Organisatie | Utrecht |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Besluit van gedeputeerde staten van Utrecht van 8 december 2015, nr. 8170E033, houdende nadere regels op grond van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht (Tijdelijke uitvoeringsverordening Stimulering dienstenontwikkeling ter bevordering van de mobiliteit provincie Utrecht) |
Citeertitel | Tijdelijke uitvoeringsverordening Stimulering dienstenontwikkeling ter bevordering van de mobiliteit provincie Utrecht |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | milieu, subsidies, verkeer en vervoer |
Geen.
Algemene subsidieverordening provincie Utrecht, art. 4
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-01-2016 | 01-01-2016 | 31-12-2016 | nieuwe regeling | 08-12-2015 | 8170E033 |
Besluit van gedeputeerde staten van Utrecht van 8 december 2015, nr. 8170E033, houdende nadere regels op grond van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht (Tijdelijke uitvoeringsverordening Stimulering dienstenontwikkeling ter bevordering van de mobiliteit provincie Utrecht)
Gedeputeerde staten van Utrecht;
Gelet op de artikelen 37, onder e, 4 en 6 van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht;
Besluiten de volgende uitvoeringsverordening vast te stellen
In deze uitvoeringsverordening wordt verstaan onder:
: Economic Board Utrecht dat is opgezet als samenwerkingsverband van vertegenwoordigers uit het Utrechtse bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden, waaronder de provincie Utrecht, die zich op persoonlijke titel inzetten om een economische, duurzame ontwikkeling in de regio Utrecht te stimuleren zoals beschreven op www.economicboardutrecht.nl;
(actuele) verkeersgegevens die door serviceproviders, zoals het NDW-loket, worden verstrekt of informatie uit een routeplanner of (actuele) informatie over de uitvoering van de dienstregeling van het openbaar vervoer, De mobiliteitsdata heeft betrekking op de te reizen route van de medewerker of bezoeker;
Subsidie als bedoeld in het eerste lid wordt slechts verstrekt als is voldaan aan de volgende criteria:
De te ontwikkelen dienst leidt in de periode tot en met 31 december 2017 aantoonbaar tot spitsmijdingen door medewerkers of bezoekers van de organisatie op de prioritaire corridors in de provincie Utrecht of de medewerkers en bezoekers hebben een herkomst of bestemming in één van de economische kerngebieden;
Subsidie kan worden verstrekt aan:
Privaatrechtelijke en publiekrechtelijke organisaties in de provincie Utrecht waarvan meer dan75% van de werknemers of bezoekers welke de spits mijden door de in het kader van de subsidie ontwikkelde dienst gebruik maken van één of meerdere van de prioritaire corridors zoals beschreven in artikel 1, lid m.
Artikel 9 Europese regelgeving
Voor zover de activiteiten leiden tot voordeel voor een onderneming, wordt de subsidie verstrekt met inachtneming van de Verordening (EG) nr. 1407/2013, Pb EU2013, L352/1, betreffende de-minimissteun of met inachtneming van de Algemene groepsvrijstellingsverordening (EG) nr. 651/2014, Pb EU2014, L187.
Aldus vastgesteld in de vergadering van gedeputeerde staten van Utrecht van 8 december 2015.
Voorzitter
Secretaris
Algemeen De bereikbaarheid van de economische kerngebieden in de provincie Utrecht staat onder druk. Werkgevers en organisaties spelen een belangrijke rol in het mobiliteitsgedrag dat medewerkers en bezoekers vertonen. Door mobiliteitsdata te integreren in bedrijfsprocessen kunnen zij dit gedrag beïnvloeden en daarnaast de efficiëntie van de bedrijfsvoering verhogen. Als er minder mensen tijdens de spitsperioden de weg opgaan, leidt dat tot minder files. Daardoor zal de bereikbaarheid in Utrecht verbeteren. Het beoogde doel van de regeling is dat deze bovengenoemde organisaties stimuleert nieuwe diensten voor hun bedrijfsvoering te ontwikkelen die leiden tot spitsmijdingen door medewerkers of bezoekers. Voorwaarde is dat deze diensten gebruik maken van mobiliteitsdata en dat de aanvrager minimaal 50% van de kosten van de ontwikkeling van de dienst zelf draagt. Er wordt een vast bedrag per incidentele of duurzame spitsmijding uitgekeerd.
Artikel 1 Begripsbepalingen Definities
Adviesbureaus of bedrijven die mobiliteitsdiensten aanbieden zijn uitgesloten als subsidieaanvrager, tenzij de dienst uitsluitend voor eigen medewerkers of bezoekers van de organisatie wordt ontwikkeld. Aanvrager mag wel gebruik maken van diensten van bovengenoemde bedrijven om de bedrijfsspecifieke dienst te realiseren. Deze kosten zijn, voor zover aan de overige subsidievoorwaarden wordt voldaan subsidiabel.
Artikel 4 Aanvraag Voor de aanvraag dient u gebruik te maken van het aanvraagformulier ‘Subsidieaanvraagformulier Stimulering dienstenontwikkeling ter bevordering van de mobiliteit’. Dit formulier kunt u downloaden van www.provincie-utrecht.nl Houd rekening met de beslistermijn van 8 weken en dat de spitsmijdingen uiterlijk in 2024 moeten worden gerealiseerd.
Artikel 6 Weigeringsgronden In dit artikel zijn weigeringsgronden opgenomen in aanvulling op de weigeringsgronden in de wet (artikel 4:35 Algemene wet bestuursrecht), Europese regelgeving (artikelen 87 ev. EG-verdrag) en artikel 10 van de Asv.
Bijlage 1 Overzicht economische kerngebieden
In bovenstaande kaart zijn de economische kerngebieden als donkergroene vlakken afgebeeld. Op de volgende pagina’s staat per economisch kerngebied een uitsnede afgebeeld. In deze kaarten geven de blauwe lijnen de grenzen van het betreffende economische kerngebied aan. Bijlage 1A Overzicht economisch kerngebied Amersfoort Noord
Zie kaart 1A Bijlage 1B Overzicht economisch kerngebied Nieuwegein Centrum en Het Klooster
Zie kaart 1B Bijlage 1C Overzicht economisch kerngebied Utrecht Centrum
Zie kaart 1C Bijlage 1D Overzicht economisch kerngebied Utrecht Sciencepark (De Uithof) en Rijnsweerd
Zie kaart 1D Bijlage 1E Overzicht economisch kerngebied Amersfoort Centrum
Zie kaart 1E Bijlage 1F Overzicht economisch kerngebied Utrecht Lage Weide
Zie kaart 1F Bijlage 1G Overzicht economisch kerngebied Utrecht Leidsche Rijn Centrum
Zie kaart 1G Bijlage 1H Overzicht economisch kerngebied Utrecht A12 zone