaam 21.02.40X  
Geboortedatum 21.03.10X  
Geboorteplaats 21.03.20X  
Geboorteland 21.03.30X  
Gemeente van uitschrijving 21.09.10XX
Datum uitschrijving 21.09.20XX
Straatnaam 21.11.10XX
Huisnummer 21.11.20XX
Huisletter 21.11.30XX
Huisnummertoevoeging 21.11.40XX
Aanduiding bij huisnummer 21.11.50XX
Postcode 21.11.60XX
Locatiebeschrijving 21.12.10XX
Indicatie geheim21.70.10XX
Aangehaakte gegevens      
Voorletters  XX
Burgerlijke staat  XX
Gezinsverhouding en -relatie  X  

Bijlage 2:

Voor het uitvoeren van de wettelijke taken binnen een gemeente, is het van essentieel belang dat de GBA kan worden geraadpleegd. Omdat het niet geoorloofd is om alle geregistreerde gegevens in de GBA te kunnen raadplegen, is het afhankelijk van de wettelijk uit te voeren taak welke GBA-gegevens wél geraadpleegd kunnen worden.

De volgende organisatieonderdelen zijn, op basis van hun wettelijke taken, geautoriseerd voor een rechtstreekse toegang tot de GBA:

Basisset Algemeen:

De afdelingen Ontwikkeling, BMO, Inwonerszaken, Uitvoering en Vergunningen en Handhaving, alsmede het Bedrijfsbureau en het Stafbureau.

Basisset Vastgoedviewer: alle afdelingen.

Communicatie: Afdeling Stafbureau.

Wegwijs/WMO: Afdeling Inwonerszaken, cluster Wegwijs.

Uitgebreid profiel: Afdeling Uitvoering, Afdeling BMO

Receptie: Afdeling Inwonerszaken, cluster receptie.

De overige organisatieonderdelen zijn op grond van hun algemene en administratieve taken geautoriseerd voor een basisset persoonsgegevens, enerzijds ten behoeve van het raadplegen van persoonsgegevens in de GBA (basisset algemeen) en anderzijds ten behoeve van het raadplegen van persoonsgegevens in relatie tot objecten (basisset Vastgoedviewer).

OmschrijvingRubriekBasisset algemeenBasisset VastgoedviewerCommunicatieWegwijs/Wmo Uitgebreid profielReceptie
Categorie 01 Persoon              
A-nummer 01.01.10XXXXXX
BSN 01.01.20XXXXXX
Voornamen 01.02.10X  XXXX
Adellijke titel/predikaat 01.02.20X  XXXX
Voorvoegsel geslachtsnaam 01.02.30XXXXXX
Geslachtsnaam 01.02.40XXXXXX
Geboortedatum 01.03.10XXXXXX
Geboorteplaats 01.03.20XXXXXX
Geboorteland 01.03.30    XXX  
Geslachtsaanduiding 01.04.10XXXXXX
Aanduiding naamgebruik 01.61.10XXXXXX
Registergemeente akte 01.81.10    XXX  
Aktenummer 01.81.20    XXX  
Gemeente document 01.82.10    XXX  
Beschrijving document 01.82.30    XXX  
Aanduiding gegevens in onderzoek01.83.10XXXXXX
Datum ingang onderzoek01.83.20XXXXXX
Datum einde onderzoek01.83.30XXXXXX
Ingangsdatum geldigheid 01.85.10      XX  
Categorie 02 Ouder 1              
A-nummer 02.01.10    XXX  
BSN02.01.20    XXX  
Groep naam02.02.00    XXX  
Voornamen ouder 102.02.10    XXX  
Adellijke titel/predikaat ouder 102.02.20    XXX  
Voorvoegsel geslachtsnaam ouder 102.02.30    XXX  
Geslachtsnaam ouder 102.02.40    XXX  
Geboortedatum 02.03.10      XX  
Geboorteplaats 02.03.20      XX  
Geboorteland 02.03.30      XX  
Geslachtsaanduiding 02.04.10      XX  
Datum ingang fam. betrekking02.62.10      XX  
Aanduiding naamgebruik 02.61.10      XX  
Registergemeente akte 02.81.10      XX  
Aktenummer 02.81.20      XX  
Gemeente document 02.82.10      XX  
Beschrijving document 02.82.30      XX  
Aanduiding gegevens in onderzoek02.83.10    XXX  
Datum ingang onderzoek02.83.20    XXX  
Datum einde onderzoek02.83.30    XXX  
Categorie 03 Ouder 2              
A-nummer 03.01.10    XXX  
BSN03.01.20    XXX  
Groep naam03.02.00    XXX  
Voornamen ouder 203.02.10    XXX  
Adellijke titel/predikaat ouder 203.02.20    X      
Voorvoegsel geslachtsnaam ouder 203.02.30    XXX  
Geslachtsnaam ouder 203.02.40    XXX  
Groep geboorte03.03.00            
Geboortedatum 03.03.10      XX  
Geboorteplaats 03.03.20      XX  
Geboorteland 03.03.30      XX  
Geslachtsaanduiding 03.04.10      XX  
Datum ingang fam. betrekking03.62.10            
Aanduiding naamgebruik 03.61.10      XX  
Registergemeente akte 03.81.10      XX  
Aktenummer 03.81.20      XX  
Gemeente document 03.82.10      XX  
Beschrijving document 03.82.30      XX  
Aanduiding gegevens in onderzoek03.83.10    XXX  
Datum ingang onderzoek03.83.20    XXX  
Datum einde onderzoek03.83.30    XXX  
Ingangsdatum geldigheid03.85.10            
Categorie 04 Nationaliteit              
Nationaliteit04.05.10    XXX  
Reden verkrijging04.63.10    XXX  
Aanduiding bijzonder Nederlanderschap04.65.10    XXX  
Gemeente document 04.82.10    XXX  
Beschrijving document 04.82.30    XXX  
Aanduiding gegevens in onderzoek 04.83.10     X XX  
Datum ingang onderzoek04.83.20     X XX  
Datum einde onderzoek04.83.30     X XX  
Ingangsdatum geldigheid 04.85.10    XXX  
Categorie 54 Nationaliteit (historisch)              
Nationaliteit54.05.10    XXX  
Reden verkrijging54.63.10    XXX  
Aanduiding bijzonder Nederlanderschap54.65.10    XXX  
Gemeente document 54.82.10    XXX  
Beschrijving document 54.82.30    XXX  
Aanduiding gegevens in onderzoek 54.83.10     X XX  
Datum ingang onderzoek54.83.20     X XX  
Datum einde onderzoek54.83.30     X X X  
Ingangsdatum geldigheid 54.85.10    XXX  
Categorie 05Huwelijk/geregistreerd partnerschap              
A-nummer05.01.10    XXX  
Voornamen 05.02.10    XXX  
Voornamen echtg./partner (+ tit)05.02.11    XXX  
Adellijke titel/predikaat 05.02.20    XXX  
Voorvoegsel geslachtsnaam 05.02.30X  XXXX
Geslachtsnaam 05.02.40X  XXXX
Geboortedatum 05.03.10    XXX  
Geboorteplaats 05.03.20    XXX  
Geboorteland 05.03.30    XXX  
Geslachtsaanduiding 05.04.10X  XXXX
Datum sluiting 05.06.10    XXX  
Plaats sluiting 05.06.20    XXX  
Land sluiting 05.06.30    XXX  
Datum ontbinding 05.07.10    XXX  
Plaats ontbinding 05.07.20    XXX  
Land ontbinding 05.07.30    XXX  
Reden ontbinding 05.07.40    XXX  
Soort verbintenis 05.15.10    XXX  
Registergemeente akte 05.81.10    XXX  
Aktenummer 05.81.20    XXX  
Gemeente document 05.82.10    XXX  
Beschrijving document 05.82.30    XXX  
Aanduiding gegevens in onderzoek 05.83.10    XXX  
Datum ingang onderzoek05.83.20    XXX  
Datum einde onderzoek05.83.30    XXX  
Ingangsdatum geldigheid 05.85.10    XXX  
Categorie 55Huwelijk/geregistreerd partnerschap (historisch)              
Aktenummer 55.81.20      XX  
Gemeente document 55.82.10      XX  
Beschrijving document 55.82.30      XX  
Aanduiding gegevens in onderzoek 55.83.10    XXX  
Datum ingang onderzoek55.83.20    XXX  
Datum einde onderzoek55.83.30    XXX  
Ingangsdatum geldigheid 55.85.10      XX  
Categorie 06 Overlijden              
Datum overlijden06.08.10X  XXXX
Plaats overlijden06.08.20X  XXXX
Land overlijden06.08.30X  XXXX
Aanduiding gegevens in onderzoek 06.83.10X  XXXX
Datum ingang onderzoek06.83.20X  XXXX
Datum einde onderzoek06.83.30X  XXXX
Categorie 07 Inschrijving              
Datum eerste inschrijving GBA07.68.10    XXX  
Gemeente waar PK zich bevindt07.69.10    XXX  
Indicatie geheim07.70.10XXXXXX
PK-geg volledig meegeconverteerd07.87.10    XXX  
Categorie 08 Verblijfplaats              
Gemeente van inschrijving 08.09.10X  XXXX
Datum inschrijving 08.09.20    XXX  
Functie adres 08.10.10X  XXXX
Gemeentedeel 08.10.20X  XXXX
Datum aanvang adreshouding 08.10.30XXXXXX
Straatnaam 08.11.10XXXXXX
Adres08.11.13X  XXXX
Huisnummer 08.11.20XXXXXX
Huisletter 08.11.30XXXXXX
Huisnummertoevoeging 08.11.40XXXXXX
Aanduiding bij huisnummer 08.11.50XXXXXX
Postcode 08.11.60XXXXXX
Woonplaats08.11.61X  XXXX
Locatiebeschrijving 08.12.10XXXXXX
Land waarnaar vertrokken 08.13.10X  XXXX
Datum vertrek uit Nederland 08.13.20X  XXXX
Adres buitenland deel 108.13.30X  XXXX
Adres buitenland deel 208.13.40X  XXXX
Adres buitenland deel 308.13.50X  XXXX
Aanduiding gegevens in onderzoek 08.83.10X  XXXX
Datum ingang onderzoek08.83.20X  XXXX
Datum einde onderzoek08.83.30X  XXXX
Datum vestiging in Nederland 08.14.20X  XXXX
Categorie 58 Verblijfplaats (historisch)              
Gemeente van inschrijving 58.09.10    XXX  
Datum inschrijving 58.09.20    XXX  
Functie adres 58.10.10    XXX  
Gemeentedeel 58.10.20    XXX  
Datum aanvang adreshouding 58.10.30    XXX  
Straatnaam 58.11.10    XXX  
Huisnummer 58.11.20    XXX  
Huisletter 58.11.30    XXX  
Huisnummertoevoeging 58.11.40    XXX  
Aanduiding bij huisnummer 58.11.50    XXX  
Postcode 58.11.60    XXX  
Locatiebeschrijving 58.12.10    XXX  
Land waarnaar vertrokken 58.13.10    XXX  
Datum vestiging in Nederland 58.14.20    XXX  
Aanduiding gegevens in onderzoek 58.83.10    XXX  
Datum ingang onderzoek58.83.20    XXX  
Datum einde onderzoek58.83.30    XXX  
Categorie 09 Kind              
A-nummer 09.01.10    XXX  
Voornamen 09.02.10    XXX  
Adellijke titel/predikaat 09.02.20    XXX  
Voorvoegsel geslachtsnaam 09.02.30    XXX  
Geslachtsnaam 09.02.40    XXX  
Geboortedatum 09.03.10    XXX  
Geboorteplaats 09.03.20    XXX  
Geboorteland 09.03.30    XXX  
Registergemeente akte 09.81.10    XXX  
Aktenummer 09.81.20    XXX  
Gemeente document 09.82.10    XXX  
Beschrijving document 09.82.30    XXX  
Aanduiding gegevens in onderzoek 09.83.10    XXX  
Datum ingang onderzoek09.83.20    XXX  
Datum einde onderzoek09.83.30    XXX  
Ingangsdatum geldigheid 09.85.10    XXX  
Categorie 10 Verblijfstitel              
Aanduiding verblijfstitel10.39.10    XXX  
Datum einde verblijfstitel10.39.20    XXX  
Ingangsdatum verblijfstitel10.39.30    XXX  
Aanduiding gegevens in onderzoek 10.83.10    XXX  
Datum ingang onderzoek10.83.20    XXX  
Datum einde onderzoek10.83.30    XXX  
Ingangsdatum geldigheid 10.85.10    XXX  
Categorie 11 Gezagsverhouding              
Indicatie gezag minderjarige11.32.10    XXX  
Indicatie curatelenregister11.33.10    XXX  
Aanduiding gegevens in onderzoek 11.83.10    XXX  
Datum ingang onderzoek11.83.20    XXX  
Datum einde onderzoek11.83.30    XXX  
Categorie 12 Reisdocumenten              
Soort Nederlands reisdocument12.35.10    XXXX
Nummer Nederlands reisdocument12.35.20    XXXX
Datum uitgifte Ned reisdocument12.35.30          X
Autoriteit van afgifte Ned reisdocument12.35.40          X
Datum einde geldigheid Ned. reisdoc12.35.50          X
Datum inh/vermissing Ned. reisdoc12.35.60          X
Aand. Inh/vermissing Ned. reisdoc12.35.70          X
Signalering Ned. Reisdocument12.36.10          X
Aanduiding gegevens in onderzoek 12.83.10    XXXX
Datum ingang onderzoek12.83.20    XXXX
Datum einde onderzoek12.83.30    XXXX
Categorie 21 Verwijzing              
A-nummer 21.01.10    XXX  
BSN 21.01.20    XXX  
Voornamen 21.02.10    XXX  
Adellijke titel/predikaat 21.02.20    XXX  
Voorvoegsel geslachtsnaam 21.02.30    XXX  
Geslachtsnaam 21.02.40    XXX  
Geboortedatum 21.03.10    XXX  
Geboorteplaats 21.03.20    XXX  
Geboorteland 21.03.30    XXX  
Gemeente van uitschrijving 21.09.10X  XXXX
Datum uitschrijving 21.09.20X  XXXX
Straatnaam 21.11.10X  XXXX
Huisnummer 21.11.20X  XXXX
Huisletter 21.11.30X  XXXX
Huisnummertoevoeging 21.11.40X  XXXX
Aanduiding bij huisnummer 21.11.50X  XXXX
Postcode 21.11.60X  XXXX
Locatiebeschrijving 21.12.10X  XXXX
Indicatie geheim21.70.10XXXXXX
Aanduiding gegevens in onderzoek 21.83.10    XXX  
Datum ingang onderzoek21.83.20    XXX  
Datum einde onderzoek21.83.30    XXX  
Ingangsdatum geldigheid21.85.10    XXX  
Aangehaakte gegevens              
Voorletters persoon  X  XXXX
Voornamen kind (+ pred)  X  XXXX
Burgerlijke staat  X  XXXX
Gezinsverhouding en -relatie      XXX  

Bijlage 3: Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

Aan de Afdeling BMO, cluster facilitaire zaken;

Afdeling Uitvoering, buitendienst;

Afdeling Ontwikkeling: Zorg voor jeugd, kunnen periodiek systematische verstrekkinge uit de GBA plaatsvinden.

OmschrijvingRubriekFacilitaire zaken Uitvoering buitendienstZorg voor jeugd
Categorie 01 Persoon        
A-nummer01.01.10XXX
BSN01.01.20XXX
Voornamen01.02.10XXX
Adellijke titel/predikaat01.02.20XXX
Voorvoegsel geslachtsnaam01.02.30XXX
Geslachtsnaam01.02.40XXX
Geboortedatum01.03.10XXX
Geboorteplaats01.03.20XXX
Geboorteland01.03.30XXX
Geslachtsaanduiding01.04.10XXX
Aanduiding naamgebruik01.61.10XXX
Categorie 06 Overlijden        
Datum overlijden06.08.10XXX
Plaats overlijden06.08.20XXX
Land overlijden06.08.30XXX
Categorie 07 Inschrijving        
Indicatie geheim07.70.10XXX
Categorie 08 Verblijfplaats        
Functie adres08.10.10XXX
Gemeentedeel08.10.20XXX
Straatnaam08.11.10XXX
Huisnummer08.11.20XXX
Huisletter08.11.30XXX
Huisnummertoevoeging08.11.40XXX
Aanduiding bij huisnummer08.11.50XXX
Postcode08.11.60XXX
Locatiebeschrijving08.12.10XXX
Categorie 10 Verblijfstitel        
Aanduiding verblijfstitel10.39.10XXX

Bijlage 4: Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Het beleid van de gemeente is geen gegevens te verstrekken op grond van deze bepaling in de verordening. Mocht in de toekomst het noodzakelijk of wenselijk zijn dit beleid te wijzigen, dan beperken de verstrekkingen zich tot de hierna vermelde gegevens en voorwaarden.

De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Indien een persoon geheimhouding heeft ter voorkoming van verstrekking aan vrije derden wordt nimmer tot verstrekking overgegaan.

Wanneer gegevens worden verstrekt aan particulieren, ten behoeve van een persoonlijk nietcommercieel belang, is eerst de uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene vereist.

Bijlage 5: Overzicht van aangehaakte gegevens

  • ·

    Voorletter(s) van de persoon, moeder, vader, partner en kinderen;

  • ·

    Burgerlijke staat (ongehuwd, gehuwd, gescheiden, weduwe/weduwnaar, geregistreerd partner, gescheiden geregistreerd partner, achtergebleven geregistreerd partner);

  • ·

    Gezinsverhouding en -relatie;

  • ·

    Vorige woongemeente;

  • ·

    Adreshistorie, die voor 1-10-1994 is ontstaan;

  • ·

    Historische persoonslijsten van personen die verhuisd zijn naar een andere gemeente;

  • ·

    De historische persoonslijsten van personen die voor 1-10-1994 zijn overleden of vertrokken naar het buitenland;

  • ·

    Vrije aantekeningen.

Nota-toelichting

Toelichting Verordening GBA

Artikel 1. - Begripsbepalingen

In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. De verordening gaat alleen over de GBA. Termen als bevolkingsadministratie spelen dan ook geen rol meer.

Artikel 2. - Doel van de verbanden, toegang of verstrekking van de GBA-gegevens

Dit artikel formuleert het doel van de verbanden, inzage en/of de verstrekking en regelt hoe dit wordt vastgelegd.

De afnemers die de GBA als authentieke registratie moeten gebruiken worden separaat door het college aangewezen.

Artikel 3. - Beheer

De dagelijkse zorg van de GBA vindt plaatst onder verantwoordelijkheid van het hoofd van de Afdeling Inwonerszaken. In een daarvoor opgestelde beheersregeling worden de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van diverse functies /functionarissen, die feitelijk belast zijn met de dagelijkse zorg nader uitgewerkt.

Zie hiervoor eveneens de NVVB-uitgave Burgerzaken en de procesaudit. Zo’n regeling moet er zijn op grond van artikel 14 van de Wet GBA.

Artikel 4. - Verbanden met andere registraties

Op grond van dit artikel vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. Het aanleggen van verbanden hangt samen met het gemeentelijk informatiebeleid. De Wet GBA verplicht tot het benoemen van de verbanden die in de gemeente zijn aangelegd tussen de verschillende administraties. Een voorbeeld van een dergelijk verband is die van de koppeling met een eventuele basisregistratie waarover de gemeente wellicht beschikt. Aangegeven moet worden welke registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld, om welke afdeling het gaat en door wie de gegevens worden beheerd.

In artikel 5 tot en met 8 wordt de rechtstreekse toegang tot de GBA inzichtelijk gemaakt, aan wie gegevens binnengemeentelijk worden verstrekt, onder welke voorwaarden gegevens worden verstrekt aan vrije derden en wie die vrije derden zijn.

Artikel 5. - Rechtstreekse toegang tot de GBA

Rechtstreekse toegang wil zeggen: het via een ‘online verbinding’ kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. Onderdeel 1 en 2 regelen de toegang van de beheerder en de ambtenaren Burgerzaken/Publiekszaken tot de GBA. Onderdeel 3 regelt de toegang, het doel van de toegang en welke gegevens beschikbaar zijn voor binnengemeentelijke afnemers. Indien van toepassing, Onderdeel 4 is alleen nodig als de gemeente gebruik maakt van een bewerker.

Het verdient aanbeveling om een nieuwe inventarisatie te maken voor invulling van deze verordening. Bij de inventarisatie kan nu ook rekening worden gehouden met gemeenschappelijke regelingen waaraan de gemeente deelneemt. Behalve de reguliere afdelingen van een gemeente, zoals Financiën of Sociale Zaken, kan de raad besluiten om ook toegang toe te staan aan organisaties die op grond van een gemeenschappelijke regeling taken van de gemeente uitvoeren. Te denken valt aan samenwerkingsverbanden op het terrein van woningtoewijzing en dergelijke. Er bestaat geen verplichting om afdelingen van de gemeente of gemeenschappelijke regelingen rechtstreekse toegang tot de GBA te geven. Op grond van organisatorische overwegingen ligt dit ook niet voor de hand.

Nog steeds geldt dat buitengemeentelijke afnemers en derden geen rechtstreekse toegang mogen hebben tot de GBA. Ze komen dan ook niet voor in deze modelverordening. Bijzondere aandacht is nodig voor een autorisatiestructuur voor het binnengemeentelijk gebruik van de GBA. Ook voor binnengemeentelijke afnemers gelden de eisen van de Wet GBA.

De GBA-applicatie moet voorzieningen bevatten om gegevens en functies af te schermen. In verband met de problematiek van geheime afnemersindicaties is inmiddels een regeling getroffen voor toegang van medewerkers van de afdeling Burgerzaken/Publiekszaken tot het toepassingssysteem.

Artikel 6. - Verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers

Het is denkbaar dat aan binnengemeentelijke afnemers wel ‘systematisch’ gegevens worden verstrekt zonder hun rechtstreekse toegang tot de GBA te geven. In dit verband kan worden gedacht aan periodieke selecties. Deze verstrekkingen moeten eveneens inzichtelijk worden gemaakt in de verordening. Ook hiervoor gelden de vereisten van de Wet GBA. Voor verstrekkingen op papier is reeds een voorziening getroffen in de Wet GBA.

Artikel 7. - Verstrekkingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente

In dit artikel kunnen de verstrekkingen die de raad wil toestaan op grond van artikel 100 Wet GBA, worden geregeld. Dat zijn de verstrekkingen aan ‘vrije derden’. Hier mogen alleen derden worden opgenomen en gegevens aan hen worden verstrekt als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 Wet GBA stelt. Deze voorwaarden zijn:

– Er mogen geen gegevens worden verstrekt aan rechtspersonen met winstoogmerk, met andere woorden: commerciële instellingen.

– In de gemeentelijke verordening moet per (categorie) vrije derde(n) het doel van de verstrekking worden aangeven.

– Verstrekkingen kunnen alleen plaatsvinden voor zover dit noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de betrokkene dan wel van de rechten of vrijheden van anderen.

– Nagegaan moet worden of de verstrekking gerechtvaardigd is door een dringende maatschappelijke behoefte en in verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd. Dit doel moet niet op een minder ingrijpende wijze te bereiken zijn.

– Elke verstrekking moet worden getoetst op proportionaliteit en subsidiariteit.

– Bij verstrekkingen aan organisaties buiten de Europese Unie moet men nagaan of het beschermingsniveau voor verwerking passend is. Of landen een passend beschermingsniveau bieden, kan worden nagevraagd bij het Cbp.

– Wanneer gegevens worden verstrekt aan particulieren, ten behoeve van een persoonlijk nietcommercieel belang, is eerst de uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene vereist.

Alleen de volgende gegevens mogen worden verstrekt: ‘algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden’.

Op dit moment is hier geen sprake van en wordt een beleid aangehouden dat op deze wijze geen vertrekkingen gedaan worden.

Artikel 8. - Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers

Telefonische verstrekkingen moeten zoveel mogelijk worden voorkomen. Echter is het in de praktijk niet mogelijk om dit volledig uit te sluiten. Door zeer strikte regels op te stellen en vooraf hier afspraken over te maken worden telefonische verstrekkingen tot het minimum beperkt.

In artikel 9 tot en met 15 wordt de registratie van de aangehaakte gegevens beschreven.

In de wetgeving rond de GBA is exact omschreven welke gegevens in de GBA opgenomen en bijgehouden moeten worden.

Voor eigen gemeentelijk gebruik bevat de registratie nog extra aanvullende gegevens.

Dit zijn de zogenaamde aangehaakte gegevens.

De aangehaakte gegevens zelf worden genoemd in bijlage 5.

Artikel 12. - Verbanden, toegang en verstrekkingen

Dit artikel voorziet in de relaties van aangehaakte gegevens. Hierbij staat de publiekrechtelijke taak van de afnemer als criterium centraal.

Artikel 14. - Protocolplicht van aangehaakte gegevens

Dit artikel verplicht de beheerder de verstrekking van gegevens te protocolleren. Deze plicht is beperkt tot situaties waarin aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de geregistreerde onevenredig schaadt. Dit bete

kent dat herleidbare verstrekkingen niet geprotocolleerd worden.

Herleidbare verstrekkingen zijn terug te voeren aan de hand van een autorisatiebesluit of een gemeentelijke regeling en indicaties op de persoonslijst van de burger. Met andere woorden een dergelijke verstrekking kan worden gereconstrueerd.

Dat geldt niet voor de niet-herleidbare verstrekkingen. Bijvoorbeeld bij ad-hoc vragen en voor verstrekkingen op basis van de verordening zonder indicatie op de persoonslijst. Deze verstrekkingen zullen wel worden geprotocolleerd.

Artikel 16 t/m 18

bevatten bepalingen over beveiliging, terugmeldingen, intrekking van de oude verordening (reglement), datum van inwerkingtreding, citeertitel en de terinzagelegging.

Artikel 16. - Beveiliging

De beveiliging wordt geregeld in het beveiligingshandboek.

Het gaat daarin over onder meer de volgende aandachtsgebieden:

– Het systeem dan wel de methode voor het ontwikkelen, uitvoeren, meten dan wel controleren en bijsturen van bev

eiligingsmaatregelen;

– de maatregelen van technische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen;

– de maatregelen van organisatorische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen.

– het transport van alternatieve media met GBA-berichten moet voldoen aan de geldende eisen.

Artikel 17. - Terugmelding

In dit artikel worden de binnengemeentelijke afnemers de verplichting opgelegd om verschillen te melden. Daar de GBA gezien wordt als de basisadministratie moeten hierin de meest actuele gegevens zijn vermeld. In de praktijk komt het regelmatig voor dat bijv. verhuizingen wel bij een andere afdeling binnen de gemeente worden doorgegeven en niet bij de afdeling Burgerzaken/Publiekszaken. Om de GBA zo actueel mogelijk te houden worden verschillen aan Burgerzaken/Publiekszaken doorgegeven die vervolgens hier actie op zal ondernemen teneinde de juiste gegevens vast te stellen. Gezien het belang van de GBA wordt bij de melding van verschillen geen onderscheid gemaakt tussen authentieke en niet authentieke GBA-gegevens.

Verder regelt dit artikel dat nadere invulling zal worden gegeven aan de wijze van melding aan en terugmelding vanuit de GBA.

Artikel 18. - Slotbepaling

De oude verordening dient te worden ingetrokken.

In de bijlagen 1 t/m 5 staat de invulling van een aantal artikelen van de verordening gedetailleerd weergegeven.

In de praktijk zullen hier regelmatig wijzigingen of aanvullingen op plaatsvinden.

Het is dus praktisch wijziging van deze bijlagen over te laten aan het college.

Ten slotte is in dit artikel de citeertitel opgenomen en de ter inzage legging geregeld.