Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Albrandswaard

Verordening gemeentelijke ombudsman Albrandswaard 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlbrandswaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke ombudsman Albrandswaard 2016
CiteertitelVerordening gemeentelijke ombudsman Albrandswaard 2016
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbestuur en recht

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2016.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 149
  2. Gemeentewet, art. 81p
  3. Algemene wet bestuursrecht, titel 9.2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2016nieuwe regeling

12-10-2015

Elektronisch gemeenteblad, 2015, 113347

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke ombudsman Albrandswaard 2016

De raad van de gemeenteAlbrandswaard;

 

Gezien het voorstel van het presidium van de gemeente Albrandswaard met kenmerk 1014751 d.d. 8 september 2015;

 

Gelet op artikel 149 jo. artikel 81p van de Gemeentewet en titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht (hoofdstuk IVC);

 

Overwegende dat

  • -

    de raad op 10 november 2014 een motie heeft aangenomen waarin hij onder meer uitspreekt een gemeentelijke ombudsman in te willen stellen gericht op het gebied van jeugd en zorg;

  • -

    in het afgelopen jaar het contract met de Nationale Ombudsman is opgezegd en vervolgens alle mogelijkheden zijn onderzocht en door het presidium zijn besproken en afgewogen.

     

BESLUIT:

 

vast te stellen de Verordening gemeentelijke ombudsman Albrandswaard 2016

Paragraaf 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Gemeentelijke ombudsman Albrandswaard

  • 1.

    Er is een gemeentelijke ombudsman.

  • 2.

    De ombudsman treedt tevens op als gemeentelijke kinderombudsman.

Artikel 2. Benoeming en herbenoeming ombudsman en plaatsvervangend ombudsman

  • 1.

    Benoeming vindt slechts plaats nadat ten aanzien van de kandidaatsombudsman of kandidaat-plaatsvervangend ombudsman een verklaring omtrent het gedrag is afgegeven als bedoeld in de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens.

  • 2.

    De raad besluit ten minste zes maanden voor afloop van de benoemingsperiode over het al dan niet herbenoemen van de ombudsman en diens plaatsvervanger.

Paragraaf 2. Bekostiging

Artikel 3. Bekostiging van de ombudsman

  • 1.

    De financiering van de ombudsman vindt plaats door middel van een jaarlijkse bijdrage in de kosten.

  • 2.

    De hoogte van deze bijdrage wordt gerelateerd aan het aantal inwoners van de gemeente.

  • 3.

    Voor de vaststelling van het aantal inwoners, bedoeld in het tweede lid, geldt als peildatum 1 januari van het betreffende jaar.

  • 4.

    De ombudsman verantwoordt de baten en lasten van het vorig begrotingsjaar in het verslag aan de raad, bedoeld in artikel 81 u van de Gemeentewet.

Paragraaf 3. Taken en bevoegdheden

Artikel 4. Klachten

  • 1.

    De ombudsman kan mondelinge klachten in behandeling nemen.

  • 2.

    Indien de ombudsman dit nodig acht, kan hij klagers behulpzaam zijn bij het op schrift stellen van een klacht.

Artikel 5. Overige bevoegdheden

  • 1.

    De ombudsman kan het beschikkingsbevoegde orgaan respectievelijk het met de uitvoering van een besluit belaste organisatieonderdeel verzoeken om de uitvoering van een bepaald besluit of regeling voor bepaalde tijd op te schorten. Het orgaan kan dat verzoek gemotiveerd afwijzen.

  • 2.

    De ombudsman kan, indien het onderwerp van de beraadslagingen betrekking heeft op klachten, klachtrecht of klachtbehandeling in het algemeen, in de gelegenheid gesteld worden om in de vergadering van de raad of een raadscommissie het woord te voeren.

  • 3.

    De ombudsman kan het presidium verzoeken onderwerpen op de agenda te plaatsen van de raad of een raadscommissie.

Paragraaf 4. Overgangs- en slotbepalingen

Artikel 6. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2016.

Artikel 7. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke ombudsman Albrandswaard 2016.

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Albrandswaard in zijn openbare vergadering van 12 oktober 2015.

De griffier, De voorzitter,

Mr. Renske van der Tempel drs. Hans-Christoph Wagner