Organisatie | Overijssel |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening Innovatiekrediet Overijssel |
Citeertitel | Subsidieverordening Innovatiekrediet Overijssel |
Vastgesteld door | provinciale staten |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 11-11-2015
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Provinciaal Blad nr. 7954
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-12-2015 | nieuwe regeling | 11-11-2015 Provinciaal Blad nr. 7954 | PS/2015/16 en PS/2015/737 |
Behouden of gecreëerde arbeidsplaats: de permanent bezette en tot volledige dagtaak omgerekende arbeidsplaats op jaarbasis (1 fte), gebaseerd op een arbeidsovereenkomst voor een aaneengesloten periode van minimaal 12 maanden welke met het projectplan wordt geschapen of in stand wordt gelaten na realisatie van het projectplan.
Artikel 2 Toedeling bevoegdheid
IFO II B.V. is belast met het nemen van alle besluiten, het aangaan van verplichtingen en het verrichten van rechtshandelingen ter uitvoering van dit besluit.
Artikel 3 Subsidiabele activiteiten
IFO II. B.V. kan subsidie in de vorm van een geldlening verstrekken voor het uitvoeren van een projectplan.
Er is een uitgewerkt en onderbouwd projectplan. In het projectplan is aangegeven op welke wijze het project wordt gerealiseerd. Voor het projectplan moeten actuele gegevens, van maximaal drie maanden oud, worden gebruikt. Uit het projectplan dient duidelijk het belang van het project voor de onderneming te blijken. In het bijzonder dient te worden ingegaan op de volgende aspecten:
De subsidie bedraagt maximaal 50 % van de subsidiabele kosten en heeft een minimum van € 25.000,- per aanvraag en een maximum van € 75.000,- per aanvraag gedurende de gehele looptijd van de financiering.
Per aanvrager wordt maximaal twee maal een innovatiekrediet verstrekt tijdens de looptijd van deze verordening.
Artikel 7 Stukken bij de aanvraag
Bij een aanvraag om subsidie overlegt de aanvrager de volgende gegevens:
) een begroting en dekkingsplan van de kosten van de activiteiten, waarvoor de subsidie wordt aangevraagd met vermelding van de startdatum van de activiteit. Inclusief een liquiditeitsbegroting waaruit de voorgestelde bevoorschotting van de subsidie blijkt op basis waarvan de voorschotverlening conform artikel 18 kan worden bepaald;
) een overzicht van alle subsidies en andere financiering die door het Rijk, andere publiekrechtelijke rechtspersonen of openbare lichamen of daaraan gelieerde instellingen zijn verleend of zullen worden verleend voor dezelfde of gedeeltelijk dezelfde subsidiabele kosten die voor subsidieverlening onder deze verordening in aanmerking komen.
Artikel 8 Indieningstermijn aanvraag
Een aanvraag voor een subsidie kan het hele kalenderjaar worden ingediend.
IFO II B.V. beslist op een aanvraag om een subsidie binnen 22 weken na ontvangst van de volledige aanvraag.
Artikel 11 Volgorde van behandeling
Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van de behandeling van die aanvragen vastgesteld door middel van prioritering op basis van de punten die de aanvraag behaalt. De prioritering vindt plaats op basis van het hoogst aantal behaalde punten op basis van de verhouding van de aangevraagde lening tot de financiële bijdrage van de aanvrager aan het projectplan (maximaal 100 punten).
IFO II B.V. weigert de subsidie indien:
) de aanvrager tijdens de looptijd van de lening loon in welke vorm dan ook verstrekt aan een persoon die voor hem werkzaam is, dat uitgaat boven 130 procent van de bezoldiging van de minister, inclusief sociale verzekeringspremies, belastbare vaste en variabele onkostenvergoedingen en voorzieningen ten behoeve van beloningen betaalbaar op termijn.
Artikel 13 Verplichtingen subsidieontvanger
De rente is verschuldigd over het uitstaande saldo. Het rentepercentage wordt bepaald op basis van de Mededeling Rentepercentages waarbij het uitgangspunt voor de rente 650 punten (=6,5%) is vermeerderd met het, op het moment van subsidieverlening geldende, door de Europese Commissie vastgestelde basispercentage.
De subsidieontvanger doet onverwijld mededeling aan IFO II B.V. van de omstandigheid dat hij verwacht niet binnen de in de beschikking tot subsidieverlening opgenomen termijn te beschikken over de vereiste vergunningen, ontheffingen of andere (rechtens benodigde) toestemmingen in verband met het uitvoeren van het projectplan.
De subsidieontvanger dient uiterlijk na verloop van de duur van de geldlening, zoals vermeld in de uitvoeringsovereenkomst, aan te tonen dat het projectplan conform de aanvraag is uitgevoerd en voltooid. Daarbij rapporteert de aanvrager ook over de bijdrage aan duurzaamheid en de behouden en gecreëerde werkgelegenheid door het projectplan.
De subsidieontvanger doet binnen twee weken melding aan IFO II B.V., zodra aannemelijk is dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, niet of niet geheel vóór de in de beschikking vermelde datum waarop deze uiterlijk moeten zijn verricht, zullen worden verricht of dat vóór die datum niet of niet geheel aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen zal worden voldaan.
De subsidieontvanger is verplicht bij de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten bekend te maken dat de uitvoering van het projectplan (mede) mogelijk gemaakt is door Innovatiefonds Overijssel. IFO II B.V. is gerechtigd om de naam, het logo en overige niet-vertrouwelijke gegevens van subsidieontvanger te gebruiken voor reclame-en pr-uitingen ter promotie van Innovatiefonds Overijssel.
De subsidieontvanger verstrekt twee maal per kalenderjaar financiële overzichten en verslagen waarin in ieder geval is opgenomen een samenvatting van de voortgang van het project, de halfjaarlijkse financiële verslaggeving, en een liquiditeitsbegroting voor een periode van de volgende twaalf maanden , alsmede een maal per jaar: een rapportage over de bijdrage aan duurzaamheid en de behouden en gecreëerde werkgelegenheid door het projectplan, de jaarlijks op te stellen jaarstukken alsmede een verklaring van de externe accountant van de subsidieontvanger, welke (ten minste) een samenstellingsverklaring dient te zijn, en het voorstel tot bestemming van het nettoresultaat, inclusief een eventuele managementletter. Indien de looptijd van de lening langer duurt dan één jaar, wordt in de uitvoeringsovereenkomst afgesproken hoe vaak en op welke wijze de aanvrager aan IFO II B.V. moet rapporteren over de voortgang van het projectplan en de stukken die daarbij worden overgelegd. Dit wordt in de uitvoeringsovereenkomst vastgelegd.
[Toelichting: [Toelichting: In dit artikel worden begrippen verduidelijkt die in deze verordening worden gehanteerd.
Ter toelichting op het begrip "duurzaamheid": Hierbij wordt verwezen naar de door de Europese Commissie geformuleerde maatschappelijke vraagstukken:
- Gezondheid, demografische veranderingen en welzijn;
- Voedselveiligheid, duurzame landbouw, marien- en maritiem onderzoek,
- Veilige, schone en efficiënte energie;
- Slim, groen en geïntegreerd vervoer;
- Klimaat, hulpbronefficiëntie, grondstoffen;
- Inclusieve en innovatieve samenleving;
Ter toelichting op het begrip "Ondernemingen in financiële moeilijkheden". Uit punt 20 onder a, b en c op pagina 6 van de EU richtsnoeren voor reddings- en herstructureringssteun aan niet-financiële ondernemingen in moeilijkheden, volgt dat voor wat betreft MKB-ondernemingen in de volgende gevallen sprake is van een onderneming in moeilijkheden:
a) in het geval van een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid: meer dan de helft van haar geplaatste aandelenkapitaal is verdwenen door de opgebouwde verliezen. Dit is het geval wanneer het in mindering brengen van de opgebouwde verliezen op de reserves (en alle andere elementen die doorgaans worden beschouwd als een onderdeel van het eigen vermogen van de onderneming), een negatief cumulatief bedrag oplevert dat hoger is dan de helft van het geplaatste aandelenkapitaal;
b) in het geval van een onderneming waarin ten minste een aantal van de vennoten onbeperkt aansprakelijk zijn voor de schulden van de onderneming: meer dan de helft van het kapitaal van de onderneming zoals dat in de boeken van de onderneming is vermeld, is door de gecumuleerde verliezen verdwenen;
c) tegen de onderneming loopt een collectieve insolventieprocedure of de onderneming voldoet volgens het nationale recht aan de criteria om, op verzoek van haar schuldeisers, aan een collectieve insolventieprocedure te worden onderworpen.
Ter toelichting op het begrip Uitstaande saldo: terugbetaalde subsidie en betaalde rente vallen niet onder het begrip ‘op enig moment verschuldigd is uit hoofde van de subsidie'.]]
[Toelichting: [Toelichting: In dit artikel wordt IFO II B.V. aangewezen als uitvoerder van deze verordening. Aan IFO II B.V. wordt de bevoegdheid geattribueerd om alle besluiten, zoals bijvoorbeeld het besluit tot verlening van de subsidie, te nemen die nodig zijn ter uitvoering van deze subsidieverordening. Met de in de taakopdracht opgenomen clausulering wordt bereikt dat de toedeling geen betrekking heeft op andere subsidieregelingen dan de onderhavige subsidieverordening.]]
[Toelichting: [Toelichting: Artikel 4:36 van de Awb maakt het sluiten van een zogenaamde uitvoeringsovereenkomst mogelijk met name met het oog op subsidies die worden verleend in de vorm van een garantie of een lening. In lid 7 van dit artikel is in overeenstemming met artikel 4:33 sub a van de Awb het sluiten van de uitvoeringsovereenkomst als voorwaarde voor subsidieverlening opgenomen. In artikel 13 eerste lid, is opgenomen dat de uitvoeringsovereenkomst uiterlijk acht weken na het verlenen van de subsidie wordt aangegaan. In artikel 15 zijn de belangrijkste uitgangspunten van de uitvoeringsovereenkomst opgenomen.]]
[Toelichting: [Toelichting: Als uitgangspunt geldt een beslistermijn van maximaal tweeëntwintig weken, die begint op het moment van ontvangst van een aanvraag. Voor een niet-volledige aanvraag geldt artikel 4:5 Awb. Op grond van dat artikel kan IFO II B.V. de aanvrager een termijn geven waarbinnen hij zijn aanvraag alsnog kan aanvullen. Doet hij dat niet, dan kan de aanvraag na die termijn buiten behandeling worden gelaten. Worden de ontbrekende gegevens wel tijdig ingezonden, dan volgt behandeling van de aanvraag volgens de normale procedure. Gedurende de termijn dat de aanvrager in de gelegenheid is gesteld de aanvraag aan te vullen, wordt de beslistermijn opgeschort (artikel 4:15 Awb).]]
[Toelichting: [Toelichting: Ingevolge artikel 4:22 van de Awb wordt onder subsidieplafond verstaan: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens een bepaald wettelijk voorschrift. Artikel 4:25 van de Awb schrijft voor dat voor de vaststelling van een subsidieplafond een wettelijke grondslag is vereist. Artikel 10 geeft deze wettelijke grondslag. De Awb eist dat het subsidieplafond bekend wordt gemaakt voordat de periode waarop het betrekking heeft ingaat. Zo kunnen potentiële aanvragers weten hoeveel geld er beschikbaar is. Op grond van artikel 4:25, tweede lid, Awb moet een aanvraag om subsidie worden geweigerd, als door verstrekking van de subsidie het subsidieplafond zou worden overschreden.]]
Subsidieaanvragen worden behandeld in volgorde van ontvangst. Hierbij geldt dat wanneer de aanvrager op grond van artikel 4:5 Awb de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, de dag waarop de aanvraag is aangevuld als datum van ontvangst van de aanvraag geldt. Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden wordt de volgorde bepaald op basis van de totaalscore die de aanvraag behaalt.
Het aantal punten bij wordt bepaald volgens de formule: 100 * (totale financiering van het project -/- aangevraagde subsidie in de vorm van een lening) / (totale financiering van het project). Ofwel, hoe lager het relatieve subsidiepercentage, hoe hoger het aantal punten.
Rekenvoorbeelden: wanneer de totale benodigde financiering van het project 300.000 euro bedraagt, waarvan 75.000 euro subsidie wordt aangevraagd, worden 100 * (300.000 - 75.000)/300.000 = 75 punten toegekend.
Wanneer de totale benodigde financiering van het project 150.000 euro bedraagt, waarvan 75.000 euro subsidie wordt aangevraagd, worden 100 * (150.000 -75.000)/150.000 = 50 punten toegekend.
De prioritering vindt plaats op basis van het hoogst aantal behaalde punten.]]
[Toelichting: [Toelichting: Als een van deze afwijzingsgronden zich voordoet, dan moet IFO II B.V. de aanvraag afwijzen.
Toelichting op lid f: Het is van belang dat met de subsidiering het hele projectplan uitvoerbaar is. De aanvrager moet kunnen aantonen dat hij over voldoende middelen kan beschikken om het project uit te kunnen voeren. Hij moet aldus kunnen aantonen dat de ontvangst van de subsidie maakt dat hij naast het subsidiebedrag over voldoende andere middelen beschikt om het projectplan te kunnen voeren.]]
[Toelichting: [Toelichting: Dit artikel bevat de belangrijkste subsidieverplichtingen die aan de subsidieontvanger zullen worden opgelegd. Op grond van artikel 4:37 van de Awb kunnen de in dat artikel genoemde verplichtingen aan subsidieontvangers worden opgelegd zonder wettelijk voorschrift. Een aantal subsidieverplichtingen kan vanwege het bepaalde in artikel 4:38 en 4:39 van de Awb slechts worden opgelegd als dat in een wettelijke regeling, zoals deze verordening, is bepaald. Om die reden is in dit artikel een aantal subsidieverplichtingen geformuleerd.
De subsidieontvanger is verplicht tijdig (zonder nodeloos tijdsverloop) te melden als het aannemelijk is dat de gesubsidieerde activiteit niet, niet tijdig, niet geheel of niet volgens alle daaraan verbonden verplichtingen zal worden verricht. In dat geval zal de subsidie lager of op nihil worden vastgesteld of zullen nadere afspraken worden gemaakt over het aanpassen van de verplichtingen, bijvoorbeeld het geven van meer tijd voor de uitvoering van de activiteiten. Bij het niet voldoen aan deze informatieplicht kan, indien dat achteraf mocht blijken, met toepassing van artikel 4:49 Awb alsnog de subsidievaststelling worden ingetrokken, omdat de ontvanger wist en behoorde te weten dat de vaststelling onjuist was. Terugvordering van de subsidie, inclusief wettelijke rente van het hele subsidiebedrag, kan in zo'n geval proportioneel worden geacht, omdat de ontvanger dan misbruik maakte van het gegeven vertrouwen, dat ten grondslag ligt aan de onderhavige subsidieverordening.
Voor de volledigheid wordt opgemerkt dat de informatieplicht niet geldt na vaststelling van de subsidie of voor zover er (op verzoek van de belanghebbende) door de subsidieverlener een ontheffing is verleend van de verplichting om een prestatie overeenkomstig de subsidietoekenning uit te voeren.]]
[Toelichting: [Toelichting: In dit artikel is aangegeven dat en wanneer de subsidieontvanger een aanvraag tot subsidievaststelling moet indienen en welke stukken de subsidieontvanger daarbij moet overleggen. Verder is in dit artikel geregeld binnen welke termijn IFO II B.V. besluiten ter zake van de vaststelling van de subsidie. Als uitgangspunt geldt een beslistermijn van maximaal 22 weken, die begint op het moment van ontvangst van een aanvraag tot subsidievaststelling Dit is een maximum termijn. Indien mogelijk zal IFO II B.V. eerder beslissen.]]