Organisatie | Heumen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening interne en externe klachtenbehandeling gemeente Heumen 2009 |
Citeertitel | Verordening interne en externe klachtenbehandeling gemeente Heumen 2009 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2009 | 01-07-2012 | Onbekend | 18-12-2008 de Verbinding, 30-12-2008 | Onbekend |
Onderwerp: Verordening interne en externe klachtbehandeling gemeente Heumen
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Heumen,
ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 21 oktober 2008;
in acht genomen dat deze verordening tot stand is gekomen na regionaal overleg tussen de klachtcoördinatoren van de gemeente Beuningen, Heumen, Groesbeek, Millingen aan de Rijn, Middelaar, Ubbergen en West Maas en Waal;
gelet op de bepalingen van Hoofdstuk 9, titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) voor zover het gaat om de interne regeling en Hoofdstuk IV c van de Gemeentewet en Hoofdstuk 9, titel 9.2 Awb voor zover het gaat om de externe klachtenregeling;
vast te stellen “ de verordening interne en externe klachtenbehandeling gemeente Heumen 2009 ".
Afdeling II Interne behandeling van de klacht
artikel 4 vereenvoudigde afdoening
Indien klager daarmee instemt, kan de klachtencoördinator de klacht zelf afhandelen. De klacht wordt dan door klachtencoördinator geregistreerd en binnen twee weken afgehandeld. Indien de afhandeling niet naar tevredenheid van de klager heeft plaatsgevonden, wordt alsnog de procedure gevolgd als vermeld in artikel 5.
Het college van burgemeester en wethouders verlenen (hierbij) mandaat aan de klachtbehandelaar om de klacht af te handelen en de klager in kennis te stellen van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, zijn oordeel daarover, alsmede van de eventuele conclusies, die daaraan verbonden worden, zoals bedoeld in de artikelen 9:11 en 9:12 Awb.
De klachtbehandelaar stelt klager schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, zijn oordeel daarover, alsmede van de eventuele conclusies die daaraan worden verbonden (art. 9:11 en 9:12 Awb). Degene over wiens gedraging is geklaagd en de klachtencoördinator ontvangen een kopie van deze afdoening.
Het college ontvangt jaarlijks van de klachtencoördinator een overzicht van het aantal klachten in het afgelopen jaar, de aard van de klachten, de wijze van afdoening en de getroffen maatregelen. Dit verslag is openbaar. Klachten worden in het verslag in niet tot de betrokken personen herleidbare vorm weergegeven. Dit verslag gaat ter kennisgeving naar de gemeenteraad.
Afdeling III Externe behandeling van de klacht / Ombudsvoorziening
artikel 9 onverenigbare betrekkingen.
In elk geval vallen onderstaande functies onder artikel 81 r, eerste lid Gemeentewet. Tot ombudsman zijn niet benoembaar:
De ombudsman is van rechtswege van zijn functie ontheven wanneer de benoemingstermijn is verstreken.
De rechtspositieregelingen, die op ambtenaren in dienst van de gemeente van toepassing zijn, gelden niet ten aanzien van de ombudsman.
artikel 15 toelichting standpunt.
1. Een mondelinge toelichting wordt door de ombudsman in een verslag vastgelegd. 2. Betrokkenen, kunnen zich ter behartiging van hun belangen laten bijstaan of laten